vauvan kuumeen mittaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja njoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

njoo

Vieras
hei, minulla on noin 1v muksu. on ennen antanut mitata pepusta kuumeen. nyt kuitenkin kun on kipeenä alkaa huutaa niin kovaa kun voi selvästi tuskissaan kun mittaan kuumeen normaalisti pyllystä. onko tämä nyt millään tavalla normaalia? kuumetta pitäis kumminki seurata mutta eihän tässä raaski kun toista selvästi sattuu?

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi pienenpieneen peräreikään pitää tunkea yhtään mitään. Kuumeen mittaus kainalosta tai korvasta on aivan riittävää toteamaan onko kuumetta vai ei. Mitä väliä sillä tarkkuudella on, kuulemma peräpäästä saapi tarkimman lämpötilan. Jos kuumetta on 38,9 tai 38,7 eri paikoista mitattuna, niin eiköhän riitä tieto että kuumetta on.

No jos todella on tarpeen tietää tismalleen tarkka kuumeen määrä, niin kyllähän se per rectum on luotettavin ja tarkoin tapa. MUTTA harvoin varmaan kotioloissa sellaista tarvetta on? Itselleni lasten kohdalla riittää monesti "poskilämmön" otto, jolla tarkoitan että oma poskeni kyllä tuntee vallan hyvin onko lapsella kuumetta vaiko vähän lämpöä. Eli oman posken painan lapsen otsaan/vatsaan kiinni. Meillä ei ole merkitystä sillä onneksi kotona onko kuume 38.7 vai 39.0 astetta, lääkitään aina oireiden mukaan ei kuumemittarin tuloksen mukaan. Töissä sitten kyllä useimmiten mittaan per rectum lämmön, hoidan vaik.kehitysvammaisia laispa työssäni.

joo kaippa mä voin yrittää meidän aikuisten kainalo mittarilla mitata kun tuolta uudelleen heräilee. siksi mittailin koska kuume oli 39.8c ekalla kerralla ja tokalla kerralla 39.7c .

Ei kai missään enää synnytysosastoillakaan mitata peräaukoista, vaan kainalosta. Eikä kyllä vaadittu erikoistutkimuksissakaan, joissa tarkkaa ruumiinlämpöä haluttiin, puolivuotiaalta peräaukoista mittaamista, vaan kainalosta kehottivat mittaamaan sielläkin. Turhaa pienen kiusaamista tuollainen.

Takapuolen kautta kun saa tarkimman tuloksen lapselta, mittaustulos voi heitellä asteen helposti jos mittaa muualta ja laps harvemmin jaksaa sitä kainalomittaustakaan (kainalos mittarin pitäis olla viel n.5min piippauksen jälkeenkin).. Mut joo jos lapsi selvästi kuumeinen ja kipeän oloinen niin lääkitys ois kai hyväksi, helppaa pienen oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mä en käsitä;28949002:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi pienenpieneen peräreikään pitää tunkea yhtään mitään. Kuumeen mittaus kainalosta tai korvasta on aivan riittävää toteamaan onko kuumetta vai ei. Mitä väliä sillä tarkkuudella on, kuulemma peräpäästä saapi tarkimman lämpötilan. Jos kuumetta on 38,9 tai 38,7 eri paikoista mitattuna, niin eiköhän riitä tieto että kuumetta on.

No mustakin tuo on aina ollut inhottavaa. Sairaalassa näin vaan aina tehdään, että saadaan oikea lämpö. Jos kainalosta mittaa, ei saa todennäköisesti oikeaa lämpötilaa, mutta voisihan sitä suusta kokeilla jos onnistuu. Onhan niitä nykyään korvamittareita ja muita, mutta tuo kainalolämpö on aika turha ainakin pieneltä vauvalta. Itse yleensä vaan vauvalta kokeilin ensin että onko päältä miten kuuma ja jos tosiaan on kuuma niin mittasin ainakin ihan pienenä pepusta, että tulee varmasti oikea lukema. Kyllä ne peräpuikotkin pitää vauvan peppuun laittaa vaikka inhottavaahan se varmaan lapsesta on. Pienelle vauvalle kun ei voi oikein mitään pillereitä antaa laskemaan kuumetta ja burana nesteenä on ainakin huono vauvalle, koska voi tulla vatsa kipeäksi. Sitä meillä kyllä oli kaapissa vähän vanhemmalle...varmaan jollekin 1 vuotiaalle sitten.

[QUOTE="vieras";28949637]No mustakin tuo on aina ollut inhottavaa. Sairaalassa näin vaan aina tehdään, että saadaan oikea lämpö. Jos kainalosta mittaa, ei saa todennäköisesti oikeaa lämpötilaa, mutta voisihan sitä suusta kokeilla jos onnistuu. Onhan niitä nykyään korvamittareita ja muita, mutta tuo kainalolämpö on aika turha ainakin pieneltä vauvalta. Itse yleensä vaan vauvalta kokeilin ensin että onko päältä miten kuuma ja jos tosiaan on kuuma niin mittasin ainakin ihan pienenä pepusta, että tulee varmasti oikea lukema. Kyllä ne peräpuikotkin pitää vauvan peppuun laittaa vaikka inhottavaahan se varmaan lapsesta on. Pienelle vauvalle kun ei voi oikein mitään pillereitä antaa laskemaan kuumetta ja burana nesteenä on ainakin huono vauvalle, koska voi tulla vatsa kipeäksi. Sitä meillä kyllä oli kaapissa vähän vanhemmalle...varmaan jollekin 1 vuotiaalle sitten.[/QUOTE]

Kyl meillä siirryttiin nestepanadoliin heti kun kilot riitti. Ja siitä niihin liuotettaviin. Aivan pienelle joutu suppoa laittamaan.

Eiköös nykysuositus ole jotain sellaista, ettei per rectum laiteta enää mielellään mitään?

Meillä kyllä on vähän tarkempaa että pajonko kuume on, kun vauva on saanut kuumekouristuksen. Mutta kainalo- ja korvamittareilla mitataan.
nykyisin ei suositella suppoja ne kun vaikuttavat hitasto ja huonommin kuin suun kautta otettava

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28949698:
nykyisin ei suositella suppoja ne kun vaikuttavat hitasto ja huonommin kuin suun kautta otettava

Tämä on totta. Monella on edelleen luulo, että suppo on jotenkin parempi vauvoille. Oikeastaan vain oksentavalle lapselle voisin laittaa supon. Nestemäistä saa antaa 5kg eteenpäin ja sitä pienempää en kyllä lääkitsis omin päin kotona, vaan jos on niin kipeä, niin veisin lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28949616:
Työnnä sormi perseesees, tuntuuko hyvälle, ei tunnu. Samalta siitä lapsesta tuntuu, kun mittarin sinne tunget ja mikä nöyryytys lapselle

Ei se 1 v:lle mikään nöyryytys ole (mitä se sellaisista tajuaa), eikä kyllä kahden tai kolmen vanhallekaan vielä. Sama kun väittäisi, että vaipanvaihto on lapselle nöyryyttävää.

Toisaalta osaa mittari kainalossakin tuntua ikävältä, varsinkin kun käsivartta pitää puristaa sitä vasten.

• Tykkää
Reactions: Berttaliini
hei, minulla on noin 1v muksu. on ennen antanut mitata pepusta kuumeen. nyt kuitenkin kun on kipeenä alkaa huutaa niin kovaa kun voi selvästi tuskissaan kun mittaan kuumeen normaalisti pyllystä. onko tämä nyt millään tavalla normaalia? kuumetta pitäis kumminki seurata mutta eihän tässä raaski kun toista selvästi sattuu?

Kokeile taivuttaa lapsen toinen jalka polvesta kun olet mittaamassa kuumetta pyllystä (ja pidä lapsen toinen jalka suorana). Tällöin peräaukko pysyy itsestään auki ja mittari menee herkemmin sisään, eikä välttämättä satu vaikka lapsi yrittäisi puristaa pyllyä yhteen.

Samalla kikalla saa myös supot menemään paremmin sisään.

[QUOTE="vieras";28949824]Kokeile taivuttaa lapsen toinen jalka polvesta kun olet mittaamassa kuumetta pyllystä (ja pidä lapsen toinen jalka suorana). Tällöin peräaukko pysyy itsestään auki ja mittari menee herkemmin sisään, eikä välttämättä satu vaikka lapsi yrittäisi puristaa pyllyä yhteen.

Samalla kikalla saa myös supot menemään paremmin sisään.[/QUOTE]

neuvokaa uusia kidutuskeinoja

Joo, mä ihmettelin myös nyt viimeeksi synnärillä kun mitattiin vauvan lämpö kainalosta. Esikoisen lämpö kyllä mitattiin peräsuolesta 2011. Kotona oon mitannut nyti ihan kainalosta, helpoitenhan se käy kun lapsi nukkuu..

kai sitä pitää huomenna käydä ostaa toinen kuumemittari että saa seurailtua tuota tilannetta. kuume on laskenut 0,5c huoh sääliksi käy pientä :( Lähinnä sitä mittailen kun käsiin tuntuu tulikuumalta ettei ihan yli 40c mentäis. nestemäistä panadolia oon antanut.

Yhteistyössä