vauvan kanssa junassa, miten ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matkaaja

Vieras
Siitä on valovuosi kun olen junassa mennyt, semmosilla vanhoilla joskus...
eli nyt pitäis mennä pendolinolla tai Ic-junalla vauvan +matkarattaiden kanssa,
vauva niin pieni että olisi rattaissa kokoajan ja rattaat pitäisi saada olla mun lähellä,
miten onnaa ?

perhehyttiin on saatu nostettua vaunut joka kerta. siellä saa myös pieni rauhaa nukkua.

toinen mahdollisuus on pyörätuolivaunu, jossa on edessä tilaa vaunuille. mutta siellä on usein taaperoita, joten ei välttämättä unirauhaa ole.

hyvin onnistuu, mä oon kulkenu paljon noitten lasten kaa junalla (neljän vanhimman, kuopus päässee pian ensireissulleen) yllätävän helppoa, huomaat kyllä. Pyörätuolivaunu on hyvä, koiravaunuissa usein tilaa, siinä on siis kahden penkin paikka, mut toista penkkiä ei oo, siinä vois olla koira, tai sit ne vaunut. Se paikka täytyy tietenki luovuttaa jos tulee koira. Me ollaan siinä pyörätuolivaunussa nykyään aina matkalla se on hyttimäinen, vessa on siinä samassa, helppo vilkkaiden lasten kaa kun saa liukuoven kiinni ja lapset voi kuitenkin kulkea siinä vaunussa.

Perhehytti kannattaa varata ajoissa, ne on suosittuja. 4 hengen allergiahytissäki saa olla suht rauhassa mut sinne ei mahdu vaunut kuin kasassa. ja ainakin minua häiritti kun hytissä oli yksi seinä läpinäkyvä joten kaikki ohikulkijat katsoivat ohimennessään. kerran laittoin pyörätuoli paikalle ja sain kyl motkotusta pyörätuoli immeiseltä kun sattui sit yhtäaikaa tuleen junaan vaikka siirsinkin vaununi toiselle puolelle. mut perhehytti paras.

Ja InterCityssä on lastenvaunut erikseen, missä on siis se leikkipaikka ja sit istumapaikat erikseen. Mä oon ain ollu sellasessa, ja siel on lattiaan pultattuna sitteriki. Vessa löytyy ja on viel rattaillekki ollu tilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Tuosta perhehytistä vielä sen verran, että jos varaa 2 paikkaa sieltä saaattaa sinne tulla toinen porukka kaveriksi.

niin. tai meillä ei ole kuin kerran tullut äiti lapsensa kanssa, kun matkustetaan aina 2 täyden hinnan maksavaa aikuista + muksu, ja muksuhan saa sitten (kun aikuinen maksaa täyden hinnan) istumapaikan.

mutta yleensä perhehyttiin menevät ne, jotka tietävät että siellä voi olla muitakin lapsia mutta parempi mahdollisuus saada nukkua ja imettää rauhassa kuin leikkivaunussa tai muualla junassa.

Meil oli perhehytissä kerran joku mies jolla oli lippu varattuna ihan muualle. se oli vaan kattonut et siin on tyhjä hytti ja jäänyt istuun. Mut sitku kaivoin rinnan esiin niin mies häipy kahville. Jotenki mua tympäs et miks yksinäinen mies perhehyttiin tulee ku paikka oli varattuna iha muualla. Oltas saatu olla iha rauhas koko matkan jos mies ois istunut omal paikallaan. Vaik saaha siihe varautua et ku junaan menee ettei siel rauhas saa olla.

meillä oli viimeksi perhehytti liput (tuli Akkavallan kirjoituksesta mieleen) ja siellä istui sitten sellanen parikymppinen neitokainen, joka ensin tunnin tuijotti meitä silmät suurina ja kun tyttö meni sen viereen jotain jokeltamaan, sopersi että "anteeksi, en mä ole oikein hyvä näiden lasten kanssa". nauratti että ei sitä tarttekaan, lapset vaan yleensä saattaa tulla jutustelemaan tosta noin vaan. ja jos menee perhehyttiin istumaan, voipi olettaa että sinne tulee perhe, johon kuuluu myös lapsi/lapsia.

Yhteistyössä