Vauvaa katsomaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liina-Lotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liina-Lotta

Vieras
Hei,

ystäväni sai vauvan joku aika sitten ja olen menossa lähiaikoina heitä katsomaan. Haluaisin viedä äidille ( ja isälle) jotain, kun aina viedään vauvalle vaatteita ja muuta..

Olisiko joku kirja hyvä?
jos niin mikä?
Toinen kaverini sai vauvalahjaksi Miehet ovat marssista, naiset venuksesta- kirjan. Hän piti lahjasta paljon.

Ennen vanhaan vietiin rotinoita eli leipomuksiaja ruokia. Tätä perinnettä voisi koittaa vaalia! Itse sain rotinoiksi pullakranssin, jonka laitoin kastejuhlassa sitten tarjolle. Minua ilahdutti myös postitse tullut suklaa, sattuin juuri olemaan 40 asteen kuumeessa, kun rintatulehdus iski.

Kaikenkaikkiaan on siis mielestäni kiva muistaa myös vanhmepia, erityisesti äitiä. Ei sen tarvi olla mitään suurta, mikä kivasti ilahduttaa.

Jos olet käsityöihminen niin tee jotain itse. Meidän tuttavaperheeseen syntyi äskettäin vauva ja aion viedä lahjaksi itse tekemäni fleece-peiton, johon olen kirjaillut vauvan nimen. Ompelin peittoon myös muumi-kuvan. Peitto oli tosi helppo ja nopea tehdä.

Suunnitteilla on myös tehdä vauva-aiheinen laatikko, johon voi sitten säilöä vuosien varrelta kertyneitä muistoja. Kanteen kiinnittäisin ainakin pienen pehmonallen, helmiä ym... Tämän saa seuraava vauva, joka lähipiiriin syntyy.

Olen samoilla limjoilla rotinoidan kanssa! Itse olin niin väsynyt synnytyksestä ettei puhettakaan että oisin jaksanut leipoa tarjottavia. Mummuni toi täytekakun tullessaan! Oli saanut itekkin jokaisesta lapsestaan kakun ja jatkoi perinnettä. Se kakku vasta maistui hyvälle :)

Olen käsityöihminen. Tein vauvalle jo keväällä villasukat luennolla, jolla kaverini istui vieressä. (ei muuten tiennyt mitä ja kenelle teen.. )

Tuttavani, jolla on jo lapsia sanoi ilahtuneensa ikihyviksi tuokssuihkusaippuasta. Hormoonien haistessa oli kuulemma ihana päästä rauhassa suihkuun isän tai jonkun muun hoitaessa vauvaa.

Mäkin kannatan leivonnaisia!
Me saatiin pojun synnyttyä kinkkupiirakkaa,karjalanpiirakoita,täytekakku,pullaa. Ja anoppi oli tehnyt ison kasan kinkkukiusausta ja broilerikiusausta joita sit pakastettiin päivän annoksissa. Ei tarvinnut miettiä ruuanlaittoa vähään aikaan. Oli tosi ihanaa!
Saatiin myös vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä. Ja tietty niitä ihania pikkuisia vaaleansinisiä vaatteita!

Kyllä minua ilahduttaisi kukat! Ja uskon, että kaikki viemiset ilahduttaa. Ja jo se, että menee kylään on kiva juttu. Alkuun ei välttämättä vauvan kans tule kyläiltyä, joten on kiva saada vieraita kotiin.

Olen myös leipomusten kannalla. Tai voisiko viedä ihan ruokaa kuten enna. ehdottaa? Itse olisin ollut alkuviikkoina tosi iloinen, jos joku olisi käynyt vaikka PizzaTaxin kautta ja tuonut meille pitsaa (joo, tiedän, ei kovin tervellistä, mutta ihanaa herkkuruokaa silloin, kun on väsynyt).

Minäkin kannatan leipomisia. Itse sain ainakin niin kauheasti kukkia sairaalaan, etteviät mahtuneet siellä oikein mihinkään (sen verran pieni pöytä oli). Ei sitten hetkeen tehnyt mieli saada kukkia, vaikka muuten rakastankin niitä.

Itse vein muutama vuosi sitten talvivauvan vanhemmille kynttilöitä, hierontaöljyä ja jonkun kolmannen "teemaan" sopivan kahdenkeskeiseen hemmotteluun käytettävän lahjan. Ajatuksena oli muistuttaa, että tuoreet isä ja äiti ovat edelleen mies ja nainen. :)

Vaatekauppaan lahjakortti, jollei ole liian kallis (esim. 20e lahjakortti). Mammamahan poistuttua on kiva saada uusia vaatteita. Itsellä oli ainakin ongelma, että en raaskinut enää tuhlata itseeni, vaan vaateostoksilla ostin 'vahingossa' vaan vauvalle. Tosin ehkä kaikilla ei ole tuota ongelmaa..

En tiedä, että missä mulla viiraa, mutta itse en pitänyt mistään syömistuotavista, joita ei onneksi muut, kuin miehen vanhemmat roudanneetkaan. Olen kai jollakin lailla ylpeä, tyyliin kyllä minä omassa kodissani syömiset tarjoan. ;) Eväspakettiin kuuluneet kalapuikot, kanelikorput, keittovihannekset yms "herkut" lienevät edelleenkin koskemattomina. Itse ilahduin tietenkin kaikista lapselle tuoduista lahjoista, mutta jos minä itse olisin jotakin saanut, niin ehkä just joku hemmottelujuttu, tai miksei kirjakin. Mihinkä sitä olisi ihminen tyytyväinen. ;)

Minäkin ilahduin ihan hurjasti kaikesta ihanasta mitä vauvalle tuotiin. En kyllä itselle mitään olisi tarvinnut edes. Mies osti ihanan korun lahjaksi synnytyksestä yms ja siinä oli tarpeeksi maailman ihanimman vauvan rinnalla tietty:).

Minä ilahduin todella paljon kun mieheni sisko toi minulle hemmottelupaketin, missä oli hajuvettä, suihkusaippuaa, balsamia, kylmägeelinaamio silmille ym. mukavaa.
Yleisesti lahjat olivat muuten vauvan vaatteita, mitkä nekin tulivat tarpeeseen. :)

Minusta kohteliasta on, että vauvakatselmukseen mennessä vie mukanaan jotain kahvileivonnaista. Tuore äiti ei välttämättä ehdi eikä jaksa olla koko ajan jotain värkkäämässä, varsinkin jos vauvavieraita käy tiheään.

Ystävälleni on pian vauva tulossa, olen ajatellut viedä hänelle tigin raikastavaa mentholia sisältävää shampoota&hoitoainetta (todella piristää, ja piristystä tuore äiti usein tarvitsee), sekä leivonnaisia. Ehkä ruokaakin.

Kirjaa en veisi, itse kun en ole ehtinyt vauvan syntymän jälkeen yhtäkään kirjaa lukemaan, ehkä lehtiä mielummin. Vaikka ehkä jotkut ehtivätkin lukemaan, mene ja tiedä. Jostain syystä minulta katosi keskittymiskyky tuollaiseen vauvan tulon jälkeen, vaikka ennen luinkin paljon.

Ihana mies sulla ... , ihana idea muistaa korulla!

Olenkohan minä niuho, kun en halunnut mieheltä "huomenlahjaa" enkä lapsikorua. Nehän ovat pohjimmiltaan palkintoja naiselle, joka on antanut miehelleen ensin neitsyytensä ja sitten synnyttänyt miehelle lapsen. Ällöttävän patriarkaalista! Lapsihan se on se yhteinen palkinto, yhdessä tehty ja yhdessä tullaan hoitamaan. Ennemmin hemmottelutuotteita virkistämään rasittunutta äitiä. Ei minulla koruja vastaan muuten ole, syntymäpäivälahjaksi ne sopivat. Taidan olla telaketjufeministi ;)

Jos tiedät jo etukäteen, että synnytyslaitoksella tulee käymään paljon ystäviä ja sukulaisia, niin ei ehkä kannata viedä kukkia. Ainakin itselläni oli se tilanne, että osa kukista piti heittää poislähtiessä roskiin, koska niitä oli niin paljon. Toisaalta kukat on kyllä sellainen perinteinen muistaminen ja varma valinta (kunhan ei valitse tuoksuvia kukkia, sillä samassa huoneessa voi olla allergikkoja).

Itse tykkäsin siitä, että ystävät kävivät katsomassa vauvaa heti sairaalassa, koska kumpikin synnytys oli tosi pitkäkestoisia ja rasittavia, joten en olisi kotona jaksanut alkaa mitään kahvituksia väsäilemään. Imetyksen käynnistyminen oli myös vaikeaa ja itkin joka päivä rinnanpäät verillä kipua ja univajetta, joten siinä tilanteessa ei olisi ollut kovin mukavaa leikkiä reipasta, vaikka suloisia vauvoja tietysti mielelläni näytin. Jos kuitenkin tulee vauvaa katsomaan kotiin, niin mielestäni pullapitko, keksipaketti tai vaikka pari litraa jäätelöä kahvipaketin kera on ihan hyvä tuominen. Sitten tietysti vauvalle jotakin pientä.

En muista, että itse olisin saanut mitään lahjoja, vaan kyllä ne menivät vauvalle kaikki. Toisaalta en kyllä edes ajatellut, että minun pitäisi saada mitään, sillä vauvan syntymäähän siinä juhlitaan. Ehkä jopa olisin kokenut hieman kiusalliseksi saada jotakin hierontaöljyä tms "parisuhdetta vahvistavaa lahjaa", koska yhdyntä ei onnistunut kummallakaan kerralla yli kuukauteen pahojen repeämien kanssa.

Minä olin tuoreena äitinä niin innoissani uudesta ihanasta vauvasta, että kakki vauvalle tulevat jutut oli ihan parhaita! Enkä itselleni olisi edes osannut odottaa mitään lahjoja, vauvaahan siinä todella juhlittiin! Enkä ollut ollenkaan väsynyt tai piristystä kaipaava (olin ihan ylipirteä!), niin hassulta olisi tuntunut raihnaiselle äidille tuodut jutut;) Ruokaa ei tehnyt pitkään aikaan mielikään, joten ihan hyvä ettei niitä tuotu. Toki pakastettavat sapuskat säilyy myöhempääkin mielitekoa varten.

Lahjakortin vaatekauppaan olisin kyllä voinut ottaa vastaan, uusia vaatteita teki mieli kun massu oli kadonnut:) Silti olisi tuntunut jotenkin vaivaantuneelta ottaa sitäkään vastaan, kun eihän me vanhemmat mitään tarvittu, vauvahan oli se keskipiste!

Mutta, jos tiedät että äiti kaipaa piristystä, niin sitten ihmeessä jotain hemmottelupakkauksia viemisiksi, onhan ne aivan ihania! Ja kahvin kanssa jotain hyvää. Mutta veisin kyllä vauvallekin jotain pientä. Itse ainakin ylpeänä "esittelin" vieraille uutta perheenjäsentä, joten oli kiva, että hekin osoittivat kiinnostuksensa tuomalla mahd. lahjan juuri vauvalle.

Olitkin välissä kommentoinut tehneesi vauvalle jo lahjan, anteeksi väärinkäsitykseni! Sain aloituksesta sen kuvan, että haluaisit viedä vanhemmille jotain, kun aina viedään jotain vaan vauvalle, etkä siis olisi vienyt tulokkaalle mitään. Siksi korostin niin sitä vauvaa omassa viestissäni :)

Kun menette katsomaan uutta tulokasta,viettekö mahdollisille muille sisaruksille jotakin?Lähinnä sen takia,ettei mustasukkaisuus yllätä,kun kaikki huomioi vaan vauvan.Itse vein edellisen kerran pienet paketit sisaruksille,mutta nyt niitä sisaruksia on jo kolme...

Taannoin oli tällainen ketju, josta ainakin itse sain paljon vinkkejä. Ei ne vaatteet ole aina niin toivottuja, saati kaikki muutkaan kapistukset... Sinun täytyy tuntea tosi hyvin lahjansaaja, jos jotain viet. Leivonnainen/syötävä on siinä mielessä varma valinta, että siitä pääsee nopeasti eroon eikä se paljoa edes maksa ;)

Yhteistyössä