Vauvalle pullaa..! *anoppi/mummiongelma*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Oltiin mummilassa kahvipöydässä ja muitten syödessä pullaa siitä tuli vitsailtua, että ottaisiko vauvakin pullaa, kaikkien todeten että ei ihan vielä. Minä sanoin, että sitten 1-vuotissynttäreillä. Mummi tähän totesi, että voi sitä vähän aiemminkin ottaa - että mummit saa antaa pullaa kunhan eivät jää siitä kiinni |O Sanoin, että ei saa antaa vauvalle pullaa tai minä suutun (ja pieni väkinäinen hymy siihen päälle). Johon mummi totesi, että eihän hän tietenkään vielä ole antamassa (vauva 1kk) vaan sitten kun vauva syö muitakin mössöjä..

Jaa että kun vauva alkaa maistella vihanneksia, soseita jne niin mummi meinaa että samalla maistellaan pullaakin :headwall:

Anoppiehdokas on tosi kiva tyyppi muutoin, mutta näitä "mummi antoi salaa pullaa" juttuja lukeneena enpä olisi uskonut että itse joudun toimimaan pullavahtina seuraavat 11 kuukautta. Tämä pullakeskustelu on käyty jo miehen kanssa aiemmin, että hänenkin täytyy vahtia ettei kukaan anna vauvalle sopimattomia ruokia selkäni takana.

En kaipaa nyt kenenkään (jolle ruoansulatuksen ja suoliston toiminta on täysin vierasta) kommentteja että kyllä vauva voi pullaa ja jäätelöä syödä, vaan vastaaviin tilanteisiin törmänneitä kuinka olette ongelman hoitaneet. Jos ihmisen asenne on että selän takana voi salaa vauvalle antaa vaikka mitä, niin koen että ainoa vaihtoehto on sulkea ne tilanteet pois. Eli mummi iski naulan arkun kanteen siltä osin, ettei jää koskaan kahden kesken vauvan kanssa :| Tosin enpä olisi vauvaa ollut muutoinkaan sen pitemmiksi aikaa hoitoon jättämässä, saan kyllä harrastukset yms hoidettua miehen työvuorojen sallimissa rajoissa.

En vaan voi ymmärtää tuollasta asennetta. Mietin jo pitäskö viedä sille vinopino tekstiä paperilla siitä mitä vauvan elimistö kestää missäkin vaiheessa mutta kai se ne nykyiset suositukset tietää ja tuskin siitä mitään apua olisi. Ja ehkä helpoiten asia menee kun kyseessä on kuitenkin vain 11kk, ettei tee siitä mitään numeroa - vahtii vaan, ettei kukaan pääse vauvan suuhun mitään tunkemaan (nähdään viikottain)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kauhea tiukkapipo olet ja luulet, ettei lapsi selviä hengissä ilman sinua.

höpö höpö harmaa,kyllähän äitit tietää parhaiten syöttääkö vauvalleen pullaa vai ei.Mie en todellakaan antas,sokeria,kardemummaa jne.Herkempi voi saaha vaikka anafylaktisen (vaimikäsenytoli)reaktion.Sitkö on kivaa ku vauva on tukehtumaisillaan ku kurkku turpoo vaik kananmunan takia!!!!!

No höh. :o Mä oon myös sitä mieltä, että mun lapsille ei syötä kukaan mitään sellaista mitä mä en halua, ei edes mummot. Onneksi meidän mummo kunnioittaa mun toiveita, ei takuulla menisi salaa tekemään tuollaista. Kyllä ne pullat ja jätskit ehtii syödä myöheminkin

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Anoppiehdokas on tosi kiva tyyppi muutoin, mutta näitä "mummi antoi salaa pullaa" juttuja lukeneena enpä olisi uskonut että itse joudun toimimaan pullavahtina seuraavat 11 kuukautta.

mitenkähän vehnäjauho, kaneli, hiiva, kananmuna ja maito pullan muodossa eroavat vehnäjauhosta ja hiivasta sämpylässä, keitetystä kanamunasta, mukissa olevasta maidosta ja puuron päällä olevasta kanelista :o
Siis eihän niitä pikkuvauvalle ole hyväksi tietenkään antaa, mutta 11 kuukautta ilman pullaa? :o

Ymmärrän kyllä sinua... Oma äitini on syöttämässä vauvalle vaikka mitä, joten saa tosiaan olla vahtimassa. Onneksi ei nähdä usein, ja vauva ei tosiaankaan ole hänen kanssa kahdestaan!

kuulostaa samalta kuin meidän tulevat mummit kaikkien karkkien yms. suhteen. On jo nyt käyty keskusteluja siitä, että en haluaisi, että lasta opetetaan syömään herkkuja. Toki sitten saa antaa, kun on jo oppinut (sehän on mummien tehtävä). Mutta mummit haluavat olla niitä ensimmäisiä pullansyöttäjiä ja karkkiahan lapset syövätkin viimeistään vuoden iässä...MITÄ???

Ja meillä vauva vasta masussa. Ongelmia odotan, mutta tiukkana ja samalla lempeänä aion pysyä...

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
No höh. :o Mä oon myös sitä mieltä, että mun lapsille ei syötä kukaan mitään sellaista mitä mä en halua, ei edes mummot. Onneksi meidän mummo kunnioittaa mun toiveita, ei takuulla menisi salaa tekemään tuollaista. Kyllä ne pullat ja jätskit ehtii syödä myöheminkin

täsä peesaten. Jos vanhemmat sanoo että lapselle EI saa syöttää pullaa niin sille ei syötetä. Isovanhempien pitäisi/tulisi kunnioittaa vanhempien päätöstä.
Semmoset jotka tekee seläntakana uhallaa ei ole luotettavia.

Joku sanoi että miten se eroaa sämpylästä..no ei ehkä eroa aineistaan mutta ei ole mitään mieltä opettaa vuosikasta imelän perään vaan koska mummi tahtoo. Kyllä sen imelän kerkee oppimaan isompana.

Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:
Anoppiehdokas on tosi kiva tyyppi muutoin, mutta näitä "mummi antoi salaa pullaa" juttuja lukeneena enpä olisi uskonut että itse joudun toimimaan pullavahtina seuraavat 11 kuukautta.

mitenkähän vehnäjauho, kaneli, hiiva, kananmuna ja maito pullan muodossa eroavat vehnäjauhosta ja hiivasta sämpylässä, keitetystä kanamunasta, mukissa olevasta maidosta ja puuron päällä olevasta kanelista :o
Siis eihän niitä pikkuvauvalle ole hyväksi tietenkään antaa, mutta 11 kuukautta ilman pullaa? :o

Mun mielestä tällaisessa tapauksessa on enemmänkin pointtina se, että jos vanhemmat haluaa että pullaa ei anneta niin isovanhempien pitäisi kunnioittaa sitä eikä hyppiä varpaille. Eli vanhempien pitäis voida pystyä luottamaan isovanhempiin niin että ei tarvis vahtia ja kytätä, mutta vähän hankalaa jos mummun mielipide on sellainen, että salaa saa antaa

Kuulostaa ah niin tutulta..
Poika taisi olla vajaa 6kk kun miehen isä oli sille pannaria ja hilloa antamassa, vaikka oltiin todella tehty selväksi että ei tulla tottumaan vekaraa makeisiin juttuihin ennen kuin itse tajuaa jotakin niiden päälle.
No, itsepäinen kun on, niin tosta asiasta väännettiin niin monet kerrat ettei tosikaan!!
Puhuin asiasta neuvolassakin (mies oli aivan samoilla linjoilla ) ja vietiin infoa sitten eteenpäin. Vaan mitä tekee pappa, naureskelee ylimielisesti ja "uhkailee" justiin noilla samoilla että antaa sitten kun äiti ja isi ei näe..
1-vuotisjuhlissakin kovaan ääneen toitotti että kai annatte sentään kakkua maistaa..
Ja kyllä, annettiin maistaa, niiin tiukkapipoja ei sentään olla... ;)

Täytyy sanoa että nuo kaikki jutut ( + esim. tupakointi lapsen vieressä, kielloista huolimatta ) on kyllä vaikuttaneet meidän väleihin, en erityisemmin pidä heidän tavoistaan olla lapsen kanssa kun se tuntuu olevan turhan usein herkuilla lahjomista aina kun näkevät.
Poika tosin on jo päälle 5v mut silti hiertää välillä ne vanhat jutut.. :/

Leivoinpa tuossa meille jo yli 1-vuotiaille perheenjäsenille eilen pullaa; kaurajuomaan, laktoositon margariini, vehnäjauhot, sokerit, kanelit, kananmuna. Mummi ei leipoile itse pullia joten ne olisi kaupan maidollisia ja lisäaineisia pullia. Minä eikä tyttäreni (myös avomiehellä maitoallergia) ei käytetä lehmänmaitoa (muuta kuin laktoosittomana erittäin vähän, esim. juustot)

En nyt totta puhuen ymmärtänyt sun vertauskuvaasi kun oli kyse vauvan ruokavaliosta. En ajatellut lapselle antaa myöskään maitoon tehtyjä sämpylöitä (itse leivon veteen ja siihen ne on tehty kaupankin sämpylät) alle 1veenä. Vauva ei myöskään juo mukista mitään maitoa koska imetän.

Käsitinkö oikein että vauva on nyt kuukauden vanha?

Mummolla viiraa mutta, tyytyisin varmaan itse vain vahtimaan ettei kukaan pääse syöttämään sitä pullaa muutamaan kuukauteen vielä..

No ei meillä ainakaan esikoinenkaan aikanaan pullaa saanu ku lähempänä 2 vuotta,ei syödä sitä juuri itekään ,sama homma karkissa ja ekan kerran ku mummi ja ukki osti säkin,poika söi kerralla ja sit hätäpäissään soittivat et nyt se poika oksenti lattialle!En miekään syötä suklaata tai meetvurstia porukoitten koiralle :headwall: ,kyllä pitäs pitää järkeä päässä,mutta totta on se et ennen annettiin vauvoille pullamössöä ties miten pienenä ja jo oli isäni(melkein 80v)tunkemassa miun vauvalle pullaa huuleen niin äiteepä jyrähti(en siis mie vaan miun äiti)isälle jotta ei sua antoo!

Aargh. Minä en aio antaa pullaa edes 1 -vuotiaalle, jos mitenkään pystyn sen välttämään. En halua opettaa lastani syömään sokeria, lyhyitä hiilihydraatteja ja rasvaa. Hedelmät, pähkinät, jogurtiti ja rahkat ovat paljon parempia ja maistuvampia vaihtoehtoja.
En antaisi anteeksi, jos joku oma sukulaiseni yrittäisi syöttää vauvalleni jotain epäterveellsiä (ja toistaiseksi vaarallisia) ruokia.
Taas nähdään, että kyllä rintaruokinnasta ja ties mistä istukankantelusta vouhkataan, mutta kun tulee aika ajatella lapsen terveellistä ruokavaliota pitkällä tähtäimellä, ja opettaa hänelle terveellisiä elintapoja ja ruokailutottumuksia, ÄITEJÄ EI ENÄÄ VAAN KIINNOSTA. Tai sitten äidit ovat liian typeriä tajutakseen, että on tullut se todellinen aika panostaa lapsen ruokavalioon.

Meillä on/oli vähän samantyylinen ongelma:
Mumma syöttää muksua ja maistelee välillä samasta lusikasta itsekin vaikka olen sen kieltänyt ja tuonut hammaslääkäristä jos jonkinlaisia opuksia aiheesta |O

Tietysti tässäkin tapauksessa kyse on anopista.
Tosin jo entisestä...

Alle yksivuotiaalle ei sovi lehmänmaito, eikä kanamuna. Enkä oo kyllä ton ikäselle kanelikaan laittanut.

Mun poju sai maistaa 1v synttäreillään eka kerran makeaa kuten pullaa. Mitähän se ressu on menettäny kun ei oo eka vuotenaan saanu sellasia syödä...Eikä saa vastakaan turhia makeita.
Mutta siis kyllä pitää vanhempien toiveita kuunnella mummujenkin eikä mennä salaa syöttämään sitä sun tätä.

Illuusia ja Ieveliinan teksteihin osittain kommenttia, eli itsekään en halua että mitään makeita aletaan antaa ennen kuin on opittu sitä kunnon ruokaa syömään. Esikoinen 2v 2kk saa kyllä kahvipöydässä ottaa vähän pullaa ja keksiä, koska syö jo kunnon ruokaakin niin hyvin. Onneksi mummi sentään pitää kunnon ruokaa tärkeämpänä eikä ole mitään herkkuja antanutkaan silloin, jos tyttö on jonain päivänä kunnon ruokaa syönyt huonosti. Ja kohtuun ymmärtävät eli eivät anna tytön syödä paketillista keksejä :)

Aargh. Minä en aio antaa pullaa edes 1 -vuotiaalle, jos mitenkään pystyn sen välttämään. En halua opettaa lastani syömään sokeria, lyhyitä hiilihydraatteja ja rasvaa. Hedelmät, pähkinät, jogurtiti ja rahkat ovat paljon parempia ja maistuvampia vaihtoehtoja.
En antaisi anteeksi, jos joku oma sukulaiseni yrittäisi syöttää vauvalleni jotain epäterveellsiä (ja toistaiseksi vaarallisia) ruokia.
Taas nähdään, että kyllä rintaruokinnasta ja ties mistä istukankantelusta vouhkataan, mutta kun tulee aika ajatella lapsen terveellistä ruokavaliota pitkällä tähtäimellä, ja opettaa hänelle terveellisiä elintapoja ja ruokailutottumuksia, ÄITEJÄ EI ENÄÄ VAAN KIINNOSTA. Tai sitten äidit ovat liian typeriä tajutakseen, että on tullut se todellinen aika panostaa lapsen ruokavalioon.

Etkö edes 1v juhlissaan? Aika ankeaa sankarilla jos on se joka ei saa edes maistaa herkkuja.

Mun äiti antoi mun esikoiselle kahvia lusikalla, poika oli silloin 4-5kk ja juuri vasta porkkanat ja perunat meni siinä vaiheessa. :/ ihan hiukan suutuin kun veljeni tästä mulle kertoi, hän oli ollut kahvittelemassa juuri vanhempieni luona ja vauva oli sitten otettu mukaan kahvipöytään :headwall:

Mä en tän kolmannen kanssa ole niin tarkka ollut, kun hän syö kuitenkin kaiken mikä isommilta jää pöydälle tai tippuu pöydän alle, varmasti on maistanut pullaa alle vuoden vanhana, ja jäätelöäkin sai 11kk iässä ihan pikkuisen maistaa.
Toisaalta, mä teen näin omieni kans, ja ymmärrän oikein hyvin miksi jotkut ei halua antaa pienelle turhia herkkuja. :)

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Etkö edes 1v juhlissaan? Aika ankeaa sankarilla jos on se joka ei saa edes maistaa herkkuja.

Mitä ankeeta siinä on jos lapsi ei niitä ite tajua haluta...

Minun anoppi yritti syöttää meidän vauvalle 2kk pullaa ja keksejä yms. ja kun kielsin niin alkoi itkukonsertti kuinka mummi ei saa antaa vauvalle mitään hyvää. Ja kun kielsin ettei saa suukottaa suulle suoraan niin nyt kävi ilmi, että tekee niin kun ei nähdä! Se siitä hammashuollosta. Meni hermot ja luotto kun tehdään salaa noita juttuja. Sitten kun mennään kylään ja mummin pitäisi vahtia niin ei katso yhtään perään vaan kerrankin lapsi tutkiskeli pöydällä ollutta nitropurkkia ja mummi oli puhelimessa. Sanoi vielä jälkeen päin kuinka kerrankin oli aikaa olla puhelimessa puolituntia kun "katsoi" lasta samalla.

No on se ärsyttävää, varsinkin, jos on justiinsa sanottu, että ei saa lapselle antaa ja sitten HETI annetaan vielä palasta, josta on itse haukkailtu. Miehen mummo asialla ja korpesi, kun tässä on parhaillaan päällä pöytätapoihin tutustuminen, ts. opetetaan lapselle, että kiukkuamalla ei saa tahtoaan läpi ja ruokaa toisen lautaselta.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Niin... Sitähän voi toki tarjota esim. pääosin rahkasta ja hedelmistä tehtailtua hyydykekakkua, ruistaikinasta leivottuja coctailpiirakoita, dipattavia vihanneksia, kasvisrasvajäätelöä jne. En yleensä tee juhliin tarjoilua (joulua lukuunottamatta), jossa mässätään hulluna niillä epäterveellisimmillä sokeri-, valkoinen jauho-, ja rasvapommeilla. Meidän perhe ei ole läski (eikä tosin syömishäiriöinenkään), ja ajattelimme opettaa lapsellekin terveitä elintapoja. On niin surullista nähdä nykypäivänä liian usein sokerilla ja rasvalla turvotettuja tulevia koulukiusattuja ja sydän- ja verisuonisairaista. Puhumattakaan plösöistä äideistä.

Yhteistyössä