Viisauden hampaan poistosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lille"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lille"

Vieras
Hoi, te keltä on poistettu viisauden hammas/hampaat. Mulla olis tämmönen operaatio edessä jonkin ajan kuluttua, niin tuntemuksia ennen ja jälkeen toimenpiteen, onko millaisia olleet? Pelottaa niin vietävästi...

No multa on leikattu kerralla 3 ja sillon laitettiin tikit. Yksi vaan vedettiin aiemmin ja se jätettiin vaan auki. Leikkaamisen jälkeen ainakin oli aika semmonen reppana-fiilis, mutta ei silleen sattunut, kun otti kipulääkkeitä, inhottavinta on vaan se, että tulee verta ja on semmoset haavat suussa ja inhottaa.

Kannattaa pitää kylmää siinä poskella, niin ei tule niin isoa mustelmaa tai ehkä ei ollenkaan. Hampaan vetäminen oli oikeastaan aika pieni juttu, mutta kun leikattiin, niin mulla kyllä turpos naama oikeen kunnolla ja tuli aikamoiset mustelmat. Mut ei se mitään järkyttävää ollut kumminkaan. Poskiontelonpunktio on paljon inhottavampaa.

Ihan vinkkinä,että älä niele puudutusainetta. Mä tein sen virheen ja siitä seuras helvetillinen kurkkukipu. En pystynyt nielemään yhtään. Kaikki piti sylkeä pois. Jostain syystä toi operaatio lisää syljen eritystä, ainakin mulla. Ota ennen toimenpidettä särkylääkettä ja varaa kotiin jotain kylmää, jota voi laittaa posken päälle. Se pienentää turvotusta. Mulla poski turposi niin paljon,että en saanut edes haarukkaa suuhuni. Olin siis syömättä pari päivää.

Kun kivut ja turvotus olivat poissa varoin aika pitkään syömästä tuolla toisella puolella.

[QUOTE="lille";22077777]Hoi, te keltä on poistettu viisauden hammas/hampaat. Mulla olis tämmönen operaatio edessä jonkin ajan kuluttua, niin tuntemuksia ennen ja jälkeen toimenpiteen, onko millaisia olleet? Pelottaa niin vietävästi...[/QUOTE]

Mulla on olleet helpot poistettavat. Suorat juuret, jotka kuvataan ennen toimenpidettä. Hampaat vain käytännössä nostettu pois. Ei satu, ku puudutettu. Yhden hampaan poiston jälkeen jouduin ottamaan särkylääkkeen. Muista ei mitään kipuja.

Toimenpide itsessään niin, että leuka puudutettu. Hammas irrotettu ikenestä ja vähän nitkutettu jollain piikillä ja tongilla ylös. Kokonaiskesto ehkä 5min.

Mulla on poistettu 1 yläviisuri vetämällä ja 1 juurihoidettu poskihammas myöskin vetämällä, se kylläkin piti laittaa osiksi ja oli aika hankala poistaa.
Ennen operaatiota pelotti kovasti, mutta puudutukset tehosi varsinkin tuohon viisuriin ihan täydellisesti. En tuntenut minkäänlaista kipua, mutta pelkäsin koko ajan että se hammas lähtee sieltä niin voimalla että hammaslääkäri lentää penkiltään ja mun poski repeää :D No, sellaista ei taida tapahtua koskaan. Hammas nitkuteltiin pikkuhiljaa irti ja se oli siinä. Toipuminen oli nopeaa, kipulääkkeitä en tarvinnut lainkaan.
Tää juurihoidettu hammas olikin vähän keljumpi tapaus. Hammas alkoi vihloa ja temppuilla heti juurihoidon valmistuttua, ja muutaman kuukauden päästä pyysin että poistetaan hammas. Olin raskaana ja jatkuva hampaan puudutus, kuvaus ja ronklaus alkoi ahdistaa, kun kyseessä oli kuitenkin tapettu hammas. Tulehduksen takia hammas ei puutunut täysin, ja juurihoidon takia hammas oli niin hauras että mureni pieneksi silpuksi. Lopulta hammas laitettiin 3 osaan ja vedettiin juuri kerrallaan pois. Poisto sattui jonkin verran, ja lisäpuudutusta tarjottiin, mutta en halunnut sitä enempää raskauden takia. Kyllä tilanne oli ihan siedettävä, varsinkin kun tiesin, että ei se ikuisuuksia kestä. Jälkisärkyjä ei tämänkään hampaan poistosta juurikaan muodostunut, helpotus oli suuri kun pääsin siitä karmeasta särystä ja vihlonnasta eroon. Muutaman parasetamolin nappasin poistoa seuranneina päivinä.

mulla otettiin 2 viisuria muutama viikko sitten ja täytyy sanoa et pelkäsin toimenpidettä kuukausia etukäteen, koko kesä meni jännittäessä. No itse poisto oli helppo ja kivuton, 20 min ni pihalla hammaslääkäristä. Esim. hammaskivenpoisto sattuu paljon paljon enemmän. Vasenta puolta ei sattunut ollenkaan poiston jälkeen, oikata noin viikon verran ja siihen auttoi burana hyvin. Joten älä turhaan jännitä, tietty jokaisella nää kokemukset on hiukka erilaisia, toisilla sattuu enempi ku toisilla.

Multa poistettu alaviisurit leikkaamalla kun ei lähteneet kiskomalla. Kesti melkein tunnin/hammas ja kulu buranaa kyl niiden jälkeen. Puudutekaan ei vieny kokokipua operaatiossa. Vetämällä varmasti sujuu helpommin.

Yhteistyössä