Vauvan hoito ja käsien pesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti minäkin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti minäkin"

Vieras
Pesettekö kätenne aina ennen vauvan hoitoa? Eli jos vauva on vaikka sitterissä ja teette välillä jotain muuta niin pesettekö kädet ennenkuin otatte vauvan syliin? Vai pesettekö kätenne vain, jos tiedätte niiden olevan varmasti likaiset? Entä pesettekö kädet ennen kaikkia "hoitotoimenpiteitä" kuten vaipan vaihto, kylvetys jne?

Kysymys ei ole vitsi ja olisin erittäin kiitollinen vastauksista!

Mä olen laiska käsien pesijä... Lähinnä pesen ennen ruokailua ja kun on vaippa vaihdettu =)
En mä ainakaan pöpöjä tyttöön ole saanut kun ihan terve on ollut =)

Ai niin, ja kun tullaan ulkoilemasta, kaupasta tms. niin pesen aina käteni sisälletullessa.

Kädet kannattaa pestä aina kun tulee pihalta sisälle, ostoksilta kotiin, töistä kotiin, koulusta kotiin jne... ja huomauttaa että myös perheenjäsenet ja vieraat näin tekevät.

• Tykkää
Reactions: Unicorn
[QUOTE="vieras";23273519]Kädet kannattaa pestä aina kun tulee pihalta sisälle, ostoksilta kotiin, töistä kotiin, koulusta kotiin jne... ja huomauttaa että myös perheenjäsenet ja vieraat näin tekevät.[/QUOTE]

No ihan turhaa. Ja itselläni ainakin olisi kädet ihan vereslihalla, jos koko ajan olisi niitä vedellä huljuttamassa.
Eli itse en todellakaan pese, ennen "toimenpiteitä". Vaipanvaihdon jälkeen pesen, jos on ollut jöötimpää tavaraa siis vaipassa. Pissavaipan jälkeen en pese.

En pese.. Samoin kuin monet muutkin täällä, pesen kädet, kun ovat likaiset.. Pahimpina flunssa-aikoina yritän muistaa pestä kädet, kun tulen kotiin esim. kaupasta, mutta tahtoo silloinkin monesti unohtua..:/

meillä on jo mrsa bakteeri joten se siitä

pesen todella harvoin käteni. vaipan kun vaihdan niin sen jälkeen.

ja kylään mennessä pesen käteni kyllä. välillä käytän käsidesiä juurikin tuon mrsa:n takia

[QUOTE="vieras";23273519]Kädet kannattaa pestä aina kun tulee pihalta sisälle, ostoksilta kotiin, töistä kotiin, koulusta kotiin jne... ja huomauttaa että myös perheenjäsenet ja vieraat näin tekevät.[/QUOTE]

Näin myös meillä!
Käsien pesu kotiin tullessa on ensisijaisen tärkeää. Aina meillä pestään kädet myös ennen ruokailua. Ja aina pesen kädet vaipanvaihdon jälkeen. En ole ikinä pessyt käsiä kotona vauvan syliinottamisen takia, vaan olen pessyt vain jos kädet ovat likaiset.

• Tykkää
Kiitos kaikille vastauksista! :) Olen ollut vähän turhan hysteerinen asiassa, mutta nyt sain mukavasti vinkkejä ja voin lopettaa "turhan" käsien pesun, jota ihokaan ei tahdo kestää...

Tuo unohtui, mä pesen kans aina kotiin tullessa. Ei kyllä liity vauvan hoitoon, koska on tullut pestyä ennen vauvaakin.

Meille syntyi pikkukeskonen ja kotiutuessa saatiin erikseen ohjeet käsihygenian suhteen. Pienet keskoset, kun ovat vielä pitkään täysiaikaista herkempiä saamaan tartuntoja ja reakoimaan niihin vahvemmin.
- Kotiin tullessa pestään kädet (näin ei tuoda ulkoa mitään kotiin, myös vieraat passitetaan käsipesulle)
- Vaipanvaihdon jälkeen.
- Niistämisen jälkeen ja jos kädet likaiset. (vessassa käyntiä toivottavasti turha mainita ;) )

Eli ei perus käsihygieniaa kummempaa :)

• Tykkää
No meillä pestiin ja pestään kädet aina kun tullaan jostain kotiin, vauva-aikana käytettiin vielä käsidesiä pesun päälle pari ekaa kuukautta. Ja kyllä mä usein otin käsidesiä ennen vauvan syliin ottamista silloin kun hän oli vauva. Ja vessasta tulon jälkeenkin vaikka pesin kädet, mies myös. Nyt kun luen tätä tekstiä niin kyllä me aika ylihysteerisiä ollaan oltu tuon pesun ja käsidesin kanssa :laugh:.
Se piti vielä laittaa että mua yököttää ihmiset jotka ei pese käsiään niistämsen jälkeen, niisti sitten oman tai lapsensa nenän :x, ja jos vettä ei ole saatavilla niin mulla on aina laukussa mini käsidesipullo jota voi käyttää.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="plop";23274431]Meille syntyi pikkukeskonen ja kotiutuessa saatiin erikseen ohjeet käsihygenian suhteen. Pienet keskoset, kun ovat vielä pitkään täysiaikaista herkempiä saamaan tartuntoja ja reakoimaan niihin vahvemmin.
- Kotiin tullessa pestään kädet (näin ei tuoda ulkoa mitään kotiin, myös vieraat passitetaan käsipesulle)
- Vaipanvaihdon jälkeen.
- Niistämisen jälkeen ja jos kädet likaiset. (vessassa käyntiä toivottavasti turha mainita ;) )

Eli ei perus käsihygieniaa kummempaa :)[/QUOTE]

Meillä pestään juurikin näin normaalistikin. :)

Vessanpesun jälkeen tai sairastellessa vielä käsidesiä tuohon lisäksi.. Mitenkään en ole käsihygieniaa tehostanut vauvojen ollessa pieniä, normaaleihin hyviin tapoihin mielestäni nuo kuuluu. Koululainen on ainoa ketä pitää välilä muistuttaa sisälle tullessa tuosta..

Yhteistyössä