Vinkkejä meidän perheen arkirytmiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Soluttautuja

Aktiivinen jäsen
19.01.2007
8 058
1
36
Meidän arki menee näin:

Minä herään klo 5.30 ja lähden koirien kanssa lenkille, klo 7.30 vien kuopuksen eskariin ja menen töihin. Klo 16.30 palaan töistä, teen ruoan, hoidan pyykkihuoltoa, imuroin n. joka toinen päivä, ja talvella kannan puut, lämmitän uunin ja teen lumityöt. Koirien kanssa mennään iltapissille n. klo 20.

Mies on yleensä töissä klo 11-19, joten hän herää aamulla esikoisen kouluun lähdöstä riippuen klo 8.15-9.45. Ei tee aamulla mitään kotihommia, tulee töistä klo 19.30, syö ja rojahtaa sohvalle katsomaan telkkaria.

Miten ihmeessä saan miehen ymmärtämään, että hän vois aamulla tehdä jotain hyödyllistä, mikä helpottas minun päiviä. Minun jaksaminen on nimittäin todella koetuksella :(

No jos ole tsuostunut tuohon jo kovin pitkään, niin saavutetuista eduista luopuminen on kenelle tahansa vaikeaa, joskus jopa mahdotonta. Mutta voisitte esim yhteistuumin siirtää nuo lumityöt, lämmityksen tai koirat miehen kontolle. Se miten se käytännössä toteutetaan ei mulla ole hajuakaan kun en miestäsi oikeasti tunne.

Sinä teet lumityötkin, haloo! Eikö nyt mies voisi tehdä edes ne aamulla ennen töihin menoa? Samoin puiden kantamiset ja talon lämmittäminen, ne vois mies varmasti hoitaa. Miksi teillä alunperin on jakautunu työt noin epätasaisesti?

No jösses! Se on se miehinen juttu, jos on ensin äiti passannut ja sitten vielä vaimo passannut (varsinkin silloin kun on vielä ollut lasten kanssa kotona...) niin jos on saanut noin paljon etuisuuksia, niin eipä ne niistä tykkää luopua. Monet naiset tykkää (minä mukaan lukien) tehdä itse kaikki asiat, että tulee kunnolla hoidetuksi/tekee ne nopeammin/paremmin jne. mutta sitten kun mitta tulee täyteen, menee hermot. :saint:

Mun vinkki on se, että reilusti nostatte kissan pöydälle ja sä vaan yksinkertaisesti kerrot, että homma ei toimi näin ja toisenkin on pakko osallistua. Jos mies ei ole täysin aivoton, ymmärtää kyllä. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sinä teet lumityötkin, haloo! Eikö nyt mies voisi tehdä edes ne aamulla ennen töihin menoa? Samoin puiden kantamiset ja talon lämmittäminen, ne vois mies varmasti hoitaa. Miksi teillä alunperin on jakautunu työt noin epätasaisesti?

Mies kyllä tekee lumityöt, jos on yöllä satanut, mutta jos päivällä sataa, niin sitten ne jää minulle. Silloinhan on jo pilkkopimeetä, kun mies on kotona. Samoin tuossa uunin lämmittämisessä menee 2-3 tuntia, joten ei sitä kamalan myöhäksi voi jättää, että saa pellit kiinni ja pääsee nukkumaan :/

Meillä myös miehen kanssa erilaiset työajat: minulla 9-17 ja miehellä 11-15 + iltaisin 19-22. Kotityöt tekee se joka ehtii, esim. minä laitan aamulla ennen töihin lähtöä pesukoneen päälle ja mies ripustaa pyykit kuivumaan. Samoin viikon ruoka- ja kauppalistojen laatiminen on yleensä minun hommiani, mutta mies käy kaupassa listan perusteella ja joko tekee iltapäivällä ruoan valmiiksi tai ainakin aloittelee. Ja kyllä meilläkin alkuaikoina saattoi olla ne pyykit vielä iltapäivälläkin koneessa, mutta nykyään jo homma toimii melko saumattomasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:

Mies kyllä tekee lumityöt, jos on yöllä satanut, mutta jos päivällä sataa, niin sitten ne jää minulle. Silloinhan on jo pilkkopimeetä, kun mies on kotona. Samoin tuossa uunin lämmittämisessä menee 2-3 tuntia, joten ei sitä kamalan myöhäksi voi jättää, että saa pellit kiinni ja pääsee nukkumaan :/

Voiskos sen uunin lämmittää aamulla? Sä laitat tulet kun heräät tai lähet töihin ja mies jatkaa. Ja puut kantaa mies edellisenä iltana sisälle. Sä paat pellit kiinni kun tuut kotiin?

Alkuperäinen kirjoittaja naksu:
Olisko mitenkään mahdollista että miehes veis ton eskarilaisen ainakin joka toinen päivä . Tuskin eskari klo 8 alkaa . Meilä eskari alkaa ainakin tossa klo9.

Eskari on ihan työmatkan varrella, joten siitä ei minulle iso vaiva ole. Ja miehen mielestä hänen on ihan turha aamulla herätä niin aikaisin, kun minä jokatapauksessa olen hereillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:

Voiskos sen uunin lämmittää aamulla? Sä laitat tulet kun heräät tai lähet töihin ja mies jatkaa. Ja puut kantaa mies edellisenä iltana sisälle. Sä paat pellit kiinni kun tuut kotiin?

Tuo ois muuten ihan hyvä ajatus, mutta tuo meidän uuni on niin huono, että jos peltiä ei laita kiinni heti, niin kaikki lämpä karkaa pihalle :kieh:

Yhteistyössä