voi 60-luvun lihakeitto :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miljoonakala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miljoonakala

Aktiivinen jäsen
08.09.2004
3 762
0
36
Lihakeitto ja lihakeitto, luulis että 2010 olis jo muutakin ruokaa. Mutta kun ei.
Mun kuopuksella ja mun mummulla olis yhteiset synttärit. Vieraat on samat niin päätettiin että juhlitaan samalla molempien juhlat ja ruokajuhlina.

Mutta, ainut ruoka mistä voidaan puhua on lihakeitto. Mun mummu on entinen pitokokki ja 50-luvulta lähtien on juhlissa tarjoiltu lihakeittoa ja piste.
Yritin ehdottaa että jos mietittäis edes muita ruokia niin ei. Kun aina ollut lihakeittoa niin eihän stä nyt mitään muuta sotkua voida tarjota.
|O
Mulla ei ole mitään lihakeittoa vastaan mutta onhan maailma täynnä sapuskoja ja voishan niistä edes puhua. Ja kaiken huipuks mun äiti joka ei edes osallistu ruuan valmistukseen päätti alkaa vinkumaan kuinka helppo ruoka se saamarin keitto on ja kuinka ME tehdään se nopeasti. Me ei tehdä mitään vaan minä.

Anteeks sekapäinen valitus, en uskaltanut jatkaa keskustelua enää mummujen kans kun isomummu jo heilutteli keittiösaksia siihen malliin että se keitto tehdään kohta musta jos en vaikene.

Ärsyttää vaan kun kaikki pitää aina tehdä niin kuin aikana ennen jääkaappien keksintää... |O |O

Mä taas nautin simppeleistä nerokkaista ruoista. Saahan siihen erilaista makuja vaihtamalla pieniä juttuja. Trendiruoat eivät mulle uppoa. Isolle sakille myös helppo tarjottava.

No mutta, anna mummosi viettää lihakeittopippalot ja äitisi keittää. Vietätte sitten lapsen pippalot erikseen eri sapuskoilla.

Tai: äitisi tekee lihakeiton ja sinä jotain muuta ja pistät ne kilpailemaan keskenään pöydälle. B)

No sepä se kun niitä makujakaan ei saa vaihtaa. Eli resepti on sama kuin Rissasen rouvan ysikymppisillä vuonna 58. Ja jälkiruoka myös.

Ja mä en meinannut mitään viiriäisen munia konjakkiliemessä tai käärmettä curryssa vaan lähinnä olisin tahtonut keskustella jos löytyisi joku ruoka mikä esim. lapsillekin maistuisi paremmin kuin lihapotut. Mut ei...asia on lihakeitto ja sillä hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
No mutta, anna mummosi viettää lihakeittopippalot ja äitisi keittää. Vietätte sitten lapsen pippalot erikseen eri sapuskoilla.

Tai: äitisi tekee lihakeiton ja sinä jotain muuta ja pistät ne kilpailemaan keskenään pöydälle. B)

Mä uhkasin tehdä kaks menua. Mun äiti ei osaa tehdä lihakeittoa ja mummu ei jaksa eli mä teen ruuat.
Mut en mä jaksa alkaa vanhan ihmisen kans tappelemaan, saakoon keittonsa vaikka mua risoo.
Ja varsinkin koska mummun lempiruoka on tortillat. Eli hän pitää uusistakin ruuista mutta kun menun pitää olla sama kuin ennenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:

Mä uhkasin tehdä kaks menua. Mun äiti ei osaa tehdä lihakeittoa ja mummu ei jaksa eli mä teen ruuat.
Mut en mä jaksa alkaa vanhan ihmisen kans tappelemaan, saakoon keittonsa vaikka mua risoo.
Ja varsinkin koska mummun lempiruoka on tortillat. Eli hän pitää uusistakin ruuista mutta kun menun pitää olla sama kuin ennenkin.

Tummennetulle täh?????? Kaikki osaavat tehdä lihakeittoa, eihän se ole kuin lihan keittämistä monta tuntia ja juuresten perään heittämistä!

Tummennetulle täh?????? Kaikki osaavat tehdä lihakeittoa, eihän se ole kuin lihan keittämistä monta tuntia ja juuresten perään heittämistä!

No mun äiti ei ole keittiöihme vaikka muuten kätevä ja kultanen onkin. Ja se vihaa ruuanlaittoa ja kaikkea keittiöön liittyvää. Siks mä järjestän nää bileet mummulle ja tytölle. Kun mä teen mielelläni ruokaa ja joskus ihan syötävääkin jopa.
Äitin kontolle jää avustus ja siivousapu. Mut itse ruokaan se ei koske.

Olisiko mahdollista pitää kuitenkin lapselle ja mummulle juhlat eri aikaan? Tai sitten vain teet juhliin lihakeiton lisäksi muutakin syömistä, esim. suolaista piirakkaa tms.

En minäkään ole mikään keittiöihme, ja oikeasti ruuanlaitto on pakkotyö rangaistuksena perheen hankkimisesta.

Tuo käärme curryssa vois olla mielenkiintoinen...... ;)

Talvella vaan varmaan pikkusen vaikea hankkia :D Tai jos tekiskin käärmelihakeitto,ihan vaan kostoks :saint:
Mun äiti tekee kyllä ruokaa äärimmäisessä hädässä mutta se kokee sen hyvin hyvin inhana ja sotkuisena ja kamalana puuhana ja siks mä en suostu kuuntelemaan perusteena lihakeitolle kuinka helppoa se on valmistaa jos mä kumminkin sen ruuan teen.
Mut eiköhän tässäkin tapauksessa saada jotain pöytään, selvittiin me joulustakin jolloin viimeksi kipinöi kun korvasin perunalaatikon bataatilla :D :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja hello:
Olisiko mahdollista pitää kuitenkin lapselle ja mummulle juhlat eri aikaan? Tai sitten vain teet juhliin lihakeiton lisäksi muutakin syömistä, esim. suolaista piirakkaa tms.

Olisihan se mahdollista mutta vähän pöhköä koska välimatkaa on 10km ja vieraat on samat. Ja porukalla on hauskempaa. Ollaan siis tosi tiivis suku muulloin kuin keittiössä :D
Mä vähän funtsin että teen jotan salaatteja ja lihapullia tai jotain lihakeiton seuraksi.
Mutta eihän siis lihakeitossa itsessään mitään vikaa ole mutta se vaan tympii kun ei edes keskustella voi muusta, hyvä kun lihan ei tarvitse olla alkuperäistä 60-lukulaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Lihakeitto (porokeitto) ttailohikeitto on mitä manioinruoka isolle porukalle tarjottavaksi. voi sitä silti tehdä salaattia myösja vaikka suolasta piirakkaa

Lohikeitto ei käy kun saan migreenin kalasta. Ja siksikään se ei käy kun sitä ei ole tarjottu juhlissa. :headwall:
Sämpylöitä ja leipää nyt tulee näillä näkymin keiton kaveriksi. Ja kiisseliä jälkkäriksi. Ja kahvi+kakku.

Mutta kun on tuttu porukka niin menun ei olisi tarvinnut olla kovin virallinen. Yhteensä sankareilla 95v juhlat siis ja väkeä noin 30 henkeä.

Täähän nyt on ihan turhaa nurinaa. Se joka kemut pitää ja kokkaa tosiaankin päättää mitä tarjotaan, on siis viiminen päättäjä vaikka muitten kans neuvottelisikin.
Mä sanoisin että laittakaa itte ja pitäisin lapseni synttärit erikseen. olkoon ikää vaikka 105 vuotta lihasopan vaatijalla. Kyllä näitä vanhoja sitkeitä "luita" löytyy minunkin suvusta.

Huh, lihakeitto on ehkä kamalinta ruokaa mitä tiedän.. :( Onneksi ei taideta kuulua samaan sukuun, jäisi meikäläiseltä juhlaruoka sikseen. Kai teillä JOTAIN muutakin tarjottavaa on? Jotain kasvisvaihtoehtoa? Miksei vaikka jokin kiusaus - ei ole vaikea ruoka ja yhtä riittoisa kuin keitto? Tai vaikka kasviskeittoa lihakeiton ohella?

Alkuperäinen kirjoittaja YÄÄH!:
Huh, lihakeitto on ehkä kamalinta ruokaa mitä tiedän.. :( Onneksi ei taideta kuulua samaan sukuun, jäisi meikäläiseltä juhlaruoka sikseen. Kai teillä JOTAIN muutakin tarjottavaa on? Jotain kasvisvaihtoehtoa? Miksei vaikka jokin kiusaus - ei ole vaikea ruoka ja yhtä riittoisa kuin keitto? Tai vaikka kasviskeittoa lihakeiton ohella?

Mä yritin puhua kiusauksen puolesta. NOUP...Ei käy. Kasviskeitosta tiedän että sitä ei kukaan syö meidän sakista joten sen saa hylätä. Lihakeitto maistuu kaikille sen tiedän ( lapsille tökkii ja mulle mutta muilla) ja pointtina oli se että se on synttäriruoka ja piste.
Kiusaus olis ollut hyvää mutta kuulemma se on sellasta sotkua että ei sitä tarjota.

En mäkään osaa laittaa ruokaa.
Siis osaan tehdä toki "keiton" mihin tulee kaikki keittokirjassa mainitut aineet, mutta ei siitä tule hyvää. (ok, yleensä vähennän rasvaa ja käytän vähärasvaista lihaa).

Pahinta, mitä keittokirjassa voi lukea, on: "mausta maun mukaan". MITÄ lempo soikoon se tarkoittaa? Jos mä tietäisin mitkä mausteet siihen sapuskaan sopii ja mikä on oikea määrä, niin en kai mä silloin lukisi keittokirjaa!
Jees, mä oon laborantti, mä mittaan ainekset milligramman tarkkuudella.

Yhteistyössä