Velkaa yksityiseltä henkilöltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuja kaipaileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuja kaipaileva

Vieras
Nyt auttakaa! Lainasin muutama kuukausi sitten eräältä tutulta 150€. Sovittiin, että maksan takaisin sitten kun pystyn. Tilanteeni on aika kehno, lievästi sanottuna. Ei tehty mitään velkakirjoja, hän antoi rahan minulle käteen, käytin vaan häntä automaatilla.

Olemme soitelleet muutamia kertoja, ihan kuulumisia vaihdettu ja aina olen kysynyt vieläkö maksua voidaan siirtää ja aina hän on siihen suostunut.

Nyt äsken hän soitti ihan eri ääni kellossa. Väittää minun lainanneen häneltä 700€ ja siihen on kuulema tullut korkoja jo 300€, eli olisin muka velkaa hänelle tonnin!!!

Puhelu meni ihan tappeluksi ja hän sanoi laittavansa asian vaikka ulosottoon asti. Miten tässä nyt siis oikeasti toimitaan?
En aijo maksaa edes tuota 150 takaisin ennen kuin tämä jotenkin "raukeaa", muutenhan hän väittää kokoajan minun olevan edelleen velkaa kamalasti ja korot juoksee...

Voiko hän siis tehdä jotain kamalaa? :(

Jos sulla on vähänkään järkeä päässä, niin nyt kirjoitat velkakirjan sadalleviidellekympille ja pyydät siihen hänenkin nimensä. Silloin on jotain toivoa että asia pysyy hallinnassa ilman tappelua. Ja toki jos maksu viivästyy alunperin ajateltua pidemmälle, on ehkä ihan hyvä sopia jostain (pienestä) korosta ja jonkunlaisesta maksuaikataulusta. Esimerkiksi siitä että maksat osissa, vaikka parikymppiä kuussa.

Jos sulla taas ei ole aikomustakaan maksaa takaisin ennen kun joskus, oletan että kyllä tiedossa on ongelmia.

Jospas hän lainannut rahaa muillekin ja erehtyi ihmisestä. Mitään ei voi asialle kyllä tehdä ja jos rupeaa hankalaksi joutuu kyllä sitten todistamaan näin olleen että lainannut sinulle mukamas sen 700 euroa. Ehkä kannattaa olla tulevaisuudessa tarkempi keneltä lainaa rahaa :/ Miksi et ole lyhentänyt velkaasi vaikka 50 euroa kerralla jos ei ole koko 150 euroa ollut maksaa?

Jatkan vielä: siis tyhmintä mitä nyt voit tehdä on alkaa jollekin "en maksa mitään ennen kun tehdään niinkun minä sanon" -linjalle, koska ei ole mitään järkeä suututtaa häntä enempää. Ennemmin laiha sopu kun lihava riita, tai kohta se koittaa oikeasti saada perintään jotain.

Koita nyt ihan ensimmäiseksi (rauhallisesti, ystävällisesti) sopia että pistätte paperille tuon 150 euron lainasumman ja sen maksuehdot. Silloin hän ei voi jälkeenpäin muuttaa tarinaa summasta eikä keksiä korkoja, mutta rauhoittuu kun saa kunnon perintäkelpoisen velkakirjan jos et maksa kuten sovittua.

Suullista sopimusta on käytännössä mahdotonta näyttää toteen. Tilanne on sama kun sinä väittäisit, ettei mitään velkaa ole olemassakaan. Reilun pelin hengessä maksaisin sinuna tuon 150e tai 170e jolloin siinä olisi "korot mukana".

Ystävyyttä ei pelasta varmasti enää mikään tuossa vaiheessa. Se on mennyttä.

Suosittelen, että

1. maksat velkasi mahdollisimman pian siten, että voit myöhemmin todistaa hoitaneesi maksun (verkkopankilla, viesti kohtaan kirjoitat esim. "lainan maksu" ja tulostat kuitin)

2. Yrität sopia asian ja pyydät hänen tilitietonsa, jotta voit maksaa lainaamasi summan. Koska ette sopineet korosta, sinun ei sellaista tarvitse maksaa. Paras ehkä laittaa sähköpostia/viestiä, jolloin sinulle jää myös tästä keskustelusta todisteet. Muista olla jatkossa asiallinen, vaikka toinen osapuoli ei olisi.

3. Jos koet tilanteen uhkaavaksi, otat kaikki asiaan liittyvät "todisteet" mukaan ja menet poliisin luo. Jo pelkästään se, että poliisi tietää asiasta on kannaltasi hyvä. Kiskonta on laitonta.

Jos muistat päivän ja ajan milloin kävitte rahaa nostamassa, niin laita se ylös. Kannattaa myös miettiä oletko kertonut jollekin aiemmin lainanneesi rahaa ja summaa. Jos olet, voisiko tämä henkilö todistaa asiaa? Muistele mihin käytit rahat. (Onko sinulla kuitteja tallella?)

Todennäköisesti lainaaja leppyy, kun saa rahansa takaisin ja jättää asian sikseen. Hän EI voi viedä asiaa perintään, jos hänellä ei ole todisteita siitä, että lainasit todella 700 euroa ja sovitte korosta.

Ei hän suostu mihinkään velkakirjaan 150 summasta, koska väittää minun olevan velkaa tonnin :/ Ei puhettakaan!
Ja ystäviä emme tosiaan ole olleet koskaan, ihan tuttuja vaan. Ja niim olisi pitänyt maksaa vaikka se 50 kuussa takaisin, mut ajattelin et maksan kerralla ensi kuun alussa, niinkuin kerran aijemmin jo sovittiin.
Ja ei ole mitään kuitteja tallella mihin se lainattu raha meni, taisi osa mennä ruokakauppaan ja osa ihan vaan elämiseen :0

Vituttaa kyllä koko tilanne :(

Yhteistyössä