Vauvan kanssa junassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miten pienen vauvan kanssa matkustetaan junassa? Tarvitseeko pitää turvakaukalossa? Olen ensi viikolla menossa junamatkalle (kesto noin 4h) ja kaipaisin nyt vinkkejä, miten saada matkasta mahdollisimman helppo! Mukaan tarvitsen vaunut, lisäksi käytössä kantoreppu. En juota korviketta, mitenkähän imetys siellä onnistuu? Ja vaipanvaihto?

Vaipan voi vaihtaa vessassa, niissä isoissa on laskettava hoitotaso.
Varmaan kannattas soittaa vr:lle ja kysyä suoraan sieltä. Niin saat varmaa tietoa, että onko esim noita perhehjyttejä saatavilla siinä junassa missä matkustatte.

Itse matkustin intercity junassa noin 3h, hyvin on sujunut kaikki matkat. Imettää pystyt ihan omalla paikallasi,laita vaikka harso tai huivi eteen että saat vähän yksityisyyttä. Helpointa on matkustaa perhehytissä. Vaipan vaihto sujuu hyvin vessassa, siellä on hoitotaso. Toki voit vaihtaa vaipan myös vaunuissa. Ei tarvitse turvakaukaloa, hyvin menee sylissäkin. Turhaa kuormittaa vauvan selkää.

Onko sulla pehmeä tai kova kantokassi, vauva menee siinä tai sylissä hyvin. Vaippaa nyt ei välttämättä tarvi vaihtaa ollenkaan tai jos ihan pakkotilanne niin sitten siinä penkillä, harso pepun alle ja kosteuspyyhkeitä mukaan. Imettää voit ihan rauhassa siinä paikallasi.

Me kuljetaan neljän lapsen kanssa paljon julkisilla, mm. linja-autossa :) Hätä keinot keksii.. :D

Me olemme matkustaneet paljon myös ihan pikajunalla, eikä sekään mikään ongelma ole. Vauva joko liinaan tai sitten kaukaloon. Intercityssä vaunut saa käyttöön jos ostaa lipun lastenvaunuun, pikajunassa vaunut laitetaan tavaravaunuun. Vaipan voi vaihtaa vaikka sylissä tai tosiaan viereisellä penkillä. Osta perhelippu niin saat vauvalle oman istumapaikan, eli oma penkki kaukalolle tai muuten lisää tilaa.

Eli vauvaa ei siis ole pakko pitää turvakaukalossa? Jätän sen sitten pois, voin kyllä pitää sylissä tai irrottaa kovan kopan vaunuista nukkumista varten... kuinka olette muuten käyneet vessassa? Kun eihän vauvaa voi yksinkään jättää paikalle.

Mulle on useimmiten myyty lippu invapaikalle, kun olen sanonut että mukana on vauva/taapero kärryineen. Siihen saa siis vaunut viereen. Vessassa oon käynyt siten, että roudaan vauvan vaunuineen mukaan. Imetin ihan siinä paikalla istuessa, ja vaipanvaihtoa varten oli vessassa hoitopöytä.

Jos ostat liput netistä niin osta paikka vaunupaikan vierestä niin ei tarvitse ottaa koppaa irti ja raahata muualle. Ja siinä kun on vaunupaikka on myös invapaikka ja siinä on myös vieressä se invavessa, josta löytyy hoitopöytä. Jos maksat täyden hinnan aikuisen lipusta (eli EI opiskelija, varusmies... alennusta) niin osta nimikkeellä perhelippu, se on samanhintainen kuin aikuisen normilippu mutta sillä saat kaksi istumapaikkaa. Ja jälleen netistä ostaessa helpottaa kun saa ne paikat itse valittua :) Se kantoreppu on hyvä ottaa mukaan jos haluat mennä esim ravintolavaunuun niin se vauva kulkee näppärästi siinä, kun vaunuja on vaikeampi sinne raahata.
Jos on valinnan varaa junissa niin mene intercityllä.
Itse olin matkustin juuri lokakuun alussa Turusta Rovaniemelle ja takaisin kahden lapsen kanssa (poika 3v ja tyttö 10kk) ja tosi hyvin meni, vaikka takaisin tullessa juna oli 1,5tuntia myöhässä :)

Yhteistyössä