Vauvalle pullaa..! *anoppi/mummiongelma*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja herneetön:
Nykyajan äidit kuvittelee, että lapset ovat allergisia kunnes toisin todistetaan. Olen itse ruoka-aineallergikko ja toisen lapseni kohdalla olen ymmärtänyt, että lapset ovat terveitä, kunnes toisin todistetaan. Pieni määrä kananmunaa tai maitoa ennen 1v ei varmasti lasta mitenkään vahingoita jos hän on siihen asti ollut oireeton ruoka-aineista. Jos allergioita on, niin siinäpähän selviävät. En tietty juottaisi 3kk ikäiselle lehmänmaitoa tai syötä 7kk ikäiselle keitettyä kokonaista kananmunaa.
Pieni ei myöskään vielä ymmärrä makean päälle. Jos hän kerran saa makeata, ei hän ole sitä hinkumassa jokaisella ruokailulla, kuten 2v tekee...

Antakaa mummojenkin olla mummoja älkääkä vetäkö hernettä heti nenään vaan selittäkää rauhallisesti omat näkemyksenne. 70-luvulla lapsille annettiin appelsiinimehua ja munanvalkuaista muutaman kuukauden iässä, mummoilla saattavat olla ne ohjeet vielä muistissa.

No joo. Kun vauva on kokonaan punaisessa ihottumassa, vihreetä limaista kakkaa tuuppaa monta kerta päivässä ja yöt on yhtä hiton hulabaloota, niin kyllä sitä hölmömpikin uskoo, että allerginen on.

Ja juurikin siksi olen tarkka, ettei tarvitsisi rajoittaa turhaan, vaan löytyisi ne, joille on OIKEASTI allerginen.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä välillä mummit ihmetyttää:
Enpä jaksanu lukea kuin ap:n kirjoituksen, mutta totean vain että pullassahan on yleensä maitoa ja maitoa ei saa antaa vasta kuin liki 1v:lle.

Ja hiiva saa varmasti vauvan mahan käymistilaan, turpoomaan, kipeeksi ja häiritsee tasapainoa muutenkin. Sokeria ym...ties mitä...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joopa joo. Samalla logookalla vauvallekin voi antaa vähän suolaa, kunhan ei ihan silliä anna. Tai vähän lehmänmaitoa, kunhan ei koko litraa juota. mitäs siitä, että se pilaa kehittymässä olevat munuaiset. Apua. Apua. Ja vielä kerran apua.

Miksiköhän Suomessa ei ole munuaisvikaisia kuitenkaan kauheasti?

Kyllä on munuaisvikaisia. Oireet ilmenee vasta vanhemmalla iällä, käsitätkös? Kuinkahan monta dialyysipotilasta olisi voitu pelastaa oikealla vauvaiän ruokavaliolla?
Sitäpaitsi, munuaisvikojen määrään vaikuttanee se, että en usko kovinkaan monen suomalaisen olevan niin typerä, että antaa vauvalleen lehmänmaitoa tai suolaa.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Anoppiehdokas on tosi kiva tyyppi muutoin, mutta näitä "mummi antoi salaa pullaa" juttuja lukeneena enpä olisi uskonut että itse joudun toimimaan pullavahtina seuraavat 11 kuukautta.

mitenkähän vehnäjauho, kaneli, hiiva, kananmuna ja maito pullan muodossa eroavat vehnäjauhosta ja hiivasta sämpylässä, keitetystä kanamunasta, mukissa olevasta maidosta ja puuron päällä olevasta kanelista :o
Siis eihän niitä pikkuvauvalle ole hyväksi tietenkään antaa, mutta 11 kuukautta ilman pullaa? :o

Aargh. Minä en aio antaa pullaa edes 1 -vuotiaalle, jos mitenkään pystyn sen välttämään. En halua opettaa lastani syömään sokeria, lyhyitä hiilihydraatteja ja rasvaa. Hedelmät, pähkinät, jogurtiti ja rahkat ovat paljon parempia ja maistuvampia vaihtoehtoja.
En antaisi anteeksi, jos joku oma sukulaiseni yrittäisi syöttää vauvalleni jotain epäterveellsiä (ja toistaiseksi vaarallisia) ruokia.
Taas nähdään, että kyllä rintaruokinnasta ja ties mistä istukankantelusta vouhkataan, mutta kun tulee aika ajatella lapsen terveellistä ruokavaliota pitkällä tähtäimellä, ja opettaa hänelle terveellisiä elintapoja ja ruokailutottumuksia, ÄITEJÄ EI ENÄÄ VAAN KIINNOSTA. Tai sitten äidit ovat liian typeriä tajutakseen, että on tullut se todellinen aika panostaa lapsen ruokavalioon.

Etkö edes 1v juhlissaan? Aika ankeaa sankarilla jos on se joka ei saa edes maistaa herkkuja.

Siis meinaatko oikeesti että 1v lapsi ymmärtää jo että "jää vaille herkkuja"?? Jos vanhemmat ovat sitä mieltä, ettei herkkuja vielä syötetä niin en näe siinä mitään ristiriitaa. Ne herkut ehtii myöhemminkin syödä.

Naurattaa koko aihe. Mä oon lastentarhanopen kanssa samoilla linjoilla, kyllä menee vähän överiksi joidenkin touhut. Musta n. 8 kk on sellainen raja et voi kyllä alkaa antaa jo maistella pikkuruisia määriä suht vaarattomia aineita. Kymmenkuisellehan saa jo sit antaakin hapanmaitovalmisteita ja vuoden ikäiselle saa antaa muitakin lehmänmaitovalmisteita. Tietysti kyse on hyvin pienistä määristä.

Mä on itse kasvanut veteen blandatulla lehmänmaidolla parikuisesta lähtien enkä ole kuollut eikä ole mennyt munuaiset. Ei ole allergioita millekään aineelle eikä ole terveys mennyt. Mun poika on saanut 9 kk iässä vähän jätskiä, syö hyvin monipuolista kotitekoista ruokaa eikä nirsoile millekään. Syö kalaa, lihaa, kanaa, kasviksia, perunaa, pastaa ja riisiä ja hyvin putoo kaikki oikeakin ruoka vaikka on joka päivä saanut myös marja- ja hedelmäsoseita.

Nykyajan äidit kuvittelee, että lapset ovat allergisia kunnes toisin todistetaan. Olen itse ruoka-aineallergikko ja toisen lapseni kohdalla olen ymmärtänyt, että lapset ovat terveitä, kunnes toisin todistetaan. Pieni määrä kananmunaa tai maitoa ennen 1v ei varmasti lasta mitenkään vahingoita jos hän on siihen asti ollut oireeton ruoka-aineista.
Vaan se pieni määrä maitoa voikin sekoittaa koko pakan.

Minulla on kolme lasta, joista ensimmäisellä ei ollut ainuttakaan allergiaa/ongelmaa. Ja silti menin varoen.
Toinen oksensi kaiken ruoan 1 v:nä saatuaan maitoa. Tästä päästiin eroon puolessa vuodessa. Ja varoen edettiin koko ajan.
Ja kolmannella alkoi 4 kk helvetti hänen saatuaan maitoa päiväkodissa. Ja lapsi oli silloin jo 1+ v. Meni jo aiemmin sopinut ruokapaletti uusiksi.

En siis löysää pipoani, vaan etenen sen mukaan kuin meille sopii, sanoivat mummut ym. mitä hyvänsä. Lapsi on allergiaton, kunnes toisin todistetaan, mutta pidän hallinnan hänen saamistaan ruoka-aineista. Maito on ollut viimeisiä ruokavalioon lisättäviä asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamahemuli:
Naurattaa koko aihe. Mä oon lastentarhanopen kanssa samoilla linjoilla, kyllä menee vähän överiksi joidenkin touhut. Musta n. 8 kk on sellainen raja et voi kyllä alkaa antaa jo maistella pikkuruisia määriä suht vaarattomia aineita. Kymmenkuisellehan saa jo sit antaakin hapanmaitovalmisteita ja vuoden ikäiselle saa antaa muitakin lehmänmaitovalmisteita. Tietysti kyse on hyvin pienistä määristä.

Mä on itse kasvanut veteen blandatulla lehmänmaidolla parikuisesta lähtien enkä ole kuollut eikä ole mennyt munuaiset. Ei ole allergioita millekään aineelle eikä ole terveys mennyt. Mun poika on saanut 9 kk iässä vähän jätskiä, syö hyvin monipuolista kotitekoista ruokaa eikä nirsoile millekään. Syö kalaa, lihaa, kanaa, kasviksia, perunaa, pastaa ja riisiä ja hyvin putoo kaikki oikeakin ruoka vaikka on joka päivä saanut myös marja- ja hedelmäsoseita.

Et voi vielä tietää, onko munuaisesi menneet sököksi. Voit olla alttiimpi sairastumaan munuaissairauksiin, aika näyttää sen.

Minusta niiden touhut menevät överiksi, joiden mielestä lasta tulee täysimettää 6 kk, häntä ei saa viedä hoitoon alle 3 -vuotiaana jne. Olet varmaan siitäkin överiksi menosta samaa mieltä?

jos äiti ei halua että lapselle,oli sitten minkä ikäinen tahansa,annetaan pullaa,mehua,karkkia jne. niin sillon ei anneta.
mun mummo veti kilarit kun sanoin ette ipojalle saa antaa jäätelöä kun maha ei kestä ja sit alkaa huuto yöllä =minä en nuku
siis ei puhunu mulle tuntiin mitään

Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Anoppiehdokas on tosi kiva tyyppi muutoin, mutta näitä "mummi antoi salaa pullaa" juttuja lukeneena enpä olisi uskonut että itse joudun toimimaan pullavahtina seuraavat 11 kuukautta.

mitenkähän vehnäjauho, kaneli, hiiva, kananmuna ja maito pullan muodossa eroavat vehnäjauhosta ja hiivasta sämpylässä, keitetystä kanamunasta, mukissa olevasta maidosta ja puuron päällä olevasta kanelista :o
Siis eihän niitä pikkuvauvalle ole hyväksi tietenkään antaa, mutta 11 kuukautta ilman pullaa? :o

:laugh: oletko ihan oikeesti ihmeissäsi??? Eihän 1v eikä VARSINKAAN sitä pienempi tarvitse herkkuja!!!!!! Halloo. Kysyn: mitä se niistä hyötyy??? Ei Mitään. Niin yksinkertaista.
Esimerkki: mun poika alkoi saamaan karkkia vasta 3,5v:a! KOSKAAN ei ruinannu, pyytäny tai itkeny karkin perään kun ei ees tienny mitä ne oikeesti on. Synttäreillä kysy mitä noi on, sanoin et isompien juttuja, niin poju vastas et aijaa ja otti kakkua, pullaa ym muuta "järkevämpää".
Tyttömme on nyt 1v5kk eikä tuu saamaan karkkia myöskään pitkään aikaan. Ei saa limua(poikakaan ei saanu kuin vasta isona), ei saa mehuakaan(maito ja vesi riittää ja ovat terveellisempiä, eikä kaipaa mehua) yms...

Kyllä se on niin, että tässä kemikaalien, väriaineiden ja saasteiden sekasotkussa kannattais ihmiset hiukan miettiä napaansa pidemmälle, eli EDES mitä lapsilleen syöttävät pienenä. Kun he ovat pieniä niin on vielä helppoa säädellä. Laiskuutta ja tiedon puutetta moinen "karkit suuhun 4kk:lle"-meininki. Mitä vauvat herkuista hyötyy, mä en käsitä MIKSI niitä annetaan? VAIN vanhempien huvitukseksi. Älytöntä.

Juu olen nipo mutta vain lasteni hyvinvoinnin takia. Ei en ole täydellinen mutta on asioita joissa kannattaa käyttää järkeä ja miettiä hiukan eikä suin päin sählätä meneen aina sillä "maalaisjärjellä".

Meidän mummi antoi puolivuotiaalle jouluna piparia salaa. Sillon tosiaan ukko ja vauveli kävivät vaan mummilla ja mää olin kotona. Kun tulin niin vauvasta tuoksahti pipari ja arvasin. Nojaa, ei ONNEKS ollu allerginen vauveli, mut silti otti hattuun. Meillä oli esikoisella tiukka kuri makian suhteen. Käpysin, mut mitäpä tuo autto. Pitää vahtia vauvasa itte jos haluaa ettei sille anneta mitään ylimääräistä. Mummot yleensä kuvittelee et niillä on oikeudet hemmotella lastenlapsesa äitien ( harvemmin isien ) sääntöjen ohitte.

No ei todellakaan ensimmäisiin makumaistiaisiin kuulu pulla saati mikään muukaan tuon kaltainen herkku, ymmärrän ap:n ärsytyksen kun kyseessä on noin pieni kuitenkin. Mutta se nyt niin vaarallista kuitenkaan ole jos pullaa antaa isommalle, etenkään jos se nyt on kotipullaa missä niitä lisäaineita ym. ei ole. Ensimmäisestä karkinannosta minäkin huomauttaisin mutta jos se nyt on niinkin "vaaratonta" kun pulla, niin mitä sitte. Eipä se nyt jokapäivästä oo jos kerran kotona ei sitä harrasteta.

Tokikin, siitä minäkin ärähdän, jos joku menee antamaan jotain tuolle meidän 2vuotiaalle kuopukselle, kysymättä multa lupaa, mutta taustalla onkin allergiat, ei se etteikö niitä sais antaa.

Onko muuten nykyajan suositukset jotenkin muuttunut parin vuoden aikana, eikö muka keitettyä kananmunaa saa antaa alle 1v? Meillä on ainakin kaikkien kohdalla kysytty 7-8kk tietämillä, joko kananmuna on lisätty ruokavalioon :o

Nykyajan äidit kuvittelee, että lapset ovat allergisia kunnes toisin todistetaan. Olen itse ruoka-aineallergikko ja toisen lapseni kohdalla olen ymmärtänyt, että lapset ovat terveitä, kunnes toisin todistetaan. Pieni määrä kananmunaa tai maitoa ennen 1v ei varmasti lasta mitenkään vahingoita jos hän on siihen asti ollut oireeton ruoka-aineista. Jos allergioita on, niin siinäpähän selviävät. En tietty juottaisi 3kk ikäiselle lehmänmaitoa tai syötä 7kk ikäiselle keitettyä kokonaista kananmunaa.
Pieni ei myöskään vielä ymmärrä makean päälle. Jos hän kerran saa makeata, ei hän ole sitä hinkumassa jokaisella ruokailulla, kuten 2v tekee...

Antakaa mummojenkin olla mummoja älkääkä vetäkö hernettä heti nenään vaan selittäkää rauhallisesti omat näkemyksenne. 70-luvulla lapsille annettiin appelsiinimehua ja munanvalkuaista muutaman kuukauden iässä, mummoilla saattavat olla ne ohjeet vielä muistissa.

no onpa sulla mielenkiintoinen näkökulma... kahden allergisen äitinä mun mielestä on paljon parempi ja helpompi kontrolloida mitä lapsi syö, eli ottaa ruoka-aineen kerrallaan ryokavalioon, maistattaa kyseistä ainesta useamman kerran, jotta JOS vauva/lapsi saa oireita, niin tiedn mikä ruoka-aine mitä suurimmalla todennäköisyydellä on syypää.
luojan kiitos meidän perheen mummut ja tädit on tietoisia niin allergioista, keliakiasta kuin diabeteksestä (kaikkea löytyy suvusta), eikä kellekkään tartte rautalangasta vääntää mitä lapsille saa syöttää ja mitä ei!

Nojoo, sikäli pointin ymmärrän, että pitäis kunnioittaa mummojen sitä sanaa mitä heille lapsen vanhemmat sanoo, mut mie en ite taas osaa ottaa stressiä jostain pullanmurusesta. Oon antanu itekin jo useamman kuukauden ajan pojalle (nyt 10kk) kahvipöydässä keksiä, jäätelöä, pullaa yms. maistella.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Onko muuten nykyajan suositukset jotenkin muuttunut parin vuoden aikana, eikö muka keitettyä kananmunaa saa antaa alle 1v? Meillä on ainakin kaikkien kohdalla kysytty 7-8kk tietämillä, joko kananmuna on lisätty ruokavalioon :o

Kananmunaa voi antaa suositusten mukaan 5-6kk ikäiselle, samaan sarjaan kuuluu lihojen kanssa.

Yhteistyössä