Vierihoito synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalamama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kalamama

Aktiivinen jäsen
17.02.2006
1 874
1
36
Tämän viestini kopsasin tuolta toisesta ketjusta ihan omaksi kysymykseksi tänne, kun todella toivon vastauksia.. Kiitos!

Mulla on toinen synnytys edessä helmikuussa, ja nyt jo jännittää miten kestän osastolla olon.. Esikoisen kanssa meillä oli perhehuone, ja se oli ihanaa. Nyt oon jo sanonut miehelle että ihan mielelläni menen osastolle, saan levätä jne. Mutta ottaako hoitajat vauvan ollenkaan hoidettavaksi jos minä tarvitsen unta? Ja toinen mikä huolettaa on se että tulee hirmuinen ikävä miestä ja esikoista, nyt jo itkettää (sori, hormoonit.. ) ajatus että olisin "yksin" monta päivää.

En mä miestä vauvan hoitoon tarvinnut ekallakaan kerralla, vaikka hän hoitikin suurimmaksi osaksi vaipanvaihdot yms, vaan seuraksi. Synnytyksen jälkeen tuppa olemaan noin niinkun henkisesti aika herkillä. Mun mies ei pääse hengailemaan sairaalaan koko päiväksi, kun käy varmaan ne päivät vielä töissä ja on illat esikoisen kanssa. Montako päivää nykyisin "pidetään" sairaalassa, ja onkohan Joensuussa olenkaan mahdolinen ns. polikliininen synnytys?

Mun kuopus syntyi 09/09. Vajaan 2vrk olin sairaalassa, ihan normiosastolla normihuoneessa. Mies oli kesälomalla ja tulivat sitten sairaalaan kun esikko pääsi koulusta. Sairaalassa, missä minä synnytin, ottivat kyllä vauvan kansliaan jotta itse sain levättyä eikä tarvinnut sitä itse edes välttämättä pyytää.

sun kannattaa tiedustella tuota poliklinistä synnytystä neuvolasta et millainen käytäntö kyseosessä sairaalassa on että onko se mahdollista ja miten tarkat kriteerit on.Mut KYSisssä synnyttäneenä ja kohta taas sinne menossa olevana niin siellä kyllä ottavat vauvan kansliaan ja esikoisen aikaan jopa suostuttelivat mun antamaan vauvan sinne kun vauva oli levoton ja olin kaks yötä jo putkeen valvonut ja myös toisen kohdalla ottivat sinne mielellään ja illalla kävivät kysymässä että tuleeko vauva kansliaan nukkumaan vai jääkö viereen ja myös yöllä sinne sai vauvan viedä jos siltä tuntui.
Sairaalassa pitävät sen verran että vauvalla on ikää 2vrk lääkärinkierttoon mennessä eli jos on illalla syntynyt niin silloin tulee kolme sairaala vuorokautta, mut sehän tietysti edellyttää että vauvalla on kaikki hyvin ja äitikin toipuu hienosti eikä mitään komplikaatioita ole ollut ja vauva on syntynyt normaalisti alateitse.
Mä olin molempien kanssa normaalissa huoneessa ja mies ja esikoinen kävi katsomassa kun ehtivät eli molempina päivinä.Voithan sä nytkin päästä perhehuoneeseen jos siellä vaan sellainen sattuu olemaan vapaana=)Silloin voitte koko perhe olla siellä.

Mä luulen että se perhehuone on ihan pois laskuista, minusta olis kamalaa olla siellä päivät kahdestan vauvan kanssa, siellä ei käy hoitajatkaan niin usein kun ryhmähuoneessa, Ja esikoinen ei kyllä jaksais olla kaikkia iltoja siellä neljän seinän sisällä. Jos olisikin isovanhemmat tai jotkut muut läheiset hoitajan käytettävinä esikoisen hoitoon, niin että voisi olla yöt heillä ja käydä illat olemassa meidän kanssa perhehuoneessa.. Mutta se ei ole nyt poikkeuksellisesti mahdollista.

Toivotaan että jos olen oikein väsynyt niin vauvan ottavat sitten edes muutamaksi tunniksi hoitajien luo! Tietysti vauva on niin ihana ettei sitä malttaisi antaa kainalosta pois mihinkään, mutta jos nyt on synnytys rankka enkä olekaan saanut nukuttua hyvin.

Vähän samanlaiset mietteet täälläkin, ensimmäinen mulle tulossa ja nyt jo hirvittää vuodeosastolla olo (Tyks eli ahtaat huoneet ja kylppäritilat jne). Jos osutaan laskettuun aikaan, mies on talvilomalla, joten ehtii olemaan päivät meitin seurana, muuten joutuu kyllä olemaan töissä. Ja ainakaan joulukuussa ei osastolle päässyt edes kuin isät eli sitten se vasta tylsäksi muuttuu, jos joutuu montaa päivää olemaan :/ No sitten on toisaalta kanssa rauhallista kun ei vierastunnilla huoneet täyty....

Tyksissä ottivat kyllä vauvan kansliaan että itse sai nukuttua jos siltä tuntui. Olihan ne huoneet vähän ahtaat, mutta jos ei ole kova ruuhka niin ei oo ihan täynnä. On siellä sitten telkkarihuone jne mihin voi mennä vauvan kanssa, ottaa jotain luettavaa mukaan niin aika kuluu kyllä. Varsinkin kun esikoisen kanssa on sitä opettelemistakin ihan tarpeeksi.

Yhteistyössä