Vauvojen soseet, neuvoja järkyttyneelle pilttien ostajalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "henska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"henska"

Vieras
eilisen silminnäkijän järkyttämä aloitan tekmään vauvan soseet itse. vauva jo 9kk puolella ja tarvitsisin apua pariin juttuun: paljonko lihaa saa laittaa yhteen sosepurkilliseen? eli siis montako ruokalusikallista suunnilteen? keitetäänkö esim jauheliha "klönttinä" ja sitten soseutetaan vai pilkotteko sen ensin pienemmiksi paloiksi? pitääkö kesäkurpitsa, tomaatti yms keittää ennen soseuttamista? kauanko liharuoat säilyy pakkasessa? mitä mausteita saa käyttää vauvan ruokiin?

t. tyhmä valmispilttien entinen ostaja.

kerrotko nyt tiivistettynä pahimmat asiat mitä siinä ohjelmassa sanottiin?itse tein alussa vauvalle porkkana- ja perunasosetta,ja kukkakaalistakin taisin...mutta ostin kuitenkin myöhemmin pilttejä niiden "monipuolisuuden" takia.

Yrttimausteita saa käyttää. Tomaatit ja kesäkurpitsat myös ketietään ja sit soseutetaan :) Lihaa saa laittaa n. 1 ruokalusikallisen verran per purkki. Ruuat säilyy n.3kk pakkasessa. Jauhelihan voi keittää klönttinä ja sitten soseuttaa :) Jääkuutio muottiin on kiva tehä noita, niin saa ite sekoteltua sit mieleisensä aina per ruoka ja ne sulaa nopeesti niistä kuutioista :)

Mun kaikki lapset on syöneet valmissoseita, ja ihan terveitä ovat. Mikä niissä nyt on NIIN kamalaa?

Mun mielestä se itse tuskalla tehty limamössö on jotain hyvin kuvottavaa... ja alle 1v:na olen antanut jo norm.ruokaa hieman muussattuna.

Laitoin lihaa aina noin lusikallisen yhtä annosta kohden, 9kk ikäiselle en enää soseuttanut sitä vaan ruoassa sai olla jo vähän pureskeltavaakin. Tosin jos rakeinen ruoka aiheuttaa vauvalle yökkimistä niin sitten soseeksi..

Kasvikset keitin, mausteita en käyttänyt sillä minusta vauvalle parasta "maustetta" on hyvien raaka-aineiden maku.

Peruna on aina hyvä pohja ruuille.. sit joukkoon porkkana, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, parsakaalia, lihaa/kanaa/kalaa, maissia.. melkein mitä vaan voi laittaa sitten sinne perunan joukkoon ja voi vaihella niitä :) et laittaa esim. 3-4 eri makua ruokaan, niin hyvä tulee :) ei oo vaikeeta... mut itekki tein esikolle kaikki ruuat ite mut sit kuopukselle syötin pilttejä kun hälle maistu ne paremmin.. esikko taas ei suostunut pilttejä syömään ollenkaan :D

kerrotko nyt tiivistettynä pahimmat asiat mitä siinä ohjelmassa sanottiin?itse tein alussa vauvalle porkkana- ja perunasosetta,ja kukkakaalistakin taisin...mutta ostin kuitenkin myöhemmin pilttejä niiden "monipuolisuuden" takia.

no esimerkiksi se että suurinosa about noista pilttien sisällöistä on vettä ja jotain riisitärkkelystä. eihän toi oo kunnon ravintoa, vai syötkö itsekkin joka päivä valmisruokia jossa on liuta e aineita? tuskin noissa on mikään hirveän hyvä ravintoarvo muutenkaan verrattuna jos tekee itse ruoat. ja eihän siinä nyt niin suurta vaivaa ole jos tekee vaikka kuukauden ruoat kerralla pakkaseen.

Mun kaikki lapset on syöneet valmissoseita, ja ihan terveitä ovat. Mikä niissä nyt on NIIN kamalaa?

Mun mielestä se itse tuskalla tehty limamössö on jotain hyvin kuvottavaa... ja alle 1v:na olen antanut jo norm.ruokaa hieman muussattuna.

Mun vauvan mielestä se Pilttipurkista kaivettu sössö on jotain hyvin kuvottavaa. Pari kuukautta kerkis niitä syödä, sitten kun erehdyin omasta ruoasta ennen suolalusta tekemään, niin ei enää piltit kelvanneet. Maistakaa nyt niitä itse! Yäk! Meillä vuotias nyt, yhdeksänkuukautisesta ihan samoilla pöperöillä muitten kanssa.

Ite tein niin että pyöritin jauhelihasta pullia ja keitin ne, samoin keitin myös kalan ja kanan. Sitten sauvasekottimella nannaks lihapirtelöks n.teelusikallinen per annos. Annoskokoja kasvatin sitä mukaa kun lapsi kasvoi, samoin ruuan rakeisuutta.

Annokset pakastin silikoonisessa muffinsivuuassa ja siitä sitten sulatin annos kerrallaan.

Mausteita aloin käyttää kun lapsi oli n.8kk

Mitä siinä ohjelmassa muuten oli, en ite nähny?

• Tykkää
Reactions: EukkoI
no esimerkiksi se että suurinosa about noista pilttien sisällöistä on vettä ja jotain riisitärkkelystä. eihän toi oo kunnon ravintoa, vai syötkö itsekkin joka päivä valmisruokia jossa on liuta e aineita? tuskin noissa on mikään hirveän hyvä ravintoarvo muutenkaan verrattuna jos tekee itse ruoat. ja eihän siinä nyt niin suurta vaivaa ole jos tekee vaikka kuukauden ruoat kerralla pakkaseen.

..ja sä heräsit asiaan vasta kun joku kertoi sen sulle telkkarissa?

Ettekö te ihmiset lue niitä purkkien kylkiä ollenkaa? :O

Ja kyllä, syötän edelleen muksulleni satunnaisesti pilttiä..Elämä on..

Itse olen ehdottomasti kotiruoan kannalla ja en ainakaan itse ole onnistunut tekemään vauvan soseesta limaklönttiä; niinkuin joku tuossa mainitsi. Keitä myös kokolihaa ja broileria ja soseuta ja pakasta jääkuutioina; yksi kuutio riittää yhteen vauvan annokseen.

Tää on taas niin tätä. Jos joku kysyy neuvoja tehdäkseen itse soseet (mikä on sekä halvempaa että ravinteikkaampaa) vastaa palstamamma, että "mun lapset ainakin purkkisoseita, ja hyviä niistä tuli".

No puhutaan sitten sun lapsista. Minkä ikäisiä ovat? Mistä kouluaineista tykkäävät?

..ja sä heräsit asiaan vasta kun joku kertoi sen sulle telkkarissa?

Ettekö te ihmiset lue niitä purkkien kylkiä ollenkaa? :O

Ja kyllä, syötän edelleen muksulleni satunnaisesti pilttiä..Elämä on..

oon kyllä lukenu niitä välillä mutta ehkä nyt tuon ohjelman myötä vasta kunnolla tajusin mitä moskaa ne voikin olla. parempi myöhään kun ei milloinkaan!

Soseita on yllättävän helppo tehdä itse ja kun tosiaan pakastaa ne vaikka jääpalamuotteihin tai isompiin muffinivuokiin tms., niin saa käyttöön tarvitsemansa määrän helposti. Itse tein niin, että pakastin liha-, kala- ja broilerisoseita ja keitin perunaa, porkkanaa ym. vihanneksia tuoreeltaan ja soseutin. Lisäsin siihen sitten vain lihasosekuution ja a'vot valmista tuli.

Ensimmäinen neuvo aloittajalle, että RAUHOITU. ;)

Alle kolme vuotiaiden lasten valmisruokamerkki on erittäin tarkasti valvottua lainsäädännön ja laatutarkkailun osalta. Hienoa, mikäli haluat tehdä soseet itse, mutta ole tarkkana, jotta lapsesi soseet tulevat myös itsetehtyinä olemaan yhtä monipuolisia ja terveellisiä mitä valmissoseet.

Oma mielipiteeni valmisruuista perustuu siihen tosiasiaan, että lähes joka tutkimuksessa on todettu pienten lasten ravitsemuksen olevan kohdallaan aina siihen saakka, kun syövät niitä haukuttuja valmissoseita. Sitten kun he siirtyvät perheen itse valmistamaan ruokaan, menee ravintoarvot usein pepulleen.

Minun yksi läheinen sukulainen on lisäksi ollut nestleellä töissä (tuotekehittelyssä) ja hän käytti omilla lapsilleen vain ja ainoastaan valmisruokia. Sanoi, ettei ikinä itse tekemällä osaa tehdä yhtä monipuolista ja puhdasta ruokaa lapselleen.

• Tykkää
Reactions: EllaDonna
Teen lihat niin, että keitän, soseutan sauvasekottimella ja sitten lusikalla (teelusikalla) nostan semmosia reiluja nokareita tarjottimelle leivinpaperin päälle ja paskastan. Jäiset nokareet nostan minigrip-pussiin ja sieltä otan aina kasvisten sekaan yhden jokaiseen annokseen.

Saman teen kasviksille. Höyrytän, soseutan, nokareina pakastan ja sitten pussitan jäiset nokareet. Helppo aina ottaa yks nokare sitä, toinen tätä ja saa uusia sekotuksia joka lähtöön. ;) Teen siis semmosia pikkasia nokareita ja sitten vähän isompia. Pikkasia laitan monta eri makua sekasin ja isommista sitten vain yhtä tai kahta.

Lihoina kalaa, kanaa ja possua. Jauheliha ei esikoisella uponnut kuin vasta vuoden vanhana, enpäs olekaan tälle tullu ees koittaneeksi (vauva 8 kk).

Soseita on yllättävän helppo tehdä itse ja kun tosiaan pakastaa ne vaikka jääpalamuotteihin tai isompiin muffinivuokiin tms., niin saa käyttöön tarvitsemansa määrän helposti. Itse tein niin, että pakastin liha-, kala- ja broilerisoseita ja keitin perunaa, porkkanaa ym. vihanneksia tuoreeltaan ja soseutin. Lisäsin siihen sitten vain lihasosekuution ja a'vot valmista tuli.

Helpointa minusta tehdä niin paksua sosetta (mahd. vähän vettä), että saa nostettua pelkät nokareet leivinpaperille. Siitä irtoavat helpommin kuin jääpalamuoteista tms. eikä tule turhaa tiskiä. :D

Itse tein näin

Kalasose: Sei+ peruna+ porkkana+ tilli
sei +bataatti+ maissi + here tilli
Broilersose: broilerjauheliha+ peruna+ maissi
broilerjauheliha+ riisi +bataatti +herne
Jauhelihasose: jauheliha+ makarooni+ porkkana+ tomaatti
jauheliha+ peruna+ maissi+ herne

Lisäksi käytin maissisosetta kaupasta ostettuna ruokien "jatkoksi". Pakasterasiat olivat helpoimpia säilyttää pakkasessa ja sulattaa. Otin sulamaan pari rasiaa kerrallaan (2 pvn ruuat).Kalavaihteluiksi käytin sitten kaupan ruokia. Laps rakasti eniten mun tekemiä kalasoseita :) Keitin välillä ihan possunsuokaleita tai naudanpalapaistia jauhelihan sijaan tai kalkkunajauhelihaa.

Itse tein näin

Kalasose: Sei+ peruna+ porkkana+ tilli
sei +bataatti+ maissi + here tilli
Broilersose: broilerjauheliha+ peruna+ maissi
broilerjauheliha+ riisi +bataatti +herne
Jauhelihasose: jauheliha+ makarooni+ porkkana+ tomaatti
jauheliha+ peruna+ maissi+ herne

Lisäksi käytin maissisosetta kaupasta ostettuna ruokien "jatkoksi". Pakasterasiat olivat helpoimpia säilyttää pakkasessa ja sulattaa. Otin sulamaan pari rasiaa kerrallaan (2 pvn ruuat).Kalavaihteluiksi käytin sitten kaupan ruokia. Laps rakasti eniten mun tekemiä kalasoseita :) Keitin välillä ihan possunsuokaleita tai naudanpalapaistia jauhelihan sijaan tai kalkkunajauhelihaa.

Niin ja tietty kukkakaalia, parsakaalia ym..Mä tykkäsin tehdä ekalle soseita. Toiselle purkista ja sitten nopsaan kotiruokaan siirryttiin (ottamalla ennen maustamista osan vauvalle)

Yhteistyössä