Vinkkejä kaipaan kovasti...tokaluokkalainen unohtaa lähes päivittäin tehdä osan läksyistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ekalla tätä ongelmaa ei ollut, mutta nyt on sitten senkin edestä.

Hän joko :

a) merkkaa läksyt, mutta unohtaa kirjan kouluun

b) merkkaa läksyt, mutta unohtaa että ko. aineesta tuli läksyä, eikä tarkista asiaa

c) unohtaa merkata läksyt, eikä siis muista että läksyjä tuli

Mä olen soittamassa opettajalle tasalta, kun hän on taas tavattavissa, mutta ajattelin kysyä onko teistä jollakulla kokemusta ja mikä olisi kätevä ratkaisu?

Kotona tarkistamme läksyt yhdessä ja pyrimme käymään kaikki kirjat läpi jolloin näemme mitä läksyjä on merkattu jne. Pakkaa sekoittaa sekä minun, että lapsen kohdalla koulun vaihdos ja uudet tavat.

Tänään mm. tuli aivan yllätyksenä että osa läksyistä merkataankin vihkoon...sen oli tyttö eilen unohtanut, enkä ollut tajunnut vihkoa näytille pyytää kun en tiennyt että osa läksyistä merkataan sinne.

Mutta pääsääntöisesti on tullut noita "en muistanut merkata" ja "kirjat jäi kouluun" on heti hyvänä kakkosena.

Toimisikohan läksyvihko...siis että tyttö merkkaisi KAIKKI läksyt aina siihen yhteen ja samaan läskyvihkoon? Vai sekoittaako se pakkaa entisestään?

Muita ideoita?

Kummankin mukulan koulussa on vihkot, joihin nämä merkataan. Ekaluokkalaisen vihkoon lapsi itse merkitsee läksyt, ope laittaa merkinnät viikon lopulla, onko läksyt olleet tehtyinä ja vihko tulee allekirjoitusta varten kotiin. Kolmasluokkalaisella myös vihko, johon vapaammin kirjoittavat läksyt ja opitut asiat sekä ne asiat, joissa kaipaa vielä lisäharjoitusta. Viime talvena esikoisen koulussa piti parin kk ajan hyväksyä Wilmassa lapsen tekemät läksyt ja muut. Kuopus tekee läksyt ip-kerhossa (onneksi, sillä en osaa venäjää!) ja muistuttelen kumpaakin varmuuden vuoksi kotonakin.

[QUOTE="vieras";21995812]Vaikuttaa siltä, että lapsesi ei halua tehdä läksyjä.

Itse tein aina läksyt innolla heti koulusta päästyäni.[/QUOTE]

Kyse ei voi olla puhtaasti siitä, sillä hän tekee suurimman osan läksyistä ja aina sieltä välistä unohtuu joku. Eikä kyseessä ole mikään tietty aine.

Tuo lapsi on äärimmäisen hajamielinen, joten osittain johtuu siitä...osansa on varmasti motivaatiollakin, mutta puhtaasti siitä ei ole kyse.

Yhteistyössä