Veden juottaminen alle 1v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetys?

Vieras
Tälläkin palstalla on joitain ketjuja joissa mainitaan toistuvasti veden juottaminen vauvalle - siis alle 1v. lapselle.

Itse olen ottanut sen linjan, että poikani, nyt 7kk, ei tarvitse vettä vaan juo maitoa kiinteiden jälkeen ja niiden välissä. Jotkut ovat pelotelleet, että vauva ei suostu myöhemmin juomaan vettä, joten olen kokeillut veden juottamista ruokailun jälkeen, ja ihan hyvin se maistuu joten esim. kesähelteillä ei pitäisi asian kanssa tulla ongelmia.

Missä neuvotaan antamaan pienelle vauvalle vettä - ja miksi sitä pitäisi antaa? Missään oppaissa ei näin sanota eikä neuvolassakaan näin neuvota (ainakaan meillä)? Päinvastoin, kun kysyin neuvolasta veden juottamisesta sanoi täti heti, että näin pienelle ei tarvitse antaa vettä koska maito on edelleen sekä nesteen että ravinnon lähde.. Ainoastaan jos on todella kova ripuli, tmvst. vauva ei syö, voi kokeilla vettä, mutta se ei imeydy pelkiltään eikä siitä saa mitään ravinteita. Vauvan aineenvaihduntaahan ei tarvitse kiihdyttää (terveen vauvan siis..) kun juo maitoa normaalisti, jne. jne.

Ymmärrän kyllä, että kun vauvalle tulee hampaita (meillä ei ole, poika 7kk) niin vettä voi käyttää huuhteluun ruoan jälkeen, antaa kovilla helteillä, joku vanhan ajan kikka on antaa tilkka jopa itkuisuuden lopettamiseen...

Mutta kertokaa siis äidit perustelut siihen, miksi juotatte pienelle vauvalle vettä?

Kysyt miksi antaa vettä, minä kysyn miksei antaa vettä?

Itse aloin antamaan pojalle vettä puolivuotiaan juuri kiinteiden aloituksen myötä, samalla harjoiteltiin nokkamukista juomista. Eihän sitä vettä aterioilla paljon mennyt, hörppyjä vain, joten ei ollut pelkoa että se maidolta "tilaa" veisi.

Ja kuten mainitisit helteet, niin kyllä viime kesänä jolloin oli tosi lämmin, annoin pojale ulkona ollessa vettä tiheään ja toisella selkeästi oli aina jano. En olisi viitsinyt ruveta yhtä tiheään imettämään tai roudaamaan tuttipullossa maitoa, joka ei lämpimästä tykkää.

Eihän se vesi mikään välttämättömyys vauvalle ole, mutta en ymmärrä miksei sitä voi antaa, varsinkin kiinteitä syövälle vauvalle, eihän siitä haittaa voi olla.

Minäkin olen sitä mieltä, että vettä saa ja pitääkin antaa, jos syö kiinteitä ja on yhtään taipumusta ummetukseen. Meidän neuvolatäti sanoi, että vaikka vesi tavallaan täyttäisikin vatsaa, siis varsinkin kesällä, niin ei täytä kauaa, koska siinä ei ole yhtään energiaa eli nälkä tulee kuitenkin pian.

Olen molemmille täysimetetyille lapsilleni antanut vettä n.7kk alkaen. Ihan siitä syystä että on hyvä että tottuu veteen koska vesi on terveellistä, puhdistaa elimistöä ja hyvä janojuoma myöhemmässä vaiheessa. Ja mukista juominen on helppo aloittaa vedellä. Ei tulisi mieleenkään opettaa juomaan mukista tyhjällä mukilla tai laittaa sinne lehmänmaitoa enkä jaksa rinnoista pumpata mukiin maitoa, joten vedellä se opettelu sujuu hienosti. Molemmat lapset on jo 9kk iässä osanneet hienosti pitää mukia kädessä ja juoda mukista.

Lämpimien ruokien jälkene olen antanut n.½dl vettä alle vuosikkaalle, ja sen jälkeen on saanut juoda niin paljon vettä kun haluaa.

Imetystä olen silti jatkanut n.pari vuotiaaksi asti lapsilla vaikka ei olisi tarpeen. Mutta se on eräs tapa tarjota läheisyyttä ja kai siellä jotain hyviä aineita äidinmaidossa on.

Olen monesta paikasta kuullut että suomessa on niin puhdas hanavesi että vois antaa keittämättäkin jo pienellekin vauvalle. Tosin itse keitin varmaan n. 3 ekaa kuukautta ja sen jälkeen annoin keittämätöntä.

Kiinteitä syövälle vauvalle tosiaan kannattaa vähän vettäkin juottaa jotta ei tulis ummetusta. Varsinkin jos on korvikkeella.

Veden keittämisen tarve riippuu paikkakunnasta & sen veden laadusta. esim. Espoossa voi antaa vettä suoraan hanasta lapselle. Kysy neuvolastasi, mikäli et ole varma miten toimia - heidän tulisi tietää.

Kiitos vastanneille!
Olen itsekin sitä mieltä, että vauvaa on hyvä totuttaa veteen ja teen niin itsekin. Kun hampaita tulee, niin veden asema ruokailun yhteydessä varmasti tulee tärkeämmäksi jotta voidaan huuhdella suuta ruokailun jälkeen. Onpahan vauva tottunut myös helteitä varten veden makuun.
Alkuperäinen ihmetykseni on kasvanut parin viime kk:n aikana kun olen seurannut ystävääni ja kuunnellut hänen kommenttejaan. Hänen vauvansa 'hylkäsi' rinnan 5kk. ikäisenä eikä sen jälkeen juurikaan ole suostunut juomaan korvikemaitoa pullosta (vaikka joi rintamaitoa tuttiplosta). Ystäväni juottaa lapselle joka välissä vettä, maitoa heillä ei mene paljoakaan 9 kk ikäiselle päivän aikana. Kun kyselin veden juottamisesta, ystäväni mukaan 'kaikki' äidit vauvakerhossa tekevät niin, neuvolastakin on niin sanottu, ja jopa ohikulkijat esim. ostarilla ovat kommentoineet että 'onpa hyvä, että vauva juo vettä'. Tämä lähestulkoon maidon korvaaminen vedellä oli siis alkup. ihmetyksen taustalla... Jokainen toki tietää oman lapsensa parhaiten ja toimii parhaaksi näkemällään tavalla ja niin ystävänikin saa tietysti tehdä. Kiinnosti vain kuulla muiden äitien mielipiteitä aiheesta.
Vaikka Suomessa ei juurikaan törmää mehujen ja jopa limsan juottamiseen pienille (kuten esim. USA), niin ehkä ulkopuolisten kommentit johtuvat siitä (parempi vettä kuin esim. mehua)..? En tiedä..
Kiitos kommentoijille & aurinkoista kevään jatkoa kaikille!
Meillä pojan lempijuoma on maito ja saa olla vielä pitkään;)

Meillä menty maidolla tytön kanssa jo 1.2v, joskus kauppareissuilla/automatkoilla saanut sitten trip-mehua pillistä... vettä ei ole koskaan suostunut juomaan ja pulloa ei enään ole:)

ite en ole antanut kohta 8 kk ikäiselle vauvalleni kertaakan vettä koska en näe siihen mitään syytä. näin talvella ei tule janokaan niin helposti. mielestäni veteen ei todellakaan tarvitse "totutella".

Me olemme antaneet hieman vettä pullosta hikkaan. Välillä juo mielellään, välillä ei maistu. Välillä myös vie hikan pois, toisinaan ei. Neuvola meille tällaisen vihjeen antoi. Poika nyt n.3kk, olisimmeko kuukauden verran vettä antaneet. Muutama imu pullosta kerralla, ei ole vienyt maitohaluja minnekkään :)

Meillä ainakin puolivuotisneuvolassa ohjeistettiin totuttamaan lasta hiljalleen veden juontiin jotta kesällä voi antaa janojuomaksi. Oma lapseni juo päivästä riippuen nykyään (ikä 7 kk) muutamasta kymmenestä millilitrasta jopa desiin vettä sen mukaan mitä maistuu.

Annoin aina vettä (keitettyä ja huoneenlämpöistä) maidon ja ruokailujen jälkeen huuhdellakseni lapsen suun ruokajäämistä (maitosokerista) ajatellen tulevia hampaita. Meillä on viisi aikuista lasta, eikä yhdelläkään heistä ole ainuttakaan reikää hampaissaan. Kälyni, joka on erityishammaslääkäri sanoi, että on erittäin tärkeää opettaa lapsi huuhtelemaan suunsa ruokailujen jälkeen. Lasten ja varsinkin pienten lasten hampaiden peseminen on vaikeaa ja vähän sitä sun tätä jos harjailevat itsenäisesti. Sitäpaitsi mielestäni maito ei ole janojuoma vaan vauvan ruokaa.

Yhteistyössä