Viisasta koiran hankintaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sivusta seuraaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Alkuperäinen kirjoittaja opwf:
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Mä olen allerginen (ja astmainen) kaikille muille kasvakasoille paitsi koirille ja tämä johtuu nimenomaan siitä, että meillä ON koiria. Tuttavapiirissäni on muutama muukin esimerkki, joilla siedätys toimii tehokkaasti.

Joillakin toimii, joillakin ei. Mutta jos asetelma on todella ap:n kuvaama, lähtisitkö siihen vielä väkisin ottamaan mukaan koiran, noilla perusteilla?

Jos perhe tosiaan haluaa koiran ottaa, niin piruako tuota täällä vatvomaan? Eiköhän lääkärin koulutuksen omaavat aikuiset ihmiset osaa tehdä itsenäisiä päätöksiä ilman, että meidän täytyy asiasta täällä jauhaa?

Kukaan ei pakota sinua jauhamaan asiasta joka ei kiinnosta. Minua nyt sattuu kiinnostamaan tuon tulevan koiran kohtalo ja toisaalta lasten kohtalo. Tiedän että pentukoira kiintyy perheeseensä ja lapset varsinkin kiintyvät eläimiin. Olisi todella surullista että tyhmyyden takia molemmat lopulta kärsivät.
Ja ei, eivät lääkärin koulutuksen omaavat osaa välttämättä tehdä oikeita päätöksiä. Jotkut sokaistuvat kaikkivoipaisuudestaan niin, että lapset saavat koheltaa mielin määrin ilman valvontaa, koska vanhemmat voivat sitten paikata haavat ja vammat kun jotain sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ira:
Päätöksenhän he itse tekevätkin, vai luuletko, että joidenkin kaksplussalaisten jauhaminen vaikuttaa p*skaakaan? Keskustelupalstoilla usein keskustellaan asioista ja koetetaan esimerkiksi löytää kolikolle kääntöpuolta tai tukea omille ajatuksille. Jos et halua keskustella asiasta, kannattaa varmasti vaihtaa triidiä. :)

Mä toin keskusteluun oman kokemukseni (allergia + koirat) ja näkemykseni (perhe itse päättää ) asiasta, joten halua keskustelulle siis löytyi.

Mitä sinä olet keskusteluun mielestäsi tuonut, "ira"?

Entäpä miten sinä hyvä Besserwisser olet vastannut otsikon kysymykseen tässä aiheessa? Olemme tavallaan samoilla linjoilla itse asiassa, mutta ohitit sujuvasti itse pointin. Mikä tekee ap:n kertomasta perheen tilanteesta otollisen koiran hankintaan, onko se viisasta juuri noilla ehdoin? Sekö, että vanhemmat ovat lääkäreitä? Vaiko se, että lapsi tarvitsee "jonkun" seurakseen, kun vanhemmat ovat töissä? Joku muu syy?

Kyllä koiraa hankkiessa täytyy ottaa huomioon myös se, kuinka sen koiran hoitoon on valmis sitoutumaan, onko KOKO PERHE koiranhankinnan takana. Olennaista on elävää olentoa soppaan sotkiessa se, mitkä ovat resurssit ja todennäköisyys siihen, että koira tosiaankin saa alusta loppuun asti arvoistaan kohtelua ja hyvää hoitoa, eikä ole kokeilumielessä hankittu juttu. Eihän tässä tapauksessa ole kyse pelkästään allergioista, sen huomasit ehkä itsekin jo? Ap on selvästi huolissaan nimenomaan kokonaisuudesta, millä perusteilla ja mihin tilanteeseen koiraa ollaan ottamassa.

Jos arki itsessään on jo hieman dysfunktionaalista ja kiireistä, kannattaisi varmastikin hoitaa ensin muut asiat kuntoon ennenkuin lähtee hämmentämään lisää. Koira(npentu) vaatii aikaa, jaksamista, viitsimistä, motivaatiota, kouluttamista, ja vähän lisää vielä aikaa. Koiranomistajana sen varmasti tiedätkin. Lapsen kaverina oleminen on toki kaunis ajatus, mutta käytännössä pilvilinnaa, vaikka toki voi osa palapeliä ollakin. Koiraa hankkiessa vanhempien osuus ja panos on aina se kaikkein olennaisin, ja nimenomaan vanhempien tulisi ymmärtää olevansa vastuuhenkilöitä, jotka ovat vastuussa koirasta, sen peruskouluttamisesta yhteiskuntakelpoiseksi ja hyväksi perheenjäseneksi, sekä kaikenlaisista tarpeista jopa 15 vuoden ajan tai ylikin.

Monilta jää tärkeitä asioita pohtimatta ajoissa, kun ollaan niin innokkaasti hankkimassa lapselle sitä kaveria, "kun kerran lapsi nyt sellaista niin kovasti tahtoo, vaikka ei me kyllä oikein olla koskaan oltu sen kiinnostuneempia hankkimaan koiraa", miltä se nyt tässä tapauksessa tahtoo vähän vaikuttaa.

Mitä *elvettiä se täällä kellekään kuuluu ( edes tuttaville ) ottaako tämä perhe koiran vai ei? Täytyykö taas koettaa tuoda oma paremmuutensa esiin? Eiköhän perhe jossa on aikuiset vanhemmat ole ajatelleet asiaa ihan riittämiin.

Voi että alkaa sieppaamaan nämä jatkuvat aloitukset siitä miten "tuttavankumminkaimankaverinisänäidinveljensisarentyökaveri" tekee tyhmästi! Herranen aika. Jos et ole vielä nähnyt että koira tuossa perheessä kärsii niin älä viitsi alkaa jauhamaan pjaskaa.
Koska ihan oikeasti, tuo perhehän voi olla oikeasti todella hyvä paikka koiralle :) Paljon parempi kuin jossain muualla.

Antakaa hyvänen aika ihmisille mahdollisuus ilman että pitää teilata saman tien. Sitten jos näet että tämä perhe ei ruoki tai hoida eläintä hyvin tai eläin muuten kärsii niin sitten voit tulla sanomaan että "voivoi kun tämäkin perhe otti koiran ja vaikuttaa niin siltä ettei se ole hyvä idea" :)

Nimimerkillä 15 vuotta koiria kasvattanut ja erilaisiin perheisiin tutustunut.

Ensinnäkin... Ihmettelen jos perheessä on ollut jo gerbiilejä... Nuo pienet karvaiset ovat niitä suurimpia allergisoijia... Meillä perheessä 3 koiraa, pojalla astma ja jos koirista tulisi oireita niin ne lähtisivät... Joten kyllä se vaan niin on että toiset reagoivat joihinkin asioihin ja toiset eivät. Meillä pahin on hevoset vaikka koskaan ole ollut tekemisissä...

Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Jack Russelin terrieri ei allergisoi, kaverin mies allerginen ja ko. rotua kaksi kappaletta heillä. Ei oireita. Mutta koiraa ei kannata ottaa pelkästään lapsen kaveriksi eikä niin, että se luultavasti joutuisi olemaan paljon yksin.

Hei älä jaksa... Joku voi vielä ottaa todesta.

No, en sitte. Mut oon kuullu tätä muualtakin. Korjatkoon joku jos kerran oon ihan hakoteillä tässä. Mut miksi sitten allerginen ihminen ei saa ko. rodusta oireita?

Miehen veljen pojalla on tämmönen ja mä en voi edes matkustaa samassa autossa, missä se koira on matkustanut.
Allergiat on yksilöllisiä. Joku ihminen saattaa saada oireita jostakin rodusta ja toinen taas ei.

En minäkään täällä mainosta, et podhalanski on allergiavapaa koirarotu (siis minä en oirehdi sen kanssa).

Alkuperäinen kirjoittaja Taas niin tätä:
Mitä *elvettiä se täällä kellekään kuuluu ( edes tuttaville ) ottaako tämä perhe koiran vai ei? Täytyykö taas koettaa tuoda oma paremmuutensa esiin? Eiköhän perhe jossa on aikuiset vanhemmat ole ajatelleet asiaa ihan riittämiin.

Jos kerran olet 15 vuotta koiria kasvattanut, tiedät varmaan, että aikuisuus ei ole tae siitä, että asioita harkitaan edes puoliväliin. Se on fakta, että harkitsemattomia ja impulsiivisia ihmisiä on, ja tietysti siihen vielä tyhmät päälle. Ne kun hankkii lemmikkejä, niin eihän se aina nätisti pääty. Musta on hyvä että asioita päivitellään, sillä edes joku saattaa herätä ajattelemaan asioita lemmikinkin kannalta.

Voihan se tietysti olla, että olet niitä kasvattajia, jotka eivät eläintensä perään paljoa huutele, ja siksi haluat uskoa kaiken menevän aina mallikkaasti?

Alkuperäinen kirjoittaja Taas niin tätä:

Mitä kenellekään kuuluu oikeasti mitkään asiat, mitä keskustelupalstoilla kirjoitetaan?

Toisekseen, mun mielestä ei kuulosta siltä, että perheen aikuiset olisivat ajatelleet asiaa ihan loppuun asti.

15 vuotta kasvattanut on ilmeisesti sitä mieltä, että on oikein soveliasta ottaa koira, vähän kokeilla tuleeko oireita, ja jos tulee, niin ei muuta ku koira kiertoon. Vastuuntuntoista?

Se, että joskus tietyn rotuinen koira on ollut yhden yön kylässä, ei tarkoita sitä, etteikö pidemmällä altistumisella oirieita tulisi. Mun korvaan kuulostaa aika hätiköidyltä toiminnalta.

En tarkoita sitä että kaikki harkitsevat koiran ottoa enkä edes sitä että kaikki olisivat soveliaita koiranomistajia mutta minusta on tosi ikävää tuon perheen kannalta että joku tuttava päivittelee asiaa keskustelupalstalla? Eikä asiasta voisi keskustella tämän perheen kanssa sitten suoraan?
Minä en itse ottaisi mitään karvaista eläintä mikäli perheessämme olisi allergiaa/astmaa, ja jos nyt joku sairastuisi niin luopuisin eläimistäni, haikein mielin tosin tietysti.

Jos ap. itse miettisi että ottaisiko koiran kun heillä on allergiaa niin tämähän olisi juuri sitä mitä aloittaja haluaa. Mielipiteitä ja vinkkejä asian suhteen kun aiheuttaa keskustelua.
Mutta kun hän puhuu tuttavastaan niin minusta tämä on silloin aivan turhaa päivittelyä. Luultavasti tämä kyseinen koiran ottaja ei tätä kuitenkaan edes lue.

Tämä aloitus oli ap:n kohdalta lähinnä vain sellaista omalle mielipiteelleen vahvistusta hakeva. Tyyllin "vai mitä että minä olen oikeassa kun ajattelen että tuttavani ei voisi tuossa tilanteessa ottaa koiraa" jne.

Jos minulta on koiraa ottamassa joku joka ei mielestäni ole pätevä/hyvä koiranomistaja niin en koiraa myy.
Ja kaikkien minulta kodin saaneiden koirien omistajien kanssa olen edelleen yhteydessä. Myös niiden jotka ovat syystä tai toisesta vaihtaneet kotia vuosien varrella.

Yhteistyössä