Mulle myös tärkeintä ollut aina rehellisyys.. Mutta mieheni ei enää välttämättä kerro mulle moniakaan arkipäivän asioita, kun ei tiedä millainen vastaanotto sieltä tulee. Mua on helpottanut se, kun mies saattaa sanoa joskus: "Älä nyt hermostu, mutta..." ja kertoo jonkun jutun.. Ja mä ehdin sopia itseni kanssa rauhan. Ja kun mies sitten on kertonut juttunsa, niin mä saatan nauraa, et tollekko mun ois pitänyt hermostua!

Mutta tiiän, että joskus ryöppyää, sano toinen mitä tahansa...
Ja tuo itsensä syyttely... Sillon ku sä oot ollu lapsi ja oot kokenut pahaa, sun tunne-elämä on vähän eriytyny, että sä kestäisit kaiken kokemasi ja pystyisit elämään. Se on voinu eriytyä moneen eri osaan... Sitä kutsutaan dissosiaatiohäiriöksi. Ja kun joku osa sinusta raivoaa, tunnet ettet se ole sinä ja se on vierasta sulle. Sen jälkeen alkaa joku toinen osa sinusta morkkaamaan sitä hermostunutta osaa, että "koittaisit nyt käyttäytyä!" ja se saa sinussa aikaan hirveän häpeän ja syyttelyn. Ja lopulta aikuinen osa sinusta neuvottelee sopimuksen, pyytää anteeksi ja toimii niinkuin aikuisen pitääki. Ja arki jatkuu niinku sen pitääki... Kunnes joku osa taas ryöpsähtää jne.. Dissosiaatiohäiriöstä voi "parantua" ja tunne-elämä voi palautua ennalleen, mutta se vaatii työtä. Se vaatii sinun jokaisen osa-alueesi yhteistyötä. Se vaatii sinulta ymmärrystä itseäsi kohtaan. Ymmärrystä sisintäsi kohtaan. Ymmärrystä menneisyyttäsi kohtaan. Ja jokaista tunnetta ja osa-aluettasi kohtaan. Eheä ihminen on sellainen, jossa kaikki puhaltaa yhteen hiileen ja tuntee että hallitsee itsensä.
Ota alkuun yhteyttä mielenterveystoimistoon ja kerrot raakasti kaikki mitä mielessäsi on. Jopa sen, ettet välillä meinaa jaksaa elääkään... Tai sen nimenomaan. Saat nopeammin ajan ja terapian alkuun. Älyttömästi voimia!!!
Aiheesta on kirjallisuuttakin paljon. Mielenkiintoisia! "Kun tiikeri herää", oli muistaakseni yks kirja...