Vauva valvottaa, auttaako miehesi ja miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ainutar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yöt on mun juttu tuon vauvan 7kk kanssa, mies rauhoittelee 2,5v useimmiten. Viikonloppuna vuorotellen aamulla, yleensä toinen herää lauantaina ja toinen sunnuntaina aikaisemmin. Mä pärjään rikkonaisemmalla unella, mutta toki jotain latautumista pitää saada. Meillä on muutenki lapset olleet yhteinen projekti, joten mies hoitaa imetystä lukuunottamatta ihan siinä missä minäkin.

• Tykkää
Reactions: Ainutar
Jep. Ja vielä sen yhden, kahden tai kolmen lapsen jälkeen se toinen, kolmas tai neljäs (jne) lapsi voi olla aivan uudella tavalla haastava eikä vauva-aika menekään "niin kuin noilla muilla". Välillä väsyttää, ärsyttää jne. Onneksi monet vaiheet ovat suht lyhytaikaisia -vaikkei väsyneenä siltä tunnukaan- joten tuskin niiden takia kannattaa jättää lapsia tekemättä. Jos siis lapsia kuitenkin haluaa. :)

Kiitos! Ehken vielä hautaa haavetta useammasta lapsesta... :)

esikoisen aikaan hoidettiin aika lailla puoliksi, pullovauva kun oli. kuopuksen kohdalla minä hoidin yöheräämiset 11kk eli koko sen ajan kun imetin. Sen jälkeen mies hoiti yö heräilyt, kun molemmat oltiin töissä ja minä tarvitsen enemmän unta kuin mies. .

• Tykkää
Ikään kuin ei ole odotuksia, joihin pettyy, kun eivät toteudukaan. Mistä tiesit, että lapset tulevat olemaan pääosin sun hoidossa? Onko miehesi työ sellaista?

Ihan normi töis toi käy. On vaan sellanen luonteeltaan ettei sillä oo lasten kans tarvittavaa kärsivällisyyttä.

Mä olin yhden lapsen kans väsyneempi kuin näitten neljän. Vaikka tää neljäs on varsinainen yökukkuja vieläkin, ikää on nyt 1v3kk. Tai ehkä siihen väsymykseen on jo niin tottunu ettei se niin haittaa.

Niinpä, kohtuutonta minustakin arkena vaatia, mutta entäs lomilla tai viikonloppuisin? Vuoroöin? Onko tuo omassa huoneessa nukkuminen helpottanut jotenkin? Meillä heräilee tällä hetkellä niin usein, että raskasta olisi kai toiseen huoneeseen ravata... Vai voisiko rauhoittaa pojan unta?

No miehellä ei oo lomia (paitsi kun reissuun lähdetään) ja vapaapäivät on miten sattuu, yleensä ma ja to. Edellisenä päivänä kuitenkin ollut aamusta puoleenyöhön töissä joten annan toisen nukkua. Joskus kyllä valvoskelee yöllä ja katselee pelejä/leffoja, silloin toki jeesaa :)

Meidän poika on nukkunut 7 viikon ikäisestä omassa huoneessaan, ja nukkuu siä kyllä paremmin. Syksyllä oltiin 2 viikkoa reissussa ja poika nukkui huonommin kun siä nukkui matkasängyssä meidän huoneessa.

Kun lapset oli pieniä ja yöt joskus repaleisia, niin heräs vapaa-aamuinaan muksujen kanssa ja käski mun nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Keitti muksuille puurot ja hoiti aamuhommat. Heräsin, kun heräsin. Toisinaan olivat jo ulkoilemassa.

• Tykkää
Meillä on mies hoitanut aina isompien yöt ja minä pienimmän, tämä järjestely siksi että molemmat saa nukkua edes vähän ja siksi että olen imettänyt aina vauvoja. Ja sitten jos jompikumpi on valvonut pitkään niin se päästetään päikkäreille (jos työpäivä niin sitten sen jälkeen).
Meillä tämä järjestely on toiminut hyvin, varsinkin kun perhepedin takia ei pieninkään ole koskaan hirveästi valvottanut.

[QUOTE="vieras";27909804]Miksi? sähän voit ottaa päiväunia päivällä kun vauvakin nukkuu, mutta miehen pitäisi jaksaa olla skarppina töissä....[/QUOTE]

No en voi kun opiskelen päivät. Mies haluaa herätä. En ole koskaan pyytänyt.

Meillä on mies hoitanut aina isompien yöt ja minä pienimmän, tämä järjestely siksi että molemmat saa nukkua edes vähän ja siksi että olen imettänyt aina vauvoja. Ja sitten jos jompikumpi on valvonut pitkään niin se päästetään päikkäreille (jos työpäivä niin sitten sen jälkeen).
Meillä tämä järjestely on toiminut hyvin, varsinkin kun perhepedin takia ei pieninkään ole koskaan hirveästi valvottanut.

Meillä tuo perhepeti ei toimi. Yritetty on, mutta vauva ei nuku kunnolla silloin, enkä minäkään kun saan koko ajan potkuja, nyrkkiä, nipistyksiä... Säpsähtelen jatkuvasti hereille. Harmi, kun moni sitä kehuu ettei huomaakaan imetyksiä ym.

Joskus herätän miehen röyhtäyttämään vauvan. Aika harvoin. Mies hoiti keskimmän lapsen yösyötöt melkein kokonaan. Silloin imetin vain 2kk. Minä hoidin silloin esikoisen, jolla oli sellainen kausi, että heräili yöllä "painajaisten" vuoksi.

Vloppuisin mies herää kahden vanhemman lapsen kanssa vähin äänin ja sulkee makkarin oven, minä ja vauva saadaan nukuttua vähän pitempään.

[QUOTE="äitee";27909237]Pääsääntöisesti minä hoidin yöt, mutta meillä on myös kaksoset, jolloin ei miehelle jäänyt vaihtoehtoa, jos imetin toista, oli hänen viihdytettävä toista sen aikaa. Sit lapset vaihtoon, minä syötin toista ja hän röyhtäytti toista. Hän oli todella osallistuva näiden kaksosten vauva-aikaan, josta iso kiitos hänelle.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä miestä pitää kiittää siitä, että osallistuu omien lapsiensa hoitamiseen? Ei kukaan äitejäkään kiittele.

Vauva valvottaa, auttaako miehesi ja miten?

Siinäpä se kysymys. Meillä vauva 7kk. Kaikkineen nukkunut kohtalaisen hyvin, mutta välillä tulee jaksoja jolloin valvoo/heräilee yöllä aivan liikaa. Hampaat, ummetus yms. vaivaa... Tissiä syö, ei ole koskaan pulloa huolinut, joten minä olen hoitanut kaikki yöt. Kerran ollessani oksennustaudissa mies päivysti 2 yötä, haki minut imettämään 2krt/yö. Niin ja kerran muutoin. Mies nukkuu toisessa huoneessa aina kaikki yöt häiriintymättä, koska kuorsaa enkä saisi tätä vähää nukuttua jos hänkin valvottaisi. Väsyttää.

Siis meillä minä olen hoitanut kaikki imetysaikojen yövalvomiset, koska en näe siinä mitään auttavaa jos yhden ihmisen sijaan valvookin kaksi saman asian takia :) Mies auttaa sitten aina päivisin kaikin mahdollisin tavoin, olemalla muiden lasten kanssa yms.

Meillä vauva 4 kk ja imetän edelleen öisin. Yleensä kerran viikossa isä ottaa vauvan viereensä ja nukkuvat toisessa huoneessa ja isä hoitaa syöttämisen pullolla. Tuolloin vauva herää vain 2 kertaa yössä, minun vieressäni maidon tuoksussa 1-2 tunnin välein. :) Isän hoitaessa yösyötöt voin itse nukkua rauhassa vanhempien lasteni kanssa (2- ja 4-vuotiaat), jotka nukkuvat yöt heräämättä. Vieroitus yösyötöstä alkaa kolmisen kuukauden päästä, enköhän mä vielä jaksa :)

Ja muutenkin isä hoitaa lapsia, kuten minäkin eli tietää milloin syödään ja mitä ja milloin nukutaan. Aikuinen, terve mies ymmärtää nämä asiat :) se vielä puuttuis, että pitäis miestä ohjata ja opettaa...mutta tiedän kyllä, että näinkin joillakin on. En kyllä tajua, miten jaksavat sellaista katella.

Alkuperäinen kirjoittaja isä auttaa kysymättä;27910527:
Ja muutenkin isä hoitaa lapsia, kuten minäkin eli tietää milloin syödään ja mitä ja milloin nukutaan. Aikuinen, terve mies ymmärtää nämä asiat :) se vielä puuttuis, että pitäis miestä ohjata ja opettaa...mutta tiedän kyllä, että näinkin joillakin on. En kyllä tajua, miten jaksavat sellaista katella.

Kyllä mä olen joutunut miestä ohjaamaan ja "opettamaan" tämän esikoisen kanssa, on tässä itselläkin oppimista, vaikka olen koulutettu lastenhoitaja. Suoraan sanoo välillä että en osaa tätä tehdä, ja sit mä näytän.

Kolmannen lapsen kohdalla jo lienee ihan suotavaa että ei tartte ohjata ja opettaa perusasioissa.

• Tykkää
Kyllä mä olen joutunut miestä ohjaamaan ja "opettamaan" tämän esikoisen kanssa, on tässä itselläkin oppimista, vaikka olen koulutettu lastenhoitaja. Suoraan sanoo välillä että en osaa tätä tehdä, ja sit mä näytän.

Kolmannen lapsen kohdalla jo lienee ihan suotavaa että ei tartte ohjata ja opettaa perusasioissa.

Koko elämä se on opettelua, näin se on ;) mutta jos mies edelleen on ihan ihmeissään lapsen hoidon suhteen kolmannen lapsen kohdalla, niin onhan se eri juttu kuin jos sama tilanne esikoisen kohdalla...

• Tykkää
sillon kun mies kävi töissä, mä hoisin vauvan yöheräilyt, nyt kun minä käyn töissä, niin mies hoitaa vauvan. Silloin kun vauva heräili öisin, niin oli mahdollista nukkua päikkärit sitten vauvan kanssa.

[QUOTE="vieras";27910448]Miksi ihmeessä miestä pitää kiittää siitä, että osallistuu omien lapsiensa hoitamiseen? Ei kukaan äitejäkään kiittele.[/QUOTE]

Itseasiassa mielestäni olisi hyvä kummankin puolison välillä huomata se mitä toinen tekee perheen ja yhteisen kodin eteen ja olla siitä kiitollinen. Jotenkin hedelmällisemmältä tuntuu kuin tuo yleinen "miksi sä et koskaan voi tehdä ..." tai sen osoittelu mitä toinen tekee väärin (=erilailla kuin itse).

Totta on että yleisesti naisilta odotetaan enemmän panostusta lasten- ja kodinhoitoon kuin miehiltä, mutta toisaalta kyllä itse olen useinkin saanut tunnustusta ihan tästä lapsiarjen pyörittämisestä. Toivottavasti moni muukin äiti. :)

Viikolla heräilen vauvan kanssa yösyötöt, viikonloppuna heräämme vuorotellen. Saan nukkua viikonloppuaamuisin kaikki mahdolliset univelkani pois kun mies nousee vauvan kanssa. Tai mies saa nukkua silloin kun haluaa.

• Tykkää
En kyllä haluaisi vaatiakaan mieheltä, että hän valvoisi kaikki yöt, mutta edes joskus antaisi minun nukkua vähän pidemmän pätkän, nousisi aamulla vauvan kanssa puurolle... Nyt ainakin meillä noin kuukauden sairastelun, hampaiden tulon ym. harmin vuoksi väsyttää jatkuvasti pomppia vauvan luona imettämässä, silittämässä ym. :(

Jospa tämä helpottaa joskus!

Viikolla heräilen vauvan kanssa yösyötöt, viikonloppuna heräämme vuorotellen. Saan nukkua viikonloppuaamuisin kaikki mahdolliset univelkani pois kun mies nousee vauvan kanssa. Tai mies saa nukkua silloin kun haluaa.

Mulla tulee aamuisin heti herättyä niin kamala nälkä, että melkein pakko on nousta syömään :D Olenkin miettinyt, että mistä moinen johtuu ja onko sellasta "ongelmaa" muilla?? En ole ylipainoinen, syön iltapalan ennen nukkumaan menoa, syön tasaisesti päivällä, tosin liikuntaa harrastan melko paljon...

En kyllä haluaisi vaatiakaan mieheltä, että hän valvoisi kaikki yöt, mutta edes joskus antaisi minun nukkua vähän pidemmän pätkän, nousisi aamulla vauvan kanssa puurolle... Nyt ainakin meillä noin kuukauden sairastelun, hampaiden tulon ym. harmin vuoksi väsyttää jatkuvasti pomppia vauvan luona imettämässä, silittämässä ym. :(

Jospa tämä helpottaa joskus!

missä vauvan pinnis on? mä olen hilannut vauvan pinniksen seinän ja meidän sängyn väliin, sänkyyn ihan kiinni, ja laita alas. Siitä ylettyy silittämään ja ottamaan vauvan syliin jne ettei tarvitse nousta silti sängystä itse sen enempää.

On pari kertaa hoitanut yöllä kun lapsi on yöllä valvottanut mua useamman tunnin. Olen siis mennyt itse sohvalle nukkumaan. Muuten olen itse hoitanut yöheräilyt, ja niitä on riittänyt kolmen lapsen kanssa. Aamulla herääminenkään ei mieheltä luonnistu kun kukkuu aamuyölle.

[QUOTE="vieras";27910873]missä vauvan pinnis on? mä olen hilannut vauvan pinniksen seinän ja meidän sängyn väliin, sänkyyn ihan kiinni, ja laita alas. Siitä ylettyy silittämään ja ottamaan vauvan syliin jne ettei tarvitse nousta silti sängystä itse sen enempää.[/QUOTE]

On seinän vieressä, yöpöytä on parisängyn ja pinniksen välissä. Laitaa ei saa alas ja pohjakin jo alhaalla, kun vauva osaa nousta laitaa vasten seisomaan... Halusin vähän kauemmas omasta sängystä, ettei havahdu hereille minun kohisuttaessa peittoa. Imetys ei myöskään luonnistu makuultaan enää. Sylissä siis vain imetystyynyn kanssa...

Yhteistyössä