Vauvan ruuat itse tehden vai kaupan purkista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sose
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sose

Vieras
Mites te muut, teettekö te vauvan ruuat itse, vai ostatteko valmiita sosepurkkeja kaupasta?

Kun alan nyt siitä tuntea huonoa omaatuntoa, kun meillä 5 kk ikäinen alkaa maistella soseita, ja kaupasta olen ihan ostellut. Hedelmät, perunaporkkanat, maissit,
kukkakaalet ym.
Pelkän perunan sentään itse vielä keitin ja muusasin...

Itse tekemällä pääsee huomattavasti halvemmalla ja lapsi saa laadukkaampaa ruokaa. Ja käsittääkseni esim. proteiinin määrä ei ole riittävä purkkiruoissa, jos pelkästään niitä syö. Ethän sinäkään syö pelkästään säilykkeitä? Myös lapsen vastustuskyvyn kehityksen kannalta on järkevä tehä itse ruoat.

Kun meidän neiti oli pienempi (nyt 1v 3kk ja syö pääasiassa samaa kun mekin) tein perussoseet itse. Joskus reissuun ostettiin purkkeja kun olivat helpompia. Nyt syö siis pääasiassa meidän kanssa samaa,välillä saa lohiruokia purkista kun sitä tulee itse liian vähän laitettua.

Kivastihan toi kiinteisiin tutustuminen menee, jos sekä kaupan että itsetehdyt soseet maistuu. Ensimmäisen lapsen kohdalla tulee helposti noita ihmeellisiä syyllisyydentunteita.

Ostan kaupasta, kuten esikoisellekkin, mulla ei oo aikaa eikä mielenkiintoo alkaa väsää ite soseita..Ja ei, en tunne huonoa omatuntoa asiasta, mulla siis samanikäinen kun sulla ja joutaa tuo ite tehtyä syömää sit joidenkin kuukausien päästä kun voi alkaa evästää samaa kun muutkin..

Meillä kaikki 3 lasta ovat ensimmäisen elinvuotensa ajan saaneet melko pitkälti pelkkää purkkiruokaa. Esikoiselle yritin itse tehdä soseita alkuun, mutta ei kelvannut ei. Purkkisoseitten ohella toki hedelmiä, kasviksia, marjoja, leivänmuruja jne. mitä itse on voinut suuhunsa laittaa.

Esikoiselle tein soseet, mutta reissuihin otettiin kaupan soseet mukaan, kun oli paljon helpompaa ja säilyykin paremmin. Kuopukselle ei kelvannu mitkään kaupan soseet, joten piti aina tehdä ite, reissussakin oli sitten aina tehtävä, olis ollu helpompi et olis joskus edes kelvannu ne kaupan soseet, mut ei ni ei. En pidä sitä huonona jos antaa pelkästään kaupan, mut ite tehtynä halvempaa ja mä miellän sen (tää ei siis todellakaan perustu mihinkään tutkimuksiin vaan oma pää vaan laittaa sen ajatuksen mulle) terveellisemmäks.

Sopiva sekoitus molempia. Aloitin omilla keitoksillani. Kovasti silloin uppos porkkana, bataatti ja peruna. Laitoin lihaa sekaan niin loppu syöminen ja kakominen ja yökkäily alkoi :D Tiiä sitten mistä johtu. Nyt ostelen kaupasta ja väliin keittelen itse siihen jotain sekaan. Kalliitahan nuo purkkiruuat on, mutta eipä se noita teini-ikään asti syö. Hedelmäsoseet oon aina ostanu kaupasta. Paitsi päärynäsosetta. Sitä en jumaliste söis kyllä itekkään, enkä kyllä antais edes koiralle! Sen verran pahaa ja sokerista mössöä se oli, että tuo hedelmä meillä syödään tuoreena!

Siis en kyllä voi käsittää miks annatte vauvoillenne niitä pahanmakusia vesilitkuja - siis kaupan soseita. Lomamatkoilla yms ymmärrän, mutta tavallisesa jokapäiväisessä arjessa en. Jos ruoanlaittotaito on sitä luokkaa ettei jakseta/osata keittää ruokaa kattilassa ja soseuttaa niin kannattaa varmaan mennä johonkin ruoanlaittokursille. Syöttekö itse kaupan valmisruokia? Jos ette niin miksi perheen vauvankaan pitäisi? Tämän lisäksi purkkiruoat tulevat maksamaan todella paljon.

Purkkiruokaa, koskaan en ole ollut niin pers´aukinen ettei olisi varaa syöttää lapselle valmista ruokaa. Ja sitäpaitsi, purkkiruoissa on tarkat tuoteselosteet mitä niissä on ja paljonko, eli uskon että purkista saat enemmän energiaa kuin itsetehdystä. Minulla sitä paitsi toinen lapsi oli vauvana niin hienokurkkuinen ettei saanut alas kuin sileätä sosetta, vähänkään karkeammasta yökkäili.

[QUOTE="Heidi";26482937]Siis en kyllä voi käsittää miks annatte vauvoillenne niitä pahanmakusia vesilitkuja - siis kaupan soseita. Lomamatkoilla yms ymmärrän, mutta tavallisesa jokapäiväisessä arjessa en. Jos ruoanlaittotaito on sitä luokkaa ettei jakseta/osata keittää ruokaa kattilassa ja soseuttaa niin kannattaa varmaan mennä johonkin ruoanlaittokursille. Syöttekö itse kaupan valmisruokia? Jos ette niin miksi perheen vauvankaan pitäisi? Tämän lisäksi purkkiruoat tulevat maksamaan todella paljon.[/QUOTE]
Oletko köyhä ja yksinkertainen? Mun mielestä soseet on kyllä halpoja. Meidän esikoinen suostui syömään vain itsetehtyjä soseita, toiselle lapselle kelpaa taasen ainoastaan kaupan soseen sileä koostumus. Miksi tekisin syömisestä vaikeaa?

[QUOTE="Heidi";26482937]Siis en kyllä voi käsittää miks annatte vauvoillenne niitä pahanmakusia vesilitkuja - siis kaupan soseita. Lomamatkoilla yms ymmärrän, mutta tavallisesa jokapäiväisessä arjessa en. Jos ruoanlaittotaito on sitä luokkaa ettei jakseta/osata keittää ruokaa kattilassa ja soseuttaa niin kannattaa varmaan mennä johonkin ruoanlaittokursille. Syöttekö itse kaupan valmisruokia? Jos ette niin miksi perheen vauvankaan pitäisi? Tämän lisäksi purkkiruoat tulevat maksamaan todella paljon.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä!

[QUOTE="Neiti";26482841]Itse tekemällä pääsee huomattavasti halvemmalla ja lapsi saa laadukkaampaa ruokaa. Ja käsittääkseni esim. proteiinin määrä ei ole riittävä purkkiruoissa, jos pelkästään niitä syö. Ethän sinäkään syö pelkästään säilykkeitä? Myös lapsen vastustuskyvyn kehityksen kannalta on järkevä tehä itse ruoat.[/QUOTE]

100 % peesi. Yhdessä aiheeseen liittyvässä Prisma-dokumentissa sanottiin, että noi valmiit vauvanruuat on keitetty niin moneen kertaan hygieniasyistä, ettei jäljelle jää juuri mitään ravintoaineita. Olkoonkin, ettei niissä ole lisäaineita. Eli olisi kuulemma parempi antaa lapselle koiranruokaa kuin purkkiruokaa, jos helpolla haluaa päästä.

Miten ne muuten osaa tehdä semmoisen lihakastikkeen, joka kestää kuivakaapissa pari vuotta? Mä en osaa!

mä koitin eka itte tehä mut sit koin valmiit helpompana ja lapsi söi pelkästään niitä vuoden ikään asti... :D (söi kyl tietty sit hedelmiä ja vihanneksia sormiruokana) mut muuten niillä mentiin.

purkkiruoat tuli kaupasta ja sormiruoka kaapeista, en jaksanut tehdä sosetta, siihen jäi aina jotain klönttejä eikä kelvannut ja oli kamala urakka joten jätin sen suosiolla eikä huvittanut tuhlata satasia johonkin hyvään koneeseen joka lojuisi vaan kaapin pohjalla parin kuukauden jälkeen..

Yhteistyössä