Vauvan vuotava napa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ettei olis tulehtunu? :( Tulehtunu napa saattaa vuodella helposti.
Puhistelet nyt hyvin desinfioimisaineella aamuin illoin ja kuivalla pumpulipuikolla aina vaipanvaihdon yhteydessä.

Ei mun mielestä haise, eikä kovin punoitakaan ja rupea ei ole tullut. Pitää käydä huomenna ostamassa desifiointi ainetta ja kokeilla sitä.Nyt olen vain vedellä sitä putsannut. Sitä mietin että voiko se tynkä lähteä liian aikasten?
Onko tuo ihan normaalia että vuotaa, kun esikoiselta ei tosiaan vuotanu ollenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
onko siina hajua tai punoitusta? hankaako vaippa? onko siihen tullut "rupea" ollenkaan?
:attn:

ala sita ainakaan laastarilla haudo.

Laastari estää bakteerien pääsyn vaipastakin jos on iho auki. On kuitenkin vaippa-aluetta. Tietty pitää vaihtaa muutaman päivän välein jo senkin takia että tarkistaa vuotaako vielä.

Mun tyttäreltä lähti napatynkä irti kolmen vuorokauden ikäisenä - tyttö onnistui itse POTKAISEMAAN sen polvellaan irti, kun olimme peppupesulla. Soitin silloin synnytyslaitokselle, ja sieltä ohjeistettiin vain puhdistamaan se kerran päivässä desinfiointiaineella ja kuivaamaan sitten huolellisesti. Neuvolantäti laittoi siihen käynnillään "sitä jotakin sinistä"...

Meillä lähti tynkä 2 vuorokauden ikäiseltä, se on niin yksilöllistä sekin.
Laastaria en siihen menisi laittamaan, meidän kuopuksella myöskin vuoti aluksi verta, puhditat vaan hyvin jokakerta desinfiointi-aineella, liruta sitä suoran siihen navan päälle, topsilla pikkasen puhdista tai pumpulilla painelet, ettei ärsyynny enempää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei mun mielestä haise, eikä kovin punoitakaan ja rupea ei ole tullut. Pitää käydä huomenna ostamassa desifiointi ainetta ja kokeilla sitä.Nyt olen vain vedellä sitä putsannut. Sitä mietin että voiko se tynkä lähteä liian aikasten?
Onko tuo ihan normaalia että vuotaa, kun esikoiselta ei tosiaan vuotanu ollenkaan?

ei se yleensa ennen aikojaan lahde ja varsinkin jos ei ole selvia tulehduksen merkkeja niin ei siita pitaisi olla kysymys. muuta varovaisesti sita putsailet ja jos naet etta rupi on niin anna olla paikallaan vaan. vetta vaan, muuta ainetta ma en siihen laittais. ja ilmakylpya. taitat sita vaipan reunaa niin ettei paase napaa hankaamaan. ja jos viela vuotaa ihan kirkasta verta niin kavisin nayttamassa laakarissa tai voiko siella menna takas lapsivuodeosastolle?

me käytiin ihan sairaalan päivystyksessä kun meidän vauvalla vuosi napa verta. vauvalla on nini pieni kiertävä verimäärä että hb laskee nopeesti.ja isosta suonesta vuotaa jos se on napalaskimo joka on rikki. ne laittaa ompeleen tms en muista mitä ne sanoi mut olis pitäny mennä uudelleen jos olis alkanu vuotaa uudelleen.

Laastari vain hautoo aika pahasti.
No ei se auta varmaan kuin puhistella sitä ja jos ei auta niin soitella loppuviikosta neuvolaan.

Mun mielestä ei kannata puristella sitä

soita ihmeessä neuvolaan jo nopeamminkin

Mun tyttäreltä lähti napatynkä irti kolmen vuorokauden ikäisenä - tyttö onnistui itse POTKAISEMAAN sen polvellaan irti, kun olimme peppupesulla. Soitin silloin synnytyslaitokselle, ja sieltä ohjeistettiin vain puhdistamaan se kerran päivässä desinfiointiaineella ja kuivaamaan sitten huolellisesti. Neuvolantäti laittoi siihen käynnillään "sitä jotakin sinistä"...

Meilläkin laitettiin.Laappista tms neuvolantäti sanoi.