Vauvan paino ei enää nouse, vaikka saa maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Help!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Help!

Vieras
Kysyn ensihätään täältä, huomenna soittelen neuvolaan. Mistähän voisi siis olla kysymys? Vauva on vasta 6 vkoa ja nyt on painonnousu loppunut kuin seinään. Imetys alkoi hyvin. Maito nousi tosin vasta 4 vrk synnytyksestä, mutta syntymäpaino oli ylitetty jo viikon ikäisenä. Sen jälkeen tuli 4 vrk:ssa lisää painoa melkein 300g. Vielä seuraavakin pätkä meni hyvin eli 3 vkoa ja 850g mutta suurin osa noususta taisi olla ekan 2 viikon aikana. Nyt minusta itsestäni on tuntunut, että vauvan paino ei enää nouse ja äsken punnittiin vauva täällä kotona ja todellakin: paino ei ole noussut grammaakaan viimeisen viikon aikana!

Kuitenkin pissavaippoja tulee normaalisti (olen jopa punninnut niitä ja saanut vuorokaudessa pissan painoksi tasaisesti n. 600g, joka on mielestäni ihan hyvin). Kakkaa on koko ajan tullut harvakseltaan, pari kertaa viikossa, mutta silloin kun sitä tulee, sitä tulee isoja määriä. Ja minä tunnen kyllä herumisen ja kuulen tietysti nielemisäänet jne eli tiedän vauvan saavan maitoa.

Vauvalla on pahoja mahavaivoja ollut pariviikkoisesta lähtien. Päivät on sen takia tosi rikkonaiset ja vauva nukkuu lähinnä muutaman minuutin pätkiä siellä täällä. Yöt sitä vastoin menee ihan ok, 2-3 syötöllä. Jos vauvalla olisi esim. joku allergia, voisiko se aiheuttaa esim. jotain sellaista, että maito ei imeydy??

Oletteko siis punninneet aiemmin samalla vaa'alla? Vaakojen välillä voi olla eroja, jopa satoja grammoja, joten jos vertaat kotivaa'an tulosta neuvolan vaa'n tulokseen, et voi olla 100 %:n varma, että punnitukset täsmäävät.

Pulautteleeko vauva paljon? Voimakas pulauttelu voi johtaa siihen, ettei paino nouse. Toisaalta kerrot, että vauva pissaa normaalisti, joten maitoa menee kuitenkin mahaan asti. Kuinka usein vauva on rinnalla? 6 vkon iässä on usein tiheän imun kausi, jolloin vauva "tilaa" maitoa tulevaa varten. Vauva saattaa olla tiheästikin rinnalla, jopa tunnin välein. Tällöin saattaa tuntua siltä, että maito ei riitä, vaikka tosiasiassa sitä riittää ihan hyvin.

Allergioista en osaa sanoa, mutta käsittääkseni on aika harvinaista, että ne johtaisivat imeytymishäiriöön. Ennemminkin oireilu on pulauttelua, suolisto-oireita/vatsavaivoja, ja iho-oireita. Millaista kakka on? Onko limaista, vihreää, vaahtoavaa? Mitä D-vitamiinia saa? Esim. Jekovit on alkoholipohjainen, joka joillekin vauvoille saattaa aiheuttaa mahavaivoja.

Pituudellakin on merkitystä. Ja aina pitäisi samalla vaa'alla punnita mihin verrata. Eli soita huomenna neuvolaan. Kuinka usein teillä punnitaan? Meillä n.2 vkon välein, mutta tiedän että joissain paikoissa on 4vkon välein.

Kiitos näistä, yritän vähän vastailla jos saisin itsekin vähän selvyyttä ajatuksiini.

Vauva ei hirveästi pulauttele. Jonkun verran silloin tällöin. Imetyksiä on vuorokaudessa aika paljon, en ole tarkkaan laskenut, mutta arvioisin että 16-18 (jos illan 3 tunnin maratonimetys lasketaan yhdeksi kerraksi..). Osa näistä on kyllä vain sellaisia lupsutteluja (tarjoan rintaa päivisin aika usein, kun mahakipuista vauvaa imeminen tuntuu lohduttavan, eikä ole tutille oppinut). Kakka on kyllä ihan normaalia maitokakkaa mielestäni. D-vitamiinina meillä on Gefilus + D3 eli maitohappobakteerit on siinä samassa.

Punnitus on meillä sovittuna vasta yli 3 viikon päähän (4,5 viikkoa edellisestä) joten yritän nyt ensimmäisenä päästä samalle vaa'alle tarkistamaan tilanteen (vertasin tosiaan neuvolan vaa'an tulosta kotivaa'an tulokseen). Pituutta on saattanut puolen sentin, sentin verran ehkä tulla nyt viikossa, samoin päänympärys on jonkun verran kasvanut.

Jonkun verran mua kyllä tuo allergia mietityttää. Vauva ei montaa minuuttia päivässä ole ns. tyytyväisenä hereillä. Aina muutaman minuutin on tyytyväinen, kun on syönyt hyvin, mutta sitten se huuto alkaa. Olisin varannut jo ajan yksityiselle lääkärille, mutta ei täällä ole edes aikoja vapaana tällä hetkellä. Jostain löysin jotain vanhoja keskusteluja, joissa oli kertomuksia suolioireisista lehmänmaitoallergioista, jotka oli aiheuttanut painonnousun pysähtymisen, jopa painon putoamisen.

Alkuperäinen kirjoittaja nälkä?;22666001:
Jos se huutaa nälkäänsä.. Mutta korvikettahan ei saa antaa, tai saa imetyskiihkoilijat niskaansa..

Mä en kuitenkaan usko, että itkee nälkäänsä. Mä tarjoan rintaa niin usein, eikä monestikaan sitä edes huoli. Kun oikeasti syö nälkäänsä, imee tehokkaasti ja nielee paljon ja lopulta työntää rinnan pois tyytyväisen oloisena. Kunnes sitten jonkun ajan kuluttua huuto alkaa.

Korvike ei ole mulle mikään peikko sinänsä, mutta ihan turhan päiten mä en tässä vaiheessa viitsi sitä antaa.

Yhteistyössä