Vieraita vuoksi siivoaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aarinko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aarinko"

Vieras
Kävin juuri yhden tuttavani kotona, ja se oli aivan saastaisessa kunnossa. Yksin asuva, alle 30-vuotias nainen. Ihan täysjärkinen, työssä käyvä ihminen. Kirjahyllyssä oli kuukausia sitten kuolleita kukkia, roinaa ja roskaa oli kaikkialla. Asunto ei ollut missään hillittömässä kaaoksessa, mutta todella likainen ja epäsiisti. Ei sanallakaan mitään "täällä on sitten sekaista", vaan se asunto vaan oli sellainen ja asukki ei sanonut asiasta mitään. Hetki sitten olin juhlissa erään lapsiperheen luona, jonka koti oli myöskin aivan sekaisin. Sauna oli kattoon asti täynnä pyykkiä, ja romua ja roskaa oli ympäriinsä. Vessassa sentin paskan kerros lattialla, kaikki tavarat esillä siellä täällä- Vaikka asunnossa oli juhlat, ei sitä oltu sen enempää siivottu - eli ilmeisesti se oli heille jo siistiä. Asia jäi mietityttämään.

En itsekään ole todellakaan maailman siistein ihminen, ja kyllä meidän koti on välillä ihan selkeästi sotkuinen. Tiskejä altaassa, hiekkaa lattialla ja tavaroita hujanhajan. Kuitenkin aina jos meille tulee vieraita, ketä tahansa, niin haluan siivota edes jonkin verran. Vähän järjestellä, ei mitään viimeisen päälle puunattua pidä olla. Jos pidetään juhlat tai jotkut illanistujaiset, niin haluan siivota kodin ihan tiptop.

Mielestäni vieraita varten siivoaminen on kohteliasta ja menen itsekin huomattavasti mielummin kylään jossa on perussiistiä. Uskon, että ihmiset viihtyy paremmin viihtyisässä kodissa. Ei pidä olla viimeisen päälle, mutta en halua jäätelöpaperinkuorta sukkaani tai istua sohvalla likapyykin vieressä. Mitä te olette mieltä, siivoatteko te vieraitanne varten? Koetaanko vieraiden vuoksi siivoaminen niuhottamisena tai esittämisenä?

Kyllä mä aina siivoan jos on vieraita tulossa. Varmasti ainakin pesen vessat ja imuroin, jotain satunnaisia tavaroita voi toki olla siellä täällä mutta puhdasta on varmasti.

Meilläkin on kotona paikat aina niin tip-top kun vaan voi olla. Mielestäni mieliala ja viihtyvyys on huomattavasti parempaa puhtaassa, raikkaassa kodissa.

Olen useammassakin kyläpaikassa kiinnittänyt huomiota vessaan - vaikka muualta on ainakin silmämääräisesti siistiä (enkä ole pölypoliisi muualla kuin omassa kodissani), niin vessat ovat aivan törkeässä kunnossa :S

Kyllä mä yleensä siistin ennen vieraita, mutta inhoan siivoamista. Koko vieraan tulemisen ilo lätsähtää siihen, että taas pitää heilua rätin ja imurin kanssa ja lopulta hermostun koko touhuun päättäen etten taatusti pyydä ketään enää kylään. Ja se päätös on alkanut pitämään., Sovin tapaamiset aina muualle kuin kotiini.

Joten olisin iloinen, jos oppisin olemaan välittämättä missä kunnossa kotini on. Jos olen epäsiisti ihminen, niin miksen saisi olla sitä? Ruoputan intohimoisesti pihaani ja teen ilolla ulkotöitä, mutta kotona heitän kamppeet minne sattuu ja annan mattojen kuorruttua eläinten karvoilla. En edes näe onko tiskipöytä täynnä likaisia astioita, joten mies hoitaa sen puolen.

Oleppa siinä sitten, jos joutuu arastelemaan vieraitten mielipiteitä :)

Meillä on aina siistiä, sillonkin kun ei ole tulossa vieraita joten ei tarvii kyllä erikseen siivota sillon kun niitä käy. Mutta jos en siivois muulloinkaan niin en mä välttämättä rupeis vieraidenkaan takia siivoamaan varsinkaan jos kyse on hyvistä tutuista, kavereista tai sukulaisista.

Mäkin siivoan aina kun tiedän että on vieraita tulossa. Oli juhlat tai ei.. Inhoan muutenkin olla sotkuisessa kodissa. vaikka välillä siivoaminen unohtuu ja tavaroita ja pyykkejä saattaa kertyä vääriin paikkoihin. Mutta ehdottomasti siivoan kunnolla kun vieraita tulossa! Inhottaa käydä semmoisissa paikoissa missä ei siivota.. Kaverini luona on kaksi kissaa ja pieni asunto, siellä haisee aina kissanpissa (tuntuu ettei vaihda ikinä kissanhiekkaa.. :/ ), pölyä, leivänmuruja ja hiekkaa lattiat täynnä (iljettävää kävellä ilman sukkia), pöytiä ei pyyhitä ja likaisia vaatteita joka paikassa.

[QUOTE="vieras";28619542]Meilläkin on kotona paikat aina niin tip-top kun vaan voi olla. Mielestäni mieliala ja viihtyvyys on huomattavasti parempaa puhtaassa, raikkaassa kodissa.

Olen useammassakin kyläpaikassa kiinnittänyt huomiota vessaan - vaikka muualta on ainakin silmämääräisesti siistiä (enkä ole pölypoliisi muualla kuin omassa kodissani), niin vessat ovat aivan törkeässä kunnossa :S[/QUOTE]

Kuittailen vielä tähän, koska inhoan siivoamista ja ehdin jo kirjoittamaan oman vastineeni. Minä häpeilen juuri sinunlaistesi ihmisten vuoksi ja hysteerisenä nuolen vessan nurkat, jonka jälkeen vieraan tuleminen tuntuu niin niin vastenmieliseltä.

Minulla on hyvä ystävä, ihana ihminen, mutta hän on mahdottoman siisti ihminen. Hän on kerran käynyt meillä ja minulla sattui olemaan likainen tiskirätti sekä kissan hiekkaa levinnyt suihkun alle lattialle jasain kyllä elekielestä selvän että elämme saastan keskellä. Hän kiinnitti kissojemme räkäroiskeisiin seinissä huomiota, joita tulee ihan joka päivä ja jynssään ne pois kerran viikossa. En itsekään siedä niitä, mutta olin tosi vaikeana ystäväni antaessa neuvoja kuinka kissoilta pitäisi ne räkäroiskeet pyyhkiä jo naamalta (mulla on lättänokkaisia kissoja, joista lähtee räkää kaiken aikaa). Kyllä ne pyyhitään, mutta rajansa eläimelläkin. Karkeat pyyhkeet ärsyttävät niiden silmiä ja kolme naamapyyhintää päivässä riittää. Joten en pyydä enää ihanaa ystävääni kylään,koska en ole hänen arvoisensa siivooja.

Siisteys on ihan sama kuin makuasiat. Yksi rakastaa putipuhtaasta, toinen on onnellinen vähemmän puhtaassa. Saadaanko me ihmiset arvottaa toisiamme sen mukaan?

Mä toivon, ettei kukaan läheiseni joudu siivoamaan siksi, että mä tulen kylään. Olen kyläillyt viimeisen päälle tip-top-kodeissa, sekä kodeissa, joissa sukat liimautuu kiinni lattiaan.

Toki se siistimpi on miellyttävämpi, mutta eipä se nyt loppujenlopuksi hirmuisesti elämääni ole suuntaan taikka toiseen hetkauttanut, jos se kyläpaikka ei ole ollut tip-top.

Mä viihdyn itse huomattavasti paremmin siistissä kodissa, mutta jos jollekulle muulle on se ja sama missä kunnossa se koti on, niin siinäpähän sitten on. Ja niin kauan, kun kyse ei ole mun kodistani, vaan sen kaverin, niin mulle on kyllä melkolailla se ja sama, jos siellä on sotkuista...ihan hyvin pystyn siellä silti kyläilemään.

Poikkeuksena uloste. Lähinnä kissan kusi on sellainen, jonka haju on niin pistävä, että oksennan väkisinkin. Joten ne vessat pitää olla puhtaat, jotta voin kylässä viipyä.

[QUOTE="vieras";28619577]Hän kiinnitti kissojemme räkäroiskeisiin seinissä huomiota, joita tulee ihan joka päivä ja jynssään ne pois kerran viikossa. En itsekään siedä niitä, mutta olin tosi vaikeana ystäväni antaessa neuvoja kuinka kissoilta pitäisi ne räkäroiskeet pyyhkiä jo naamalta (mulla on lättänokkaisia kissoja, joista lähtee räkää kaiken aikaa). Kyllä ne pyyhitään, mutta rajansa eläimelläkin. Karkeat pyyhkeet ärsyttävät niiden silmiä ja kolme naamapyyhintää päivässä riittää. [/QUOTE]

Eikö tuollaiset kissat kannattaisi lopettaa ja rodun ylijalostaminen lopettaa. Eikö noin jalostetut kissat ole jo eläinrääkkäystä?

Minä siivoan vieraita varten, mutta en pilkuntarkkaan. Vessan on oltava siisti, (sitä se kyllä on oikeastaan aina) ja lisäksi tsekkaan tuulikaapin kunnon, imuroin hiekat lattialta ja laitan kengät riviin. Imuroin lattiat, vien pyykit koneen viereen, jos jotain pyörii lattialla lasten jälljiltä. Nakkaan roskiksen ulos ja poistan kissanvessasta paakut, jos niitä on tullut aamuputsauksen jälkeen. Tiskit lykkään koneeseen, pyyhin pöydät ja pesaisen lattian. Se käy salamana, kun ei ole mattoja. Lasten lelut nakkaan lastenhuoneeseen. Jos kylään on tulossa lapsiakin, laitan lelut tarkemmin paikoilleen.

Kyllä siivoan aina jos tiedän vieraita olevan tulossa. Mutta en nyt tarkoita siivoamisella että alkaisin lattioita luuttuamaan ja pölyjä pyyhkimään, vaan ihan sitä että tavarat on järjestyksessä ja paikallaan. Keittiössä on pöytätasot puhtaana ja likaiset astiat koneessa. Vessanpöntössä ei ole paskatahroja. Sängyt on pedattu, eikä vaatteita notku siellä täällä vaan ne on kaapissa/naulakossa/pyykkikorissa. Nämä asiat pyrin kyllä hoitamaan joka päivä, vaikkei vieraita olisikkaan tulossa. Minä vain tykkään siitä että kodissa on tavarat ja esineet järjestyksessä ja yleisvaikutelma on siisti. Joskus on sellaisiakin päiviä etten jaksa tehdä noita perus askareita, eli ei mun maailma siihen kaadu jos tiskipöytä on täynnä likaisia astioita, mutta kyllä se vähän nolottaa jos sattuu jotain yllätysvieraita tulemaan. Juuri tällä viikolla kävi kylässä sukulaisia joita harvoin näen, ja yksi sukulaiseni kysyikin että onko meillä aina näin siistiä? :D

Viihdyn kyllä huomattavasti paremmin siistissä asunnossa kuin likaisessa/sotkuisessa, enkä siis tarkoita mitään sisustuslehden kuvaa vaan ihan kotia joka on perussiisti ja puhdas mutta silti sen näköinen että siellä asutaan. Omassa kodissani olen lasten myötä joutunut antamaan periksi ja joustamaan siisteyskäsityksissäni, silti yritän sen minkä voin. Huomenna on vieraita tulossa joten tänään siivotaan vähän "ekstraa", mukavampi sitten seurustella kun ei koe tarvetta selitellä miksi täällä nyt on tämän näköistä. :D

Tuo siis omasta kodistani. Muiden kodeilla eli kyläpaikoilla ei ole niin väliä. Kestän kyllä sotkuisemmassakin kodissa ilman tarvetta kauhistella. Tietty jos lattiat ovat jo siinä kunnossa ettei uskalla vauvaa tai taaperoa siihen laskea niin se olisi jo ylittänyt jonkin rajan. Tuollaiseen kyläpaikkaan ei olla kyllä vielä päädytty.

Meillä on paikat aikalailla aina järjestyksessä ja siistiä, mutta kun on vieraita tulossa niin tsekkaan vielä kaikki paikat läpi ja siivoan jos on tarvis. Mutta mitään suurta siivottavaa ei yleensä ole, ehkä lattiat moppaan.

Minä yritän pitää kiinni siitä että kerran viikkoon tehdään jonkinlainen siivousoperaatio, mutta jos tiedän että vieraita on tulossa niin siivotaan vielä vähän paremmin. Vessan pesen, vaihdan puhtaan käsipyyhkeen, keittiön tasot pyyhkäisen ja järjestelen paikkoja ettei mitään tavarakasoja ole näkyvillä. Jos on roskaa/pölyä sitten pyyhkäisen lattioitakin. Ite inhoan likaisia vessoja, siksi katson ettei sellaisessa tarvitse meillä käydä. Kun on pieniä lapsia niin meillä ei ainakaan koskaan ole niin siistiä ettei jotain tarvitsisi tehdä ennen vieraiden tuloa.

Olen ihmetellyt samaa kuin ap, nykyään tuntuu että ei siivousta pidetä kovin tärkeänä. En tarkoita että joka paikan pitäisi kiiltää mutta luulisi että edes juhlia varten vähän panostettaisiin. Joku vessan pesu ja pyyhkeen vaihto ei vie kuin pari minuuttia ja on tosi huomaavaista vierasta kohtaan. Muutaman hiekanmuru lattialla tai hämähäkin seitti lampussa taas ei ole niin häiritsevää, eikä siitä tule epähygieenistä vaikutelmaa kuin tahmaisesta keittiöstä tai paskaisesta vessasta.

Jos asuu sotkuisessa kodissa niin miksi siivota vieraita varten? Ihanaa asua kodissa joka on puhdas itseään ja lapsia varten, ei vieraita. Kunnon "kulissi siivousta".. Täytyyhän muille esittää kuinka hienosti asuu ja vieraat kun lähtevät saa rauhassa alkaa taas keräämään villakoiria sängyn alle, hyi!

Vaikka meillä onkin 8 henkinen perhe ja monta pientä lasta, koti pidetään suhteellisen puhtaana ja siistinä AINA. Joka ilta laitetaan paikat kuntoon, imuroidaan mm olkkari, keittiö ja eteinen. Keittiö siivotaan aina ruokailun jälkeen. Ehdottomasti pitää olla siisti koti, elämisen jäljet näkyy joka tapauksessa mutta siistiä on oltava. Joskus oon kyläilly sellaisissa perheissä, jonne ei toista kertaa tee mieli mennä likaisuuden takia ja se harmittaa.

Meillä on yleensä melko siistiä ja puhdasta,mutta leluja on hujanhajan erityisesti olohuoneessa ja pöydillä ym tasoilla tavaraa. Vieraita varten siistitään/siivotaan vieraista riippuen. Esim jos kaveri tulee arkipäivällä lasten kanssa leikkimään,niin varmistan vessan+keittiön siisteyden ("varmistan",koska pyrin pitämään vessan ja keittiön aina siisteinä ja puhtaina. Molempiin on paljon mukavampi mennä..) ja heivaan pyykkitelineen makkariin. Jos ehdin,keräilen tasoilta enimmät sälät. Juhlia varten taas puunataan perusteellisemmin ja esim noi "krääsänkerääjät" eli tasot tyhjennetään mahd tyhjiksi että saadaan maksimoitua laskutila ja yleisilme on paljon siistimpi.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä siistiä;28623300:
Jos asuu sotkuisessa kodissa niin miksi siivota vieraita varten? Ihanaa asua kodissa joka on puhdas itseään ja lapsia varten, ei vieraita. Kunnon "kulissi siivousta".. Täytyyhän muille esittää kuinka hienosti asuu ja vieraat kun lähtevät saa rauhassa alkaa taas keräämään villakoiria sängyn alle, hyi!

Siksi että aika monia se sotku häiritsee, se on vain semmoinen kohteliaisuus että siivoaa. Ei minun kaverit tai sukulaiset ainakaan kuvittele että meillä on aina siistiä, vaikka saatan vierailua varten siivota. Saatan tosin olla siivoamattakin, sitten vieraan pitää vain kestää se.

Tykkään että vessa ja keittiö pitää olla puhtaat kun vieraita tulee. Lisäksi tavarat pois lattioilta, sängyt pedattuna, roskat ei haise ym pikkujuttuja. Nuo ei vie edes kovin paljon aikaa koska meillä on yleensä siistiä vaikkei vieraita olisikaan tulossa.

Kuka hitto käy toisten saunoissa tai makkareissa kyläilyn aikana? Mulla on aina noiden huoneiden ovet kiinni, ja jos joku vieras sinne änkeäisi ilman pyytämäti niin aika outona pitäisin?

Ihmiset joidenka koti on aina tuollainen niin eivät varmaankaan näe epäsiisteyttä / sotkuisuutta kodissaan.

Silloin, kun meidän lapset oli pieniä (neljä, ikäeroa vanhimman ja nuorimman välillä vajaa 7v) niin kolmekin herätteli vuoron perään yöllä. Silloin en yksinkertaisesti jaksanut siivoilla paikkoja niin ahkeraan. Toki vessan pidin puhtaana ja lattiatkin imuroitiin ja pestiin noin kerran viikossa. Itse inhoan sotkuisuutta omassa kodissani, mutta lasten ollessa pieniä en joka paikkaan yksinkertaisesti jaksanut revetä. Mulla oli silloin pitkäaikaista päänsärkyä juurikin sen takia, kun ei saanut nukuttua kunnolla. Meillä ei mies osallistunut yöheräilyihin kuin ihan joskus viikonloppuisin.

Olen aina siivoillut kotia, kun on ollut tiedossa vieraiden tulo. En voisi edes kutsua vieraita sotkuiseen kotiin.

Uusimmat

Yhteistyössä