Velliä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Siis mikä tämä velli- juttu on kun äiti sanoi että ennen annettiin aina velliä iltaisin niin sai hyvät yöunet. Mulle ei neuvolassa puhuttu vellistä lainkaan vaan käskettiin antaa kaurapuuroa? Eli meidän vauva 9kk saa maitoa, soseita, kaurapuuroa...

ei meilläkään mistään vellistä ole ollut puhe neuvollassa. puuroa olen ylensä kyllä antanut, mutta sillon kun se ei ole oikeen kelvannut, esim kun hampaat on tehny tuloa olen antanut velliä sitten sen sijaan. meillä ainakin ollut ihan toimiva tapa...

Vellit ja puurot
Nykysuosituksen mukaan vauva ei vellejä tarvitse, vaan hänelle annetaan maito maitona ja puuro puurona. Teollisesti valmistetut lastenvellit ovat pääasiassa maustettua korviketta. Imetetylle lapselle annettuna ne saattavat viedä tilaa äidinmaidolta, ja siten vähentää vauvan rinnanimemishaluja. Ruokajuomaksi voi tarjota vettä. Kun vauva saa jo kiinteitä ruokia, vettä ei tarvitse keittää. Kylmä vesijohtovesi käy usein sellaisenaan. Veden antamisen tarkoituksena on usein se, että vauva saa sillä huuhdottua kiinteän ruuan pois suustaan sekä se, että hän tottuu veden makuun. Mikäli vauvalle haluaa tarjota ruokajuomaksi maitoa, voi äiti joko lypsää maitoa mukiin tai imettää uudelleen heti ruuan jälkeen, jos vauva vain suostuu rinnalle.

Ilta- ja aamupuurot voi hyvin keittää veteen. Jos puuroa haluaa vähän löysentää, sen voi tehdä lypsetyllä äidinmaidolla. Kannattaa muistaa, että äidinmaito sisältää ruokaa hajoittavia entsyymejä, jotka aloittavat toimintansa heti rinnasta poistuttuaan. Mikäli äidinmaidolla löysennettyä puuroa ei syödä heti, se voi muuttua velliksi, joka onkin vaikea lusikoida vauvan suuhun :)

http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/kiinteat.html

Yhteistyössä