Verensokereista / Raskausajan diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kuukkeli, Kuukkeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kuukkeli, Kuukkeli"

Vieras
Kävin sokerirasituksessa pari viikkoa sitten ja sain tulokset paasto 5.4, yhden tunnin mittaus 5.7 ja kahden tunnin jälkeen 5.3.

Eka arvo oli koholla ja nykymäärityksillä katsotaan minulla olevan raskausajan diabetes. Nyt on seuranta menossa. Tänään olen saanut korkeimman arvon aamulla ennen aamupalaa (6.0), mutta muutoin lukemat ovat olleet 4.1-5.4. Eivätkös nuo lukemat ole aika alhaisia?

Onko täällä muita, joilla rasituksen eka arvo olisi ollut koholla, mutta lopulta sokerien seurannassa ei ole havaittu mitään häikkää?

Terveydenhoitaja tuumasikin rasituksen tuloksesta, että "sulla alkaa insuliini todella toimia, kun pääsee töihin".

Vähän hämmentynyt olo: onko häikkää sokereissa vaiko ei?

Maksan yöaikaisesta toiminnastahan se diabetes useimmiten juuri johtuukin! On siis tyypillistä tuo paastoarvon nousu. Jotkut heräävät yöllä syömään ja siten saadaan homma toimimaan, en tiedä miten auttaa.

Netissä googlettamalla selviää tuo maksajuttu. On yleinen vaiva.

Ote eräältä palstalta jossa juuri paastoarvo kohonnut, muut arvot alhaisia päivän mittaan:
"Vaimollanne kuulostaisi olevan aika tyypin 2 diabetes, jossa maksa tuottaa paastoaikana ylimääräistä sokeria verenkiertoon. Metformiini on tablettilääkkeistä paras ehkäisemään tätä yöaikaista sokerin kohoamista ja on varmasti paras lääkevaihtoehto vaimollenne. Vaimonne haima tuottaa vielä mukavasti insuliinia aterioille ja siksi sokeri laskee syömisen jälkeen."

Sen verran unohdin paastota rasituksen alla, että söin muutaman palan suklaata illalla 9:n aikoihin ja paasto oli alkanut klo 8. Terveydenhoitaja totesis, että paastoaika on kuitenkin niin pitkä, että tuolla suklaalla ei ole merkitystä.

Lueskelin tuossa juuri aamusokeriesta ja jotkut puhuvat "aamunkoitto"-ilmiöstä. Monilla vaikuttaisi aamulla olevan sokerit hiukan koholla ja sitten kun saa ruokaa, arvot laskevat.

Jotenkin hämmästyttää, että minut luokiteltiin raskausajan diabeetikoksi ja tämän päiväiset arvot ovat suorastaan alhaisia. Kaikissa neuvoloissa ei uusia suosituksia raskausajan diabeteksen toteamisessa kuulemma noudateta - täällä näkyy olevan käytössä.

[QUOTE="sintti";25440972]Sinulla on juuri kaikkein tyypillisin raskausdiabetes. Itsellä oli aivan sama juttu.[/QUOTE]

Mutta sen mitä olen lukenut raskausdiabeteksesta, niin monilla sokerit tahtovat huidella aika korkealla nimenomaan ruokailun jälkeen. En nyt oikein tajua tätä...

aika tyypillistä, että pelkkä paasto koholla. Sitä et valitettavasti välttämättä saa kuriin oikein muulla kuin iltainsuliinilla. 6.0 on selkeesti korkea noin pitkän paaston jälkeen. Paljon viikkoja?

Onhan sulla tuo aamun arvo korkea (6), paastoarvo saa olla muistaakseni 5,4 tai 5,5. Kyllähän se kertoo, että kaikki ei ole ihan kunnossa.

Samoin nuo verensokerit pitäis olla aina alle tuon 5,4 ennen ruokailua.

"Jos vuorokausikäyrässä tai seurannassa verensokerin paastoarvot (ateriaa edeltävät arvot) ovat toistuvasti yli 5.5 mmol/l ja/tai aterian jälkeiset arvot (1.5 t ateriasta) ovat yli 7.8 mmol/l, aloitetaan yleensä dieetin lisäksi insuliinihoito. Jotkut sairaalat käyttävät aterian jälkeisenä raja-arvona 7.3 mmol/l."

Lähde: Femeda.fi

Tästä ymmärrän niin, että ehkä kuitenkin se tyypillisin tapa sairastaa raskausdiabetesta on se, että aterian jälkeen sokerit nimenomaan kohoavat. Eikä se, että sokerit laskevat ruokailun jälkeen.

[QUOTE="Kuukkeli, Kuukkeli";25441058]

Tästä ymmärrän niin, että ehkä kuitenkin se tyypillisin tapa sairastaa raskausdiabetesta on se, että aterian jälkeen sokerit nimenomaan kohoavat. Eikä se, että sokerit laskevat ruokailun jälkeen.[/QUOTE]

Mutta sulla on ongelma tuo paastoarvo ei ruokailun jälkeiset arvot. Ruokailun jälkeisiin arvoihin on helpompi vaikuttaa ruokavaliolla.

Jos sokerit nousevat ruokailun jälkeen, niihin voi vaikuttaa ravinnolla. Aamupaaston alentamiseen taas tarvitset insuliinia. Juuri se "periytyvin" muoto diabeteksesta liittyy maksan yölliseen toimintaan eli sinulla todellakin on raskausdiabetes.

Oletko muuten ylipainoinen? Onko suvussasi 2-tyypin diabeetikkoja? Sinulla on tulevaisuudessa riski sairastua diabetekseen, joten pidä huolta elintavoista myös raskauden jälkeen ja käy mittauksissa.

Kuukkeli, myös minulla oli ongelmia ymmärtää miksi sairastin diabetesta vaikka välillä sokerit menivät liiankin alas. Mutta lukemalla sinulle selviää tuo elimistön toiminta ja ymmärrät missä ongelma on.

[QUOTE="Kuukkeli, Kuukkeli";25441078]Tänään muut kuin aamun paastoarvo ennen ateriaa ovat olleet: 4.8, 4.4 ja 4.6.[/QUOTE]

Johtuu juurikin siitä, että aamun jälkeen insuliinin eritys on käynnissä. Yöllä kun et syö, niin verensokeri laskee ja maksa alkaa tuottaa sokeria, ja siitä johtuu aamun korkea paasto. Tähän voit yrittää vaikuttaa sillä, että heräät yöllä syömään jotain pientä, että verensokeri pysyy tasaisena.

Voi olla vaikea hyväksyä raskausdiabetesdiagnoosia, jos on aina kuvitellut, että se on vain lihavien makeaa mussuttavien sairaus. Mutta totuus on kuitenkin toisenlainen.

Tämä on jo vanha, mutta ajankohtainen ketju. Suosittelisin katsomaan karppaus-keskusteluita. Suhteellisen korkea paastosokeri on heidän mukaan ihan tavallista yön paaston jälkeen. Itselläni aamupaastosokerit ovat tasaisen hitaasti nousseet aikuisiän, vaikka olen koko ajan ollut normipainossa ja liikkunut. Olen nyt kahden vaiheilla, uskonko diabetekseen vai maksan sokerin uudistuotatoteoriaan. Olen koko ajan ollut normaalipainossa ja liikkunut.

Joka tapauksessa suosittelen kaikkia seuraamaan verensokereita jo ennen raskautta. Ei-raskaana oleville hyväksytään korkeammat arvot, etenkin jos riskitekijöitä ja/tai oireita ei ole. Itse ainakaan en enää uskalla raskaaksi hankkiutua, koska joudun ilman muuta insuliinille. Asia kannattaa huomioida, jos vastustaa insuliinin tykitystä. Eli ei raskaaksi...

Karppaajien ohjeet aamusokerin laskemiseksi olivat samat kuin tällä palstalla. Hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja illalla. Itse koen järjettömäksi kikkailla syömisillä, jotta saa muokattua verensokerikäyriä. Miksi ihmeessä pitkäaikaissokeria ei seurata? Eihän muokatut käyrät mitään kerro. Mitä tekee insuliini ihmiselle, jolla on päivällä lähes hypoglykemioita, mutta aamusokeri raja-arvo?

Itse voisin kuvitella metsästäjä-keräilijä -esi-isiemme verensokerin nousun aamulla olleen fysiologinen reaktio, joka on varmistanut sen, että jaksetaan taas aamulla lähteä etsimään ruokaa, vaikka on ehkä ollut huono saalis jo edellisenä päivänä, ja nällä kurnii suolissa. Luonnottomampaa ihmiselle on syödä yöllä, jotta saa mukavat sokerikäyrät. Luonnollinen vaihtoehto on nukkua yöt. Olisi kiva tietää, millaiset hoitolinjat ovat vaikka kehitysmaissa. Veikkaisin, että aliravittuihin korkeasokerisiin äiteihin ei tykitetä insuliinia. Sama verensokerikaavahan pätee myös anorektikkoihin. Koholla on.