[QUOTE="diu";26321450]Poika oli yli viisikiloinen syntyessään. Itse jo etukäteen aavistelin vauvan olevan iso, mutta huoltani ei otettu tosissaan: olen itse 157cm, normaalipainoinen ja olin jo synnyttänyt alateitse nelikiloisen lapsen. Sokeriarvot olivat normaalit.
Synnytys käynnistyi nopeasti enkä tarvinnut kivunlievitystä. Avautumisvaihe sujui siis helposti, mutta ponnistusvaihe kesti 3 tuntia ja päätyi kiireelliseen sektioon. Käsittääkseni lapsi oli myös väärässä tarjonnassa. Kätilöt painostivat alatiesynnytykseen, mutta ihana lääkäri antoi mun valita lisäodotuksen ja sektion väliltä. Ekan synnytyksen traumojen jälkeen sektio oli helppo valinta ja sujui hyvin. Vielä sektion jälkeenkin lääkäri oli tyrmistynyt vauvan koosta.
En tasan enää tee yhtään lasta, seuraava on varmaan kuusikiloinen.[/QUOTE]
3 tuntia ponnistusvaihe???? en voi uskoa...tai sitten on hoitohenkilökunta ottanu suuren riskin... tunnnin verran ponnistusvaihe saa maksimissaan kestää.
Mutta hyvä, että sulla sujui loppujen lopuksi kaikki hyvin ja vauva oli terve
Ja vielä Ap:n kysymykseen. ittellä kaikki kolme lasta ollu yli 4kilosia, mutta "helppoja"ovat kaikki synnytykset olleet. Ekan ponnistusvaihe 10min, tokan 1min ja kolmannen 1min. Kestoltaan synnytykset ovat olleen ekan 5h, toja 1h30min, kolmannen 3h10min(käynnistettiin).
En väittäis, että isokokosen vauvan synnytys olis sen kamalampi, ku pienenkää synnytys, toki pään koko ratkasee paljonki. Olen kuulluut monelta pienen vauvan äidiltä kauheita synnytys tarinoita.