Vieraat koiraperheessä *turhaa murinaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Mikset itse pidä koiraasi kurissa silloin kun teille tulee vieraita? Miksi päästät pennun riehumaan vieraiden joukkoon? Onhan ihan selvää, että lähestulkoon kaikkien mielestä eläinlapsi on aika vastustamaton, ja sitä tekee mieli paijata. Laita vieraiden ajaksi pentu vaikka aitaukseen tai toiseen huoneeseen, tai edes remmiin kiinni. Kaikkea syytä et voi heittää vieraiden niskoille.

Koska ja miten kouluttaa koiraa jos aina on laitettava koira pois kun tulee vieraita?

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiki85:
Sehän auttaakin paljon, kun täällä siitä valittaa... Oletko tullut ajatelleeksi sanoa niille vieraillesi asiasta?? :attn:

Ja mä en oo vielä tässä ketjussa sataa kertaa sanonut, että olen kyllä asian omaisillekkin asiasta muutamaan otteeseen maininnut?

Se tuntuu joillekin olevan ihan sama mitä ohjeita niille ja niiden lapsille antaa koiran käsittelystä, tervehtimisestä, leikittämisestä. Hitto, itsellä menee hermo, kun ajattelenkin tiettyjä tyyppejä. "Kyllä koiran pitää tottua lapsien riehumiseen, ei lasten tarvitse sopeutua koiraan. Siinä on hermovika, kun säikkyy lapsia" WHAT?

Eli ap, olen täysin puolellasi.

:hug:

No voi hyvänen aika. Älkää kutsuko niin paljon vieraita! Jos koiraa haluavat tulla katsomaan, ni sano, että vasta kun se on isompi.

Meillä taas on vähän päinvastaisesta kokemusta. Kaveri ottaa nykyään aina koiransa mukaan kylään. Aateltiin vielä, että okei, pientä pentua ei ole kiva jättää yksin. Mutta tää on pian jo 2-vuotias, nuori siis muttei "vauva". On kiltti koira, mutta silti saattaa välillä napata esim. lapsen lelun lelukorista suuhunsa. Yök. Mielestäni isännän kuuluu valvoa koiraa tai ottaa edes omat lelut mukaan, jos sen aina pitää tulla ja mennä joka paikkaan mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Alkuperäinen kirjoittaja inkku:
Kuullostaa niin tutulle!!!! Meillä vaan tilanne sitten lopulta päätyi siihen, että meidän koira puri yhtä naapurin lapsista. Minun kiellot eivät menneet perille ja lopulta koira päätti itse lopettaa kurjan tilanteen :(

Eikö teiltä löydy yhtään auktoriteettia lapsiin? :o

Miten mulla vois olla, jos äiti ryntää paikalle puolustamaan lasta, että kyllä meidän lapsi saa ja meidän lapsi osaa eikä meidän lapsi pudota tai kiusaa?

No silloin sanotaan äidille että sinun koirasi, sinä päätät.
pitkällä tähtäimellä teet koirallesi palveluksen, jos viitsit sitä puolustaa!

Mutta onhan sekin tietenkin ymmärrettävää, ettei kaikki uskalla sanoa vastaan toiselle aikuiselle. Harmi vaan eläimen kannalta :(

Sulla on vissiin luetun ymmärtämisessä vikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja no huhhuh:
hittoako päästät teille vieraita jos on noin mahdotonta? pidä ovet kiinni ja muhikaa siellä niitten elukoittenne kanssa omalla porukalla. kaikesta ihmiset täälläkin valittaa...

No ainakin minun ystävät ja sukulaiset osaavat kyllä ottaa meidän koiran leikksyyden ja uteliaisuuden huomioon.
Mutta nämä lauantaina meillä olleet ihmiset eivät olleet minun tuttuja.
Ja koska kukaan muu ei halunnut polttariporukkaa kotiinsa, minä sitten sanoin että meille voi tulla JOS osaavat olla koiran kanssa. Eipä osanneet :headwall:

Minusta on ihan hyvä että täälläkin kirjoittaa. Mulla ei aina välttämättä tule mieleen että jonkulla on vaikkapa koiran koulutus kesken ja saatan hössöttääkin jos on pentuja..ja kaikki ei kehtaa sanoa kait.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Minusta on ihan hyvä että täälläkin kirjoittaa. Mulla ei aina välttämättä tule mieleen että jonkulla on vaikkapa koiran koulutus kesken ja saatan hössöttääkin jos on pentuja..ja kaikki ei kehtaa sanoa kait.

Ja kaikki ei tajua vaikka taivaalle kirjottais.

Mukava lukea tällainenkin näkökulma asiaan =)
Minä kyllä aina sanon heti ovella asiasta jos tulee yllätysvieraita. Usein saa vain vastaukseksi että ei hyppiminen haittaa,anna olla vaan,ja sitten valittavat kuitenkin kun 40kg koira hyppii.

Sun täytyy jämäkästi vieraita kieltää, ettei saa koiraa nostella! Sanot perustellusti, eli toisella voi vaikka selkänikama murtua tai jalka venähtää..ei ole kovin harvinaisia nuo jalan venähtämiset, mutta maksaa ihan turhaan kipua ja rahaa..voi tulla koiralle siitä pysyvämpiki haittaa! Eli sun tehtävä on suojella tätä koiraa näiltä hyeenoilta, näinhän tämä koira nämä tyypit näkee!

Annatjko ihmisten riepotella lapsiasikin? Jos et, niin et anna koiraakaan. Koiralla on oikeus olla omassa rauhassaan ja päästä pois, jos tulee tukalat oltavat.

Ja sanot, että ei ole tulemista, jos he eivät käyttäydy kuten haluat. Koska tuo koira ei ikinä opi olemaan hyppimättä jne ottaa ruahallisesti vieraat vastaan, jos annat tuon jatkua. Sanot ihan reippaasti, että teillä mennään näillä säännöillä. Jos jollekki on vaikeeta, niin tavatkaa reippaasti vain muualla. Kaikki ei tajua ees perusteltua puhetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuohonhan ne koirat koulutetaan että sietäisivät muita, eli susta se kii on, kuinka hyvin koulutat

Niin että koiran täytyy pysyä omalla paikalla nätisti, vaikka sille leperrellään, stä kutsutaan ja sitä vilkuillaan herkeämättä pulla kourassa? Ja lapset saavat mennä tökkimään ja repimään koiraa, kun se nukkuu?

Alkuperäinen kirjoittaja Pia:

Mukava lukea tällainenkin näkökulma asiaan =)
Minä kyllä aina sanon heti ovella asiasta jos tulee yllätysvieraita. Usein saa vain vastaukseksi että ei hyppiminen haittaa,anna olla vaan,ja sitten valittavat kuitenkin kun 40kg koira hyppii.

Niinpä! Tämähän tässä on se ongelma.

Tuohonhan ne koirat koulutetaan että sietäisivät muita, eli susta se kii on, kuinka hyvin koulutat

Niin että koiran täytyy pysyä omalla paikalla nätisti, vaikka sille leperrellään, stä kutsutaan ja sitä vilkuillaan herkeämättä pulla kourassa? Ja lapset saavat mennä tökkimään ja repimään koiraa, kun se nukkuu?

kyllä, sä opetat koiran tavoille

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja no huhhuh:
hittoako päästät teille vieraita jos on noin mahdotonta? pidä ovet kiinni ja muhikaa siellä niitten elukoittenne kanssa omalla porukalla. kaikesta ihmiset täälläkin valittaa...

No ainakin minun ystävät ja sukulaiset osaavat kyllä ottaa meidän koiran leikksyyden ja uteliaisuuden huomioon.
Mutta nämä lauantaina meillä olleet ihmiset eivät olleet minun tuttuja.
Ja koska kukaan muu ei halunnut polttariporukkaa kotiinsa, minä sitten sanoin että meille voi tulla JOS osaavat olla koiran kanssa. Eipä osanneet :headwall:

Eiköhän tämä nimenomaan olisi ollut sellainen tilaisuus, jossa koiran edun nimissä, mikäli sellaista ajattelet, olisi ollut paikka kieltäytyä! Yleensä kai polttarit järjestetään ulkona/baareissa/liikuntapaikoissa/rantasaunalla... Omat polttarit osaksi meidän kotona, kun sade yllätti.

Sulla ja sun vierailla on selvästi eri käsitys koiran kanssa toimimisesta. Jos haluat sitä rauhaa ni vähennä vieraita.

Aha, no me ei olla oltu teillä sitten :D

Mä opetan mun kersoilleni että ensin kysytään lupa, ja olen itse ensimmäisenä sanomassa että ei oteta syliin... usein silloinkin kun omistaja itse antais lupaa.
En anna kalistella kaltereita yms.

Eli opetan lepset käyttäytymään kyläillessä ja ottamaan myös eläimet huomioon.

Niin ja turha sitten rutaata, kun se ihqu koissuvvauveli ja lutunen on mennyt ja purrut meidän Iiristä tai Jaakkoa, kun se vain vähän on sitä jahdannut pitkin kämppää..... hullu se on, lopetettava oitis :saint:

Musta on ihan ookoo että koira viedään tarvittaessa toiseen huoneeseen.

Mulle soitti yksi tuttu ennen miehen synttäreitä, että saavatko tuoda vieraita mukanaan. Ilmoitin ihan suoraan, että saa, jos osaavat olla murkkuikäisen koiran kanssa. Kuulemma vieraat olivat koiranomistajia itsekin, joten tervetuloa vain. Oli tosi hyvä ilta koirankin kannalta, kun porukka osasi olla fiksusti. Siitä oli todella iso apu jatkokoulutukseen.

Monella on muuten kummallinen käsitys, ettei koiran riekkuminen haittaa, kun "sehän on vasta pentu". Luulevat kai, että tuokin joku aamu yks kaks herää aikuisena koirana, joka tietenkin osaa käyttäytyä kauniisti ihan automaattisesti, pentuajan tavoista huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja inkku:
Kuullostaa niin tutulle!!!! Meillä vaan tilanne sitten lopulta päätyi siihen, että meidän koira puri yhtä naapurin lapsista. Minun kiellot eivät menneet perille ja lopulta koira päätti itse lopettaa kurjan tilanteen :(

Eikö teiltä löydy yhtään auktoriteettia lapsiin? :o

Miten mulla vois olla, jos äiti ryntää paikalle puolustamaan lasta, että kyllä meidän lapsi saa ja meidän lapsi osaa eikä meidän lapsi pudota tai kiusaa?

No silloin sanotaan äidille että sinun koirasi, sinä päätät.
pitkällä tähtäimellä teet koirallesi palveluksen, jos viitsit sitä puolustaa!

Mutta onhan sekin tietenkin ymmärrettävää, ettei kaikki uskalla sanoa vastaan toiselle aikuiselle. Harmi vaan eläimen kannalta :(

Sulla on vissiin luetun ymmärtämisessä vikaa.

Ei luetun, vaan sinun käyttäytymisen ymmärtämisessä kylläkin.
Eikö sulla oikeasti ole "munaa" sanoa kunnolla, että sua todellakin uskotaan?

Miksi et voi kieltää ihmisiä tulemasta teille, kun koira on pieni?
Miksi et voi keksiä muita ratkaisuja vierailun ajaksi, kuin että koira riehuu lasten kanssa valtoimenaan?
Miksi et siis tee asialle juurikaan mitään muuta, kuin valitat täällä kauhukakaroista? (mitä tästä ketjusta on nyt saanut käsityksen)

Juu tai sitten olen laskematta tavattomia vieraita kotiini. Samat vieraat muksut tonkivat kaapit omin lupineen, rikkovat kaiken minkä käsiinsä saavat ja sotkevat tahallaan paikkoja ihan isäntäväen petiä myöten armaiden vanhempien katsellessa touhua siihen mitenkään puuttumatta.

Ei 2kkn ikäiseltä pennulta voi vaatia mitään tollasta. Sen tähden pitää opettaa vieraatki tavoille. Eli ei hyökätä sen pennun kimppuun, pentuhan yrittää mielistellä ja siksi tavoittelee suuta kohti (=hyppii). Kyllä vieraiden täytyy osata mennä niin, että pennulle voidaan vaihe vaiheelta opettaa nämä. Ei voi siis suoraan sanoa pennulle että "mene paikallesi", jos sitä ei ole opetettu ;) Ja kun on kyse noin nuoresta penikasta, niin sitä pitää opettaa niiden oikeiden vieraidenki kans. Moneen otteeseen. Tilanne vaatii paljon toistoja.

Kun meikäläisen silmille tässä talossa ei hypi sen enempää mies, muksut kuin koiratkaan niin ei kyllä sitten hypi vieraatkaan.

Eli meille ovat tervetulleita vain ne vieraat jotka osaavat käyttäytyä minun kodissani minun säännöilläni.

Eikä tosiaan koskaan ole ongelmaa ollut...ei mummien, kummien tai kenenkään muunkaan taholta.

Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Monella on muuten kummallinen käsitys, ettei koiran riekkuminen haittaa, kun "sehän on vasta pentu". Luulevat kai, että tuokin joku aamu yks kaks herää aikuisena koirana, joka tietenkin osaa käyttäytyä kauniisti ihan automaattisesti, pentuajan tavoista huolimatta.

No monet ei-koiralliset ei ehkä osaa ajatella kuin koiralliset. Sehän on tälläisen koirattoman mielestä vaan söpöä kun pentu töhöttää.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Sun täytyy jämäkästi vieraita kieltää, ettei saa koiraa nostella! Sanot perustellusti, eli toisella voi vaikka selkänikama murtua tai jalka venähtää..ei ole kovin harvinaisia nuo jalan venähtämiset, mutta maksaa ihan turhaan kipua ja rahaa..voi tulla koiralle siitä pysyvämpiki haittaa! Eli sun tehtävä on suojella tätä koiraa näiltä hyeenoilta, näinhän tämä koira nämä tyypit näkee!

Annatjko ihmisten riepotella lapsiasikin? Jos et, niin et anna koiraakaan. Koiralla on oikeus olla omassa rauhassaan ja päästä pois, jos tulee tukalat oltavat.

Ja sanot, että ei ole tulemista, jos he eivät käyttäydy kuten haluat. Koska tuo koira ei ikinä opi olemaan hyppimättä jne ottaa ruahallisesti vieraat vastaan, jos annat tuon jatkua. Sanot ihan reippaasti, että teillä mennään näillä säännöillä. Jos jollekki on vaikeeta, niin tavatkaa reippaasti vain muualla. Kaikki ei tajua ees perusteltua puhetta.

:flower: AMEN

MITEN koiran voi opettaa olemaan piittaamatta sen unta häiritsevistä paukapäistä? Ja miksi pitäisi? Koira on koira, ihmisten tavoille sitä ei saa kokonaan, sillä on vaistot. Ei se pahaa tarkoita, mutta mitä tahansa ei voi opettaa.

No voi jösses. Sitähän on monesti tässä ketjussa sanottu, etä KIELLÄ! Kiellä ja kiellä!
Jos ei tehoa, älä päästä lapsia aiheuttamaan koiralle haittaa!

Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Mulle soitti yksi tuttu ennen miehen synttäreitä, että saavatko tuoda vieraita mukanaan. Ilmoitin ihan suoraan, että saa, jos osaavat olla murkkuikäisen koiran kanssa. Kuulemma vieraat olivat koiranomistajia itsekin, joten tervetuloa vain. Oli tosi hyvä ilta koirankin kannalta, kun porukka osasi olla fiksusti. Siitä oli todella iso apu jatkokoulutukseen.

Nimenomaan. Ja jotkut kuvittelevat, että es opetus ei vaadi toistoja. Varsinkin, kun puhutaan noinkin jännästä tilanteesta, että omaan kotiluolaan änkeytyy vieraan lauman jäseniä. Ihan ku voisit vaan yhdellä kerralla vähän opettaa ja nyt se koira osaa kaikki..ja kaikki tietysti opetettuna heti kerralla yhdellä pienellä viitteellä..justjust.

Tämmöset ihmiset eivät ite ymmärrä eläimistä mitään, eivätkä ole ainakaan koiria koskaan omistaneet ja kouluttaneet..

Yhteistyössä