vauvan vähäinen painon nousu???muita kokeneita??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli vauva nyt kuukauden ikäinen ja paino ei kuulemma neuvolan mukaan ole tarpeeksi noussut..on siis noussut mutta enemmän saisi kuulemma nousta. Vauva syö 3-4 tunnin välein pelkkää rintamaitoa. Maitoa tulee runsaasti ( jopa pois heitettäväksi). Onko muita joilla vauvan paino noussut hitaasti? Ja mites ne perheet joissa useampi lapsi..onko kaikki kasvanut saman käyrän mukaan? Alkoi niin huolestuttaa tuon neuvolan jälkeen, aloin jo panikoida kaikenmaailman mahd.allergiat tms.sairaudet.

no ei noussut kunnolla neljään kuukauteen, syynä se, ettei saanut imetettynä tarpeeksi maitoa, korvike laukaisi refluksin, mut siitä vaan selvittiin, onneks en muista sitä kauhunaikaa kunnolla... anyway, vauvat on kai yksilöitä, saitko kontrollipunnitusohjeita tms? syöttöpunnitus?

vauva painoi syntyessään 3330g ja nyt kuukauden iässä painaa 3730g..eli painoa tullut 400g. Sain taas uuden punnitusajan ensi viikolle. Vauva imee hyvin, syö tiheästi ym..en mmärrä mikä tässä nyt vialla miksi ei ole noussut enempää. Onko teillä Glenn lasten kasvu jatkunut myöhemmin kuitenkin ihan normaalisti? Tekisi mieli lopettaa koko imetys jos mun maidossa on jotakin vikaa, jos hän kasvaisi korvikkeella paremmin. Paha on mieli.

paljo oli paino sairaalasta lähtiessä? siitä matalimmasta painostahan se pitäis lähteä laskemaan eikä syntymäpainosta. ja 150g/vko pitäis tulla.

syötä tiheämmin ja jos jos tuntuu että vauva nopeasti nukahtaa tissille(=ei jaksa imeä) voit pumppailla maitoa syöttöjen välillä ja antaa sitä sitten vauvalle syötön aluksi, sitten rintaa päälle. jos meinaa nukahtaa kesken syömisen niin vähennä vaatetta, tai vaihda vaippa jotta herää ja sitten taas jatka.
tarkista imuote vaikka imetystukilistan vinkkien avulla.

Ööö. No meillä esikoinen on painanu syntyessään 3310 g ja pituutta hällä oli 49 cm. Kuukauden mitat on näköjään ollu 3990g ja 51.1 cm.

Kuopuksen syntymämitat oli 3060g ja 48 cm, kk mitat näköjään 3775g ja 50.5 cm. Tästä sitten slkoikin kuopuksella heikko painonnousun kausi, mikä on jatkunu aina näihin asti. Kuukaudessahan paino saa nousta alle vuosikkaalla jopa yli kilon verran, meillä se pyöri siinä 300-400g tienoilla. Vuosikkaana hän painoi 7.9kg, kun siskonsa on 7KK IKÄISENÄ painanu tuon verran...
Ja ap, jos sulla maitoa tulee, niin imetä vaan. Meillä on molemmat tytöt kasvanu korvkkeella, ihan ekat viikot olen myös imettäny sen mitä maitoa on tullu, mut täysimetykselle ole kummankaan kanssa päässy.

Sulla on tunteet vielä pinnassa, ja tuntuu pahalle, tiedän sen. Jos vauva on virkeä, ja hyvinvoivan olonen, niin anna neuvolan kommenttien olla omassa arvossaan. Halaus!

ok..eli siis lähtöpaino sairaalasta oli 3090g. täytyy kokeilla tuota pumppaamista ja juottaa pullosta koska esim.yöllä hän syö vaan toisen rinnan ja nukahtaa, muutoin kyllä syö aina molemmat.

[QUOTE="aloittaja";26230579]ok..eli siis lähtöpaino sairaalasta oli 3090g. täytyy kokeilla tuota pumppaamista ja juottaa pullosta koska esim.yöllä hän syö vaan toisen rinnan ja nukahtaa, muutoin kyllä syö aina molemmat.[/QUOTE]

no niin eli painoa on tullut ihan normaalisti, yli 600g neljässä viikossa. huolet pois sun maidossa ei oo mitään vikaa :)

[QUOTE="aloittaja";26230487]vauva painoi syntyessään 3330g ja nyt kuukauden iässä painaa 3730g..eli painoa tullut 400g. Sain taas uuden punnitusajan ensi viikolle. Vauva imee hyvin, syö tiheästi ym..en mmärrä mikä tässä nyt vialla miksi ei ole noussut enempää. Onko teillä Glenn lasten kasvu jatkunut myöhemmin kuitenkin ihan normaalisti? Tekisi mieli lopettaa koko imetys jos mun maidossa on jotakin vikaa, jos hän kasvaisi korvikkeella paremmin. Paha on mieli.[/QUOTE]

Kumpikin lapsista on mennyt aina miinuskäyrällä, mutta kasvu on mennyt tasaisesti omalla käyrällään.

Älä nyt vielä sitä imetystä lopeta, vaan jatka sitä nyt ainakin seuraavaan punnituskertaan. Ja tosiaan herättele vauvaa jos meinaa kesken syönnin nukahtaa. Kutittele kaulasta ja jaloista, vähennä vähän vaatetta. Nosta välillä pystyyn.

no onhan tuolle sun lapselle ihan kivasti tullut painoa syntymästä. Pitää myös muistaa se, että syntymän jälkeen paino laskee.. Sinuna en olisi ollenkaan huolissaan, neuvolassa vaan tuppaavat olemaan niin ylitarkkoja ja huolestuttavat monesti vanhempia turhaan. Mulla ollut kaksi rintaruokittua lasta, ja vaikka molemmat söivät suurinpiirtein yhtä tiheäänkin niin toiselle painoa tuli koko ajan hyvin hitaasti ja toinen taas kerrytti enemmän. Itse olin alusta asti sitä mieltä että hommaa määräsi geenit, tämä hitaammin painoa kerryttävä lapsi oli kuin ilmetty isänsä ruumiinrakenteeltaakin ja mies ollut aina hoikka.. kun taas toinen lapsi kuin minä (pullaposki ;). Neuvola halusi tihennettyä painonnousun seurantaa, ja lastenlääkäri käynnin sekä labrakokeita piti ottaa..ja jopa ravitsemusterapeutilla käydä siinä vaiheessa kun kiinteitä jo syötiin. Lopputulema oli sitten se minkä tiesinkin. Lapsi syö normaalisti, ei mitään vikaa...johtuu perimästä...

jos maitoa kerran tulee hyvin niin imetät vaan lapsen tahtisesti..kyllä se siitä..

Yöllä vaihdoin noin nuorelle vauvalle aina ensin vaipan ja sitten vasta syötin. Silloi vauva heräs kunnolla syömään, eikä vain puoliunisena vetassu muutamia imuja.

Meillä on molemmilla lapsilla paino tippunut aika paljon synnärillä ja ollaan jouduttu olemaan siellä vähintään vuorokausi normaalia pidempään. Ja esikoisella paino nousi todella hitaasti. Kuukauden iässä paino oli ainoastaan 3380g, kun syntymäpaino oli 3210g ja sairaalasta lähtiessä 2920g. Vasta joskus 3kk iässä alkoi paino nousta paremmin. Meillä todettiin refluksia ja siihen oli lääkitys. Alussa annettiin osittain korvikettakin ja pullosta maitoa, mutta sitten loppujen lopuksi kuitenkin imetin 1v asti ja osittain jopa ihan täysimetyksellä mentiin.

Ja suosittelen kanssa sitä, että samasta rinnasta niin kauan, että saa tosiaan sitä vahvempaakin maitoa. Itse pumppasin ensin vähän etumaitoa pois niin, että vauva joutui nopeammin imemään sitä paksumpaa maitoa.

Nuoremmalla oli alussa sama ongelma, mutta osasin jo hieman varautua ja herättelin alussa yölläkin syömään sen 3h välein, kunnes paino lähti kunnolla nousuun ja sitten siirryttiin taas siihen, että syötiin yöllä vain jos vauva itse heräsi.

Kannattaa kiinnittää huomiota että vauva saa sitä rasvaisempaa maitoa. Jos sulla tulee tosissaan ihan hulluna maitoa, syötä 2x peräkkäin samasta rinnasta ja toinen puolestaan saa olla lepovuorossa tuolloin (jos alkaa täyttyä liikaa niin vain pahimmat kiristykset voi lypsää pois).

Vaikka maitoa tuleekin hienosti, joskus voi käydä niin että vauva täyttyy jo siitä ns. etumaidosta ja se taas johtaa painonkehityksen hidastumiseen.

Yhteistyössä