Vinkit olisi tarpeen lasten kasvatuksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "qaz"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

"qaz"

Vieras
Tilanne on se, että lapset ovat todella tottelemattomia. Ne huutaa, riehuu, tappelee, ei tottele, puhuvat epäkohteliaasti, jos jotain pyytää tekemään niin eivät tee, eivät kerää lelujaan, jättävät kaiken lojumaan ympäriinsä ja niskoittelevat ihan mielensä mukaan. Ammatti-ihmiset ja järkikin sanoo että lastee pitää totella, lasten kuuluu kunnioittaa toisiaan ja muita ihmisiä, lapset pitää saada kuriin jne. Mutta kun se on turhaa sanahelinää, lapset ei vaan tottele. Mitä voi tehdä, kurittaa kun ei saa, eikä huutaakkaan, eikä tosin huuto edes auta, kokeiltu on. Aresti ei toimi, koska temppuilu jatkuu samantien kun aresti loppuu, ja osa karkaa arestistakin juoksentelemaan ympäriinsä, ettei niitä kiinni saa. On kokeiltu lahjomista, kiristämistä - tyyliin jos olet kiltisti saat sitä ja sitä, ja jos et tottele nyt niin et saa sitä ja sitä. Sekään ei auta. On laitettu rangaistuksia ettei saa esimerkiksi pelata tietokonetta, mutta sekään ei vaikuta mitenkään. Nyt alkaa tosissaan olla keinot loppu, osaisitteko te antaa vinkkejä kuinka lapset saisi tottelemaan ja kunnoittamaan kanssaeläjiä.

Vaikuttaa siltä että lapsia on monta ja ikäeroa pieniä? Väsyneet vanhemmat? Meillä on muutama tenava ja kuriongelmia ei ole ollut. Kuri on kova, sanktiot laitetaan käytäntöön heti ja niskuroinnista ei sallita. Onko auktoriteetin vajetta?

Saako lapset riittävästi vanhempiensa kanssa kahdenkeskistä aikaa sekä hellyyttä? Hassutellaanko teillä? Puuhasteletteko minkä verran ja mitä yhdessä? Vanhempien välit keskenään millaiset?

Yleensä nämä ongelmat johtuvat vanhemmista, ei lapsista. Katsele Supernanny ohjelmaa.

Todennäköisesti lapsesi saavat hurjasti huomiota töllöntöistään ja positiivista huomiotaei juurikaan. Keskity kiireettömään yhdessäoloon ja kehumiseen. Huomioi aina sitä lasta joka käyttäytyy hyvin ja jätä huonosti käyttäytyvä huomiota.
Esim jos lapsi a riehuu ja lapsi b lukee kirjaa niin älä huomaa a:tavaan mene b:n luokse kysymään voitaisko lukea yhdessä.
Älä kuitenkaan vertaile lapsis toisiinsa(siis älä esim sano katso kun a:kin on jo pukenut päälleen tms)

Valitse asioita joita 'harjoitellaan' esim meillä harjoitellaan nyt pöydässä käyttäytymistä. Mitäs pöydässä ei saa/saa tehdä? Sitten tarroja palkinnoksi kun menee hyvin. Ja hyväksy se että välillä se tarra jää saamatta vaikka siitä tulee iso poru. Uskalla aiheuttaa pettymyksiä lapsille.

Kerto etukäteen kun johonkin mennään että miten siellä kuuluu käyttäytyä, esim autossa juttelet kun ollaan menossa uimaan että muistattteko että uimahallissa ei saa juosta, äitiä pitää totella altaalla tai lähdetään saman tien pois jne. Autossa ne vielä kuuntelee sua, jos odotat että ne villiintyy ja alat sitten uhkailla ja ladella ehtoja niin alkaa olla jo myöhäistä.

Näkemyksiähän on monia. Itse en kannata Supernannyn tyyliä, enkä oikeastaan edes allekirjoita noita kirjoittamiasi asioita. Siis on aivan luonnollista minusta, että lapset ei aina tottele koneen lailla ja jos niin olisi, olisin suorastaan huolestunut siitä onko lapsi alistettu liian ankaralla kurilla. Kyllä lapsikin saa kyseenalaistaa ja olla joskus huonotuulinen.

Itse valitsen taisteluni ja olen joissain asioissa valmis myönnytyksiin. Oikeastaan pidän lasta ihan normaalina ihmisenä, jonka kanssa voi keskustella asioista, tehdä sopimuksia ja myönnytyksiä. Ennen kaikkea pyrin opettamaan lapselle empatiaa ja se tapahtuu ihan keskustelemalla, ei käskyin ja rangaistuksin. Mutta on tottakai myös ehdottomia asioita, joista ei jousteta. Niitä on kuitenkin vaan sellaiset, jotka on lapsen omat tai toisen hyvinvoinnin kannalta tärkeitä.

Varmasti riippuu lapsen temperamentista, mutta meillä sopiminen on toiminut tosi hyvin. Ei niin, että minä kiristän tai lahjon ja lapsi vaan kuuntelee, vaan molemmat osallistuu sopimuksen laadintaan. Ne menee usein vieläpä niin, että lapsi saa ensin sen kivan asian ja myöhemmin, joskus vasta seuraavana päivänä on vuorossa se lapselle ikävämpi osuus. Ja toimii hyvin, vaikka joku voisi sanoa että on epäjohdonmukaista, jos tänään annetaan jossain asiassa periksi ja seuraavana päivänä sitä vaaditaan. Mutta ei sitä oikeastaan edes tarvitse vaatia, koska lapsi on oppinut että sopimukset pidetään ja hän tekee sovitut asiat vastaanhangoittelematta. Korkeintaan tarvitsee muistuttaa, mitä sovittiin.

Mutta jokainen tyylillään ja erilaisia tavoitteitakin voi lastenkasvatuksessa olla. Itse ajattelen myös siltä kannalta, että kasvatan lasta aikuisuutta ajatellen enkä toivo hänestä tulevan mitään kyseenalaistamatonta alamaista. Sen sijaan kylläkin toivon, että hänestä varttuu empaattinen ja sopimuksista kiinni pitävä ihminen.

Minun lapsiin toimii (ei voi sanoa toimiiko ap:n kotona kun lapset on niin erilaisia) se että motivoidaan etukäteen. Huoneen siivous esimerkiksi. Huoneessa on kivempi leikkiä ja asua kun se on siisti. Epäjärjestykseen pesii pikkuelukoita (tytön silmät avautuivat siivoamisen suhteen kun näytin himohamstraajan kodin jossa vilisi torakoita). Lapsi saa sisustaa huonetta oman mielen mukaan, ostaa omanlaiset verhot ja matot ja hällä on oma pinkki pölyhuiska jne. Ei lahjomista vaan järkeily miksi siisti huone on kiva ja vapauksia hoitaa ja sisustaa omaa luukkuaan tekee huoneen järjestelystä kivempaa.

Syönnissä en pakota vaan luotan että lapsi syö mitä tarvitsee. Tarjoan monipuolista ja sopimus on että maistetaan, vaikka vain nuolaistaan, syödä ei ole pakko koskaan. Kuitenkin ruoka ajoista pidetään kiinni ja vain ruoka aikoina on tarjottavaa (pysyy omakin kroppa suht jonkunlaisena kun ei itsekkään salaa napostele). Ruokailu ei ole pakkopullaa ja maistaminen on ihan jännää, nauretaan jos joku maistuu ihan hirveelle.. Rohkein on joka maistaa isoimman palan.

Pesytyminen ja pukeutuminen. Joskus olen päästänyt lapsen pakkaseen ilman hanskoja ja vesisateeseen ilman kumppareita. Äkkiä tulevat siihen tulokseen ihan itse että kuivat jalat ja lämpimät sormet on sittenkin ihan kivat. Pesulle mennään koska hiki haisee pahalle ja onko kiva kun haisette ja kaverit alkaa huomautella? Ei ole kiva. Likainen iho kutisee ja siihenkin voi ihan hyviä pesiä joku oikein ilkeen näköinen elukka (kuvan etsinnässä google ja mielikuvitus on hyvä apu).

Rennosti vaan.

Yhteistyössä