Verovuosi/äitiyspäiväraha, milloin kannattaa yrittää vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.....

Vieras
Minulla on hyvät tulot tänä vuonna, mutta aiemmin ja myöhemmin huonot. Minä aikana äitiyspäiväraha laskettaisiin tämän vuoden tulojen mukaan? Milloin siis kannattaa yrittää raskautta?

Mun mielestä se menee kelalla aina niin, että tulot katsotaan toissavuodelta. Eli jos jää äitiyslomalle 2014, niin vuoden 2012 tulot merkkaa. Jos taas 2015, niin sitten vanhempainraha tulee vuoden 2013 tulojen perusteella.

Jos tulot on juuri nousseet, niin silloinhan on mahdollisuus hakea vapaalle jäämistä edeltävien 6kk perusteella.

Taitaa olla ensimmäinen haaveissa?

ajattelin vaan kun on niin ihanan naiivia vielä tuo ajattelutapa että lapsi tulisi juuri silloin kun haluaa ;) vaikka kyllähän se joillakin menee niin, toivotaan parasta :)

Kun la on vuonna 2015 niin silloin lasketaan tämän vuoden tulojen mukaan.

Ei vaan nimenomaan se päivämäärä, jolloin jää äitiyslomalle ratkaisee verovuoden. Ei laskettu aika. Tähän lankaan napsahdin itsekin, tosin yllärinä vuosituloiksi tuli 10 000e enempi kuin odotin. Jos ois mennyt toisinpäin niin olisihan se ketuttanut (esim. itsellä olisi ollut yhdestä kuukaudesta kiinni milloin aloittaa yritys kun ekasta napsahti plussa).

Yhteistyössä