Vauvalla vihreä kakka - ei mahakipuja eikä muita oireita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nimim"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nimim"

Vieras
4 kk ikäinen vauvani tekee vihreää, vetistä, limaista kakkaa, ja usein. Neuvolassakin arvelivat että vaikka vauvan kakka voi vaihdella kovasti, kyllä tuossa on jo takana jotain.

Mitään vatsakipuja ei kuitenkaan näytä olevan, vauva on virkeä ja tyytyväinen. Ei mitään iho-oireitakaan.

Vauva on 4 kk ja imetän. Muutaman kerran on hedelmäsoseita jo annettu, mutta vihreä ripuli alkoi jo ennen niitä.

Neuvolan ohjeiden mukaan kokeilen välttää maitoa omassa ruokavaliossani ja olen ollut jo viikon tosi tiukalla välttämisdieetillä. En käytä edes mitään, joka "saattaa sisältää maidon jäämiä".

Vielä ei ole kuitenkaan auttanut ja haluaisin tietää, mitä muuta tässä voisi kokeilla. Neuvolan ohje oli, että pari viikkoa pidetään tätä maidotonta dieettiä ja katsotaan sitten taas, mutta en jaksaisi odottaa vaan tahtoisin tehdä jo jotain muutakin jos voisin.

Onkohan ihan tyypillistä maitoallergiaa, ettei ole mitään kipuja eikä iho-ongelmia? Mikä muu ruoka-aine voisi pistää mahan sekaisin äidinmaidon kautta? Onko kellään muulla ollut samanlaista? Kiitos jos haluatte jakaa kokemuksia!

On ihan normaalia, ei tarvi vältellä mitää.. Kun ei siis ole kipeä sun vauva.
Ku ilmaa jää elimistöön, värjäytyy kakka.
Ja ilmaa menee ton ikäisellä suuhun ku imee jatkuvasti sormiaan ym.

Ei se nyt ihan normaali ole jos kakka on tuollaista lähes koko ajan, eri asia olisi jos vain silloin tällöin. Toisaalta taas jos vauvalla ei ole mitään muita oireita niin en tiedä onko siitä mitään "haittaakaan".

Ole kärsivällinen sen maidottoman dietin kanssa, jos vauvalla on suolisto-oireinen maitoallergia niin suoliston (ts. kakan värinkin ) palautuminen saattaa kestää useamman viikon.

Meidän pojalla (kohta 3 kk) on suolisto-oireinen maitoallergia (ja paljon muitakin allergioita) ja kakka on juuri sellaista kun kuvasit. Kun minun imetysdietti on kohdallaan niin kakka pikkuhiljaa normalisoituu. Pojalla on kuitenkin oireena myös lisäksi kovat vatsakivut ja refluksia.

Mikä tahansa sinun syömäsi voi allergisoida vauvaa rintamaidon kautta.

[QUOTE="vieras";25114145]Kiitos että analysoit pentusi paskan täällä![/QUOTE]

Tämä on vauvalehden keskustelupalsta, totta kai täällä voi kysellä oikean elämän asioita vauvoista. Täältä saa hyvin apua asiaan kuin asiaan. Ja jos joku on herkkä kakkajutuille, niin otsikostakin voi päätellä sen verran ettei ole pakko tulla lukemaan!

Kiitos kaikille vastanneille! Neuvolaterkkarikin oli kyllä sitä mieltä, ettei tuollainen kakka ihan normaalia ole. Epäilen sitä itsekin, kun ei ole koskaan meidän vauvoilla moista ollut, neljättä vauvaa nyt siis olen hoitelemassa. Se on siis ihan vetistä, imeytyy vaippaan kuin vesi, ja se mikä ei imeydy, on ällöä limaa. (Analysoidaan nyt sitten kunnolla kun ollaan analysoimassa!>:-D Herkimmät toivottavasti pakenivat lukemasta ketjua jo ensimmäisen viestin kohdalla..)

Ole kärsivällinen sen maidottoman dietin kanssa, jos vauvalla on suolisto-oireinen maitoallergia niin suoliston (ts. kakan värinkin ) palautuminen saattaa kestää useamman viikon.

Kiitos tästä tiedosta! Jospa se maito on sittenkin se syyllinen, odotellaan siis vielä...

Hei, ap täällä taas! Jatkoin maidotonta dieettiä, ja kas: ongelma parani ja vauva tekee taas normaalia vauvankakkaa. Maitoallergia siis taitaa olla! Kiitos vielä, Jandhe, jos tätä satut lukemaan!

Ei siis taida olla normaalia, että vauvan kakka on vihreää, limaista ja vetistä! Selvittäkää tuollaiset, jos teidän vauvoille tulee vastaan! Mutta kiitos keskustelusta!

Kiitos aloittajalle, että jaksoit tulla kertomaan mikä oli syy :)

Mä ihmettelin kerran kun meidän vauvalla meni kakka vihreäksi ja oudoksi aina kun siirryin kokeilemaan DeeTippoja (eli D3 tippoja, en muista oliko öljy vai vesipohja)
Se ei koskaan selvinnyt, oliko se sattumaa, enkä antanut niitä sitten kahden yrityksen jälkeen enää, mutta maidon kanssa ei ole ollut ongelmia, eli tiedä häntä mitä se oli jos ei liittynyt D:hen. Jekovit sopi kuitenkin.

Nostan pinnalle. Meillä 4kk vauvalla täysin samat oireet ja nyt aloitin itse maidottoman kokeilun, minulle tosin ohjeistettiin ensin jättää juomamaito ainoastaan pois... olen jättänyt kaiken näkyvän kuitenkin. Mietin siis, miksi ei suoraan täysin maidotonta. Viikko kokeiltu eikä muutosta. Välillä liman seassa hiukan verta, lääkäri sanoi sen johtuvan suolen ärtymisestä ja korjautuu kyllä. Vauvalla ollut syntymästä asti ilmavaivoja ruunsaasti verrattuna kahteen vanhempaan lapseen.. ja yöt heräillään 2-5x.... sekin kuulema voi johtua allergiasta. Iho siisti ja kasvaa hyvin,virkeä vauva... suolisto-oireet siis ainoat. Vastailkaa kiltit kokemuksia!

Yhteistyössä