Vauvan unirytmin muuttaminen, onko kukaan onnistunut?

Villi viisikko

Aktiivinen jäsen
04.12.2006
3 360
0
36
Vauva on 3kk, isosisko tyttönen 2.5v (muilla lapsilla ei uniongelmia).

Vauva nukkuu täydet yöunet, sitten kun nukahtaa ja tyttönen menee ajoissa nukkumaan mutta herää aikaisin. Tästä johtuen tämä kaksikko on yhteensä hereillä 18-21h/vrk.
Tyttösen unirytmin muutos ei onnistu, herää aikaisin vaikka menisi myöhään nukkumaan (herää klo 4-6).
Vauva nukahtaa klo 23-01, yleensä lähempänä klo 01, nukkuu sitten aamulla pitkään, eilenkin siihen asti että tyttönen meni päiväunille..

Minä olen periaatteessa vauvan unien "sorkintaa" vastaan, neljä lasta on saanut etsiä rytmiään "vapaasti", nyt kuitenkin alan olla jo aika poikki, tarvitsisin enemmän unta ja iltavalvominen vauvan kanssa on raskasta, samoin kuin aamuherääminen tyttösen kanssa.

Onko siis lopputuloksena aina katastrofi?
Jos nyt herättelisin vauvan? Ja rajoittaisin alkuillan unta?

Meillä oli esikon rytmit ihan yhtä harakoilla. Nyt jälkikäteen ajatellen olis kyllä pitänyt pyrkiä tekemään asialle jotain. Vaikka hitaasti tunnin kerrallaan herättelis aikaisemmin. Myös syöntiajoilla voi vaikuttaa unirytmin siirtoon. Lapsihan herää nälkäänsä usein miten, eli antaa ruokaa sitten vähän vähemmän tai herättelee vauvan syömään aikaisemmin niin, ett ähän lopulta nousee aamusta myös aikaisemmin. Saako kysyä, miten teillä arki noin muuten onnistuu jos pieni nukkuu noin pitkään??? Me käydään kerhoissa, kylästelemässä ja vaikka mitä vaikka meillä on vauva ja meillä vaan reki heilahtaa kun aamu koittaa. Kakkonen on mukauttanut rytminsä isomman mukaan ja hyvin menee. Aluksi oli pakko herätellä aamutoimiin ja pukeutumishommiin mutta mitäpä siinä olis voinu muuta tehä. EIhän koko muu perhe voi vain koton adottaa, että vauva herää. Oon sitä mieltä, että ei ole isokaan rikos vaikuttaa lapsen unirytmeihin. Kyllä lapsey joutuvat elämässään kokemaan niin paljon kaikkee muutakin, että siinä loppusaldossa ei yhet yöunet lapsen psyykettä heilauta.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Meillä oli esikon rytmit ihan yhtä harakoilla. Nyt jälkikäteen ajatellen olis kyllä pitänyt pyrkiä tekemään asialle jotain. Vaikka hitaasti tunnin kerrallaan herättelis aikaisemmin. Myös syöntiajoilla voi vaikuttaa unirytmin siirtoon. Lapsihan herää nälkäänsä usein miten, eli antaa ruokaa sitten vähän vähemmän tai herättelee vauvan syömään aikaisemmin niin, ett ähän lopulta nousee aamusta myös aikaisemmin. Saako kysyä, miten teillä arki noin muuten onnistuu jos pieni nukkuu noin pitkään??? Me käydään kerhoissa, kylästelemässä ja vaikka mitä vaikka meillä on vauva ja meillä vaan reki heilahtaa kun aamu koittaa. Kakkonen on mukauttanut rytminsä isomman mukaan ja hyvin menee. Aluksi oli pakko herätellä aamutoimiin ja pukeutumishommiin mutta mitäpä siinä olis voinu muuta tehä. EIhän koko muu perhe voi vain koton adottaa, että vauva herää. Oon sitä mieltä, että ei ole isokaan rikos vaikuttaa lapsen unirytmeihin. Kyllä lapsey joutuvat elämässään kokemaan niin paljon kaikkee muutakin, että siinä loppusaldossa ei yhet yöunet lapsen psyykettä heilauta.

Me asumme maalla :)
Viikon ainoa "pakollinen" meno on 4v:n kerho joka alkaa klo 12 ja silloin vauva on hereillä, iltapäivällä kerhon loppuessa on 15v tullut jo koulusta eli en ota vauvaa mukaan (kerho ihan lähellä).
Aamupäivisin ulkoilemme ja vauva nukkuu sisällä, iltapäivällä muut lapset ulkoilevat keskenään kun minä laitan päivällistä.

Eli arki onnistuu ihan hyvin kun ei niitä pakollisia menoja ole paljoa.

Yhteistyössä