Vesirokkoa lapselle hakemaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäippä

Vieras
Mitäs mieltä olette. Kaverin kans aamulla juttelin puhelimessa j ahän kertoi että heidän 7 vuotiaalla on vesirokko. Ilmoitin että tulen käymään jos sopii, saisin sitten sen tuolle meidän kuopukselle. Esikoienn on sen sairastanut jo. Ollaan jo siellä viime viikollakin kylästelty (puolin jos toisinkin) ja tartunta on ehkä jo saatukkin, mutta aattelin lähtee varmistaan vain.

Kivaa saumaan vaan sattu tää tauti ku olen sitten viikonloppuna jättääs lapset ja miehen kotiin ja lähen rillutteleen. Sovittu meno ei voi perua, joten salaa toivon että tuo tauti iskis viimeistään perjantai-iltana. (mies sai kerrankin kokea mitä on sairaanlapsen hoito).

Lääkärithän eivät suosittele tuota tartunnan hakemista. On kuitenkin kyseessä sairaus, joka voi olla vakavakin, erityisesti sen jälkitaudit.
Itse olen ottanut lapselleni rokotuksen, joten ei tarvitse tuota miettiä. Lääkäritkin suosittavat kaikille rokotusta, mutta valtio ei suostu sitä maksamaan.

On jo varmaan myöhäistä hakea. Se tarttuu parhaiten, kun ei ole vielä tietoa, että lapsella on se vesirokko juuri puhkeamassa. Se tulee, jos on tullakseen ja itämisaikakin on 2 viikkoa.

En varta vasten tautia hakisi. Vaikka se onkin usein lapsena sairastettuna lievä, ei se ole sitä kuitenkaan aina. Jälkitaudit ovat myös hyvin vakavia. Omantunnon tuskat olisivat melkoisia, jos lapselle tulisi jotain vakavia seuraamuksia tartunnan hakemisesta. Rokotus ennemmin, jollei tautia ole aikuisikään mennessä sairastettu tai vaikka muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kaapo:
Lääkärithän eivät suosittele tuota tartunnan hakemista. On kuitenkin kyseessä sairaus, joka voi olla vakavakin, erityisesti sen jälkitaudit.
Itse olen ottanut lapselleni rokotuksen, joten ei tarvitse tuota miettiä. Lääkäritkin suosittavat kaikille rokotusta, mutta valtio ei suostu sitä maksamaan.

Näin juuri. Ja joka vuosi vesirokkoon kuolee keskimäärin 1 lapsi, joten ihan viaton tauti ei ole kyseessä. Ja sitten jos sen sairastaa lievänä, tauti saattaa tulla uudestaan -ei kiva sekään.
Me päädyimme rokotteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiroileva siili:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ennemmin ottaisin rokotuksen. Ne vyöruusut jne. eivät ole kivoja sitten vanhempana.

Eikös vyöruusu ole täysin eri virus?

Vyöruusun aiheuttaa sama herpesviruksiin kuuluva varicella zoster -virus, joka aiheuttaa lapsena vesirokon lähes jokaiselle. Virus jää elimistöön vuosikymmeniksi hermojuureen selkäytimen lähelle. Myöhemmin aikuisiällä virus voi aktivoitua esimerkiksi stressin vaikutuksesta ja aiheuttaa iholle vyöruusun.

(Wiki)

Ja kysyin vain siksi, että kun meillä se rokotus ei tehonnut eli vasta-aineita ei tullut..
Samoin lääkäri sano että älkää uutta hakeko, sillä niiden tehovaste on ollu heikko.. Eli jos meille nyt sit vesirokko tulee niin se on mentävä heti kun huomaa niin lääkäriin.

Että älkää nyt ihan täysin siihen rokotteen voimaankaan luottako, ellette ole tarkistaneet asiaa!

Itse vesirokko tulee vasta n. kahden viikon kuluttua tartunnasta.

Mä tartutin tahallaan naapurin lapsilta taudin meidän muksuille. Esikoinen 5v. sai rajuna sen kuumeineen ja 14 vrk tartunnasta. Keskimmäinen sai 16vrk tartunnasta ja oli paljon lievempi kuin esikoisella, mutta kuitenkin n.50 näppyä.
Kuopus sitten sai vasta siskoiltansa tartunnan 20 vrkn päästä.

Kuopuksella (poika) oli kaikista rajuin. Hällä ei siis ollut yhtään vapaata paikkaa ihossa mihin voisi näppyä tulla. Maha ja selkä pahiten isoja rupia täynnä. Vaippa-alue aivan täynnä ja jopa korvakäytävissä ja päänahka täynnä. Vieläkin arvet ja kolot vaikka sairasti sen toukokuussa. Arvet varmaan jääkin, jotkut kolot on jo umpeutunut.

Siis nämä kaksi lastamme, jotka sairastivat tuon rajuna olivat lieviä atoopikkoja. Eli jos lapsellasi on atooppista ihottumaa niin miettisit että otatko rokotteen.

Mutta jos tartutat lapses niin ehdoton apu tuohon kutiaviin näppyihin on sitten vesirokkovoide. Ei tulehtuneet lapsilla näpyt kun jaksoin useita kertoja päivässä laittaa sitä vaikka lapsi itki kun kirveli niin paljon.

Niin tai näin. Its eolen sairastanut vesirokon 5 vuotiaana, pikkuveljeni sai sen multa oli silloin 3 vuotta. Esikoiseni on sairastanut sen vajaa 4 vuotiaana. kavereiden lapsen ovat sen sairastaneet, enkä ole kuullut että kukaan olisi saanut siitä mitään jälkitautia. Meille se on joka tapauksessa melko varmasti jo tarttunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Ja kysyin vain siksi, että kun meillä se rokotus ei tehonnut eli vasta-aineita ei tullut..
Samoin lääkäri sano että älkää uutta hakeko, sillä niiden tehovaste on ollu heikko.. Eli jos meille nyt sit vesirokko tulee niin se on mentävä heti kun huomaa niin lääkäriin.

Että älkää nyt ihan täysin siihen rokotteen voimaankaan luottako, ellette ole tarkistaneet asiaa!

Ei olla käyty verikokeissa, mutta ei nuo tartuntaa ole saaneet. Eivät myöskään ruusua, vaikka sekin mahdollisuus on ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäippä:
Niin tai näin. Its eolen sairastanut vesirokon 5 vuotiaana, pikkuveljeni sai sen multa oli silloin 3 vuotta. Esikoiseni on sairastanut sen vajaa 4 vuotiaana. kavereiden lapsen ovat sen sairastaneet, enkä ole kuullut että kukaan olisi saanut siitä mitään jälkitautia. Meille se on joka tapauksessa melko varmasti jo tarttunut.

Ruusu voi tulla vaikka 60-vuotiaana, siinäkin mahdollinen komplikaatio on aivokalvontulehdus.

mä kysyin neuvolas tota rokote hommaa tohon vesirokkoon ni täti sano mulle että ei anna vältämättä suojaa 100% että voi tulla lievänä rakkuloiden kans eli kaikein parhaamman suojan saa taudin sairastettuaan yli vuoden ikäsenä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse vesirokko tulee vasta n. kahden viikon kuluttua tartunnasta.

Mä tartutin tahallaan naapurin lapsilta taudin meidän muksuille. Esikoinen 5v. sai rajuna sen kuumeineen ja 14 vrk tartunnasta. Keskimmäinen sai 16vrk tartunnasta ja oli paljon lievempi kuin esikoisella, mutta kuitenkin n.50 näppyä.
Kuopus sitten sai vasta siskoiltansa tartunnan 20 vrkn päästä.

Kuopuksella (poika) oli kaikista rajuin. Hällä ei siis ollut yhtään vapaata paikkaa ihossa mihin voisi näppyä tulla. Maha ja selkä pahiten isoja rupia täynnä. Vaippa-alue aivan täynnä ja jopa korvakäytävissä ja päänahka täynnä. Vieläkin arvet ja kolot vaikka sairasti sen toukokuussa. Arvet varmaan jääkin, jotkut kolot on jo umpeutunut.

Siis nämä kaksi lastamme, jotka sairastivat tuon rajuna olivat lieviä atoopikkoja. Eli jos lapsellasi on atooppista ihottumaa niin miettisit että otatko rokotteen.

Mutta jos tartutat lapses niin ehdoton apu tuohon kutiaviin näppyihin on sitten vesirokkovoide. Ei tulehtuneet lapsilla näpyt kun jaksoin useita kertoja päivässä laittaa sitä vaikka lapsi itki kun kirveli niin paljon.

Esikoisella on atooppineniho, mutta hän sairasti ale neljä vuotiaana lievän vesirokon, ettei tuo atooppineniho vaikuta taudin rajuuteen. Minä olen sairastanut lievän vesirokon 15-20 näppyä, mutta pikkuveljellä oli lähes sata.

Rokotuksen saa pyytämällä reseptin rokotteeseen esim. neuvolasta tai omalta tk-lääkäriltä. Reseptillä haet apteekista rokotteen, maksat sen ja menet rokotteen kanssa terveysasemalle tai neuvolaan, missä sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja pistää rokotteen.

Lapsille yksi annos, aikuisille kaksi annosta.

Rokotuksen hakeneet, ootteko käyny verikokeessa tsekkaamassa että rokote on myös tehonnut eli vasta-aineet löytyy?

En. Me ollaan testattu teho käytännössä: lasten päiväkodeissa kiertää useampikin vesirokkoaalto vuosittain, porukkaa tippuu kuin kärpäsiä, mutta meidän lapsiin ei rokko ole tarttunut. Eli kai se sitten toimii :)

Pomminvarmahan rokotus ei ole, mutta ei myöskään vesirokon sairastaminen: minä olen, todistetusti, sairastanut vesirokon kaksi kertaa. Ekan kerran alle kaksivuotiaana, toisella kerralla olin muistaakseni eskarissa.

Toki vesirokko voi tulla rokotteesta huolimatta, lähes kaikki taudit voivat tulla.

MUTTA: vesirokko tulee jos tullakseen rokotteesta huolimatta paljon paljon lievempänä. Tästä voi olla paljon apua.

Vesirokko-rokotetta on käytetty vuosia esim. potilailla joilla immuunivaste huono hyvin kokemuksin.

sairastin vesirokon 24v ja oli kyllä pirullinen tauti: olo oli hyvä vain ammessa jossa oli viileää vettä,2viikkoa kesti ja joululoma meni sitten siinä....omille lapsille hain viime kesänä rokotteet,kun aloittivat syksyllä päiväkodin.Kyllä mielelläni itsekkin olisin 80e maksanut jos ei olisi tarvinnut tuota sairastaa.Mutta onneksi kerkesin sairastaa,ennenkuin aloin odottamaan esikoista.

Itse olen sairastanut vesirokon 6-vuotiaana ja edelleen 27-vuotiaana minulla on otsassa kolme selvästi näkyvää arpea muistona vesirokosta. Mielestäni jo tämä on riittävä syy sille, miksen lapselleni tuota tautia halua. Ja tärkeänä perusteena myös mahdolliset vakavat jäkitaudit. En voi ymmärtää miksi vanhempi haluaa ehdoin tahdoin sairastuttaa lapsensa, mahdollisesti vakavastikin.

Yhteistyössä