Vauvalle pullaa..! *anoppi/mummiongelma*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä vanhempien toiveita pitää noudattaa vaikka ne olis jonkun mielestä ihan älyttömiä. Salaa vanhemmilta tehdyt jutut opettaa lapselle jo pienestä pitäen että valehtelu ja huiputtaminen on ok. Vaikka vauvat ei sitä vielä tajuu niin tuollainen käytös ei kyllä lopu vaan jatkuu läpi lapsuuden .

ei tietenkään vauvalle saa antaa pullaa! mut päiväkodissa olen nähnyt että niiden perheiden lapset jotka eivät saa kotona herkkuja rohmuavat kaksin käsin hullun kiilto silmissä kun joku tarjoaa esim. synttärinameja. meidän 1v6kk saa juoda joskus coca colaa ja syö karkkia. syö kunnon ruokaakin hyvin ja pesee hampaita reippaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja lastentarhanope:
ei tietenkään vauvalle saa antaa pullaa! mut päiväkodissa olen nähnyt että niiden perheiden lapset jotka eivät saa kotona herkkuja rohmuavat kaksin käsin hullun kiilto silmissä kun joku tarjoaa esim. synttärinameja. meidän 1v6kk saa juoda joskus coca colaa ja syö karkkia. syö kunnon ruokaakin hyvin ja pesee hampaita reippaasti.

Joo. Ja kyllä kannattaa uskoa lastentarhanopen hyvään ja perusteelliseen ravintoterapeuttiseen kolutukseen perustuvaa kertomusta. Miksi annat lapsellesi kofeiinia sisältävää kokista? Ei vissiin ole kovin terveellistä?????
Mä en oikeasti kohta uskalla viedä lastani hoitoon, kun ainakin tällä palstalla 60 % tarhatädeistä on aika -krhm- erikoisia tapauksia.

meillä yritti täti kuivakakun palaa (tai siis murua) tarjota, eikä me olla kiinteitä vielä edes alotettu... toinen täti ois väkisin vadelmaa tarjonnu, perusteluna että maistaminen on ihan eri asia kuin syöminen :headwall: että ei hirveästi innosta miehen siskoille viedä hoitoon :/

Mun ex-anoppi oli kanssa hanakka antamaan pojalle kaikkea mahdollista. Jätkä oli ehkä kahden kuukauden, kun olisi pitänyt jo saada nantaa hilloa lusikalla suuhun. Pojan ollessa 8kk ikäinen, mummi antoi välipalaksi suklaapuuroa ja mehua! Ja hehkutti, miten poika tykkäsi..... Poika oli tuolloin ollut päivän mummilla hoidossa... Nyt olen lapsen isän kanssa eronnut, enkä missään väleissä ex-anopin kanssa, eli ei hajuakaan, mitä pojalle syöttää, kun ovat kylässä. Onneksi poika jo 2,5 vuotias, eli vatsa kestää jo paremmin niitä suklaapuuroja.

Saahan olla antamatta lapselleen sokeria, valkeita jauhoja ja muuta epäterveellistä, ihan se on fiksua. Mutta jos kontrolli on liian kovaa, voi karkista tulla entistä houkuttelevampi kielletty hedelmä... varsinkin siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa yksikseen liikkua ja taskurahaa saada.

No siis...Mä en oikein ymmärrä, miksi siitä pitää nosta kamala meteli, jos lapsi saa kerran jotain epäterveellistä isovanhemmilta. Kotona sitten tiukkalinja -kenellä se on- mutta se ei lasta pilaa, jos mummi antaa sille pullaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Saahan olla antamatta lapselleen sokeria, valkeita jauhoja ja muuta epäterveellistä, ihan se on fiksua. Mutta jos kontrolli on liian kovaa, voi karkista tulla entistä houkuttelevampi kielletty hedelmä... varsinkin siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa yksikseen liikkua ja taskurahaa saada.
Peesailen kovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Anoppiehdokas on tosi kiva tyyppi muutoin, mutta näitä "mummi antoi salaa pullaa" juttuja lukeneena enpä olisi uskonut että itse joudun toimimaan pullavahtina seuraavat 11 kuukautta.

mitenkähän vehnäjauho, kaneli, hiiva, kananmuna ja maito pullan muodossa eroavat vehnäjauhosta ja hiivasta sämpylässä, keitetystä kanamunasta, mukissa olevasta maidosta ja puuron päällä olevasta kanelista :o
Siis eihän niitä pikkuvauvalle ole hyväksi tietenkään antaa, mutta 11 kuukautta ilman pullaa? :o

Aargh. Minä en aio antaa pullaa edes 1 -vuotiaalle, jos mitenkään pystyn sen välttämään. En halua opettaa lastani syömään sokeria, lyhyitä hiilihydraatteja ja rasvaa. Hedelmät, pähkinät, jogurtiti ja rahkat ovat paljon parempia ja maistuvampia vaihtoehtoja.
En antaisi anteeksi, jos joku oma sukulaiseni yrittäisi syöttää vauvalleni jotain epäterveellsiä (ja toistaiseksi vaarallisia) ruokia.
Taas nähdään, että kyllä rintaruokinnasta ja ties mistä istukankantelusta vouhkataan, mutta kun tulee aika ajatella lapsen terveellistä ruokavaliota pitkällä tähtäimellä, ja opettaa hänelle terveellisiä elintapoja ja ruokailutottumuksia, ÄITEJÄ EI ENÄÄ VAAN KIINNOSTA. Tai sitten äidit ovat liian typeriä tajutakseen, että on tullut se todellinen aika panostaa lapsen ruokavalioon.

Etkö edes 1v juhlissaan? Aika ankeaa sankarilla jos on se joka ei saa edes maistaa herkkuja.

Niin... Sitähän voi toki tarjota esim. pääosin rahkasta ja hedelmistä tehtailtua hyydykekakkua, ruistaikinasta leivottuja coctailpiirakoita, dipattavia vihanneksia, kasvisrasvajäätelöä jne. En yleensä tee juhliin tarjoilua (joulua lukuunottamatta), jossa mässätään hulluna niillä epäterveellisimmillä sokeri-, valkoinen jauho-, ja rasvapommeilla. Meidän perhe ei ole läski (eikä tosin syömishäiriöinenkään), ja ajattelimme opettaa lapsellekin terveitä elintapoja. On niin surullista nähdä nykypäivänä liian usein sokerilla ja rasvalla turvotettuja tulevia koulukiusattuja ja sydän- ja verisuonisairaista. Puhumattakaan plösöistä äideistä.

Minulla ei ole muuta kokemusta kuin nuo kaksi (esi)teiniä. Esikoisen kanssa oltiin niin hemmetin tarkkoja kaikesta. Karkkiakin sai varmaan vasta joskus kolme-neljävuotiaana, tiukat karkkipäivät eikä mitään ylimääräistä makeaa. Tulos: nyt jos karkkia käsiinsä saa, imuroi kaiken kerralla, kohtuutta on vaikea ymmärtää.

Toinen meni siinä sivussa, ja pikkuhiljaa jäivät ne tiukat karkkipäivät ym, makeea tai herkkuja kohtuudella. Tulos: ihan järkevästi herkutteluun suhtautuva nuori.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Anoppiehdokas on tosi kiva tyyppi muutoin, mutta näitä "mummi antoi salaa pullaa" juttuja lukeneena enpä olisi uskonut että itse joudun toimimaan pullavahtina seuraavat 11 kuukautta.

mitenkähän vehnäjauho, kaneli, hiiva, kananmuna ja maito pullan muodossa eroavat vehnäjauhosta ja hiivasta sämpylässä, keitetystä kanamunasta, mukissa olevasta maidosta ja puuron päällä olevasta kanelista :o
Siis eihän niitä pikkuvauvalle ole hyväksi tietenkään antaa, mutta 11 kuukautta ilman pullaa? :o

Aargh. Minä en aio antaa pullaa edes 1 -vuotiaalle, jos mitenkään pystyn sen välttämään. En halua opettaa lastani syömään sokeria, lyhyitä hiilihydraatteja ja rasvaa. Hedelmät, pähkinät, jogurtiti ja rahkat ovat paljon parempia ja maistuvampia vaihtoehtoja.
En antaisi anteeksi, jos joku oma sukulaiseni yrittäisi syöttää vauvalleni jotain epäterveellsiä (ja toistaiseksi vaarallisia) ruokia.
Taas nähdään, että kyllä rintaruokinnasta ja ties mistä istukankantelusta vouhkataan, mutta kun tulee aika ajatella lapsen terveellistä ruokavaliota pitkällä tähtäimellä, ja opettaa hänelle terveellisiä elintapoja ja ruokailutottumuksia, ÄITEJÄ EI ENÄÄ VAAN KIINNOSTA. Tai sitten äidit ovat liian typeriä tajutakseen, että on tullut se todellinen aika panostaa lapsen ruokavalioon.

Etkö edes 1v juhlissaan? Aika ankeaa sankarilla jos on se joka ei saa edes maistaa herkkuja.

Niin... Sitähän voi toki tarjota esim. pääosin rahkasta ja hedelmistä tehtailtua hyydykekakkua, ruistaikinasta leivottuja coctailpiirakoita, dipattavia vihanneksia, kasvisrasvajäätelöä jne. En yleensä tee juhliin tarjoilua (joulua lukuunottamatta), jossa mässätään hulluna niillä epäterveellisimmillä sokeri-, valkoinen jauho-, ja rasvapommeilla. Meidän perhe ei ole läski (eikä tosin syömishäiriöinenkään), ja ajattelimme opettaa lapsellekin terveitä elintapoja. On niin surullista nähdä nykypäivänä liian usein sokerilla ja rasvalla turvotettuja tulevia koulukiusattuja ja sydän- ja verisuonisairaista. Puhumattakaan plösöistä äideistä.

Minulla ei ole muuta kokemusta kuin nuo kaksi (esi)teiniä. Esikoisen kanssa oltiin niin hemmetin tarkkoja kaikesta. Karkkiakin sai varmaan vasta joskus kolme-neljävuotiaana, tiukat karkkipäivät eikä mitään ylimääräistä makeaa. Tulos: nyt jos karkkia käsiinsä saa, imuroi kaiken kerralla, kohtuutta on vaikea ymmärtää.

Toinen meni siinä sivussa, ja pikkuhiljaa jäivät ne tiukat karkkipäivät ym, makeea tai herkkuja kohtuudella. Tulos: ihan järkevästi herkutteluun suhtautuva nuori.

Minä en usko tuohon. Itse en saanut herkkuja pienenä kuin niukalti. Mulle syötettiin hirveästi ruista (ei ikinä valkoista pastaa ja vain todella harvoin vähän vaaleaa leipää), vihanneksia, hedelmiä sekä vähärasvaista lihaa. Minusta kasvoi terve-elämäntapainen ja urheilullinen (sekä hyväkroppainen) ihminen. Että sillä tavalla...

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
No siis...Mä en oikein ymmärrä, miksi siitä pitää nosta kamala meteli, jos lapsi saa kerran jotain epäterveellistä isovanhemmilta. Kotona sitten tiukkalinja -kenellä se on- mutta se ei lasta pilaa, jos mummi antaa sille pullaa.
Kyse on tässä pienestä, selvästi alle 1 v, lapsesta. Meillä ainakin maisteluvaiheessa oli pakko pitää tarkka kuri siitä, mitä saattoi antaa. Yksikin väärä ruoka-aine sekoitti sitten sopivuuden testauksen muilta. Niinpä vasta minun lupani jälkeen sai antaa jotain uutta. Eikä siis taustalla ollut ennakkoon hyperallergiseksi tai edes lainkaan allergiseksi todettu lapsi.

Niinpä eivät lapset ole saaneet pullaa, kakku, karkkia tai mehua alle 1 v:nä. Osaa noista eivät edes allet 2 v:nä. Kuitenkin nuoremmat ovat aina tajunneet, etteivät voi saada samaa kuin isommat.

Minä olen kyllä sitä mieltä että äiti sanoo mitä saa antaa ja piste. Meillä piti olla todella tarkka noiden kans kun oli allerginen lapsi ja silloin tuo voi olla todella kohtalokasta että on äidin seläntakana saanut jotain syödä. Sanotaanko että jollekkin joskus piti vähän kovemmin asiasta sanoa mutta mummut oli sitten kyllä tarkkoja etteivät vaan anna mitään mitä ei sais.

Meillä on/oli samanlainen ongelma. Ja todellakin vahdittiin miehen kanssa ettei lapselle annettu makeaa eikä lisäaineita alle 1-vuotiaana. Tästä syystä esikoinen ei ollut esim. yökylässä tai muutenkaan hoidossa ennekuin vasta 1,5 vuotiaana. Mies sanoi ettei luota äitiinsä: "kun ei tiedä mitä se pojalle syöttää"

Turha varmaan mainita että imetykseni, se että annoin kiinteitä vasta 6kk iässä yms. ei saanut paljoa tukea vaan lähinnä ihmettelyä. Koska "vellillä lapsi nukkuisi koko yön!" :headwall:
Kun odotin kuopusta niin anoppi kannusti sanomalla että " ei se toisen lapsen pitkään imetys sitten onnistukaan, kun on toinenkin lapsi jota täytyy huomioida."
Imetin esikoista 1v ja aion yrittää imettää tätä nuorempaakin ainakin saman ajan. Vielä ei ole ollut ongelmia, vauva täyttää 4kk tässä kuussa.

Onneksi mies kannustaa ja tietää nykyiset suositukset ja on niiden kannalla.

Niin... ja ensimmäisen kerran kun poika oli yökylässä niin anoppi leikkasi pojan etutukan ilman lupaamme. Asiasta oli keskusteltu monasti ja olin kieltänyt hiusten leikkaamisen... Että näin paljon mielipiteitämme ja kasvatusperiaatteitamme kunnioitetaan. :/

Mä olen appivanhempien kanssa käynyt vähän kauppaa saadakseni tahtoni läpi. Eli kun en pullaa halunnut syöttää, niin sanoin että mummo saa kyllä olla ensimmäinen joka antaa pullaa, mutta vasta vähän myöhemmin, sitten kun minä annan ensin siihen luvan. Näitä on käyty kyllä jo useampikin samantyyppinen keskustelu, eivät ole antaneet mitään ruoka-aineita mitä en ole tahtonut. Välillä kyllä tympi, kun joka kerta kysyttiin, että joko nyt, mutta olivat sitten onnessaan, kun ensimmäisen synttäripäivän jälkeen sanoin, että nyt saa antaa vähän pullaa. Olivat ihan onnessaan kun saivat olla ensimmäisiä, jotka pullaa tuputtaa. Tehoisko toi teillä? Eli saavat olla ensimmäisiä mutta vasta vähän myöhemmin. Tätä samaa on meillä onnistuneesti käytetty myös lelujen oston kanssa, eli keksitty joku vaihtoehto, minkä lapsi tarvitsee vähän vanhempana, ja josta on varmasti onnellisempi silloin, kuin jostain muovihärpäkkeestä nyt. Tosin mun appivanhemmat kyllä taitaa vähän aristella mua, ei ne varmaan olis antanut mitään, mitä mä en ole hyväksynyt :D

yritän vain saada väen tajuamaan että ei herkuttelussa silloin tällöin pahaa ole. eikä cokikseen kuole. vähemmän siinä on kofeiinia kuin kahvissa jota ennen vanhaan lapset joi jo pienestä saakka. allergioihin tietenkin pitää suhtautua vakavasti. mutta muuten suuren osan tähän keskusteluun osallistuneiden pitäisi löysätä vähän pipoa.

yritän vain saada väen tajuamaan että ei herkuttelussa silloin tällöin pahaa ole. eikä cokikseen kuole. vähemmän siinä on kofeiinia kuin kahvissa jota ennen vanhaan lapset joi jo pienestä saakka. allergioihin tietenkin pitää suhtautua vakavasti. mutta muuten suuren osan tähän keskusteluun osallistuneiden pitäisi löysätä vähän pipoa.
Njääh, en ajatellut löysätä. :saint:

Mummo oli antamassa meidän 5kk ikäiselle täytekakkua
en voinut sitä hyväksyä
eipähän ole sitten lapsikaan mummolaan hoitoon päässyt
ja osasyynä just tuo herkkujen antaminen sipsit, karkit jne

Enpä jaksanu lukea kuin ap:n kirjoituksen, mutta totean vain että pullassahan on yleensä maitoa ja maitoa ei saa antaa vasta kuin liki 1v:lle.

Minä en usko tuohon. Itse en saanut herkkuja pienenä kuin niukalti. Mulle syötettiin hirveästi ruista (ei ikinä valkoista pastaa ja vain todella harvoin vähän vaaleaa leipää), vihanneksia, hedelmiä sekä vähärasvaista lihaa. Minusta kasvoi terve-elämäntapainen ja urheilullinen (sekä hyväkroppainen) ihminen. Että sillä tavalla...

Elintavat periytyy, se on totta. Makeanhimolla on osittain geneettinen perusta ja sekin siis periytyy. Jos siis on perheestä, jossa syödään terveellisesti ja ei ole sukurasitteita siihen makeaankaan, niin on varmaankin helppo oppia välttämään sokerisia herkkuja.

Ja tällä en sitten millään muotoa kiistä ihmisen vastuuta omista ja lastensa syömisistä. Mutta ihan vaan sellaisena mietinnän aiheena, että miksi joillekin on helppo syödä terveellisesti ihan luonnostaan ja toiset sitten joutuu enemmän sen kanssa tekemään töitä.

Voi jessus jos joku idiootti antaisi mun vauvalle IHAN MITÄ TAHANSA suuhun, niin mä en kyllä puhuisi sille enää ikinä.

En syö juurikaan mitään tiukalla imetysdieetillä ollessani. Lisäksi kirjoitan minuutintarkkaa ruokapäiväkirjaa omista syömisistäni ja samanlaista päiväkirjaa vauvan oireista. Olisin todella onnellinen, jos 6kk tytölle uskaltaisi antaa edes jotakin kiinteääkin, enkä todellakaan hyväksyisi, että joku ääliö torppaisi seurannan siksi, että "kyllä vauvakin vähän voi maistaa" |O |O |O

Joopa joo. Samalla logookalla vauvallekin voi antaa vähän suolaa, kunhan ei ihan silliä anna. Tai vähän lehmänmaitoa, kunhan ei koko litraa juota. mitäs siitä, että se pilaa kehittymässä olevat munuaiset. Apua. Apua. Ja vielä kerran apua.

Nykyajan äidit kuvittelee, että lapset ovat allergisia kunnes toisin todistetaan. Olen itse ruoka-aineallergikko ja toisen lapseni kohdalla olen ymmärtänyt, että lapset ovat terveitä, kunnes toisin todistetaan. Pieni määrä kananmunaa tai maitoa ennen 1v ei varmasti lasta mitenkään vahingoita jos hän on siihen asti ollut oireeton ruoka-aineista. Jos allergioita on, niin siinäpähän selviävät. En tietty juottaisi 3kk ikäiselle lehmänmaitoa tai syötä 7kk ikäiselle keitettyä kokonaista kananmunaa.
Pieni ei myöskään vielä ymmärrä makean päälle. Jos hän kerran saa makeata, ei hän ole sitä hinkumassa jokaisella ruokailulla, kuten 2v tekee...

Antakaa mummojenkin olla mummoja älkääkä vetäkö hernettä heti nenään vaan selittäkää rauhallisesti omat näkemyksenne. 70-luvulla lapsille annettiin appelsiinimehua ja munanvalkuaista muutaman kuukauden iässä, mummoilla saattavat olla ne ohjeet vielä muistissa.

Joopa joo. Samalla logookalla vauvallekin voi antaa vähän suolaa, kunhan ei ihan silliä anna. Tai vähän lehmänmaitoa, kunhan ei koko litraa juota. mitäs siitä, että se pilaa kehittymässä olevat munuaiset. Apua. Apua. Ja vielä kerran apua.

Miksiköhän Suomessa ei ole munuaisvikaisia kuitenkaan kauheasti?

Tommonen on raivostuttavaa ja sitä kuulee aina välillä tapahtuvan. Mä olen tehnyt meidän anopille tosi selväksi mitä muksuille saa ja ei saa antaa ja se kyllä noudattaa niitä onneks. Poika 6v ja tyttö 1v5kk menee mummulaan nyt pe yöksi kun meillä 10v hääpäivä. Se on tytön eka kerta yökylässä missään. Laitoin eilen spostia mitä se saa syyä ja mitä ei.
Fiksua on rajoittaa ja katsoa että lapsi todella oppii ensin sietään ja syömään terveellisiä perusruokia ja vasta isompana herkkuja, sitten kun sinä ap sen päätät. :hug:

Yhteistyössä