vauva venyttelee ja itkee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija äiti

Vieras
Osaako joku kertoa mikä minun vauvalla (2kk) on hätänä ja miten sen oloa voisi helpottaa :'(
Eli se on kova venyttelemään selkäänsä ja etenkin vähän väsyneempänä parahtaa itkemään kesken venyttelyn. Äsken koitin saada pienokaisen nukahtamaan, mutta kun uni katkesi yli 10 kertaa venyttelyyn ja lohduttomaan itkuun, niin otin lopulta viereen tissille mihin simahti heti.

Onkohan vain vatsanväänteitä, vai onkohan jo näin pienellä selässä jotain häikkää?? :( Asutaan pienellä paikkakunnalla mistä ei oikein löydy vauvahierojia tai vastaavia joiden puoleen mennä

Miten vauva venyttelee? Vetää selkää kaarelle, päätä ja peppua ikäänkuin taaksepäin?

Miltä vauvan silmät näyttävät venyttelyn aikana? Miten kädet ja jalat liikkuvat?

Miten vauva venyttelee? Vetää selkää kaarelle, päätä ja peppua ikäänkuin taaksepäin?

Miltä vauvan silmät näyttävät venyttelyn aikana? Miten kädet ja jalat liikkuvat?

Jaloilla ja päällä koittaa saada selkää ns. sillaksi, kädet jossain sivuilla tai lähellä niskaa.
Tyytyväisillä hetkillä silmät keskittyneet, tyytymättöminä hetkinä silmät tiukasti kiinni.

Eilen koitin vaipan vaihdon jälkeen vähän avittaa tuohon silta-asentoon pääsemisessä, ja näytti tykkäävän siitä.
On tosin masuvaivojakin, joten voisi kai tuo siihenkin liittyä. Mutta kun on aika tyytymätön vauva ollut alusta asti (hymyilee vain herättyään ja itkee paljon), niin tulee väkisinkin mieleen että onkohan sillä joku krooninen kipu?

Vauvan luonnollinen asento on 'eteenpäin kippura' ei tuollainen taaksepäin venyttäminen.

Vauva on vähintäänkin ylijäntevä, jos vetää itseään taaksepäin kaarelle.

Ottaisin heti huomenna yhteyttä neuvolaan, että saatte kunnon lääkärintutkimuksen ja jos kyse on vain ylijäntevyydestä, niin fysioterapiaa.

Jäin miettimään myös epilepsiakohtauksen mahdollisuutta... mutta se on ehkä aika kaukaa haettu vaihtoehto kuitenkin.

Ensiapuna voit alkaa ohjata vauvaa oikeanlaiseen asentoon pitämällä häntä sylissäsi niin, että vauvan selkä on vatsaasi vasten ja vauvan jalat kippurassa vauvan edessä.

Jos 'venyttelysarjoja' tulee useita tänään, niin soita päivystykseen ja kuvaa mahdollisimman tarkasti vauvan liikkeet puhelussa. Lääkäriä varten voisit kuvata videolle vauvan liikesarjat venyttelyn aikana.

Välillä pelkkä iiiso haukotus venytyksineen saa aikaiseksi kunnon itkut. Ja väsyneenähän niitä haukotuksia tulee kun on itkevän vauvan saanut rauhoiteltua, ja show alkaa alusta.

Kippurassa tämä neiti ei ole aikoihin halunnut olla. Selkä suorana sylissä tavalla tai toisella istuen on tavallisin asento, tai sit itkuisena saa olla vatsallaan tai pystyssä. Mutta kehtoasento ei sovi lainkaan. Oon senkin pistänyt vatsavaivojen piikkiin kun on niin iso maha et luulis kippura-asennon olevan ikävä jos jo valmiiksi on masu pipi.

Ollaan kyllä saatu neuvolassa kuulla et on vanhemman näköinen kun pitää itseään niin hyvin pystyssä (jo 2vko neuvolassa) eikä oo yhtään lötkö. Mutta se on siis huono juttu??

Joo, se on huono juttu.

Ylijäntevä vauva ei ole niissä asennoissa, jotka edistävät kehitystä. Esimerkiksi kääntymään oppiminen vaatii hyvinkin kippuran asennon .

Neuvola on tällä viikolla. Täytyy koittaa saada th reagoimaan ja antamaan vinkkejä tai ajan ft:lle. Epilepsiaa tai vastaavaa tuskin on, mutta kiitos tuosta termistä ylijäntevyys. Tuntuis löytyvän netistä kohtalotovereina sillä.

Mun kuopus teki ihan samaa, neuvolasta laittoivat fysioon, ja nyt kun ikää 8kk ei edelleenkään esim. ryömi. Mutta mulla kaikki lapset - ihan kuin myös minä ja lasten isä - on olleet todella myöhäisiä liikkujia, mutta tämä nuorin on kyllä kaikista hitain. Tossa kk sitten oppi vasta kääntymään. Alussa epäilivät jopa CP-vammaa, mutta nyt epäilys väistynyt, näin kuultu lääkäriltä.

En nyt ehkä ihan päivystykseen veisi, soittaisin kuitenkin huomenna neuvolaan. Jos vauva kovasti haukottelee ja sitten vääntää, saattaa ehkä siinä haukotuksen aikana haukata ilmaa masuunkin, ja se sattuu.

Mutta mene ja tiedä, onko teillä mitään neuvontanroa terveysasemille? Meillä on sellainen joka on auki klo 22 asti. Jos sieltä apua sais?

Jos on kovin tyytymätön ja itkuinen vauva, jolla on vatsavaivoja, kannattaa miettiä voisiko rukata ruokavalioa. Jos imettää, niin omaa, ja jos vauva syö korviketta, niin korvikemerkkiä. Yllättävän monella vauvalla on esim. lehmänmaitoallergia. Mahavaivat voivat myöa aiheuttaa kramppeja yms.

Neuvolassa käyty. On kuulemma tosi jäntevä, mutta ei kuitenkaan ylijäntevä.
Yritin siinä useaan otteeseen ottaa esille sen että minua ja vauvaakin häiritsee eniten se että venyttely aiheuttaa itkua, mutta siihen ei oikein ratkaisua saatu. Ei kuulemma ole ongelmaa ja piste.

Mahavaivoja ei mitenkään ihan älyttömästi ole, joku yö oireeton ja sit joku yö taas helvetistä. Eli oireilee varmasti jostain tietyistä ruoka-aineista mitä minä syön. Mutta aamukahvit maidon kera olen ihan joka päivä juonut, joten se ei tunnu olevan se juttu joka sais vatsan kipeäksi.

Nyt oon muutaman yön pitänyt vauvaa vatsallaan, ja tuntuis auttava, sekä vatsavaivoihin että venyttelyyn. Ja olen ottanut syliin ja myttyyn silloin kun alkaa iltaisin venyttelemään. Et saas nyt nähdä mitä tuosta tulee. Käy vain niin sääliksi toista kun näyttää niin kuolemanväsyneeltä ja silti pitää unessa lohduttomasti itkeä uudestaan ja uudestaan :( :(

Pääsin tähän ketjuun kun olin etsimässä vastauksen samanlaiseen kysymykseen. Ap! olisi kivaa tiedä, että onko saatu jotain ohjeita tai neuvoja tähän asiaan. Toivottavasti teidän pikkuinen voi hyvin :).

Refluksivauvat meillä tehneet noin!
Aivan samalta kuulostaa!
Ja tietenkin iltaisin pahinta kun päivän ruuat ahdistaa...
Ja iso maha viittaa myös ilmavaivoihin...
Ja allergia ja refluksi kulkee monesti käsi kädessä

Yhteistyössä