Vauvan päivärytmi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hilarius"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hilarius"

Vieras
Onko ihan persiillään? Vauva on 5,5kk. Noin niinkuin suurin piirtein meidän päivä on tälläinen:

n. klo 8-9 vauva herää, tissitellään ja pötkötellään ja hassutellaan.
n. klo 9-10 noustaan ylös aamutoimille. aamutoimet sisältävät pesut, vaipanvaihdot, päivävaatteet, mulle meikit, aamupalat.. Kaksi kertaa viikossa vauva tulee kanssani suihkuun, muuten käyn yksin ja vauva on sen ajan sitterissä tai kylppärin lattialla leikkimässä (meillä suihkukaappi). Vauva syö puuroa hedelmä/marjasoseella n. 1dl Joskus saa jälkiruuaksi hedelmäpalan järsittäväksi, jos tuntuu että jää nälkä. Sitten kotihommia ja vauva touhuaa lattialla.

11-12 Aamuhommien jälkeen on mahdollisten ulkoiluiden, kauppakäyntien, neuvolareissujen tai kyläilyn aika. Vauva menee ekoille unille tissin kautta vaunuihin, turvakaukaloon tai sänkyyn.

13-15 Vauva herää. Syödään molemmat yhdessä lounasta, vauva syö kasvis- tai kasvis-lihasoseen noin desin. Leikitellään tai vauva touhuilee ja itse teen kotihommia. Olen kuitenkin näköpiirissä ja vauva tulee vessaankin mukaan. Ripustelen pyykkejä, laitan tiskejä ja teen päivällistä.

15.30-17.30 (edellisistä unista riippuen) vauva menee taas tissin kautta unille. Nukkuu yleensä noin tunnin, korkeintaan kaksi riippuen edellisistä unista. Jos ollaan kylässä, lähdetään kotiinpäin. Touhuilua, mies kotiutuu ja syödään päivällistä (vauva syö tissiä herättyään). Vauva repii päivän mainospostit ja ihmettelee isiä.

Siinä 18.30-19.30 korvilla vauva ottaa vielä lyhyet torkut (nukahtaa tissille ja nukkuu n. 30 min.), jonka jälkeen aletaan hissukseen iltatoimille. Mies hassuttaa lasta ja itse voin esim. lukea lehden tai keitellä soseita seuraavalle päivälle. Viimeistään klo 21 syödään puuro hedelmä-/marjasoseella n. desi ja tehdään pesut ja vaihdetaan yöpuku. Unille käydään n. klo 22-23. Jos vauva nukahtaa aikaisin, meillä on miehen kanssa vähän kahdenkeskistä aikaa.

Luultavasti yritetään pian selvitä ilman illan torkkuja ja mennä aikaisemmin nukkumaan. Toisaalta tämä on kiva rytmi, jää yhteistä aikaa koko perheelle miehen pitkän työpäivän jälkeen. Viikonloppuisin on sitten usein sekalaisempi rytmi jos ollaan reissussa.

Rytmi on persiillään, jos vauva ja/tai te vanhemmat itse olette tyytymättömiä rytmiin. Jos tuo sopii teidän arkeenne ja vauva on perustyytyväinen niin kunnossahan se silloin on.

Vauva on alle puolivuotias, ei tosiaan tarvitse miettiä milloin tehään mitäkin. Jos se sopii teille noin, se on hyvä. Vauva nukkuu kun väsyttää, syö kun on nälkä jne.

:o

Vauva on alle puolivuotias, ei tosiaan tarvitse miettiä milloin tehään mitäkin. Jos se sopii teille noin, se on hyvä. Vauva nukkuu kun väsyttää, syö kun on nälkä jne.

:o

Vauva on ihan pian sen puoli vuotta ja olen ajatellut itsekin niin, että mahdollosimman luonnollisesti lasta kuunnellen mennään. Mutta nyt oma äitini motkottaa rytmittömyydestä/rytmin sopimattomuudesta. Pitäisi kuulemma npusta aikaisemmin ja mennä aikaisemmin maate ja nukkua vain kahdet unet, ruokailla useamman kerran päivässä jne. Vauva on kuitenkin tosi hyvin kasvanut ja maitoa riittää. Lähinnä hain tukea sille, että tämä on ihan ok rytmi.

lapsi just 6kk

herää n klo 7.30
sosetta ja aamutoimet jossain vaiheessa
maitoa unille mennessä
nukkuu ulkona klo klo 11-13
herättyä kasvissosetta
leikkiä, normeja touhuja, käydään ehkä jossain
unille mennessä maitoa
nukkuu ulkona noin 16-18
lihasosetta
klo 20 iltapuuro, kylpy
velliä ja unille noin klo 21
syö kerran noin viiden aikaan

Hehee, meillä 5 kk ja
* noustaan ylös yleensä n. klo 12 (yöllä lukuisia tissihetkiä)
saataan antaa puuroa tai olla antamatta
* menee päiväunille n. klo 13-14
* herää parin kolmen tunnin päästä, syö tappelun kanssa muutaman lusikan purkkiruokaa
* iskä tulee töistä, käydään ehkä kaupassa tai ollaan käymättä tai saunassa tai vaan ollaan
* iltavelli n. 21.30 ja klo 22 suurinpiirtein kömmitään yläkertaan nukkumaa, jossa kunnollisemmat yöunet alkaa yleensä klo 01.00

Mun mielestä rytmeistä ei kannata ottaa mitään stressiä kun vauva on vielä alle puoli vuotta. Eikä välttämättä vielä senkään jälkeen. Meillä ainakin se rytmi muodostui ihan itsestään, vaikka kauheasti sitä suunnittelin ja yritin "pysyä rytmissä" ja tuijottelin kelloa ja laitoin vauvaa nukkumaan koska oli nukkuma-aika, vaikka vauvaa ei väsyttäisi..

Nyt reilu vuoden ikäisen rytmi näyttää tältä:
7.00 herätys, aamupala
10.00-12.30 päiväunet
13.00 lounas, ulkoilua
15.00 välipala
16.00-17.00 toiset päiväunet
17.30 päivällinen
19.30 iltapuuro
20-21 nukkumaan ja aamulla taas ylös 7.00...

Ja tuohon kysymykseen, että ei ole ihan persiillään rytmi mutta muista kuunnella vauvaasi eli ruoki jos on nälkä ja laita nukkumaan jos on selvästi väsynyt yms. :) eli älä liikaa tuijota aikataulua..

Rytmi kuulostaa hyvältä. Meillä melkein samanlainen. Tosin vauva syö 5 ateriaa päivässä+maitoa päälle. Ja nukkuu 3 unet. Illalla nukahtaa n.22 ja herää aamulla 8-9.

Älä äitisi mielipiteistä välitä. Siitä on jo aika kauan kun hän viimeksi on vauvaa hoitanut. (Luulisin :))
Mielipiteitä tulee joka tuutista. Tee niin kun vauvasi tarpeet vaatii. Itekin olen yrittänyt päästä iltaunista että saisin vauvan hiukan aiemmin nukkumaan mutta ei auta. Jos ei nuku iltaunia nukahtaa väkisin vaikka syliin puol ysi ja herää takuuvarmasti kukkumaan joten neitiä ei saa unille todellakaan silloin edes klo 22. Vauva on kohta 7kk.

Yhteistyössä