Vinkkejä, miten alkaa perustaan Koulukiusatuille tukiryhmää tmv.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lapseni on kärsinyt koulukiusaamisesta viimeiset 8-vuotta. Välissä pari vuotta rauhallista, kun vaihtoi koulua. Mutta nyt on taas viimeiset pari vuotta ollut kiusattuna ja asiaan ei näytä muutosta tulevan.
Äitinä asia mielessä päivittäin ja kuinka saada lapselle apua ja ystäviäkin. Lapsella onneksi on koulun ulkopuolella muutama todella hyvä ystävä (pari tosin "lähtenyt" niistäkin, kun kiusaajat saaneet päät kääntymään), mutta koulupäivisin ei oikeastaan ketään.
Tässä sitten tuli ajatus, että pitäisikö itse perustaa koulukiusatuille tukiryhmä ja jotain toimintaa suunnitella sen ympärille. Vanhempien kanssa tai ilman.
Kaupungissamme ei ole kyseistä toimintaa vielä, eikä lähikunnissakaan.
Onko teillä kokemusta tämän tyylisistä tukiryhmistä? Ajattelin, että tapaamisissa olisi jotain toimintaa, esim. leipomista yhdessä, retkiä (ulkoilua ja makkaranpaistoa), kenties jotain keskusteluja psykologin kanssa yhdessä (luennon omaisesti).
Lapset tutustuisivat toisiinsa ja saisivat vertaistukea ja vanhemmat myös saisivat vertaistukea. Itse olen kokenut olevani todella yksin tämän koulukiusaamis asian kanssa ja olisin alkuun itse kaivannut vertaistukea, ehkä saanut muilta saman kokeneilta vanhemmilta neuvoja ja vinkkejä kuinka edetä asiassa.

Lapseni on kärsinyt koulukiusaamisesta viimeiset 8-vuotta. Välissä pari vuotta rauhallista, kun vaihtoi koulua. Mutta nyt on taas viimeiset pari vuotta ollut kiusattuna ja asiaan ei näytä muutosta tulevan.
Äitinä asia mielessä päivittäin ja kuinka saada lapselle apua ja ystäviäkin. Lapsella onneksi on koulun ulkopuolella muutama todella hyvä ystävä (pari tosin "lähtenyt" niistäkin, kun kiusaajat saaneet päät kääntymään), mutta koulupäivisin ei oikeastaan ketään.
Tässä sitten tuli ajatus, että pitäisikö itse perustaa koulukiusatuille tukiryhmä ja jotain toimintaa suunnitella sen ympärille. Vanhempien kanssa tai ilman.
Kaupungissamme ei ole kyseistä toimintaa vielä, eikä lähikunnissakaan.
Onko teillä kokemusta tämän tyylisistä tukiryhmistä? Ajattelin, että tapaamisissa olisi jotain toimintaa, esim. leipomista yhdessä, retkiä (ulkoilua ja makkaranpaistoa), kenties jotain keskusteluja psykologin kanssa yhdessä (luennon omaisesti).
Lapset tutustuisivat toisiinsa ja saisivat vertaistukea ja vanhemmat myös saisivat vertaistukea. Itse olen kokenut olevani todella yksin tämän koulukiusaamis asian kanssa ja olisin alkuun itse kaivannut vertaistukea, ehkä saanut muilta saman kokeneilta vanhemmilta neuvoja ja vinkkejä kuinka edetä asiassa.
Älä nyt ainakaan jätä lastasi sellaiseen kouluun, jossa häntä kiusataan. Ihan mikä tahansa muu vaihtoehto on hyvä. Aikuinenkaan ei kestä jatkuvaa kiusaamista sairastumatta, eikä sitä ainakaan kestä lapsi, jolla on vielä kehitys kesken.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Älä nyt ainakaan jätä lastasi sellaiseen kouluun, jossa häntä kiusataan. Ihan mikä tahansa muu vaihtoehto on hyvä. Aikuinenkaan ei kestä jatkuvaa kiusaamista sairastumatta, eikä sitä ainakaan kestä lapsi, jolla on vielä kehitys kesken.

Koulua on vaihdettu. Ja asiat meni alkuun hyvin. Yläaste toi taas ongelman esiin, kun vanhat kiusaajat tulivat samaan kouluun ja saivat lisää porukkaa ympärille. Asiaa hoidetaan koko ajan ja lapsi itse sanonut, ettei halua koulua vaihtaa. Eikä täällä oikein ole edes koulua, minne vaihtaa..Naapurikaupunki olisi ainoa vaihtoehto.

En itse perustaisi kerhoa kiusatuille, koska se leimaa lasta, ja määrittää koko toimintaa sen kiusaamisen perusteella.
Voisitko vain alkaa tukea lastasi näissä nykyisissä kaverisuhteissa? Vie heitä eri paikkoihin, retkille, ratsastamaan, konsertteihin, pienille matkoille. Kun arjen rutiinit vähän rikkoutuvat, ystävyyssuhteet vahvistuvat ja lapsen itsetunto vahvistuu. Hänellä on taas enemmän voimia kohdata se kouluarki. Samalla lapsen sosiaalinen status pysyy normaalina sen oman kouluryhmän ulkopuolella.
Myös harrastus, jossa lapsi saa mahdollisimman paljon kontakteja, on hyvä. Ilmaisutaitoon ja teatteritoimintaan perustuva harrastus on ollut henkireikä monelle kiusatulle. Ja kun kaveripiiri laajenee, se kiusaaminen saa oikeat mittasuhteet, eikä kiusaajista tule lapsen silmissä jotenkin ylivoimaisia, vaan pelkkiä huonotapaisia, empatiakyvyttömiä, lapsellisia kusipäitä mitä he todellisuudessa ovat.

No mitä meinasit? Että pidät kiusattujen iltamia koulun liikuntasalissa joka tiistai klo 19, vai perustatko nettifoorumin joita jo on? Jalo ajatus, mutta tutustu nyt kuitenkin tarjontaan mitä alueella on. Sanot ettei ole, mutta pirauta kiusattujen tuki ry:lle ja kysy lisätietoja.

Koulua on vaihdettu. Ja asiat meni alkuun hyvin. Yläaste toi taas ongelman esiin, kun vanhat kiusaajat tulivat samaan kouluun ja saivat lisää porukkaa ympärille. Asiaa hoidetaan koko ajan ja lapsi itse sanonut, ettei halua koulua vaihtaa. Eikä täällä oikein ole edes koulua, minne vaihtaa..Naapurikaupunki olisi ainoa vaihtoehto.
Eikö rehtorin kuulu tehdä koulussa mitään asian takia??????
Siitähän heille maksetaan - paljon enemmän kuin riviopettajalle(y)
Täällä ei monta sellaista tyyppiä ole, joilta saisit apua asialle - ihan muut intressit ovat :censored:
sori:love::confused::notworthy:

Yhteistyössä