Veljeni huijattiin isäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiinaliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiinaliina

Vieras
Veljeni on 16-vuotias ja seurustellut puolitoista vuotta erään samanikäisen tytön kanssa. Nyt tyttö on raskaana!

Hän oli veljelleni sanonut syövänsä pillereitä ja totta kai veljeni uskoi ja luotti, kun he olivat seurustelleetkin jo aika kauan. Nyt tyttö on ihan onnessaan ja veljeni totaalisen kauhuissaan.

Veljeni laittoi välit poikki samantien; tuomitkaa vaan rauhassa, mutta kuvitelkaa, millaisen tempun tyttö teki!

Veljelläni on vielä lukio kesken, ja koko elämä edessä. Ja nyt huijataan tuolla lailla... En kestä.

Tietenkin olisi kondomia pitänyt käyttää ja raskauden mahdollisuus on aina, se on selvä. Mutta silti, silti... Vihaan tuota tyttöä loppuelämäni.

16 v. tyttö!

Aivan selvästi just sellainen pentu, jolla tulevaisuus pelottaa, ja koulu- ja työelämän haasteet, että kuvittelee luistavansa kaikesta, sillä että hankkiutuu siunattuun tilaan, ja rupeaa pyhäksi äiti-Madonnaksi, jonka tuoman Äiti-tittelin avulla lunastaa paikkansa yhteiskunnassa.

Silti, ei helvetti miten itsekäs ämmä!
Tuollaisesta pitäisi säätää joku linnatuomio, että hankkii nuoren miehen satimeen.

Veljesi ei muuten ole mikään pakko tunnustaa isyyttään, koska eivät ole naimisissa.
Vaikeutta tuottaa vain se, että nuorikin jätkä haluaa ehkä kantaa vastuunsa lasta kohtaan, se kahlitsee häntä.

Toivottavasti osaa silti erottaa rakkauden ja pakkoliiton, eikä sitoudu sen kusipää-ämmän siipaksi ja mieheksi pompottelun seurauksena, vaan hoitelee homman niin, ei tarvi loppuelämää itkeä. Lapsi on sitten, mutta veljesi toivon mukaan ottaa vasta sen naisen ketä rakastaa, ja tajuaa sen, että valinnan varaa vielä on kuitenkin.

Siis kertoiko tyttö sitten, että ei syönytkään pillereitä? Vai pettivätkö kenties pillerit? Niissä on aika hurja ero...

Mietin vain tässä, kun itselläni on ehkäisyistä huolimatta ollut kaksi raskautta, viimeisin sillä varmimmalla hormoonikierukalla.

Kai veljesi nyt sentään edes keskusteli tulevan lapsensa äidin kanssa ennen kuin laittoi välit poikki? Teki siis selväksi oman kantansa ja yriitti puhua muista vaihtoehdoista?

Kurja temppu toisaan, jos on pillerit jättänyt laatikon pohjalle pölyyntymään. Ikäkin on .... vastuullista vanhemmuutta, tosiaan, siinä tapauksessa.

Ei olis kuule ensimmäinen maailman historiassa tuota lajia.

Ja vielä helppo kerätä sympatiat, kun on niin muutenkin kiistanalainen ja naisen elämään liittyvä aihe! Siinä jätkän sana ei paina, ja aina olet suoraan saatanasta kun npuset pyhää äitiyttä vastaan millään tavalla.

Tyttö sanoi syövänsä pillereitä eli siis valehteli suoraan päin naamaa. Veljeni on tehnyt kyllä kantansa selväksi koskien mm. lastentekoa. Tyttö ruinasi kihlasormusta viime talvena ja silloin veljeni selvitti kaikki asiat tytölle.

Juttelin tänään tämän tytön kanssa puhelimessa. Hän melkeinpä leuhki minulle asialla! Olin niin vihainen, että olisin voinut mennä lankoja pitkin kuristamaan hänet.

Veljeni sai tietää raskaudesta tiistaina eivätkä he ehtineet juurikaan jutella, koska riidasta tuli niin megalomaaninen. Luulenpa, että kun tunteet hieman viilentyvät puolin ja toisin, jutteleminenkin onnistuu paremmin.

Minusta tuntuu vain niin käsittämättömän väärältä. Tämä on niin epäoikeudenmukaista.

Yhteiskunta huomioi lapsen edun. Tässä tapauksessa ensisijaisesti sen syntymättömän. Mikäli tyttö kertoo isän nimen, poika joutuu sen tunnustamaan. Isyystesti otetaan tarvittaessa. Vastuu lapsesta kuuluu kummallekin vanhemmalle. Isä joutuu maksamaan elatusmaksuja kunnes lapsi on täysi-ikäinen. Koska kysymyksessä on hyvin nuori henkilö, luulen että sosiaalitoimiston tms. kanssa pystyy neuvottelemaan isän maksamasta osuudesta. Lapselle kuuluu kuitenkin tietty minimi-elatusmaksu joka lienee jotakin satasen päälle kuukaudessa.

Tiinaliinasta tulee kuitenkin täti ja syntyvä lapsi on lähisukulainen. Jonka äiti tarvitsee luultavasti aika paljon tukea lapsen kanssa selviämiseen, ja lapsi kasvaakseen...

Tyttö on tainnut hankkia itselleen aika nuorena todella raskaan koulutusohjelman. Joko vanhempien kanssa asiasta on neuvoteltu? Nuorethan saavat itsekin vielä lapsilisää...

Vihaamisessa on se kurja puoli että se tuottaa eniten vahinkoa sille joka sitä mukanaan kantaa. Se myös heikentää kykyä nähdä kokonaisuuksia, oppia uutta ja ymmärtää.

Sinun kannattaa varmaankin paremminkin yrittää tukea veljeäsi ja auttaa häntä tekemään hyviä ratkaisuja.

Hyvää loppukesää, Tiinaliina +veli!

Pitäisi kuulla myös sitä toista osapuolta ennenkuin osaa ottaa mitään kantaa. Eihän tullainen kiva mikään kiva ole, mutta toisaalta mikään ehkäisy ei taida olla 100 % varma. Toisaalta jos edellistalvena on oltu kihloja vailla niin on hyvin todennäköistä että myös ""vauvakuumeesta"" on ollut juttua. Kyllä silloin olisi pitänyt nuoren miehen hälytyskellojen soida.
Valitettavasti tuossa iässä seisoo järki ja joku muu samaan aikaan ja seurauksena on sitten lapsi. Tärkeintä kai lienee, että hyväksytään tällainen tosiasia ja ajatellaan myöskin sen lapsen parasta eikä syytellä ketään.

Veljesi elämä ei varmasti siihen tuhoudu, vaikka hän tuleekin isäksi. Itse asiassa tämä kypsyttää häntä vähän nopeemmin kuin muut ikäisensä pojat ja saattaa olla kysyttyä kamaa tällainen mies sitten vähän vanhempana :)

Elämä kovettaa. Tällainen teiniraskaus ei ole mikään maailmanloppu ja jos veljesi tekisi ""oikein"", hän kantaisi myös vastuun omasta tekemisestänsä. Kyllä 16 vuotias kykenee tietämään mitä tapahtuu kun se laitetaan sinne vähän hinkataan... Vaikka kuinka olisi uskoteltu, että syö pillereitä, höh.

Seurustelin muutama vuosi sitten 32-vuotiaan miehen kanssa. Hänelle oli tehty samalla tavalla 17-vuotiaana. Diskosta olivat lähteneet jatkoille ja seksiä harrastamaan naisen asunnolle ( nainen 5 vuotta vanhempi). Nainen oli sanonut syövänsä pillereitä. (Tietty olisi silti pitänyt käyttää kondomia, mutta...) Viikonlopuista jäi mukava muisto. Eivät tienneet toisistaan enempää, nainen silti jotenkin tiesi missä mies pyöri.

Vuoden päästä tästä silloinen 17-poika vielä, sai postitse haasteen. Hänet haastettiin verikokeisiin isyyden tarkistamista varten. Tyttövauva oli tuolloin muutaman kuukauden. Isyyden selvityksessä meni aikansa, yli vuosi. Kun päätös tuli ja isyys todettu, pamahti maksettavaksi elatusmaksut takautuvasti. Poika oli lukiossa ja kesätöissä. Elatusmaksut kertyivät ulosottoon.

Tämä mies on edelleen erittäin katkera tästä. Ulosottoon vain kasautui vuosien varrella joka kuukausi tuo summa. Hän ei voinut mennä opiskelemaan, vaan piti maksaa näitä pois. Lisäksi tällä työttömällä naisella on yhteensä 3 lasta, kaikki eri isän kanssa, 2 muuta lasta ovat siis mulatteja. Lastaan tuskin tuntee. Asuvat eri puolella Suomea.

Nainen on myöhemmin sanonut miehelle, että ""sulla oli niin hyvät geenit ja luusto."" Ja että ""aina miehet menee tohon samaan"".

Minulla kun on semmonen käsitys että tuosta elatusmaksuvelvotteesta voipi neuvotella. Esimerkiksi jos maksukyky on heikentynyt, sosiaalipuoli voisi hoitaa osan elatusmaksusta ilman takaisinmaksuvelvotetta.

Kerran jotain semmosta minulle esitettiin kun lapseni muutti luotani isänsä luo vaihteeksi... Ehkä ymmärsin jotenkin väärin. Tai sosiaalitoimistoissa on paikkakuntakohtaisia eroja.

Minun kohdallani elatusmaksusta sovittiin muulla tavoin joten kokemusta minulla ei sen enempää ole.

Jokatapauksessa asia kannattaa selvittää tarkkaan henkilökohtaisella käynnillä sosiaalitoimistossa. Ennen sinne menoa täytyy listata kysyttävät asiat että toimintaperiaate tulee kunnolla selväksi!

Ikävä tilanne kaikin puolin. Lapsi on tilanteeseen aivan syytön. Hänelle on turha ruveta asiaa kostamaan. Lapsi on myös veljesi, vaikka hän ei sitä haluaisikaan. 16-vuotiaat ovat vielä keskenkasvuisia, ja eikä tuon ikäisenä pitäisi lapsia vielä saada.

Tyttö ja veljesi pitäisi saada vanhempineen keskustelemaan tilanteesta. Mitä tehdään, kuka kantaa vastuun, kuka maksaa elatusmaksua, ottaa selvää miten sossu tulee vastaan elatusmaksun suhteen, jotta tytön ja veljesi asiat eivät mene heti alkuunsa pieleen. Niin, että kumpikin pystyvät aikanaan valmistumaan ammattiin, eikä taloudellisia ongelmia tule lapsen takia.

Välejä ei kannattaisi vielä laittaa poikki, tilanne pitäisi selvittää ensin. Sen jälkeen vasta voi olla tytön kanssa vähemmän tekemisissä.

Raskauteen tarvitaan aina kaksi. Valitettavasti veljesi oli luottanut sokeasti tyttöön. Tyttö ei ole ollut ihan sitä mitä veljesi oli kuvitellut. Nuorille pitäisi painottaa ehkäisyn tarpeellisuutta, ja myös sitä että mikään ehkäisy ei ole 100 % varma. Valitettavasti.

Mielestäni tuo välien poikki laittaminen on hätiköity ratkaisu, se ei muuta tilannetta miksikään. Pysymällä väleissä tytön kanssa on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa tytön tekemisiin myöhemmin. Välit poikki laittamalla tytöstä saattaa tulla kostonhaluinen, ja veljesi voi joutua vaikeaan välikäteen. Häneltä saatetaan vaatia elatusmaksuja, mutta lasta hän ei saa koskaan tavata yms.

Mitäs mieltä tytön vanhemmat tästä tempauksesta ovat? Hälvenisivätköhän halut synnyttää vauva, jos tytön annettaisiin ymmärtää, että saa sitten itse hoitaa lasta, eihän vauvan isovanhemmilla ole vastuuta vauvan hoidosta. Ja mistä 16-vuotias saa rahaa lapsen hoitoon.

Mun mielestä veljesi teki ihan oikein, että erosi tytöstä. Hän voisi vielä ponnekkaammin tuoda ilmi oman kantansa, että haluua abortin, ei halua myöntää isyyttään yms...

Tekevät vaikka kirjallisen sopimuksen, ettei pojan tarvitse isäksi ryhtyä. Ei noin nuorta voi pakottaa kasvamaan liian nopeasti aikuiseksi. Siinä pitäisi vielä keskittyä vain opiskeluun.

Mut eiköhän tytön mieli muutu, jos tukijat kaikkoavat ympäriltä.

Miesystäväni on kertonut että hänelle tehtiin nuorena samalla tavalla, tyttö huijasi että on raskaana ja sai kihlansa,kun asianlaita selvisi,tyttö oli siis huijannut olevansa raskaana,purkautui kihlauskin.

Nyt vanhemmat mukaan keskusteluun!Kuinka kukaan voi tehdä noin. 16vuotias on liian nuori äidiksi/isäksi.

Onneksi oma tyttäreni, samanikäinen,halusi heti pillerit kun alkoi seurustelemaan vakavammin,hän haluaa käydä koulunsa valmiiksi.

Todellako 16-vuotias tyttö haluaa ""väkisin"" raskaaksi!! Ihanko totta?

Sen verran mitä itse olen maailmaa nähnyt niin kyllä harvassa ovat tuon ikäiset nuoret ketkä lapsen haluavat.

Kihloihin haluaminen ja lapsen haluaminen ovat siltikin kaksi aivan eri asiaa. Itse en tunne ketään ketä olisi tuossa iässä halunnut lapsia.

Oletko varma ettei kyseessä ole vahinko, itse epäilen suuresti että näin on. Etenkin kun tuokin tyttö VARMASTI tietää että yksinhuoltajaksi jää. Kuten miltei kaikki tuon ikäiset. Epäilen ettei kukaan ole niin tyhmä että muuta edes kuvittelee.

Epäilen että tyttö on vahingossa unohtanut/ottanut myöhässä pillerit ja tullut raskaaksi mutta ei halua myöntää että kyseessä on vahinko.

Nimimerkillä: yllätysvaavi -05 ja ensikko äiti -73

Ja todella pillerit eivät todellakaan ole edes ohjeiden mukaan otettuna 100% ehkäisy! Kokemusta on.

Tuttuni pojalle kävi samoin. Poika oli kylläkin vasta 13, kuten tyttökin. Tänä päivänä ovat 18-vuotiaita, heillä on kaksi lasta ja edelleen yhdessä. Hienosti ovat pärjänneet ja nostan heille hattua.
Ystävälleni myös kävi noin, hän oli jo 22. Mies päätyi psykologin vastaanotolle ja yritti itsemurhaa pariin otteeseen. Hänelle se oli aivan uskomaton shokki. Näin kolme vuotta myöhemmin, mies ei halua kuullakkaan lapsesta ja kirjaimellisesti PELKÄÄ naisia, joilla on lapsi tai vauvakuume.
Elatusmaksuista: olettehan tietoisia, että vaikka maksut kerääntyisivät ulosottoon pienituloiselta, pyydetään kerran vuodessa tulotodistus verotoimistosta ja lähetetään se lapsen sossuun. Sossu poistaa maksut ulosotosta. Tämän voi tehdä takautavastikin vaikka vuosia myöhemmin.

Niin. Minä olin 16-v kun pillerini pettivät. Olin tuolloin sokeasti rakastunut ja seurustellut sen poikaystävän kanssa toista vuotta. No, eihän tuo poika uskonut että pillerini pettivät. En minäkäänhalunnut raksaaksi vielä tulla, vaikka tuota poikaa syvästi rakastinkin. Oli kylmä suihku niskaan, kun hän jätti minut raskauteni takia. Olin yksin, raskaana enkä uskaltanut kerota vanhemmilleni. Pahinta oli se kamppailu lapsen teon ja abortin välillä, yksin. Jos edes joku olisi tukenut päätöksen teossa, mutta ei kukaan.

Ja arvatkaapas mitä. Minä tein sen lapsen, rakastin/rakastan sitä. Enkä ikinä huolisi enää takaisin sitä luuseri-poikaa, joka minut tuolla hetkellä hylkäsi, kun häntä eniten olisin tarvinnut. Onneksi vanhempani ihastuivat lapsenlapseensa ja auttoivat minua sen hoidossa jotta saatoin opiskella itselleni ammatin. Myöhemmin löysin vastuuntuntoisen miehen miehekseni joka otti myös tyttäreni omille nimilleen, adoptoi kokonaan.

Nyt sitten tyttären ollessa toisella kymmenellä alkaa tuo biologinen isä lähetellä pyyntöjä jotta saisi tavata. No way! vain, jos tyttäreni sitä tahtoo, mutta ei tahdo. Hänellä on jo vamhemmat, molemmat.

Jaksat sitten tätä samaa tarinaa kopioida joka keskustelupalstalle? Missäs vaiheessa meinasit tänne käydä tunnustamassa että provohan se vaan oli. Mahtaa sua harmittaa kun siitä huolimatta on saatu asiallista keskustelua aikaan.

ap,

Ensisijaisesti sinun ei tule vihata tuota tyttöä, vaan tukea veljeäsi: maailma ei siihen kaadu!

Voisiko tytön sanomisia mitenkään todentaa, myös petos on Suomessa rangastavaa !

Silti, vastuu lapsen elatuksesta on isällä, mutta ihmettelen, että noin nuorikin joutuu kantamaan vastuun täydellisesti, sillä lapsihan hän itsekin on.

Elatusmaksuihin saa tukea, jos isä on vähävarainen ja lisäksi ne tosiaan vanhenevat tietyssä määräajassa.

Mutta tärkeintä tässä ei ole maksut ja niistä laistaminen vaan sen tulevan vauvan ja veljesi isä-lapsi-suhde !

Veljesi voisi vaatia yhteishuoltajuutta, niin äiti ei voi kaikissa asioissa määrätä lapsesta. Jos veljesi nyt luopuu (nuorena ja suutuspäissään) lapsen huoltajuudesta, häntä saattaa kaduttaa vanhempana. Kerran menetettyä huoltajuutta on vaikea saada takaisin.

Huoltajuudella ei ole mitään tekemistä tapaamisten ja elatuksen kanssa. Niistä voi yleensä sopia ihan erikseen.

Aikaa myöten veljesi voi huomata, että lapsesta on paljon iloakin, eikä sitä ollenkaan tarvitse vihata, vaan välittää ja rakastaa :)

Eikö tuossa iässä kannataisi kuitenkin tehdä abortti. Jos tyttö kerran on syönyt pillereitä niinkuin väittää niin en usko että hän vielä haluaa pitää lapsen. Jonkun pitäisi selittää tarkkaan millaista se lapsen saanti on. Itse olen 23 v. ja esikoinen tulossa. Toivottu lapsi on, mutta islti toisinaan olen ihan kauhuissani kuinka pärjään vaikka mies on työelämässä ja itsellä opiskelupaikka.
Rehellinen keskustelu (ei huuto) on ainoa joka nyt auttaa. Mene käymään tämän tytön tykönä ja kysy suoraan mitä än haluaa. Vie esitteitä ja sano että tuette häntä päätöksessä ja jos se päätös on abortti niin autatte häntä siinä. Viette lääkäriin ja olette henkisenä tukena.
Tytöllä taitaa olla liian ""pilvilinnamainen""-kuva asiasta. Hän luultavasti saattaa ajatella: ""Oih, vauva. Kuinka ihanaa ja söpöä. Musta tulee teiniäiti."" Kun pitäisi ajatella:""Vauva., Olenko oikeasti vielä valmis? Millä elätän hänet? Kuinka opiskelujen laita? onko nuoruuteni nyt pilalla? Olenko siis todellakin oikeasti valmis?""

...ole pillerit. Eli se siitä. Onhan se tyttö voinut niitä pillereitä syödä.

Toisaalta on se kumma, että seksin harrastamista pidetään 16-vuotinaana ja lyhyissäkin suhteissa niin selviönä, ettei kukaan siihen ota kantaa. Pitääkö mennä lähes heti yhdyntään? Syyttäkää vaan vanhoilliseksi. Ei älytä mitään, eikä ole vastuuta mistään. Vapauden lisäys = vastuun lisäys, mutta sitähän ei haluta ajatella.

Onpa luuserimeininki pojalla, kun ei ole valmis kantamaan vastuuta panemisistaan.

Ja heti ollaan porukkalla huutamaassa sossua (=veronmaksajia) apuun.

Kyllä 16-vuotiaallekin töitä löytyy, ihan varmasti!

Kun kerran aikuisten leikkejä aletaan leikkiä niin pitää ottaa myös se vastuu mikä tulee mukana. Kurja juttu sinällään mutta vaikka kuinka sinua kiukuttaa veljesi puolesta niin muista että vastuu kuuluu myös hänelle. Olen minäkin kuullut kun saman ikäinen tyttö kirkkain silmin kertoi raskaudestaan ja siitä kuinka halusi vauvan ""kun kaverillakin on"", mutta eihän sitä vauvaa yksin tehdä. Kyllä tuonikäisten luulisi jo tajuavan että vain selibaatti on varma ehkäisy. Valitettavasti vain hetken huumassa seisoo sekin järki. Kannattais varmaan kerätä saman pöydän ääreen molemmat nuoret vanhempineen keskustelemaan tilanteesta. Lapsi joka tapauksessa on syytön, jos syyllistä oikein haluaa etsiä niin kyllä minä vanhempana itseäni suurimpana syyllisenä pitäisin. Ei ole näitä nuoria tarpeeksi valistettu.