Vauvan 5kk yleinen tyytymättömyys ja (etenkin) aamuöiset mahavaivat -piiiitkä tarina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huokaus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huokaus"

Vieras
Meillä on kyllä jo diagnoosi eli maitoallergia, mutta mä en ole kuitenkaan ihan vakuuttunut, että se on (ainakaan koko) totuus. Mua ei kuitenkaan kukaan oikein ole kiinnostunut kuuntelemaan neuvolassa/sairaalassa. Kun "oireet" on kuitenkin niin epämääräisiä. Yritän nyt vielä tätä kautta, jos saisin vielä vähän vinkkiä. Tää on pitkä stoori, kiitos jos jaksat lukea ja kommentoida!!

Tytön mahavaivat alkoi n. viikon iässä. Silloin ne oli pahimpia n. vartti-tunti syötön jälkeen. Nukkuminen päivisin oli mahdotonta. Toisaalta öisin nukkui paremmin. Silent refluksi -oireitakin oli jotain: nieleskeli paljon ihan kuin jotain olisi noussut suuhun, samoin saattoi saada yskänkohtauksia samalla tavalla, pulautteli parikin tuntia syötön jälkeen. Tyttö oli myös harvakakkainen: kakka tuli alusta asti vain n. kerran viikossa. Oireili myös enemmän ennen kakan tuloa ja aina kakan tulon jälkeen nukkui paremmin. Vyöhyketerapiassa käytiin, itse vältin kaikkia näitä perinteisiä (kahvi, suklaa, mausteet, sipuli, maito -en tosin varsinaisesti maitoproteiinia vältellyt, mutta maitoa en käyttänyt missään muodossa). 6 viikon iässä alkoi hellittää.

Sitten alkoi imetysongelmat. Mulla alkoi menkat ja tytöllä rintaraivarit. 6 viikkoa pystyin imettämään vain, jos tyttö nukkui. Tuloksena liian vähäinen painonnousu ja ainainen stressi. Alettiin antaa vähän korviketta lisäksi + pumppasin kaiken rintamaidon mitä musta lähti ja annettiin sekin pullosta. Kakka muuttui vihreäksi saman tien. Sitä alkoi tulla useammin, monta kertaa päivässä. Yöheräilyt alkoi. Alussa tyttö heräsi huutaen kymmenkunta kertaa yössä, 3 viikon kuluttua n. 30. Siinä vaiheessa lääkäriin. Almiron pepti aloitettiin saman tien. Tässä vaiheessa lopetin myös rintamaidon pumppaamisen.

3 päivää almironin aloittamisesta tyttö nukkui taas ensimmäisen yön pitkään aikaan siten, että heräsi vain syömään (kahdesti). Maitoaltistuksessa epämääräisiä suolioireita, jatkettiin vielä kotialtistuksessa päivä, mutta kun suolioireet (itkuisuus, nukkumisongelmat) jatkuivat, saatiin diagnoosi ja lausunto.

Mutta edelleen meillä nuo yöt on välillä ongelmallisia. Viime yönä herättiin taas kymmenkunta kertaa itkemään. Ei vaadi maitoa tms. vaan on selvästi kipeä. Tarvitsee pyllylle taputtelua ja sylissä heiluttelua tai jumppapallon päällä pomppimista. Ja vaikka muuten yö menisi hyvin, viimeistään aamuyöstä tyttö alkaa aina heräillä itkien ja rupsutellen. Aamut on melko kaasuntäyteisiä....ja kakka tulee usein hoitopöydälle aamupesujen yhteydessä.

Päivisin tyttö ei juurikaan nuku ja on ns. koko ajan tosi tyytymätön. Roikkuu mun käsipuolessa koko ajan tai sitten mä joudun viihdyttämään häntä, jos on vaikka lattialla. Voi tietysti olla ihan temperamentista kiinni.

En varmaan nyt muista kaikkea. Jos jollekin tulee tästä jotain mieleen, kiitollisena luen kaikki kommentit!

Syökö kiinteitä? Onko silent refluksi-oiretta vieläkin? Onko varmaa, että hydrolaatit (esim. Almiron) riittäviä vai pitäiskö olla Neocate korvikkeena?

Ei ole vielä kiinteitä aloitettu. Ravitsemusterapeutin kanssa juuri juttelin, ehdotti että aloitetaan vasta puolen vuoden iässä. Almironin kanssa ei ole ollut silent refluksi-oireita, siis nieleskelyä tai yskänkohtauksia. Neocate on tullut lääkärin sivulauseessa kerran, mutta ei kuitenkaan pitänyt (vielä?) tarpeellisena siirtyä koittamaan sitä.

ei voi muuta sanoa ku tsemppiä!! en osaa vaan neuvoa kun ei ole mun lapselle vielä ilmaantunut allergioita..veli on kyllä moniallerginen ollut pienestä asti, ja lyhyempi lista on se mitä voi syödä...tiiän että rankkaa on! oot kyllä huippu äiti kun jaksat olla noin reipas <3

kannattaisko tsekata vielä läpi kiinteät jos annat jo jotain? ettei ne aiheuta lisää vaivaa? tai kokeilla luumua tai mustikkaa.. tilanteen mukaan siis, joko löysä maha tai kova maha.. meillä ainakin helpotti kun neiti lopetti tissin syöpöttelyn 2,5kk iässä. nyt elämä ihanaa kiitos luumun! :D

Voisin vielä kysäistä tuosta Neocatesta, että missä tilanteessa siihen on vaihdettu? Kuinka pahaksi tilanteen on toisin sanoen pitänyt mennä Almironilla/mikä korvike kelläkin on ollut käytössä?

Meillä Neocateen siirryttiin käytännössä heti, kun hydrolaateista tuli pienilläkin määrin iho-oireita, joten tilanne vähän eri. Mut hei, Neocate LCP:tä saa apteekista ilman reseptiä eli voit hyvin sitä hakea testiksi, vaikka lääkäri onkin eri mieltä. Kun ei se sen resepti kuitenkaan oikeuta korvaukseen, kun sitä varten pitää tehdä altistus Almironilla. Sit jos tuntuu helpottavan, niin lekurille sanot siitä ja jos ei helpota, niin sit on mietittävä jotain muura. 6 kk iässä voi soijakorvikkeenkin kokeilla.

Ai niin, ummetuksen mä unohdin mainita. Eli kun alettiin antaa pieniä määriä korviketta, kakkaa alkoi tulla monta kertaa päivässä, mutta siinä vaiheessa kun tyttö alkoi herätä jopa 30 kertaa yön aikana huutamaan, kärsittiinkin ummetuksesta. Kun kakka lopulta tuli, se oli kuin aikuisen kakkaa, paitsi vihertävää väriltään.

No, aika oletettavasti auttaa ainakin...

Niin ja en kyllä sulkis sitä silent refluksiakaan pois. Käyttekö julkisella puolella lääkärissä vai yksityisellä? Jos julkisella niin suosittelisin hakeutumaan yksityiselle lasten allergologille.

Meillä Neocateen siirryttiin käytännössä heti, kun hydrolaateista tuli pienilläkin määrin iho-oireita, joten tilanne vähän eri. Mut hei, Neocate LCP:tä saa apteekista ilman reseptiä eli voit hyvin sitä hakea testiksi, vaikka lääkäri onkin eri mieltä. Kun ei se sen resepti kuitenkaan oikeuta korvaukseen, kun sitä varten pitää tehdä altistus Almironilla. Sit jos tuntuu helpottavan, niin lekurille sanot siitä ja jos ei helpota, niin sit on mietittävä jotain muura. 6 kk iässä voi soijakorvikkeenkin kokeilla.

Ehditkin laittaa tän, kun kirjoittelin edellistä viestiäni. Meillä tosiaan ei ole ollut minkäänlaisia iho-oireita... Esikoisella taas on atooppinen ihottuma, mutta ei (tietääksemme) mitään allergioita. Ihosta olisi paljon yksinkertaisempaa seurata oireita.

Kiitos vinkistä Neocaten suhteen! Täytyy kokeilla sitä seuraavaksi, jos yöt jatkuu samanlaisina tai pahenee taas.

Niin ja en kyllä sulkis sitä silent refluksiakaan pois. Käyttekö julkisella puolella lääkärissä vai yksityisellä? Jos julkisella niin suosittelisin hakeutumaan yksityiselle lasten allergologille.

Mentiin alunperin yksityiselle lastenlääkärille, joka laittoi lähetteen julkiselle puolelle altistukseen. Tää julkisen puolen lastenlääkäri vaan on kaupungin paras lasten allergologi... Tekee sitä myös yksityisellä puolella ja meillä itse asiassa on hänelle ensi viikolla varattu aika sinne. Tein ajanvarauksen aikoja sitten (viikkojen jonot) enkä vielä perunut sitä, kun en tiennyt miten päästään altistukseen. Ja sittenkin jäin vielä seuraamaan tilannetta. Mä olen miettinytkin, että pitäisikö mennä sinne, ottaiskohan silloin tosissaan...

Voi MITEN kuulostaa tutulta! Kuin olisin itse kirjoittanut, nuo oireet ja heräilyt jne. Mun vauva on saman ikäinen, ja heräillään ehkä 20 kertaa yössä, syö kahdesti. Muulloin ähinää, vääntelehdintää, ilmavaivoja jne. Päivisin myös hyvin tyytymätön - tosin siihen on hiukan auttanut, kun vauva oppi itse liikkumaan, viihtyy nyt hiukan paremmin lattialla.

Meillä kokeiltiin refluksiin Gaviscon ja Nexium, 2 vkon kokeilun jälkeen en huomannut mitään eroa. Aloitin itse maidottoman dieetin (imetän), mutten edelleenkään huomannut eroa. Nyt menossa kananmunaton dieetti - alan itse uskoa, että vauva on allerginen sekä kananmunalle että maidolle ja reagoi jo äidinmaidon kautta.

Tsemppiä ja paljon voimia! Käy vaan vielä allergologilla ja jatka asian selvittelyä - ja koita saada itsellesi vähän aikaa nukkua, tavalla tai toisella.

Kyllä uskon lääkärin ottavan teidät tosissaan noilla oireilla. Onhan lapsen ja vanhempien oikeus saada nukkua ja sitä te ette saa eli jokuhan lasta vaivaa. Nyt vain mars sinne lääkärille ja tosiaan sitä Neocate LCP:tä voi kokeilla jo ennen sitä, ei siinä häviä kuin rahaa. Onhan se meinaan sairaan kallista. Tota Neocatea ei muuten joka apteekissa ole valmiina, mutta tilaavat kyllä pyydettäessä.

Tsemppiä selvittelyyn! Ootko muuten käynyt www.histamiini.com :: Pvalikko -sivustoilla?Sieltä saa vertaistukea tosi hyvin. Ja mulle voit myös laittaa yksäriä. :)

Viimeksi muokattu:
Voi MITEN kuulostaa tutulta! Kuin olisin itse kirjoittanut, nuo oireet ja heräilyt jne. Mun vauva on saman ikäinen, ja heräillään ehkä 20 kertaa yössä, syö kahdesti. Muulloin ähinää, vääntelehdintää, ilmavaivoja jne. Päivisin myös hyvin tyytymätön - tosin siihen on hiukan auttanut, kun vauva oppi itse liikkumaan, viihtyy nyt hiukan paremmin lattialla.

Meillä kokeiltiin refluksiin Gaviscon ja Nexium, 2 vkon kokeilun jälkeen en huomannut mitään eroa. Aloitin itse maidottoman dieetin (imetän), mutten edelleenkään huomannut eroa. Nyt menossa kananmunaton dieetti - alan itse uskoa, että vauva on allerginen sekä kananmunalle että maidolle ja reagoi jo äidinmaidon kautta.

Tsemppiä ja paljon voimia! Käy vaan vielä allergologilla ja jatka asian selvittelyä - ja koita saada itsellesi vähän aikaa nukkua, tavalla tai toisella.

Kiitos tsempeistä ja sitä samaa itsellesi! Sulla onkin paljon hankalampi tilanne itsesi kannalta, kun imetät vielä. Mähän saan pari yötä viikossa huilia, kun mies voi hoitaa yöt viikonloppuna.

Tuo on kyllä hankalaa, kun näkee, että selvästi jokin on vialla, mutta mistään ei oikein ole selvää apua. Meilläkin tilanne on kuitenkin jonkun verran parantunut.

Kyllä uskon lääkärin ottavan teidät tosissaan noilla oireilla. Onhan lapsen ja vanhempien oikeus saada nukkua ja sitä te ette saa eli jokuhan lasta vaivaa. Nyt vain mars sinne lääkärille ja tosiaan sitä Neocate LCP:tä voi kokeilla jo ennen sitä, ei siinä häviä kuin rahaa. Onhan se meinaan sairaan kallista. Tota Neocatea ei muuten joka apteekissa ole valmiina, mutta tilaavat kyllä pyydettäessä.

Tsemppiä selvittelyyn! Ootko muuten käynyt www.histamiini.com :: Pvalikko -sivustoilla?Sieltä saa vertaistukea tosi hyvin. Ja mulle voit myös laittaa yksäriä. :)

Rekisteröidyin juuri tuonne histamiiniin, kiitos vinkistä! Ja jos jaksan tännekin rekisteröityä, voisin sulle vaikka yksäriä heittääkin :)

[QUOTE="aloittaja";23443963]Voisin vielä kysäistä tuosta Neocatesta, että missä tilanteessa siihen on vaihdettu? Kuinka pahaksi tilanteen on toisin sanoen pitänyt mennä Almironilla/mikä korvike kelläkin on ollut käytössä?[/QUOTE]

Tilanteet on erilaisia. Meillä oli kaikki kokeiltu imetysdieetin kanssa kun siirryttiin Neocateen, silloin ei vielä ollut vaatimuksia Kelan puolelta halvempien maitojen altistuksesta.

Minkälainen lääkäri teillä on, se on kaikkein tärkein asia että on osaava ja oikeasti tuntee allergiakiemurat. Minusta kuulostaa aika selvältä, että lapsi oireilee pahasti jollekin.

Ja tsemppiä, voin hatarasti kuvitella minkälaisia vuosia on edessä. Meillä eka vuosi olo kamala, toisena alko näkyä valopilkkuja ja kolmantena alkoi parantumnen. Lähtötilanne oli ei yhtään sopivaa ruokaa ja ainakin vuoden verran sopivaa syötävää oli vain muutama laji. Nykyään on terve koululainen, jolla ei mitään muistikuvaa kipästä alusta.

[QUOTE="aloittaja";23444404]Ai niin, ummetuksen mä unohdin mainita. Eli kun alettiin antaa pieniä määriä korviketta, kakkaa alkoi tulla monta kertaa päivässä, mutta siinä vaiheessa kun tyttö alkoi herätä jopa 30 kertaa yön aikana huutamaan, kärsittiinkin ummetuksesta. Kun kakka lopulta tuli, se oli kuin aikuisen kakkaa, paitsi vihertävää väriltään.

No, aika oletettavasti auttaa ainakin...[/QUOTE]

Tämä voi olla totutteluvaihen ongelma, muta jos jatkuu pidempään, yhtä todennäköisesti oire sopimattomuudesta.

Meillä vauva 7kk ja nyt alkaa helpottamaan. Taustalla paha refluksi ja korvakierre.

Itse olen huomannut, että pitää osata "hienovaraisesti" vaatia tutkimuksia ja hoitoa. Vastuu annetaan sekä julkisella että yksityisellä lapsen vanhemmille. Pitää hakea tietoa ja rohkeasti ehdottaa lääkärille, vaikka saisikin sellaisia vastauksia, että tuntee itsensä tyhmäksi. Pitää osata myös hieman liioitella jopa. Vaikka joku lääkäri on kuinka hyvä spesialisti tahansa niin toinen vähemmän spesialisti saattaa nähdä asian toiselta kannalta ja oikea hoito löytyy siten.

Kannattaa miettiä tosiaan lisäksi refluksin hoitoa. Refluksiin on molenlaisia lääkeitä, joita voi kokeilla melko turvallisesti.

Vinkiksi vielä. Kirjaa ylös kaikki muutokset ja hyvät jutut myös..unet, kakat, puklut, maidot jne. Ota lista mukaan lääkärille ja kirjaa kaikki kysymykset ylös niin muistat ne. mulla on aina muistilappu lääkärissä mukana. Monesti lääkäri on sanonnut, että olipa hyvä huomio.

Meillä kävi niin, että kun aloitettiin Almiron oireet hävisi, mutta palasi sitten kahta pahempana. Siinähän on maitoproteiinia edelleen, pilkotummassa muodossa vaan. Me ei olla saatu virallista diagnoosia, kun oireet ei lääkäristä olleet riittävät. On suolisto-oireinen maitoallergikko, eli oireet tulee viiveellä, ja pahinta on juuri tuo yölevottomuus. Tyttö on nyt jo 2,5v ja edelleenkään ei maito käy.

Kuulostaa tutulta; taustaa lapsi alkoi oireilla n. 6vkon iässä, huusi yötä päivää, ei nukkunut (7-9tuntia/vrk kaikki pätkät mukaan luettuna) kakka vihreää, ummetus, piereskeli koko ajan, pulautteli rajusti, ainoastaan pysty asento ja jatkuva hytkytys saattoi olla keinot jolloin huudon sai edes hetkeksi loppumaan. Selvästi kipeä. Nieleskeli, naama muuttui vähän väliä punaiseksi silmien ympäriltä.

Ensin epäiltiin maitoallergiaa -> almiron aloitettiin, ei mitään muutosta mihinkään 2vkon kuluttua vaihdettiin neocateen lääkärin toimesta, 1,5vkoa sitä, ei mitään muutosta mihinkään edelleenkään. Lääkäri halusi meidät kuitenkin maitoaltistukseen, siellä ihana allergiahoitaja otti asiakseen, ja saman päivän aikana aloitettiin refluksi lääkitys (prepulsid). Ja parissa päivässä meillä oli aivan eri lapsi. Tutteliin vaihdettiin samantien. Kaikki oireet loppui lääkityksen aloitettua, myös se vihreä kakka ja ummetus.

Musta näyttää siltä ettei Almiron sovi lapselle. Apteekista saa muitakin allergisten korvikkeita ilman reseptiä. Koita niitä. Mutta varaudu siihen että välttämättä aivan sopivaa korviketta ei kaikille edes löydy. Sitten vaan kiinteitä peliin.

Jos koitat itseksesi korvikkeita, täytä niistä päiväkirjaa. Saman tapaista kun altistuksessa. Se on helppo sitten näyttää lääkärille seuraavalla käynnillä. Mä koittaisin jotain muuta korviketta ennen seuraavaa käyntiä. Neocate, Althera, Profylac, Nutramigen..

Vieläkö lapsella on refluksi oireita, yskää, limaisuutta, jne. Siihen kannattaa hakea jo heti alkuvaiheessa lääkitystä jos ei ruokavaliolla helpota.

täällä vauva 6kk, ja meillä oli täysin samanlainen tilanne. apu saatiin lopulta sekä refluksilääkkeistä (losec mups ja gaviscon) että almironista. meille suositeltiin kiinteiden aloittamista heti 4kk iässä, ja niin tehtiinkin. nyt tilanne on selvästi parempi, joskin otetaan 1 ruoka-aine viikossa lisää ja selvitellään josko tuon maidon lisäksi on muitakin allergioita. eli siis, refluksi oli niin paha, että se piti vauvaa hereillä. nyt nuo kiinteät ovat auttaneet siihen, ettei ruoka nouse samalla tavalla ylös, ja refluksilääkitystä on saatu alennettua. eli olkaa edelleen yhteydessä yksityiseen allergologiin (neuvolassa eivät kyllä tiedä mitään näistä asioista). tsemppiä täältäkin!

Yhteistyössä