vinkkejä vauvansoseisiin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soseet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

soseet

Vieras
eli kertokaapa, miten teette vauvansoseita. Olen itse juuri aloitellut ja vain keitellyt kasviksia ja pistänyt joskus ylijäämää pakkaseen. En niin kauhean vaikeaksi ole sitä kokenut. Sitten luin tuota purkkiruoka-ketjua ja aloin miettiä, olenko sittenkin toiminut väärin. Eli kysymyksiä, joita on tullut mieleen:
- mistä tietää kasvisten ja vihannesten keittoajat (ettei keitä niin, että vitamiinit ja muut tärkeät aineet katoaa)?
- miten sose kannattaa sulattaa, kun sen on pakastanut? ja lämmittää?
- mitä mausteita käytätte? (itse en vielä tässä alussa ole käyttänyt mitään)
- eikö vastiketta voi todellakaan pakastaa (jos on käyttänyt sitä sekoiteaineena)?
- mitä perunaa olette laittaneet pakkaseen, siss lajike?
- eikö kasvissose + liha säily jääkaapissakin pari päivää eli voi tehdä parin päivän satsin samalla?
- olisiko jossain linkki vauvanruokaohjeisiin?

No nämä nyt tuli mieleen, ehkä myöhemmin lisää.
 
Jotain vastaan. En tiedä virallisia vihannesten ja kasvisten keittoaikoja. Kokeilen vain. Keitä vähässä vedessä tai höyrytä. Pakastan pilttipurkkeihin ja jääpalakuutiohin lihat tai pieniin muovirasioihin. Otan aamulla sulamaan jääkaappiin, lämittän mikrossa. Pilttipurkki kestää mikron. En ole kyllä vielä käyttänyt mitään mausteita. Perunaa olen pakastanut, ei se miksikään ole mennyt.
Vauvanruokaohjeet kelpaisivat minullekin! Äitiyspakkauksen vihkosessa (stakes) oli joitakin ohjeita.
 
Kokeilemalla selviää vihannesten/juuresten keittoajat.Keittää yhtä lajia vedessä että palaset peittyy, kun melkein pehmeätä, neste talteen, soseutus ja keitinlientä mukaan jotta sose sopivan paksuista. Nopea jäähdytys esim vesihauteessa ja pakkaseen.Otan illalla pilttipurkin sulamaan jääkaappiin tai aamulla keittiönpöydälle. Olen tehnyt soseita yhdistellen pääasiassa kotimaisista raaka-aineista porkkana-tomaatti-sipuli-peruna-parsakaali- liha/kala/broileri- bataatti. Maistelemalla löytyy hyvä mixisuhde.Soseutan käsin, kirpparilta löytyi mylly eurolla.
 
Hei, oletko saanut neuvolasta sellaista vaaleansinistä kirjaa nimeltä Ruokaa lapselleni? Taisi olla Bonan. Siinä oli hyviä vinkkejä, esim. pakasta ruoka jääpalakuutiomuotissa, ja sit kun ne on jäätyny niin irrottaa ja säilyttää muovipussissa/pakasterasiassa. Mä ostin Ikeasta kolmion mallisen jääpalakuutiomuotin. Yhteen kolmioon menee ruokaa 2 tl.

Maissin soseuttamisesta vinkki: keitä n. 10 min, soseuta sauvasekoittimella, sit vielä paseeraa eli painele mössö sihdin läpi. Hieman työlästä, mutta sen arvoista. Kaupan purkkimaissi kun on ihan järkyttävän hajuista ja makuista! Meidän poika on nyt maistellut seuraavia ruokia: peruna, porkkana, bataatti, maissi, parsakaali, kukkakaali.

Ihan mikrossa sit lämmitän ja lisään sekaan rintamaitoa (jonka jälkeen sitä ei enää voi laittaa mikroon, mutta pidän lautasen lämpimänä pitämällä sitä vesihauteessa isommassa kulhossa, joka on esilämmitetty kuumassa vedessä).

Perunan pakastin myös aluksi, mutta sen rakenne kuulemma huononee jotenkin, joten jos perunaa annan, keitän 1 perunan ja soseutan haarukalla (sauvasekoittimella menee liisteriksi) ja säilytän jääkaapissa max. 2 päivää. Bataatti vain menee meidän pojalle huomattavasti paremmin kuin peruna, lienee perso makealle...

Ja vielä puuroista: ellet osta kaupasta vauvan puuroja, voi keittää ihan kaurapuuroakin. Mulla on sauvasekoittimessa sellainen silppuriosa, jossa silppusin kauraryynit ihan mössöksi. Siitä kun keittää puuron/vellin ja lisää hedelmäsosetta mukaan, saa aika hienojakoista puuroa. Myös lihat aion sit aikanaan, kunhan sinne asti ehdimme, silputa tuolla silppuriosalla.

Joanna5:lle kiitos vinkistä, että olet jo kokeillut tomaattia ja sipuliakin, voisin myös uskaltautua!

Terkuin Rizzu & Pyry-poika 5 kk
 
Ja minä olen vielä lisännyt linkissä oleviin soseisiin tomaattia. Laittanut siis kiehumaan vihannesten kanssa ja kuorinut, sitten vaan muussannut, kuten muutkin aineet. Mausteita olen laittanut myös; basilikaa, persiljaa, tilliä..
Perunan olen välillä korvannut pastalla ja bataatilla
 
En ole ikinä huomannut perunan rakenteen muuttuvan vaikka kaikissa ohjeissa niin sanotaan. Pakastetaanhan sitä aikuisillekin perunasosepohjaisia ruokia. Lajikkeella ei kai ole niin väliä, en ainakaan ole eroa huomannut. Minä koin jääpalalokeron hankalaksi ja kuutiot liian pieniä isommalle vauvalle. Keksin seuraavan systeemin: Pakastuspussi leikkuulaudan ympärille leikattuna ja teipattuna ettei luiskahda pois ja lusikalla nyyttejä esim perunasta vieriviereen ja sitten pakastimeen ja kun jäätyy, niin pusseihin. Hyvä konsti ollut. Ja nyytit voi sitten lantrata sulatuksen jälkeen vasta rintamaidolla tai korvikkeella.
 

Yhteistyössä