Viidesluokkalaiselle ei saisi opettaa ihmisen anatomiaa, miksi ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oh my!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mua jotenkin huvitti toi... mun mielestä on ihan luonnollista, että lapselle puhutaan naisen ja miehen anatomiasta, raskaudesta, synnytyksestä ja siitä mistä ne lapset oikeasti tulevat.

Ei mulle oo jääny traumoja noista, vaikka ala-asteella noi jutut kerrottiinkin. Kaikki suhtautui vähän että seksi-hiihiihiii asenteella :D Ja ehkäisystäkin meille puhuttiin...

Minusta voisi ihan hyvin opettaakin. Mutta jos olisi keksittävä syy miksei, niin se olisi varmaankin että se on liian varhaista. Viidesluokkalainen ei välttämättä ymmärrä täysin koko asiaa. Eihän sen ikäisille opeteta integraalilaskentaakaan.

[QUOTE="vieras";24532326]Minusta voisi ihan hyvin opettaakin. Mutta jos olisi keksittävä syy miksei, niin se olisi varmaankin että se on liian varhaista. Viidesluokkalainen ei välttämättä ymmärrä täysin koko asiaa. Eihän sen ikäisille opeteta integraalilaskentaakaan.[/QUOTE]

Jos ihmiset olisivat luonnostaan yhtä kiinnostuneita matematiikasta kuin lisääntymisasioista, varmasti opetettaisiin :(

[QUOTE="vieras";24532326]Mutta jos olisi keksittävä syy miksei, niin se olisi varmaankin että se on liian varhaista. Viidesluokkalainen ei välttämättä ymmärrä täysin koko asiaa. [/QUOTE]

Peesailen. Itse olin tuossa iässä vielä niin lapsi, että olisin taatusti saanut traumoja jostain hässintävinkeistä :laugh:

Siinä missä toiset teinit pistävät toisiaan paksuksi jo 14-vuotiaina, toiset (ml. itseni) ovat vielä ihan lapsia eikä seksi kiinnosta vielä vuosiin. Neityys meni vasta 17-vuotiaana.

Jos ihmiset olisivat luonnostaan yhtä kiinnostuneita matematiikasta kuin lisääntymisasioista, varmasti opetettaisiin :(
No ei opetettaisi. Syy on se, että voidakseen oppia integraalilaskentaa, täytyy ensin saavuttaa vankat taidot matematiikan monen muun (perus)osa-alueen puolelta.

11-vuotias pystyy oppimaan integraalilaskentaa, kunhan hän käy ensin likimäärin koko pk:n ja lukion 1. ja 2. vuoden matematiikan oppimäärän läpi. Ei niitä asioita ole iän mukaan järjestetty vaan keskenään ikään kuin pyramidiksi, joka vaatii perustan.

Peesailen. Itse olin tuossa iässä vielä niin lapsi, että olisin taatusti saanut traumoja jostain hässintävinkeistä :laugh:

Siinä missä toiset teinit pistävät toisiaan paksuksi jo 14-vuotiaina, toiset (ml. itseni) ovat vielä ihan lapsia eikä seksi kiinnosta vielä vuosiin. Neityys meni vasta 17-vuotiaana.
"Hässintävinkeistä"?

Erikoinen ajatus koulun biologianopetuksesta. Hanki 5. luokan biologian oppikirja ja mieti näkökantaasi uudelleen.

No ei opetettaisi. Syy on se, että voidakseen oppia integraalilaskentaa, täytyy ensin saavuttaa vankat taidot matematiikan monen muun (perus)osa-alueen puolelta.

11-vuotias pystyy oppimaan integraalilaskentaa, kunhan hän käy ensin likimäärin koko pk:n ja lukion 1. ja 2. vuoden matematiikan oppimäärän läpi. Ei niitä asioita ole iän mukaan järjestetty vaan keskenään ikään kuin pyramidiksi, joka vaatii perustan.

En muuta mieltäni. Ajattele, kun lapset olisivat ensimmäisiä kertoja yksin kotona, menisivät äitin ja isän kirjahyllylle ja lukisivat tohkeissaan matematiikan alkeita. Sitten kun pääsisivät yksin internettiin, googlaisivat silmät kiiluen integraalilaskentaa.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Onko ihmisen biologian opetus jonkun mielestä siis hässintävinkkien jakamista? Okei. Eiköhän tuo ole ihan sopiva ikä kertoa asioista.

Mahtaisiko 11-vuotiaan järki riittää edes ymmärtämään integraalin käsitettä? Tuskin.

[QUOTE="vieras";24532326]Minusta voisi ihan hyvin opettaakin. Mutta jos olisi keksittävä syy miksei, niin se olisi varmaankin että se on liian varhaista. Viidesluokkalainen ei välttämättä ymmärrä täysin koko asiaa. Eihän sen ikäisille opeteta integraalilaskentaakaan.[/QUOTE]

Eikä vitosille anatomiaa lähtien lääkistasolta. Kyllä se 11v tajuaa tollasen perusopetuksen asiasta. Ja se että aivan täysin ei ymmärrä, ei oo syy olla opettamatta. Edelleen lapsilla on sisaruksia, kuulevat muualta jne...Taatusti on jo jotain tietoa.

En muuta mieltäni. Ajattele, kun lapset olisivat ensimmäisiä kertoja yksin kotona, menisivät äitin ja isän kirjahyllylle ja lukisivat tohkeissaan matematiikan alkeita. Sitten kun pääsisivät yksin internettiin, googlaisivat silmät kiiluen integraalilaskentaa.
Eihän sinun tarvitse. Mutta tiedoksesi: tuollaisiakin lapsia on, on aina ollut.

About 40 v ellei ylikin on viidennellä luokalla opetettu ihmisen anatomiaa ja lisääntymistä, ja NYT vuonna 2011 äidit tyrmistyvät siitä. Ou jee.

Mun mielipide on, että niistä asioista pitää puhua viimeistään viidennellä luokalla.

Mutta joo, jos äiti on lukossa näiden asioiden suhteen, ja jos kuukautisista jne puhuminen on hässintävinkkien antamista, niin ei ihme että kullanmurutkin saa suurensuuria traumoja siitä että heille koulussa kerrotaan mistä ne vauvat oikeasti tulevat.

About 40 v ellei ylikin on viidennellä luokalla opetettu ihmisen anatomiaa ja lisääntymistä, ja NYT vuonna 2011 äidit tyrmistyvät siitä. Ou jee.

Mun mielipide on, että niistä asioista pitää puhua viimeistään viidennellä luokalla.

Mutta joo, jos äiti on lukossa näiden asioiden suhteen, ja jos kuukautisista jne puhuminen on hässintävinkkien antamista, niin ei ihme että kullanmurutkin saa suurensuuria traumoja siitä että heille koulussa kerrotaan mistä ne vauvat oikeasti tulevat.

Eikä se oo hässintävinkkien jakamista jos nyt asiallisin termein sanotaan miten vauva alkunsa saa. Johan se on sanottu lasten kirjoissakin mitä luetaan ton kiinnostuneen kanssa. Täytyykö täsä nyt nostaa meteli siitä että lastenkirjoissa kerrotaan samaa asiaa...ihan jonkinlaisen kuvan kera.

Vissiin paljon nuo mutsit kuunnelleet itse opetusta koulussa sillon ala-asteikäisenä jos nyt nostavat älämölön kun omat lapset on koulussa :laugh:

Mä kävin ala-astetta 90-luvulla ja ei mun mielestä ollut mitenkään kamalan järkyttävää kuulla kuinka siittiö menee munasoluun jne. Muistan että koekin mulla aiheesta meni oikein hyvin, ainoa mikä meni pieleen, niin unohdin alkiovaiheen ja puhuin vaan sikiöstä :)

Ei siellä ihan hirveesti kyllä sitä itse hässimistä käsitelty. Eiköhän tuo tuu enemmän vasta sitten yläasteella.

Ja edelleen korostan käsitettä sarkasmi, kun tuo hässintävinkki jäi joillekin soimaan loopilla kuin naarmuinen levy ikään...

Se yksi tyrmistynyt äitihän selitti lehdessä että lasten päähän laitetaan ajatuksia jotka ei sinne kuulu, tms. Siihen tyyliin että tässä nyt asetetaan lapsille kauheat paineet aloittaa hässiminen. Ou mai faking gaad... :D

minkä ikäinen olet? niinkuin siinä artikkelissa sanotaan niin 5lk opetussunnitelmaan on kuulunut tämä asia jo 40 vuoden ajan. oot siis varmaan kuullu ne jutut jo vitosella.

Se tarkoittaa vain sitä, että oma huumorisi kulkee eri linjoja pitkin kuin omani.
Sitä se ei tarkoita. Minun huumorintajuni, sinun huumorintajusi ja jokaisen oma huumorintaju ovat käsitteitä, jotka jokainen itse määrittelee - tai on määrittelemättä.

Sarkasmi on yleisempi käsite, jolle on olemassa omat määritelmänsä etkä sinä voi lähteä sitä uudelleen määrittelemään, vaikka haluaisitkin.

mulla oli ikävä hiivatulehdus, jota jouduin terkkarille kertomaan. Luokan tytöistä joka neljännellä taisi olla kuukautiset. Jos tuossa iässä lapsi "ei ole valmis" oppimaan perusasioita ihmisen biologiasta, on taidettu pitää hiukka liian pumpulissa. Perusasiat kai olisi syytä oppia etukäteen, eikä sitten kun on ns. tilanne päällä?

Kummina sain arvokkaan tehtävän selittää kymmenen vanhoille kaksosille, miten heidät on alkuun laitettu (mikro-injektiolla). Samassa yhteydessä kerroin tietty myös, miten lapset yleensä saavat alkunsa ja tulevat maailmaan.

Lapset saakoot olla lapsia mahdollisimman pitkään, mutta vähän realismia sen suhteen. Monet lapset ajautuvat tilanteeseen, jossa eivät kehtaa puhua vanhemmilleen asioista, koska vanhempia tuntuu "miellyttävän", että lapsi on viattoman tietämätön.

Yhteistyössä