Viisasta koiran hankintaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sivusta seuraaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sivusta seuraaja

Vieras
Tuttavaperhe jossa allergiaa ja astmaa, on hankkimassa koiran. Perusteena mm. se että lapset ovat pitkään halunneet koiraa, vaikka vanhempien vankka periaate on ollut ettei koskaan koiraa eikä muitakaan eläimiä. Ainoat lemmikit tähän asti ovat olleet gerbiilit.
Perhe on kiireinen, harrastuksia paljon. Tokaluokkalainen poika kuitenkin joutuu olemaan pitkään yksin koulun jälkeen ja se yksi syy koiran hankintaan.
En olisi ikinä uskonut että he ottaisivat koiran ja nämä perusteet eivät oikein vakuuta.
Perheellä on ollut kyseisen rodun koira yhden yön ja kuulemma ei oireita ilmennyt, joten uskaltavat koiran ottaa.
Eihän se minulle kuulu, mutta toisaalta pelottaa koiran puolesta että mitäs jos allergiset oireet tulevatkin tai osaavatko he ottaa huomioon koiran tarpeet ihan tosissaan. Koiranpennun hankinta lapsen seuraksi yksinäisiin iltapäiviin ei jotenkin kuulosta hyvältä vaikkei nyt varmaan ihan huonokaan juttu ole?
Mitä mieltä?

jos ei oo tullu oireita, niin ottaisin. Mulle on aikoinaan 9vuotiaana hankittu koira samasta syystä ja se oli elämäni paras asia. Olin niin yksinäinen ennen koiraa.

Voi apua! Toivottavasti ovat rehellisesti kertoneet tilanteestaan kasvattajalle. Jos ei kasvattajalla tuossa vaiheessa ala hälytyskellot soida, niin on kyllä ihan muissa asioissa liikkeellä kuin koirien hyvinvoinnin puolella.

Tulevalta kiertoonlaitettavaltahan tuollainen koira valitettavasti kuulostaa. Jo tuo, että harrastuksia on paljon ja yksinoloa tulossa koiralle ilmeisen runsaasti, tulee tietämään ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Allergiat aikuisilla vai lapsilla? Jos lapsilla, en lähtis koiraa ottamaan. Mulla on astma ja ollut koiria 20 vuotta ja uuden otan heti, kun hetki on sopiva.

Pahimmat oireet perheen lapsilla, ei kaikilla. Astmapiippua ollut käytössä. Koiran pitäisi olla rodultaan sellainen joka ei allergisoi, mutta mene ja tiedä sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja milo:
jos ei oo tullu oireita, niin ottaisin. Mulle on aikoinaan 9vuotiaana hankittu koira samasta syystä ja se oli elämäni paras asia. Olin niin yksinäinen ennen koiraa.

Niin, ymmärrän että koira voi olla lapselle tosi ihana juttu niinkuin itsellenikin lapsena.
Mutta voiko yhden päivän tai yön perusteella sanoa mitään allergiaoireista?

Jack Russelin terrieri ei allergisoi, kaverin mies allerginen ja ko. rotua kaksi kappaletta heillä. Ei oireita. Mutta koiraa ei kannata ottaa pelkästään lapsen kaveriksi eikä niin, että se luultavasti joutuisi olemaan paljon yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Allergiat aikuisilla vai lapsilla? Jos lapsilla, en lähtis koiraa ottamaan. Mulla on astma ja ollut koiria 20 vuotta ja uuden otan heti, kun hetki on sopiva.

Pahimmat oireet perheen lapsilla, ei kaikilla. Astmapiippua ollut käytössä. Koiran pitäisi olla rodultaan sellainen joka ei allergisoi, mutta mene ja tiedä sitten.

Vastuuttomia vanhempia, ei voi muuta sanoa. Tottakai lapsi haluaa yhtä ja toista, muttei ymmärrä mitä todellisuus voi olla oireiden kanssa. Ja allergiavapaata koiraahan ei ole olemassa, kuten tälläkin palstalla on sataan kertaan todettu.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Tulevalta kiertoonlaitettavaltahan tuollainen koira valitettavasti kuulostaa. Jo tuo, että harrastuksia on paljon ja yksinoloa tulossa koiralle ilmeisen runsaasti, tulee tietämään ongelmia.

Tätä minäkin vähän pelkään, vaikken kyllä uskalla siitä mitään sanoa. Enhän tietenkään tarkalleen tiedä miten ovat aikoneet asiat järjestää ja kuinka paljon koko perhe on poissa yhtäaikaa.
Koira tulee vilkkaalle pojalle kaveriksi, joka ei ehkä ole ihan paras pentuaikaa ajatellen.

Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Jack Russelin terrieri ei allergisoi, kaverin mies allerginen ja ko. rotua kaksi kappaletta heillä. Ei oireita. Mutta koiraa ei kannata ottaa pelkästään lapsen kaveriksi eikä niin, että se luultavasti joutuisi olemaan paljon yksin.

Hei älä jaksa... Joku voi vielä ottaa todesta.

No, en sitte. Mut oon kuullu tätä muualtakin. Korjatkoon joku jos kerran oon ihan hakoteillä tässä. Mut miksi sitten allerginen ihminen ei saa ko. rodusta oireita?

Alkuperäinen kirjoittaja Boogy:
Meille eka koira hankittiin tähän allergiaperheeseen siedätyshoidoksi. nyt niitä on kaksi, eikä oireita.

Tuokin voi siis tepsiä, siedätyshoito :) Toivotaan niin! Kaippa lääkärivanhemmat nämä asiat paremmin tietävätkin.

No, en sitte. Mut oon kuullu tätä muualtakin. Korjatkoon joku jos kerran oon ihan hakoteillä tässä. Mut miksi sitten allerginen ihminen ei saa ko. rodusta oireita?

Kaikki on todella yksilöllistä! Ei ole olemassa rotua, joka ei allergisoisi. Itse reagoin pahiten "karvanlähtö"-koiriin, toisiin olemattoman vähän. Silti ei ole järkevää ottaa elävää olentoa tuollaiseen tilanteeseen koekaniiniksi, etenkin kun vaakakupissa on myös lasten terveys. Yksi yö ei välttämättä kerro mitään. Ja näyttäisipä koko asetelma olevan aivan takapuolesta. Siis tokaluokkalaiselle kaveriksi, mutta vanhemmat eivät itse varsinaisesti halua koiraa... Just, ei näin, ei todellakaan näin.

Meille eka koira hankittiin tähän allergiaperheeseen siedätyshoidoksi. nyt niitä on kaksi, eikä oireita.

Tuokin voi siis tepsiä, siedätyshoito :) Toivotaan niin! Kaippa lääkärivanhemmat nämä asiat paremmin tietävätkin.

Pelkona on tietenkin, että siedätyksestä tulee altistus..mutta lääkäri kyllä osaa rajata sen.meillä harkittiin pitkään ja neuvoteltiin hoitavien lääkäreiden kanssa...ja ollaan tulokseen tyytyväisiä.

Pelkona on tietenkin, että siedätyksestä tulee altistus..mutta lääkäri kyllä osaa rajata sen.meillä harkittiin pitkään ja neuvoteltiin hoitavien lääkäreiden kanssa...ja ollaan tulokseen tyytyväisiä.

Hyvä, että teillä näin. Valitettavasti samanlaisella kaavalla toimineita päinvastaiseen tulokseen johtaneita tapauksia on todella monia, tuttavapiirissäkin. Oli todella surku sekä koiran että lapsen kannalta.

No mistäs mä tiedän. Ehkä niillä on 10 ilmanpuhdistinta, ne imuroi kerran tunnissa tai sitten allergikko on siedättynyt lemmikeilleen. Mutta koska jokaisella koiralla on iho josta lähtee hilsettä, ei 100% allergisoimatonta rotua ole olemasakaan. Typerää väittää muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nea:

Hyvä, että teillä näin. Valitettavasti samanlaisella kaavalla toimineita päinvastaiseen tulokseen johtaneita tapauksia on todella monia, tuttavapiirissäkin. Oli todella surku sekä koiran että lapsen kannalta.
totta. siksi tämä tehtiinkin hyvin harkiten ja lääkärien valvonnassa tehostetusti. siksi se toimi.

Mä olen allerginen (ja astmainen) kaikille muille kasvakasoille paitsi koirille ja tämä johtuu nimenomaan siitä, että meillä ON koiria. Tuttavapiirissäni on muutama muukin esimerkki, joilla siedätys toimii tehokkaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Mä olen allerginen (ja astmainen) kaikille muille kasvakasoille paitsi koirille ja tämä johtuu nimenomaan siitä, että meillä ON koiria. Tuttavapiirissäni on muutama muukin esimerkki, joilla siedätys toimii tehokkaasti.

Joillakin toimii, joillakin ei. Mutta jos asetelma on todella ap:n kuvaama, lähtisitkö siihen vielä väkisin ottamaan mukaan koiran, noilla perusteilla?

Alkuperäinen kirjoittaja opwf:

Joillakin toimii, joillakin ei. Mutta jos asetelma on todella ap:n kuvaama, lähtisitkö siihen vielä väkisin ottamaan mukaan koiran, noilla perusteilla?

Jos perhe tosiaan haluaa koiran ottaa, niin piruako tuota täällä vatvomaan? Eiköhän lääkärin koulutuksen omaavat aikuiset ihmiset osaa tehdä itsenäisiä päätöksiä ilman, että meidän täytyy asiasta täällä jauhaa?

Sekin ihmetyttää että miksi koira pitää saada nyt eikä esim. jo vuosia aiemmin, jolloin lapset halusivat koiraa mutta mm. allergiset syyt estivät. Yksi lapsista on jo pois kotoa. Hän oli niin allerginen ettei voinut meilläkään olla muutamaa tuntia kauemmin kun olo kävi tukalaksi.
Tarkoitan siis, että ovatko vanhemmat nyt pehmenneet vuosien saatossa ja antavat periksi ehkä huonon omantunnon takia, kun aikaa ei riitä edes omille lapsille? Mikseivät yrittäneet siedätyshoitoa jo aiemmin. Lähinnä tuntuu, että kun perheellä on mahdollisuus ja varaa mihin he haluavat, he voivat ottaa vaikka koiran koekaniiniksi ymmärtämättä mahdollisia seurauksia.
Tietenkin toivon, että asiat sujuisivat hyvin mutta kun tiedän miten hankalaa heidän suhtautumisensa on koiriin ollut ennenkin, niin jotenkin pahaa tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja opwf:

Jos perhe tosiaan haluaa koiran ottaa, niin piruako tuota täällä vatvomaan? Eiköhän lääkärin koulutuksen omaavat aikuiset ihmiset osaa tehdä itsenäisiä päätöksiä ilman, että meidän täytyy asiasta täällä jauhaa?

Päätöksenhän he itse tekevätkin, vai luuletko, että joidenkin kaksplussalaisten jauhaminen vaikuttaa p*skaakaan? Keskustelupalstoilla usein keskustellaan asioista ja koetetaan esimerkiksi löytää kolikolle kääntöpuolta tai tukea omille ajatuksille. Jos et halua keskustella asiasta, kannattaa varmasti vaihtaa triidiä. :)

Yhteistyössä