Vauvan hoitoon vieminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...._
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...._

Vieras
Mitäs olette mieltä, pitäisikö vauva n 3 kk viedä jo vieraaseen paikkaan hoitoon (mummulat, kummit tms.) että tottuisi sitten olemaan muuallakin yötä?

Vauvamme on kohta 3 kk, enkä ole halunnut viedä häntä yöhoitoon mihinkään (imetänkin vielä). Vauva ei ole tosin ollut edes päivällä muualla hoidossa.

Yhden kerran isovanhemmat hoitivat vauvaa parin tunnin aja meillä kotona. Muuten aina mieheni on jääny vauvan kanssa kotiin, jos olen itse lähtenyt ostoksille tms.

Sain ystävältäni vähän arvostelua osakseni tyyliin: "Kannattaisi opettaa vauva olemaan vieraiden ihmisten kanssa, että sitten tottuu!" ja "Etkö tosiaan ola vienyt vauvaasi yhdeksikään yöksi hoitoon!!?"

Minusta vauvani on vielä niin pieni, että hänen paras paikkansa on kotona äidin ja isän kanssa, eikä mummulassa, vaikkakin hyvässä hoidossa olisi sielläkin.

Tulisiko lapset tosiaan opettaa jo näin pienestä vieraisiin paikkoihin yöpymään?

Käymme paljon vierailulla kavereilla ja kaupoissa ym. ja vauvamme ei saa nukuttua missään muualla kunnolla, kun kotona, vaikka olisi omat vaunut mukana.. Senkin takia koen ongelmana hoitoon viemisen vieraaseen paikkaan...

Kannattaa opettaa se lapsi muihinkin hoitajiin kuin itseensä ja muihin paikkoihin.

Meillä on se tilanne että vauva 4kk ei kertakaikkiaan suostu olemaan mummolassa yötä (on yritetty). Esikoinen taas on halunnut olla siellä aina.
Meidän on pakko alkaa opettaa vauvaa olemaan yökylässä mummolassa. Me ollaan lähdössä keväällä reissuun johon lapset ei tuu mukaan. Ei oo kivaa - mummollekkaan - jos vauva karjuu siellä 24/7.

.... ole minusta välttämätöntä. Minun mielestä. Oma lapsi 6kk, eikä hereillä ollessaan ole ollut hoidossa vielä ollenkaan. Kun se aika tulee, että hoitoon tarvii viedä, niin varmasti vauva osaa jäädä ja olla hoidossa esim. mummulla, koska tuntee heidät jokapäiväisen (puhelimitse enimmäkseen +pitemmät kyläilyt) kanssakäymisen vuoksi. Vanhempani=mummula viettävät niiin paljon aikaa siellä ollessamme tytön kanssa, että tämä tunnistaa heidät ja huomaa, että tuntee olonsa turvalliseksi heidän kanssaan. Ei hoppua minusta. Niinkuin itsekin sanoit, toinen on niin pieni vasta. Ehtii tuota monet vuodet!

Meillä tyttö 9kk, eikä ole muualla yöhoidossa ollut. Päivähoidossa kylläkin. Viime viikolla oli ensimmäistä kertaa mummun kanssa yön, olivat meillä kotona.

Mutta me olemme käyneet lukuisia kertoja muuallla yökylässä koko perhe. Mummoloissa on oltu, samoin muutaman muun sukualaisten tykönä. Että vieraassa paikassa on oppinut kyllä nukkumaan, jos se tuosta totuttamisesta on kiinni.

Minun mielestäni tavallisen pienen vauvan ei tarvitse osata olla äidistä ja isästä erossa yötä. Ja ainakaan sitä ei tarvitse hänelle varta vasten opettaa. Siihen en enää ota kantaa, että minkä ikäistä kukin pitää pienenä vauvana.

Meidän tyttö menee varmaan mummolaan yökylään yksin ensi kesänä, jollei silloin ole sitten joku vierrastuskausi tai muu, joka voisi asiaa estää tai siihen äidin mielestä vaikuttaa.

meillä oli yökylässä eka kerran 7kk ja tais iltahoidotkin alkaa vasta 6kk jälkeen. söi tissiä 8kk asti, joten ei tullut mieleen edes viedä hoitoon, kun olis tissit räjähtäny (pumppaus ei onnistunu). nyt 1,5v jää ihan mielellään mummille hoitoon, joten kyllä lapsi myöhemminkin tottuu...
jätä kommentit omaan arvoon, ei kaikille sovi sama kaava! sinun lapsi hän on!

Eiköhän nämä ole niitä juttuja, joissa jokainen kuuntelee sydämensä ääntä eikä kenenkään muun mielipidettä. Itse en olisi raaskinut viedä yökylään 3 kk lasta enkä kyllä muutenkaan pidempään hoitoon. Olen ajatellut, että yökylä voisi olla joskus 8-9 kk iässä, mutta eihän sitä tiedä, miltä silloin tuntuu. Tosin sydämen ääntä lakkaisin kuuntelemasta, kun lapsi on 1 vuotta. Silloin voisi mielestäni äiti olla jo yhden yön poissa vauvan viereltä. Joskus olen kuullut nyrkkisäännön, että lapsi voi olla 1 vuotiaana yhden yön erossa äidistä, kaksi vuotiaana kaksi jne. Tee kuten sinusta tuntuu.

En minäkään ole lapsiani yökylään vienyt enkä missään tapauksessa usko että se on tarpeellista. Lapsi, joka saa rauhassa kiintyä vanhempiinsa ja saa tarpeeksi rakkautta ja turvallisuudentunnetta, kestää kyllä myöhemmin eroja vanhemmistaan, ei siihen todellakaan tarvitse opetella. Se että äiti ei tahtoisi luopua lapsestaan on ihan luonnollista ja tarpeellistakin, niin kiinteäksi luonto on sen suhteen tarkoittanutkin. Irtautuminen tapahtuu sitten aikanaan, kyllä sinäkin huomaat jossain vaiheessa että olisi ihan kiva jos lapsi menisi hoitoon vähäksi aikaa, vaikka yöksi :)

Kyllä meitäkin on ihmetelty kun lapset ei ole koskaan yöhoidossa mutta olen jättänyt ihmettelyt omaan arvoonsa. Kaverini päätti opettaa lapsensa yöhoitoon jo ihan pienenä, hän oli vakaasti sitä mieltä että kun tarpeeksi nuorena aloittaa niin ongelmia ei tule. Tuossa 4-5 kk iässä lapsi alkoi huutaa kuin syötävä kun mentiin edes lähelle mummon asuntoa eikä vielä vuoden iässäkään suostu siellä olemaan ilman vanhempiaan.

kiitos vastauksista. tosiaan tämä arvostelija itse vei nyt 4 kk ikäisen vauvansa ensimmäistä kertaa hoitoon 2 vk ikäisenä, että pääsi baariin. siitä lähtien ollut hoidossa joka viikonloppu.."että oppii". en sitäkään pidä tarpeellisena. ehkä jätän siis myöhempänn suosilla ja hyvällä mielellä!

Eipä meilläkään vauva-aikoina ole lapset olleet missään yötä "tottumassa" =). Kuitenkin esim esikoinen on 2,5-vuotiaasta asti ollut innoissaan menossa yökylään. Harvoin kylläkin missään ollut mutta mielellään mennyt niinä kertoina. Kuopus on 1,5v eikä ole ollut ilman vanhempia missään yötä. Mummi on pari kertaa laittanut illalla nukkumaan ja jäänyt yöksi vahtimaan kun me miehen kanssa ollaan käyty tuulettumassa. Mieluummin siis edelleen tehdään niin että hoitaja tulee meille kotiin jos tarvetta on. Eri asia olisi varmasti sellaisessa tapauksessa jos jossain paikassa käytäisiin usein/viettäisi paljon aikaa niin että olis tosi tuttu! Meillä ei vaan sellaista ole..

En pidä kans tarpeellisena tollasta "opettamista". Meillä tyttö 1v2kk ei ole ollut muualla yötä ilman vanhempia. Jos on yöhoitoa tarvinnut niin mummo on tullut tänne meille. Kyllä ne ehtii oppimaan, ja lapsesi on tosiaan niin pieni että en olis itekään raaskinut edes viedä muualle yöksi.

Kuulostaapa kaverisi aika erikoiselta, eikä taida tietää lapsen kehityksestä kovin paljoa. Taitaa hänellä vaan menojalka vipattaa ja siksi selittelee tekemisiään muka lapsen parhaaksi.

Lapset ovat erilaisia. Jotkut nukkuvat pienestä pitäen missä vaan (esimerkiksi kaverini lapsi veteli päiväunia rattaissa esim kaupungilla ihan hyvin vielä melkein vuoden ikäisenä, kun taas meidän 7-kuinen ei oikein koskaan ole osannut nukkua muualla kun kotona kovin hyvin). Pieni vauva tarvitsee vanhempiaan ja erityisesti äitiään, varsinkin jos on vielä imetyksellä. Itse olen käynyt pienillä 'pyrähdyksillä' ulkona siitä lähtien kun vauva on ollut n. kuukauden ikäinen. Pari tuntia kaupungilla tai esim kampaajakäynti virkistä kummasti.

Vauva oli ekan kerran ulkopuolisella hoidossa ollessaan 3,5 kk. Tällöin olimme mieheni kanssa elokuvissa ja syömässä, hoitoaika oli n. 4 tuntia. Yötä en haluaisi vieläkään olla pois vauvan luota, varsinkin kun hän nyt alkaa pikku hiljaa vierastaa.

Vauvaa ei oikeastaan voi opettaa mitenkään olemaan vieraassa paikassa yötä, tietysti pikkuisen voi yrittää totuttaa vauvaa muihinkin ihmisiin, jos vauva on kovin arka (siis esim siten että antaa vaikkapa mummon pitää häntä sylissä). Jos vanhemmat istuvat vaan neljän seinän sisällä eivätkä koskaan tapaa ketään, niin silloin vauvakin tietysti saattaa suhtautua varautuneesti vieraisiin, koska kyllä lapset jonkin verran oppivat suhtautumistapoja vanhemmiltaan.

Mutta tosiaan, jos vauvasi saa rauhassa kiintyä sinuun ja luot häneen hyvän suhteen, en usko että myöhemmin on ongelmia hoitoon viemisessä. Noin pienen vauvan ei mitenkään varta vasten tarvitse olla erossa vanhemmistaan eikä isommankaan, teet juuri niinkuin itsestäsi tuntuu! Itse olen ajtellut että ehkä sitten, kun lapsi on 1-vuotias, voisi olla yöhoidon aika, ei aikaisemmin. Minäkin olen joskus kuullut tuon 'yksi yö per ikävuosi'- säännön.

3 kk vanhaa vauvaa on tuskin mahdollista, saati tarpeellista "koulia" eroihin äidistä kun ei edes vielä miellä omaa erillisyyttään. Turvallinen kiintymyssuhde ensisijaiseen hoitajaan on olennaista, kuten tuolla joku jo kirjoittelikin. Mutta jokainen tehköön, kuten hyväksi omalle pienelleen kokee. Minä jätän omani yön yli isän hoitoon reilun vuoden ikäisenä, muissa kyläpaikoissa yökyläily ilman vanhempia tulee kysymykseen meillä vasta vähän myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei...:
Kun se aika tulee, että hoitoon tarvii viedä, niin varmasti vauva osaa jäädä ja olla hoidossa esim. mummulla, koska tuntee heidät jokapäiväisen (puhelimitse enimmäkseen +pitemmät kyläilyt) kanssakäymisen vuoksi. Vanhempani=mummula viettävät niiin paljon aikaa siellä ollessamme tytön kanssa, että tämä tunnistaa heidät ja huomaa, että tuntee olonsa turvalliseksi heidän kanssaan.

Näin myös meillä, mutta yökylässä sitten vauva huusi koko yön, ei nukkunut yhtään. Että kannattaa varautua nyös siihen.

Meillä poika 1v3kk oli nyt viime vkonloppuna ensimmäistä kertaa yökylässä minun vanhempieni luona ja tosi hienosti oli mennyt, vaikka itse vähän epäilinkinkin, kun poika on huono nukkuja. Hoidossa päivisin muutaman tunnin poika on ollut aikaisemmin.
Nyt vain tuli tunne, että poika olisi "valmis" yökylään, kuten myös äitikin=).

Se milloin lapsen voi hoitoon viedä, on niin lapsi, äiti ja hoitaja kohtainen. 3kk on kuitenkin vielä niin pieni, että tuskin mitään kiirettä yökyläilyyn ainakaan "opettelu" mielessä on.

Yhteistyössä