Vauvan tarvikkeiden pesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottava79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottava79

Vieras
Esikoista odotellessa on vaatteiden pesu-urakka käynnissä, mutta miten on kaikkien muiden tarvikkeiden kanssa. Pitääkö myös peitto pestä, entä miten kaikki puuhamatot yms., joilla vauva tulee makoilemaan? Ja mahdolliset "lelut"?

Miten olette pesseet pinnasängyn reunasuojuksen, eikö se mene koneessa ikävän lörpöksi (meillä hankittuna sellainen kunnolla topattu malli, joka seisoo itsekseenkin pystyssä, pesuohjeessa kyllä lukee 40c)?

Reunasuojus kannattaa pestä käsin. Meillä ainakin toppaukset menivät konepesussa niin muhkuraisiksi, että saumat jouduttiin purkamaan, jotta saatiin ne takaisin paikoilleen.

Minä pesin esikoista odottaessa kaikki muut vaatteet, paitsi toppapuvun ja makuupussin, koska ne menettävät lämmönpitokykyään joka pesukerralla. Kankaiset lelut pesin koneessa alhaisella linkousnopeudella, samoin puuhamaton. Muoviset lelut pesin käsin ämpärissä pesuainevedessä ja huuhtelin hyvin.

Älä leikkaa leluista pois (pesu)lappua, koska vauvojen mielestä usein juuri se on mielenkiintoisin ja sitä on kiva imeskellä.

Kyllä kaikki tekstiilit kannattaa pestä ennen käyttöönottoa, koska niissä saattaa olla suuriakin määriä formaldehydiä, joka voi aiheuttaa allergisia oireita! (Esim. v. 2007 äitiyspakkauksen peitto ja ruokalappu...)

Minä pesin kaikki mahdolliset. Itse asiassa olen pessyt jo vuosikausia kaikki tekstiilit muutenkin ennen käyttöönottoa (siis aikuistenkin) siksi, että tosiaan tehtaalla käytetään kemikaaleja niiden käsittelyssä.

Alussahan vauvan tekstiilit kannattaa pestä miedolla pesuaineella (esim. hajustamaton LV) ja erikseen muusta pyykistä.

Tuota... itse kuulun niihin jotka eivät pese mitään vauvan vaatteita, peittoja tai muitakaan tekstiilejä käyttöönotettaessa. Vauvan vaatteet olen pessyt normaalilla pesuaineella ja huuhteluaineella, enkä hajustamattomalla.
Kaikki viisi lastani ovat täysin terveitä, eikä allergioita tai iho-oireita ole kenellekkään tullut....

Joo, ei meilläkään liikoja pestä. Esikoisen kohdalla nyt tuli pestyä kaikki uudet vaatteet ennen käyttöön ottoa kylläkin. Silloin oli aikaa laittaa kaikki ihan tip top kuntoon. :) Yhden kerran, siis ennen käyttöön ottoa, olen keittänyt vaan tuttipullot, enkä ikinä sen jälkeen. Ihan tiskikoneessa pestään kaikki vauvan astiat samalla lailla kuin aikuisten. Ihan turhaa mun mielestä "liika" hygieniä. Se vauva kyllä aika pian alkaa lupsuttaa kaikkia mikä eteensä sattuu.

Kiitoksia vastauksista! Vielä yhtä asiaa ihmettelen; miksi vauvan vaatteet usein kehotetaan pesemään erikseen muusta pyykistä? Eikös ne samalla tavalla puhdistu vaikka minun ja miehen vaatteet olisi mukana koneessa (toki sopivalla pesuaineella)?

Meillä pestään kaikkien vaatteet yhdessä, näin jo ihan alusta asti. Alussa pesin myös vaatteet ennen käyttöönottoa, mutta en nykyisin. Liinavaatteet yms. pesen aina ennen käyttöä, myös aikuisten, niissä on monesti niin paha ja voimakas haju.
Reunapehmusteet pesin ihan koneessa ja ne ei siitä miksikään menneet.

Minäkin käytin alussa mietoja pesuaineita, mutta kun vauva kasvoi ja iho oli hyvä, siirryin tavallisiin hajusteisiin pesuaineisiin.

Pehmeitä leluja tai puuhamattoa en pessyt käyttöönottaessa. Muoviset lelut kyllä huuhtelin.

Alkuperäinen kirjoittaja odottava79:
Kiitoksia vastauksista! Vielä yhtä asiaa ihmettelen; miksi vauvan vaatteet usein kehotetaan pesemään erikseen muusta pyykistä? Eikös ne samalla tavalla puhdistu vaikka minun ja miehen vaatteet olisi mukana koneessa (toki sopivalla pesuaineella)?

Vastakysymys eli missä olet tuon ohjeen kuullut? En ole koskaan ite mistään "viralliselta" taholta esim. neuvolasta kuullut, että pitäis erikseen pestä. Enemminkin noi on niitä huhupuheita, jotka elävät omaa elämäänsä äidiltä tyttärille ja ystäviltä toisille.

vähän sama kun se käsidesi: mihin ihmeeseen sitä tarvitaan, jos huolehditaan normaalisti hygieeniasta?

Pesen kaikki vaatteet ennen käyttöönottoa, jotta saan niistä kaikki säilöntäaineet ja ym. lian pois. Miettikää kuinka moni ihminen niitä kangaspakkoja ja sitten kangaspaloja ja sen jälkeen valmiita vaatteita käsittelee koko teko-, kuljetus- ja myyntiketjussa..

Itse olen pesuaineallergikko, joten pyykinpesuaine on automaattisesti jo muutenkin hajusteetonta.

Ja vauvan vaatteet pesen erikseen siitä syystä, että aiemmin meillä oli kissoja, niin kissankarvat eivät tarttuneet omista vaatteista vauvan vaatteisiin. Nykyisin en taas halua, että omat hiukseni tai esim. karvat villasukista (niiden himokäyttäjä) tarttuvat vauvan vaatteisiin, pienellä on kuitenkin herkkä iho ja karvat turhaan kutittelevat.

Jos pyykkiä ei ole kerralla tarpeeksi, niin käytän pikaohjelmia lisähuuhtelulla, ei ole kovin vaivaloista. Muuten en ole mikään ylihygieeninen, vauva jo siinä iässä, että maistelee kaikkea eli nuolee lattioita jne. Eikä kaikilta bakteereilta voi eikä kannata varjella.

Mut kukin tyylillään, näin meillä.

Ei missään ole kehotettu pesemään vauvan pyykkiä erikseen muun perheen pyykeistä. Naurettava ajatuskin. Sen sijaan kaikki vaatteet (ulkovaatteita lukuunottamatta) pitäisi pestä aina ennen käyttöönottoa, koska niissä on kangaspölyä ja erilaisia tekstiilien käsittelyaineita, joita käytetään kankaiden valmistusprosesseissa.

Yhteistyössä