vieroittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yötissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yötissi

Vieras
Antakaahan, te ihanat Ellit, hyviä vinkkejä vieroittamiseen!

Esikoiseni on 11kk ja risat. Eli olen päässyt jo hyvin lähelle tuota vuoden tavoitetta. Tilanne on se, että taapero ei enää päivisin tissiä kaipaa/huoli (ehkä joskus satunnaisesti esim. kipeänä ollessaan). Päivisin on oikein reipas vesseli, joka ei ole jostain syystä koskaan huolinut tuttia tai leimaantunut mihinkään unileluun/riepuun (olen jälimmäistä yrittänyt, sillä tiedän sen kuuluvan asiaan) Juotan hänelle nokkamukista n. 2dl korviketta iltapuuron yhteydessä. Iltatissin olen aina antanut ja sitten... viimeistään puolilta öin alkaa lähes jatkuva tissuttelu. Koska kaverilla on jo hampaita, on homma ajoittain jopa kivuliasta. En usko, että maitoa enää edes riittää koko yöksi. Joskus on huolinut vettä tai maitoa nokkamukista, mutta yleensä ei. Olemme yrittäneet häntä mieheni kanssa kaikin tavoin rauhotella esim. silitellä ja kanniskella, mutta huuto vain yltyy... Mieheni tarvitsee pitkät yöunet, joten olen sitten lopulta aina "luovuttanut" ja ottanut tissin esiin. Huuto loppuu kuin seinään ja taapero nukahtaa... herätäkseen parin tunnin päästä uudelleen. Yritän hänet siinä välissä aina nostaa omaan sänkyyn. Joskus onnistuu, joskus ei. Usein nukahdan itse. Olen lähdössä vuoden vaihteessa töihin (mieheni jää kotiin), joten haluaisin todella nukkua lähitulevaisuudessa enemmän kuin 2 tuntia putkeen. Meidän olisi mahdollista myös saada taapero isovanhemmille yökylään, mutta en ole tämän tissirumban takia uskaltanut ajatellakaan. Lähikuukausina olisi muutama tärkeä juhla, jota varten haluaisin yrittää. Onko kenelläkään vinkkejä, jolla vieroitus sujuisi mahdollisimman vähällä huudattamisella.

En osaa antaa vinkkejä noin vanhan vieroittamiseen yöllä, mutta ihana kuulla tuo sana vieroittaminen eikä mitään unikoulua. Itse vieroitin pikkasen aikaisemmin ja silloin se oli helppoa, kun tahdonilmaisu oli vain itkua, mutta tuonikäinenhän osaa jo vaatia. Toivottavasti saat hyviä ohjeita. Tsemppiä vieroitukseen! Joillakinhan se jää itsestäänkin pois, mutta varmuutta asiasta ei ole.

jaah, ite vieroitin esikoisen noihin aikoihin kun yötisuttelusta alko tulla äitin pompottelua ja vuoden ikäsenä oli kanssa töihin lähtö edessä. MEillä ei huolinut maitoa pullosta eikä juonut sitä oikein kunnolla mistän. Mut mä sit vaan päätin että nyt loppuu, koska söi hyvin koko päivän ja iltapuurot ym eli ei voinut olla nälkä ja yöllä tosiaan toi syöminen oli suunilleen niin että kun sai tissin suuhun niin johan nukahti. niin, se päätös piti syntyä ennenkaikkean mun/äidin päässä, koska äitihän sen lopulta vierottamisen hoitaa vai mitä. Ilmotin sit kanssa isännälle et voi olla vähän tuskasia öitä sit edessä hetken et on hyvä ja menee nukkuun muualle jos ei jaksa kuunnella. Mut ekana yönä kun heräs ekan kerran itki sit varmaan vartin, otin tietty syliin heti ja rauhottelin kävellen mutta en menny siihen "imetystuoliin" ja heti kun vähän rauhottu niin laskin takasi sänkyyn. ja sen jälkeen ei itkeny enää. Heräs kylläkin yöllä suunnilleen samaan tahtiin kuin ennenkin mut kitisteli itsensä uudelleen uneen, joten aluksi toki heräilin yhtä usein mutta kun malttoi olla menemättä heti hyssyttelemään niin homma helpottui. Sit vielä siirrettiin omaan huoneeseen niin kaikkien unet parani ihan merkittävästi.Enpä muuta neuvoa osaa antaa. MÄkään en saanu vauvana "tarttumaan" mihinkään unileluun / rättiin tmv. Sit vähän isompana ihan omi mun yöpaidan, jonka kanssa nukkuu edelleen kolmivuotiaana.

minä vierotin 10 kuukautisena niin, että annoin yöllä ensin tissin tilalta maitoa tai velliä pullosta ja annoin sen lämmittämättä. Joi sen ihan hyvin, rauhoittui ja nukahti uudelleen. Jonkin ajan kuluttua vaihdoin maidon/vellin veteen, siitä tuli vähän pahempaa huutoa mutta ei kestänyt kauaa ja jonkin ajan kuluttua alkoi nukkua heräämättä öisin. Eli pääsin suhteellisen helpolla. En ruvennut kanniskelemaan yöllä, koska olisi herännyt täysin siihen, heti kun rupes kitinää kuulumaan avasin maidon tai vellin ja pistinin pulloon ja tyrkkäsin pullon suuhun ja näin hän jatkoi uniaan ihan hyvin. Meillä kyllä riitti tää kerta yössä. Jos hän herää kesken unien olisi hyvä saada rauhoittuu aika pian ettei kerkeä heräämään kunnolla koska sitten saattaa tulla myös väsykiukkua kun ei pysty uudelleen nukahtamaan.

Tuon ikäinen ei kuitenkaan enää tarvitse yöruokintaa joten se pitäisi kyllä jättää pois. Kannattaa kuitenkin jaksaa vierottaa vaikka se onkin aluksi hankalaa mutten sen usko kuitenkaan kestävän kovinkaan kauan. Jos hän huutaa muutaman yön tai viikonkin niin koittakaa jaksaa se aika koska sitten se rauhoittuu ja saatte kaikki nukuttua kunnon yöunia jatkossa.

Voimia vieroitukseen :)

Mä vierotin saman ikäsen pojan viime viikolla. Päätös on tehtävä päiväaikaan ja pidettävä yöllä. Meillä oltiin jo menty jonkin aikaa niin, että yksi yötissi riitti 04-06 välillä mutta oli pakko vierottaa kun poika palasi vaatimaan esim. jo 24 tai 02 sitä tissiä.

Mä toimin niin, että yksinkertaisesti huudatin. Ekana yönä tarjosin vettä, joi sitä, muttei rauhoittunut. Korviketta/tavallista maitoa en voi antaa kun on maitoallergia. Ekana yönä poika huusi 3 tuntia :( kamalaa oli. Miehen kanssa vuorotellen syliteltiin ja siliteltiin. Silti huusi. Seuraavat kaksi yötä hoidin itse yksin, päästiin 1,5 tunnin "huudatuksella". Sitten homma palkittiin. Viimeiset viisi yötä poika on nukkunut tonne 5-6 saakka ilman mitään pyyntöjä. Nukuin itse yli vuoteen ekan kerran 7 tuntia putkeen :) Mahtavaa!

Tsemppiä!!! Tee päätös ja pidä se. Meillä kannatti. Oloni on ihan toinen. EIkä poikakaan kärsivältä näytä. On ollut aina tosi hyvä syömään päivällä.

Yhteistyössä