Vauvan unenaikaiset itkukohtaukset, eroahdistustako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Voiko eroahdistus vaikuttaa jotenkin unessakin? Meillä on kuopus, tyttövauva, nyt 7,5kk ja nuo unenaikaiset itkukohtaukset on tullut valitettavan tutuiksi viime aikoina. Alussa niitä oli lähinnä aamuyöstä/varhain aamusta eli varmaan siinä vaiheessa, kun uni alkoi olla jo vähän kevyempää. Monesti aamut (n. klo 5.30-6) alkaa sillä tavalla, että mun on yksinkertaisesti saatava tyttö hereille, koska itkusta ei vaan tule loppua. Kun tyttö herää, hän on ihan täydellisen tyytyväinen (joskin nukkuu ekat päikkärit jo n. klo 8 eli varmaan vähän väsynyt kuitenkin). Nyt itkukohtauksia on alkanut tulla päiväunienkin aikana. Monesti n. 20 minuuttia nukuttuaan tyttö herää huutamaan (tai siis ei oikeastaan edes herää, on jotenkin puoliunessa). Joskus saan hänet rauhoittumaan, n. 20-30 minuutissa, jolloin jatkaa uniaan. Joskus en, jolloin mun on taas herätettävä hänet. Ja silloin on kyllä pahalla päällä, on selvästi väsynyt.

Tytöllä on aikalailla eroahdistusta valveilla ollessaan, voisiko se nyt sitten vaikuttaa uneenkin? Muita ajatuksia?

Meillä poika suunnilleen samanikäinen ja itkee yleensä noin tunti sen jälkeen kun on nukahtanut yöunille. Huutaa hetken aikaa (alle minuutin) ja sitten lopettaa, joskus olen nopeasti laittanut tutin, ilman että hän herää, yleensä en kuitenkaan. Kokemusta siitä, että itku ei loppuisi, ei ole valitettavasti.

Yhteistyössä