Vauva puree! Onko tämä nyt imetyksen lopun alkua???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puruvaavi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puruvaavi

Vieras
Oisko jollain kertoa kokemuksia tai vinkkejä siihen kun vauva puree rintaa? Onko imetys nyt sitten loppumassa kokonaan?

Vauva 8,5kk ja puree nykyään melkein aina kun rintaa tarjoaa. Varsinkin väsyneenä puree ennenkuin rauhoittuu ja alkaa imemään. Oon nyt yrittänyt antaa jo hyvissä ajoin rintaa mut on purrut myös muutenkin kuin väsyneenä. Voisin hyvinkin vaikka lopetella imetystä, mutta vauva ei syö tuttia ja öisin kuitenkin kaipaa rintaa, onko kukaan imettänyt vaan öisin?

Imettäisin kyllä mielelläni mutta jos rinnat alkaa olla haavoilla ja imu sattuu pirullisesti ni ei oo kyllä mitään järkeä tässä touhussa..

mun esikoinen sai ekat hampaat 4kk ikäisenä. Hän teki aina sitä, että veti nänniä ikenillään ja voit vaan kuvitella miten kivaa se oli kun hälle tuli hampaat :( :D
Noh, se imetys loppuikin reilu 5kk ikäisenä.

No miten olet toiminut, kun vauva on purrut? Ei se vauva kuitenkaan itsestään tajua, että niin ei saa tehdä :) Meillä ekat hampaat tuli 3kk ikäisenä, jolloin poika kokeili purutaitojaan, mutta tein niin, että tissi saman tien pois suusta ja napakka "auts" samanaikaisesti. Oppi olemaan purematta nopeasti. Nykyään ikää 11kk, edelleen imetän ja hampaita reippaasti suussa (parhaillaan tehdään poskihampaita...).

Meidän 11-kuisella on ollut 'purukausia'. Ne liittyvät aina hampaiden tuloon, ekat hampaansa tyttelli sai nelikuisena... Eli juurikin saattaa puraista imetystä aloitettaessa ja vasta myöhemmin rauhoittuu imemään. Tilanteen mukaan on menty, jos on tullut puraisu, joka on jatkunut heti imemisellä, ollaan jatkettu (väkisinkin kyllä pääsee se 'auh' eri tasoisena, riippuen puraisun voimasta). Jos tulee puraisu ja irroitus, olen laittanut rinnat piiloon, sanonut, ettei saa purra ja yrittänyt imetystä sitten vasta jonkin ajan kuluttua. Kun puraisuja on tullut päivän mittaan useita, olen imettänyt vasta kun vauva on jo valmiiksi väsähtänyt.

Eli tiedän kyllä, että sattuu ja välillä on hirvittänyt koko imetyshetki pikku jyrsijän kanssa mutta loppujen lopuksi ne on menneet ohi. Tissi vain aina pois kun imeminen ei kiinnosta, vaan pureminen. Pari viikkoa sitten tuli uusi hammas pidemmän tauon jälkeen, eikä puraisuja tullut enää kuin pari.

Ensimmäisenä lopetti puremisen kun pari kertaa kiekaisin niin että naapuritkin kuulivat. Ei tarvinnut edes feikata. Säikähti, kerroin miksi kiljaisin ja sanoin ettei saa purra. Helpolla lopetti ja jos kesken imetyksen puree niin imetys loppuu siihen paikkaan, jatketaan sitten myöhemmin.

Toinen pureskelee joskus kesken imetyksen, yleensä haluaa tietyn asennon, vaihdella rintoja ja vielä katsekontaktin jotta on tyytyväinen. Sitten kun imetys loppuu pelleilyihin niin on niin tuima ja mielensäpahoittanut tapaus.

Oon vaan ottanu otteen irti ja yrittänyt uudelleen. Joskus oon parkassu mutta en juurikaan, koska ei varmasti tajua ettei niin saa tehdä, enemmänkin pelottaa että tajuaa et tää pureminenhan on hauskaa kun äiti huutaa. Aamulla yritin kaks kertaa antaa rintaa, puri molemmilla kerroilla, sit annoin olla niin väsynyt että suurinpiirtein nukahti tissille.

Ehkä mä vaan laitan rinnan piiloon jos osoittaa merkkejä ettei kiinnosta, sillon ainakin puree jos tuputtaa. Ehkä voisin myös tarjota nukkumisen jälkeen rintaa eli kun herää. Mut riittääkö rintamaito jos saa 3 kertaa päivässä + yöllä (syö 2-3 kertaa yössä). Vai annanko korvoketta päivisin? Hitsi kun ei tiiä mitä tekis, vaipoista kai nesteen saannin näkee, et tulee tarpeeks pissaa.

Mulla kaikki kolme on purrut jossain vaiheessa, yksikään imetys ei ole loppunut siihen.

Kun vauva on purrut, yleensä aina pääsee auts. Olen aina tuon jälkeen irroittanut otteen rinnasta, sanonut napakan ein, ja lisännyt että tuo sattuu. Ja sitten on yritetty uudestaan. Jos ei purematta onnistu, imetys loppuu siltä kerralta siihen.

Meillä imetys jatkui vielä pitkään puremisen jälkeenkin, se jäi onneksi vin lyhyeksi vaiheeksi. Aika refleksinomaisesti tuli kiljaistua kun sattui niin paljon ja tietysti rinta pois suusta ja sitten hetken päästä uusi yritys.

Yhteistyössä