Vauva nukahtaa vain rinnalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxx"

Vieras
Meillä on kolmen viikon ikäinen vauva. Pieni vielä, mutta ongelmaksi on kehittynyt, ettei hän viihdy muualla kuin äidin tai isän sylissä, eikä nukahda kuin rintaa imiessä (noh, luonnollisesti poikkeuksiakin on sattunut).

Kyseessä on meidän esikoinen, eikä vauvan huudattaminen kovin innosta. Mutta olisiko jotain vinkkejä kuinka saisimme kierteen katkaistua?

Rintareppu ja sitteri eivät toimi.

Onpa ihana, että vauva nukahtaa myös isänsä syliin - monesti ei näin ole!

Mutta siis, paras kun vaan sopeudutte tilanteeseen ja annatte vauvan nukahtaa rinnalle / syliin kun todellakin on vielä niin pieni. Ei tarvi pelätä, että se siihen nukahtaa loppuikänsä.

Ei siis kannata tuhrata energiaa tuon asian miettimiseen. Varmasti tilanne muuttuu.. sanotaanko vähintäänkin kuukausissa.

Minulla lapsi nukahti rinnalle vielä kolmevuotiaana, enkä repinyt siitä minkäänlaista stressiä. Tiesin, että ei hän enää yläasteikäisenä rinnalle nukahda.

Anna nukahtaa vaan! Meillä nukahti myös, niin kauan kuin pidettiin unikoulu kun lapsi oli 7kk ja samalla opetettiin nukahtamaan ilman tissiä ja olemaan myös yön ilman ruokaa. Helposti meni. Ja jos olin poissa ennen tuota joskus illalla/päivällä ja lapsi piti laittaa nukkumaan, niin olihan tuo aikalailla huudellut sen tissin perään, mutta nukahtanut aina lopulta. Ei ne siihen kuole, mutta ei myöskään 3-viikkoista aleta vielä testaamaan mitä tapahtuu kun sitä tissiä ei olekaan.

Oma vauvani on jo isompi mutta sanon vaan, että anna nukahtaa. Meilläkin nukahdettiin ja nukahdetaan edelleen osittain. Ihanaa kun on olemassa takuuvarma nukuttaja. Esikoinen ei nukahtanut ja kolme vuotiaaksi asti jouduttiin tunti tolkulla nukuttelemaan.

Minä lopetin rinnalle nukutukset lähempänä vuoden ikää kun lapset alkoivat juomaan normaalia maitoa.. En ole mikaan huippusuorittajahelikopteriäiti... Olin vaan sen verran laiska, :D että rinnalle nukutus oli kaikista helpoin. Kumpikaan lapsi ei ole syönyt koskaan tuttia kun ne eivät tarvinneet sellaista... Olen siis välttynyt öisiltä tutin etsinnöiltä tästä hyvästä :D

Ihmettelen vähän näitä vastauksia, että "anna nukahtaa vaan rinnalle". Joo, 3-viikkoinen on vielä tosi pieni, mutta minusta on silti ihan hyvä jo alusta asti miettiä, miten ohjata lasta vähitellen löytämään keinot nukahtaa itsekseen. Se taito helpottaa niin lapsen kuin vanhempienkin elämää.

Yksinkertaistettuna voit yrittää tarkkailla milloin vauva on lähellä nukahtamista, ja laittaa hänet omaan nukkumapaikkaansa juuri kun hän on nukahtamaisillaan, muttei vielä unessa. Homman tueksi voit ensin alkaa tarjota lapselle rinnan ohella muita "uniassosiaatioita", eli asioita, jotka toimivat lapselle turvana ja merkkinä siitä, että on aika nukahtaa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi unilelu tai -rätti (voit aluksi alkaa pitää unilelua vauvan poskea vasten samalla kun imetät), tutti (kokeile hivuttaa tutti rinnan tilalle vauvan suuhun, kun huomaat että vauva on lähellä nukahtamista) ja/tai unilaulu tai -musiikki (laula tai soita levyltä toistuvasti samaa musiikkia samalla kun imetät vauvaa uneen). Aluksi voit siis käyttää näitä samaan aikaan kun imetät vauvaa nukuksiin, ja myöhemmin sitten laittaa vauvan hereillä nukkumapaikkaansa ja laittaa siinä vauvalle unilelun poskea vasten/ tutin suuhun/ musiikin soimaan tms.

Lisää aiheesta esim. teoksessa Pehmeä matka höyhensaarille (Pantley). Vähän sekavasti kirjoitettu opus, mutta siinä kuitenkin monia ideoita liittyen nukutusrutiineihin ja noihin uniassosiaatiojuttuihin. Monet on myös suositelleet uutta suomalaista kirjaa Unihiekkaa etsimässä. Siihen en ole itse tutustunut, mutta esittelee kuulemma monipuolisesta lasten unta ja erilaisia unikoulumenetelmiä.

Eipä tuossa vielä mitään ongelmaa ole ja ehkei tulekkaan mutta olen kyllä intomielinen tutin kannattaja kun yks lapsista ei huolinu tuttia ja kaksi sitä mielellään söi niin paljon helpompaa oli elämä noitten tuttivauvojen kanssa.

Rupeaisin siis tyrkkäämään vauvalle tutin suuhun imetyksen lopuksi, aluksi voi odottaa että vauva nukkuu ennenku tutin vaihtaa ja vähitellen sitten tee vaihto puoliunisena jne.

Siis teidän mielestä ei ole mikään ongelma, jos lapsi ei nukahda muuten kun rinta suussa? Ei ole mikään ongelma, että äiti on sidottu toimimaan lapsen unituttina vuorokauden ympäri? :O Ei se minustakaan ole ongelma 3 viikon iässä, mutta se voi ajan kuluessa muodostua ongelmaksi. Äiti voi haluta tai joutua joskus olemaan poissa paikalta lapsen nukahtamisaikaan. Lapsi saattaa heräillä yöllä tiheästi, jolloin on kiva jos isä voi välillä hoitaa yöheräämisiä ja äiti saa nukkua.

En tarkoittanut että 3-viikkoiselle kuuluisi pitää mitään unikouluja, vaan että on hyvä jo alussa vähän perehtyä lapsen uneen ja nukahtamiseen liittyviin juttuihin, jolloin voi säästyä myöhemmiltä vaikeuksilta eikä tarvi niitä unikouluja pitää.

Mitä sitten? Vauva nukahtaa sinne missä kokee olonsa turvalliseksi-eli ruoan ja lämmön luo. Onpa kauheaa. Tutit sun muut luonnottomat härvelit voi tunkea vaikka persuksiin, itse en ainakaan mitään tappelua 5 vuotiaan Nico-Marjatan kanssa jaksaisi. Ennemmin toimin tuttina itse vauvalle ensimmäiset 6 kuukautta elämästänsä.

Yhteistyössä