Vauvan ruuat itse tehden vai kaupan purkista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sose
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Fiona";26483005]No saahan niistä kotitekoisistakin soseista yhtä sileitä! Tekosyitä.[/QUOTE]

Saa niistä sileitä, mutta koostumus ei silti ole sellainen silkkinen, joka meidän pikkuneidille kelpaisi. Ja toistan vielä, tein esikoiselle kaikki soseet itse, joten ei ole taito tai viitsimiskysymys.

No ohhoh. Kivat sulle.

Nii-i, ajatella...En mä jaksa keksiä teille tekosyitä miksen niitä tee, kyse on kuitenkin muutamista kuukausista, ei vuosikausista, joten itse pystyn elämään sen asian kanssa et lapseni saa kaupan purkkiruokaa.

Ja ilmeisesti niitä syöttää aika moni muukin koska ne tuolta kaupan hyllyltä aina häviää?

Teen liha/kasvissoseet pääosin itse, hedelmäsoseet kaupasta. Teen ison satsin kerralla, laitan muutaman annoksen jääkaappiin ja muutaman pakkaseen. Neidin (9kk) maha menee sekaisin löysäksi jos syö liikaa kaupan lihasoseita. Hedelmäsoseeksi ostan yleensä sellasia jotka on muovipikarissa (Hipp tai Semper) ni ei joudu niin paljoo kärräämään lasia edes takas. Pitäis varmaan mieluummin antaa tuoreita hedelmiä sormiruokana mutta laiskotuttaa, ei jaksa sitä sotkua.

Nii-i, ajatella...En mä jaksa keksiä teille tekosyitä miksen niitä tee, kyse on kuitenkin muutamista kuukausista, ei vuosikausista, joten itse pystyn elämään sen asian kanssa et lapseni saa kaupan purkkiruokaa.

Ja ilmeisesti niitä syöttää aika moni muukin koska ne tuolta kaupan hyllyltä aina häviää?

Syöttö myös itse pelkkiä valmisruokia tai säilykkeitä?

Mites te muut, teettekö te vauvan ruuat itse, vai ostatteko valmiita sosepurkkeja kaupasta?

Kun alan nyt siitä tuntea huonoa omaatuntoa, kun meillä 5 kk ikäinen alkaa maistella soseita, ja kaupasta olen ihan ostellut. Hedelmät, perunaporkkanat, maissit,
kukkakaalet ym.
Pelkän perunan sentään itse vielä keitin ja muusasin...

En syöttäisi lapselle pelkästään säilykkeitä. En myöskään usko, että ne on mitenkään niin turvallisia, nehän säilyykin ikuisuuden. En tuomitse säilykkeiden syöttämistä mutta onhan se nyt ällöä jos aikuinenkin vaan purkissa muhinutta ruokaa söisi eikä koskaan tuoretta ruokaa. Lisäksi tulee halvemmaksi tehdä itse soseita. Kotona meillä onkin enimmäkseen itse tehtyjä, mutta reissuille otetaan mukaan kaupan purkkeja, koska silloin ne on paljon kätevämpiä ja säilyvät avaamattomina huoneenlämmössäkin.

[QUOTE="Noh";26483055]Syöttö myös itse pelkkiä valmisruokia tai säilykkeitä?[/QUOTE]

Ei, mutta me muut osataan syödä ruokamme vaikka siinä olisi suolaa, isoja palasia, erilaisia lihoja ja paljon mausteita.

Ja kyllä, vauvalle ruuan erotteleminen on minulle hankalaa koska ei itekkään syödä juuri kypsennettyjä kasviksia ja aika usein ruoka on paistettua.

Tai no itseasiassa, oon mä joskus eläny eineksillä pitempäänkin.

Ei, mutta me muut osataan syödä ruokamme vaikka siinä olisi suolaa, isoja palasia, erilaisia lihoja ja paljon mausteita.

Ja kyllä, vauvalle ruuan erotteleminen on minulle hankalaa koska ei itekkään syödä juuri kypsennettyjä kasviksia ja aika usein ruoka on paistettua.

Tai no itseasiassa, oon mä joskus eläny eineksillä pitempäänkin.

Haluat siis itse syödä kotitekoista ruokaa, mutta pienelle kasvavalle vauvalle haluat antaa vain ja ainoastaan säilykkeitä. Mikäs siinä sitten.

Ja sitäpaitsi, purkkiruoissa on tarkat tuoteselosteet mitä niissä on ja paljonko, eli uskon että purkista saat enemmän energiaa kuin itsetehdystä.

Itseasiassa ei. Lähes kaikissa purkkisoseissa on tuoteselosteessa ensimmäisenä mainittu "vesi" eli sitä on purkissa eniten suhteessa muihin ruoka-aineisiin. Valitaanpa randomisti vaikka Muksun Possu-kasviswok 200 g 8kk. Ja pääsääntöisesti Piltin soseissa on eniten vettä ja vähiten sitä "oikeaa tavaraa". Tässä on lähes 30% vettä ainakaan mun tekemissä soseissa ei ole niin paljoa vettä. Lisäksi on tarpeettomina lisäaineina maissitärkkelys, tapiokatärkkelys joita tarvitaan että ruoka ei ole niin vetistä koostumukseltaan.

Kyllä mäkin annan välillä purkki sosetta jos laiskotuttaa tai ei ehditä ruoka-ajaksi kotiin. Eikä mua haittaa jos joku haluaa antaa vaikka sitten pelkkää purkkiruokaa lapselle. Halusin vaan korjata tuon "harhaluulon".

mä en ymmärrä tota asennetta.. mitenhän noiden sihtikurkku lasten kanssa pärjättiin ENNEN vanhaan jos ei ollu tarpeeksi hienoa sosetta syötäväksi...

Jos ei olisi valmiita soseita, lapsi söisi edelleen varmaan melkein pelkkää rintaa. Mutta miksi ihmeessä tehdä jokaisesta ruokailusta taistelu? Miksi vauva ei saisi syödä sitä ruokaa mistä pitää, jos siitä ei ole haittaa? Kyllä uhmaikäisen ja vauvan kanssa ajan saa muutenkin kulumaan.

Ja toiselle lapsellekin todella tarjottiin ensimmäiseksi itse tehtyjä soseita, kun esikoisen kanssa oltiin totuttu, ettei kaupan soseet kelpaa. Ei kelvanneet, mutta kaupan soseet meni heti.

• Tykkää
Reactions: Myry vaan
Saa niistä sileitä, mutta koostumus ei silti ole sellainen silkkinen, joka meidän pikkuneidille kelpaisi.
Juuh. Mun vauvat kyllä huomasi eron itsetehdyn ja kaupan soseen välillä...vaikka miten sileää tein, ei siltikään yhdessä vaiheessa kelvannut. Kai se oli se teollinen maku joka heitä miellytti :D, ja se puuttui kotitekoisesta.

(ja toisekseen, miten se on keneltäkään pois, jos jonkun toisen muksu saa purkkiruokaa, vaikkapa TEKOSYYN takia?)

• Tykkää
Reactions: Myry vaan
[QUOTE="Joops";26483369]Taidat olla myös "korvikemutsi" ?korviketta kun saa helposti, imetyksen eteen täytyy nähdä vähän vaivaakin ;)[/QUOTE]
En mä tällä hetkellä imetä ketään. Huomenna ehkä jo imetän. Ihan riippuu siitä, milloin vauva tahtoo tulla ulos, ja mitä mieltä hän & lääkäri on asiasta (ts. jaksaako vauva imeä ja tahtooko lääkäri antaa lisämaitoa, joutuuko skidi kenties sokeritippaan, jne). Toiveissa on 6 kk rintaruokinta.

Mutta täysimetin tuota 6 v poikaa 6½ kk ja osittaisimetin 1 v 9 kk ikään asti.

Tyttöä imetin vain 3 kk, tehtyäni koko 3 kk ajan aika hitosti työtä imetyksen onnistumisen eteen. Sitten lopetin enkä oo osannut sitä itkeä, ihan hyvä lapsi tuo nykyään 8,5 v on.

Jokainen lunastaa taivaspaikkansa eri tavoin. Mä en oo kokenut tarvetta tehdä sitä stressaamalla jostain hiton soseista.

P.S. Oon myös kestovaippaillut, ja uudelle vauvallekin on iso läjä kestoja valmiina. Saako siitä pyhimyspisteitä? Vaivalloisempaahan se on kuin kertisten käyttö.

Ja sitä vielä, että en mä joutunut näkemään vaivaa pojan imetyksen suhteen. Se sujui kuin tanssi ihan itsestään (jos ei noin kymmentä rintatulehdusta lasketa), ja siksi imetinkin pitkään: koska oon laiska ja imetys oli helppoa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Joops";26483369]Taidat olla myös "korvikemutsi" ?korviketta kun saa helposti, imetyksen eteen täytyy nähdä vähän vaivaakin ;)[/QUOTE]

Siis onko mitään helpompaa kuin vauvan syöttäminen imettämällä, jos se sujuu normaalisti? Mä en ainakaan haluis pullojen kanssa pelailla.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mulla oli hienot suunnitelmat keitellä soseet itse. Vaan eipä kelvanneet äidin rakkaudella värkkäämät pöperöt pojalle. Kun joka kerta sai heittää keitokset roskiin vaikka mielestäni ne olivat ihan maukkaita, totesin että syö sitten purkkia. Ja edelleen kun lapsi on kohta 2, tunnustan antavani niitä 1-3-vuotiaiden pöperöitä hätätilassa. Lisäksi hedelmäsoseita puuron kanssa ja jugurttia päivittäin.

Olen lohduttautunut sillä, että paljon tutkittujen purkkiruokien torjunta-ainepitoisuudet ovat käsittääkseni minimaaliset, jos keitän itse, ainakin talvella en voi mennä takuuseen mitä ulkomaisiin vihanneksiin on ruiskutettu. Purkkiruuista suosimme luomuja.

Että näin meillä. Aina ei mene niinkuin suunnitteli...

Siis onko mitään helpompaa kuin vauvan syöttäminen imettämällä, jos se sujuu normaalisti? Mä en ainakaan haluis pullojen kanssa pelailla.
Niinpä!

Kyllä sen pulloruokinnan eteen piti nähdä vaivaa...imetys oli niin sairaan helppoa kun se onnistui hyvin. Ei pullojen pesua, ei korvikkeen kantamista kaupasta, jne. Tissi suuhun vaan.

Koska olen laiska ja pihi, niin toivon että pystyn imettämään tätä kolmatta skidiä pitkään ja 'täysillä'.

Pakko lisätä että Muksun se kamala tölkkipuuro on ainoa mitä tuo suostuu syömään. Ollaan yritetty vaikka mitkä ihanat itse tehdyt puurot, suu ei vaan aukea :O

Onneksi lapsi syö nyt hedelmiä ja vihanneksia hyvällä halulla ja pääsääntöisesti samaa mitä me muutkin.

Aina ei tosiaankaan mene niinkuin on suunnitellut.

Olisin mielelläni ollut tälle kuopukselle tissimutsi, mutta oma lääkitykseni esti imetyksen. Helpommalla olisi päässyt imettämällä kuin pulloja ja tutteja keitellessä. Lisäksi olisin mielelläni laittanut itse ruuat, mutta hienokurkkuneiti ei ole suostunut omatekemiäni lihasoseita syömään. Pelkät perunat/porkkanat/bataatit/juurekset/vihannekset menee, mutta lihat jostain syystä ei, yrityksen puutteesta ei voi kyllä tässä syyttää. Joten olen korvike- ja purkkimutsi enkä tunne syyllisyyttä.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä ajatusta. Imetys oli mitä hankalinta, ekat puoli vuotta piti kuljettaa aina vaihtovaatteita itselle mukana minne menikin, yli kahden tunnin jälkeen itsellä ihan kauhean tukala olo, aina omat vaatteet märät, joka yö kolme yöpaitaa meni maitoon, imetys älyttömän kivuliasta loppuun saakka (eli 13 kk) niin että veri lensi välillä oikein kunnolla, ja melkein vuoden vanhana lapselle tuli hillitön tissiriippuvuus ja tiheä yöheräily kunnes väsyin koko touhuun. En koskaan pitänyt imetystä kätevänä hommana.

Eihän pulloja tarvitse jatkuvasti keitellä kuin ihan pienelle vauvalle. Näin meille sanottiin neuvolassa.

Meillä kyllä poika on kasvanut purkkipöperöillä melkein vuoden ikään. Minkäs teet kun ei vain sihtikurkulle äidin keitokset kelvanneet, vaikka miten olisi muusannut ja sössännyt siivilän läpi ja sauvasekoittimella. Tarjottiin kyllä lukemattomat kerrat. Omenasose itsetehdyistä ainoa joka koostumukseltaan vastasi pojan vaatimuksia. Toki sitten leipää yms. sormiruokana mutta kaupan ruoistakin ne joissa oli jotain palasia alkoivat kelvata vasta lähempänä vuoden ikää ja puolitoistavuotiaanakin vielä sylki kaikki kokonaiset herneet yms. ulos ja makaronitkin sai survoa haarukalla hienoksi.

Yhteistyössä