verolappu tuli->KYSYMYS!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sini

Vieras
Eli sillon keväällä mulle tuli verolappu jossa oli että saisin palautuksia noin 300e. laskin siihen sitten kuitenkin matkakulut joita ei ollut huomioitu laskelmassa. nyt sitten tänään tuli uusi lappu jossa oli niinkuin olinkin laskenut, että 1400e matkakuluja,joista vähennetään omavastuu 500e. siis 900e jäi.

loppusummana oli mulle palautuksia 680e. miten toi 900e nyt sitten supistui noin pieneksi? Tyhmä maalainen kun olen niin apuanne viisaammat pyytäisin..

Asunnon ja työpaikan väliset matkakulut, omavastuu 500 vähennettynä, on tuloista tehtävä vähennys. Eli ei siis vähennetä suoraan verosta. Eli se pienentää verotettavan tulon määrää ja sitä kautta veron määrää, mutta ei suoraan veroa eli ei vaikuta palautukseen niin, että saisit matkakuluja vastaavan määrän veronpalautusta. Tajusitko?

semmonen nyrkkisääntö näille matkakuluille että kun pistätte niitä verotukseen niin 1400 - 500 (omavastuu) = 900 ja tästä summasta noin 40% saat takas. eli tässä tapauksessa aiempi 300 + (900 - 40%) = 680 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja sani:
mä ite vasta odottelen et millon saan verolaput takasin, ku laitoin nuo kilometri jutskat sillo keväällä menemään

tässä kuussahan niitten pitäis viimeistään tulla.

Kiitos tiedosta! Mulla ei nimittäin ollu hajuakaan, et millo niitten pitäs tulla :)