Voi ei! Onko tämä nyt sitten sitä koiran eroahdistusta?? :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23739960]Ohhoh :D joku on nyt kyllä kussut tosi ammoniakkiset pissat PipariSuun muroihin.

Mikä tekee asiasta surullisen? Siis surullisen täysin tuntemattomalle ihmiselle.. voi tsiisus. Haiskahtaa koskettavalle aiheelle ... ;)
[/QUOTE]

No ehkä kärkäs teksti. Jotenkin vain ihmetyttää nykyajan toiminta tivata vanhoilta omistajilta jotain tuollaista aivan perusjuttua, mikä kuuluu jokaisen pennun kouluttamiseen.

Ja kyllä asia sinänsä koskettaa, ku tuli vanha mieleen.. Aikoinani jouduin "todistelemaan" ettei myymässämme koirassa ole toista rotua vain siksi, että sen "sen häntä muistuttaa" samanlaiselta kuin toisen rodun häntä (yhtä pitkä karva siis). Oli siis yhtä tuuhea ja pitkä kuin naapurin sen rotuisella ja siksi oltiin mukamas myyty sekarotuinen koira :D Koiranäyttelyissä tietty leikataan se hännän karvat lyhyemmäksi, mutta eiiiih, tietty on sekarotuinen myyty puhdasrotuisena.. :D

Viimeksi muokattu:
Vastauksia lukematta kerron tietämäni vinkit. Koiran pentu tuntee olonsa turvalliseksi suht pienessä tilassa (esim. eteinen, keittiö ...), eli ovet kiinni kun lähdette pois. Lähtiessä sanotte "taikasanan" esimerkiksi "Musti odottaa" samalla tavalla ja samalla äänenpainolla joka kerta. Koira oppii tietämään että tulette takaisin eikä sitä hylätä.

[QUOTE="vieras";23739983]Voi luoja sä oot sekasin!! Ei olis kandennut mennä pyörälenkille kun noin kiristää. Kyllä sinullekin apua löytyy - pääsi sisäisiin ongelmiin.
Tsemppiä! :)[/QUOTE]

Heh, kiitti vain :)

Cheftin ohjeet on varmaan ihan hyvät. Itse en kyllä jaksanut kovin montaa riviä lukea mut... :xmas:

Vastauksia lukematta kerron tietämäni vinkit. Koiran pentu tuntee olonsa turvalliseksi suht pienessä tilassa (esim. eteinen, keittiö ...), eli ovet kiinni kun lähdette pois. Lähtiessä sanotte "taikasanan" esimerkiksi "Musti odottaa" samalla tavalla ja samalla äänenpainolla joka kerta. Koira oppii tietämään että tulette takaisin eikä sitä hylätä.

Näin me muuten sanotan joka kerta "Musti" odottaa.

Tila missä koira on ollut on eteinen - portaat. Yläkertaan portti kiinni ja vessan + kodinhoitohuoneen ovet kiinni. Mutta pääsy siis ulko-ovelle.

Eli jos me tehdään sille paikka tonne kodinhoitohuoneeseen yksinolo ajaksi niin eiks se ala pistää sitä ovea säpäleiks?
Ja pitääkö minun nyt siirtää sen ruoka ja juomakupit sinne? kun tällä hetkellä ne on yläkerrassa ja portti kiinni päivisin alas ettei pieimmäin tipahda.
Kieltoja ollaan annettu koska lapset eivät osaa vielä polvea antaa, tai ainakaan pienimmäin. Mutta täytyy siis jättää nuokin pois ja antaa polvea lasten puolesta.

Hyviä vinkkejä tullut, kiitti :)

Kuten sanoin koira meille ensimmäinen oma ja paljon ollaa sen kanssa jo töitä tehty ja tullaan tekemäänkin, mutta ei kai kukaan ole seppä syntyessään? Ja kaikilla on joskus se ihan eka koira? Vai eiks kellään muulla oo ollut koskaan mitään ongelmia josta kysyy?

Ja sitten joku puhui että miski tivaan entiseltä omistajalta - en suinkaan tivannut vaan MAINITSIN ohimennen niin hän kivahti takaisin ettei heillä koskaan. Ja olin ihan ystävällinen.

ja hei nyt tulee ehka sarjassamme tyhmääkin tyhmepi kysymys mut eiks koira tylsisty ollessaan vaikkapa sen 8h yhdessä huoneessa/kodinhoitohuoneessa? Ja minusta se tuntuu vähän "vankilaan telkemiseltä" :D :D

Ja kuinka siitä huoneesta saisi koiralle parhaan paikan? :)

Niin ja nykyään kyllä nukkuu minun ja miehen makkarissa sängyn vieressä et täytyyks se nyt häätää sieltä pois sinne kodinhoitohuoneeseen?

Mä laittaisin ehkä portin siihen oviaukkoon, jos ei tule yli siitä. Ei välttämättä hajota silloin ovea. Ja toisaalta niin kuin tuolla jo Chef laittoikin hyvät ohjeet yksinolon opettamiseen, niin ei koira ehdi sitä oveakaan hajottaa.

Eikö koira saa päivisin vettä?? Laittaisin ne kupitkin tosiaan sinne kodinhoitohuoneeseen. Ja käännä koiralle selkä jos se hyppii, toimii paremmin kuin polven käyttäminen eikä vahingossakaan vahingoita koiraa.

Ei sitä koiraa kiinnosta onko se yhdessä huoneessa vai koko talossa, älä inhimillistä sitä liikaa! Mielekästä tekemistä sinne kodinhoitohuoneeseen vaan ja oma peti. Mä myös siirtäisin sen nukkumaan sinne, mutta ei kai se ole välttämätöntä.

[QUOTE="aloittaja";23740097]
Kuten sanoin koira meille ensimmäinen oma ja paljon ollaa sen kanssa jo töitä tehty ja tullaan tekemäänkin, mutta ei kai kukaan ole seppä syntyessään? Ja kaikilla on joskus se ihan eka koira? Vai eiks kellään muulla oo ollut koskaan mitään ongelmia josta kysyy?

Ja sitten joku puhui että miski tivaan entiseltä omistajalta - en suinkaan tivannut vaan MAINITSIN ohimennen niin hän kivahti takaisin ettei heillä koskaan. Ja olin ihan ystävällinen.[/QUOTE]

Yleensä pärjää paremmin sillä asenteella, että mitä voi itse tehdä, että tilanne paranee. Usein vain monilla on asenne, että koirassa/kasvattajassa/edellisessä omistajassa on vikaa ja sellaisen kuvan myös sun tekstistäsi sai kuvan. (Siksi multa kärkäs lisävastaus). Ethän meinaan edes kysynyt neuvoja vain sen että onko eroahdistuskoira. Ja vaikka moni sanoi, ettei ole, niin aloit perusteleen, että voisi olla, ku netistä niin olet "yhdestä oireesta" lukenut, mikä täsmää.. Eli tuli vaikutelma, että haet nyt vikaa koirasta, vaikka noi kuuluu perusopetuksiin, jonka melkein kaikissa koiranpennun opetus kirjastakin voi lukea. Ja myös netistä...

Edit: kirjoitusvirhe

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Juh";23740130]Mä laittaisin ehkä portin siihen oviaukkoon, jos ei tule yli siitä. Ei välttämättä hajota silloin ovea. Ja toisaalta niin kuin tuolla jo Chef laittoikin hyvät ohjeet yksinolon opettamiseen, niin ei koira ehdi sitä oveakaan hajottaa.

Eikö koira saa päivisin vettä?? Laittaisin ne kupitkin tosiaan sinne kodinhoitohuoneeseen. Ja käännä koiralle selkä jos se hyppii, toimii paremmin kuin polven käyttäminen eikä vahingossakaan vahingoita koiraa.[/QUOTE]

Tottakai saa :)

siis kupit on täällä yläkerrassa, mut jos siirtää ne alas niin osaakohan koira alkaa pyytää itse alas kun jano? koska portin pitää olla kiinni pienimmäisen lapsen vuoksi.

[QUOTE="aloittaja";23740172]Tottakai saa :)

siis kupit on täällä yläkerrassa, mut jos siirtää ne alas niin osaakohan koira alkaa pyytää itse alas kun jano? koska portin pitää olla kiinni pienimmäisen lapsen vuoksi.[/QUOTE]

Vesikipot pitää olla tietenkin siten, että koira saa aina vettä ilman erillistä pyytämistä.

Yleensä pärjää paremmin sillä asenteella, että mitä voi itse tehdä, että tilanne paranee. Usein vain monilla on asenne, että koirassa/kasvattajassa/edellisessä koirassa on vikaa ja sellaisen kuvan myös sun tekstistäsi sai kuvan. (Siksi multa kärkäs lisävastaus). Ethän meinaan edes kysynyt neuvoja vain sen että onko eroahdistuskoira. Ja vaikka moni sanoi, ettei ole, niin aloit perusteleen, että voisi olla, ku netistä niin olet "yhdestä oireesta" lukenut, mikä täsmää.. Eli tuli vaikutelma, että haet nyt vikaa koirasta, vaikka noi kuuluu perusopetuksiin, jonka melkein kaikissa koiranpennun opetus kirjastakin voi lukea. Ja myös netistä...

No minulla ei ole sellaista asennetta että vika kaikissa muissa paitti minussa. Vaan tottakai jos koira käyttäytyy ongelmallisesti niin yleensä vika siellä hihnan toisess päässä.

Netistä kun haki noilla oireilla tuli eroahdistus koira josta "säikähdin" ja otsikko tuli sen mukaisesti.

Minä ainakin olen aikuinen ja osaan kysyä jos joku asia jää epäselväksi sinä se sijaan jostain syystä hyökkäät päälle kuin yleinen syyttäjä ja vastaat todella epäasiallisesti vaikka itse kyllä kirjoitin asiallisesta asiani ja pyysin neuvoa.

[QUOTE="Juh";23740151]Ei sitä koiraa kiinnosta onko se yhdessä huoneessa vai koko talossa, älä inhimillistä sitä liikaa! Mielekästä tekemistä sinne kodinhoitohuoneeseen vaan ja oma peti. Mä myös siirtäisin sen nukkumaan sinne, mutta ei kai se ole välttämätöntä.[/QUOTE]

Okei :D eli koiralla ihan hyvä olla siis siellä kodinhoitohuoneessa sitten. Pitääkin alkaa jo heti huomenna opetella tätä :)

[QUOTE="aloittaja";23740116]ja hei nyt tulee ehka sarjassamme tyhmääkin tyhmepi kysymys mut eiks koira tylsisty ollessaan vaikkapa sen 8h yhdessä huoneessa/kodinhoitohuoneessa? Ja minusta se tuntuu vähän "vankilaan telkemiseltä" :D :D

Ja kuinka siitä huoneesta saisi koiralle parhaan paikan? :)

Niin ja nykyään kyllä nukkuu minun ja miehen makkarissa sängyn vieressä et täytyyks se nyt häätää sieltä pois sinne kodinhoitohuoneeseen?[/QUOTE]

Kuten kerroin, koira ei ymmärrä eroa sille onko se yksinään tunnin, vai kahdeksan tuntia. Ja pääsääntöisesti koira nukkuu yksin ollessaan, eikä touhuile omiaan. Ja se on se tarkoituskin...opettaa koira olemaan rauhallinen, kun se on yksin. Aktivointi ja riekkuminen tehdään sitten yhdessä omistajan kanssa, kun sen aika on.

Me on jätetty videokamera kuvaamaan koiria ja ne vaan makoilee ja nukkuu. Jos meillä on samassa tilassa useampi koira, saattaa ne pistää josakiin vaiheessa leikiksi ja sitten ne taas nukkuu.

Koira ei koe sitä vankilana vaan turvana. Näin ollen se saa olla rauhassa ja turvassa, eikä sen tarvitse reagoida jokaiseen ääneen ja olla valppaana. Se on sen "pesässä" silloin, kun se on rajatussa tilassa.

Kivaksi huoneen saa antamalla koiran ruoat siellä ja pitämällä ko. tilassa koiran juomakippoa. Sinne se kannattaa jättää puuhastelemaan (siis silloin, kun olette kotona) vaikkapa kongin kanssa, jonka sisällä on jäädytettyä maksalaatikkoa tms. Tilassa tulisi olla koiralle sopiva peti ja sen tulee olla sinänsä rauhallinen, ettei lapset pääse koiraa siellä sorkkimaan. Meillä kodariin on lapsilta pääsy kielletty silloin, kun siellä on koiria.
Kun koiralla on tila jossa se saa nukkua rauhassa ja syödä, siitä muodostuu sille automaattisesti mukava paikka.

Koska teillä on ongelma, opettaisin koiran nukkumaan muualla, kuin lähellänne. Mikäli teillä ei olisi ongelmaa, koira voisi nukkua lähellänne.

Meillä koirat nukkuvat yönsä alakerrassa. Pentu pentuaitauksessa ja isompi vapaana. Kun pentu oppii pidättämään koko yön ollessaan vapaana, se siirtyy nukkumaan kodariin. Ja kun nukkuminen siellä sujuu rauhallisesti (eli koira pidättää myös siellä ollessaan, eikä rieku/hajoita paikkoja) se saa nukkua alakerrassa vapaana. Jos ongelmia tulee, koira nukkuu yönsä kodarissa.

Tällä hetkellä nukun itse alakerrassa pennun vieressä. Tänään on tarkoituksemme laittaa pentu ensimmäistä kertaa pentuaitaukseen keittiöön ja jos se nukkuu koko yön rauhassa siten, että minä nukun olohuoneessa (pentu nukkunut yönsä ennen olohuoneessa), siirryn huomenna nukkumaan muun perheen kanssa yläkertaan.

Mutta ennen kun voit koiran jättää yöski kodariin, siitä pitää tehdä sille kiva paikka jossa se tykkää olla.

Voihan koiralle laittaa toisen vesikupin sinne kodinhoitohuoneeseen niin ei tartte edestakaisin kiikutella. :)

Ja tsemppiä ap koiran kanssa, etteköhän saa sen vielä kuriin kun jaksatte panostaa asiaan. Ei kukaan tiedä ensimmäisen koiran kohdalla kaikkea! Pitää vain muistaa, että koira on koira ja sillä on koiran tarpeet, ei ihmisen.

[QUOTE="Juh";23740248]Voihan koiralle laittaa toisen vesikupin sinne kodinhoitohuoneeseen niin ei tartte edestakaisin kiikutella. :)

Ja tsemppiä ap koiran kanssa, etteköhän saa sen vielä kuriin kun jaksatte panostaa asiaan. Ei kukaan tiedä ensimmäisen koiran kohdalla kaikkea! Pitää vain muistaa, että koira on koira ja sillä on koiran tarpeet, ei ihmisen.[/QUOTE]

Kiitti :)
Tahtoa kyllä löytyy ja paljon. Koirasta jo nyt tullut meille tosi tärkee ja onkin meidän viimonen "lapsukainen".

Tässä kun on nyt asian osaavia paikalla niin kuinkas toimia sellaisessa tilanteessa kun koira alkaa riekkua toisille koirille. Siis haluaisi hyppiä kohti, perään ja sitten kun koira menee ohi roikkuu ja vetää vaan taaksepäin ja vetää. Koira on nyt jo iso ja kasvaa vielä paljon.

Olen vaan päättäväisesti noissa tilanteissa mennyt eteenpäin vaikka koiraa kiskoen ja onnistuukin mut perään kuikuilu on ihan älytöntä. Voimaa koiralla on.
Olisiko jotain hyviä kikkoja tähänkin? Sanoja? Kieltoja? Tekoja?
En haluaisi hetken päästä lentää nenälleni koska koira tulle painamaan enemmän kuin minä itse.

Kuinka koira kulkee muuten hihnassa? Paras olisi jos saat sen hyvään kontaktiin ja makupalan/lelun avulla olemaan huomioimatta muita koiria.

Itse olen omani kanssa tehnyt noin niin kuin sinä, eli pidän koiran tiukassa remmissä (älä ala keriä remmiä toisen koiran lähestyessä, se on merkki sille, että jotakin tapahtuu) ja kuljen vaan vilkaisematta ja oman tempoilusta huolimatta ohi. Älä päästä sitä koskaan lenkillä olessa haistelemaan muiden koiria. Niin ja meillä tuo on siis osoittautunut toimivaksi tavaksi ohittaa muut koirat.

Oletko koiran kanssa käynyt koulutuksissa? Siellä koira oppii myös olemaan välittämättä muista koirista.

[QUOTE="aloittaja";23740202]
Netistä kun haki noilla oireilla tuli eroahdistus koira josta "säikähdin" ja otsikko tuli sen mukaisesti.

Minä ainakin olen aikuinen ja osaan kysyä jos joku asia jää epäselväksi sinä se sijaan jostain syystä hyökkäät päälle kuin yleinen syyttäjä ja vastaat todella epäasiallisesti vaikka itse kyllä kirjoitin asiallisesta asiani ja pyysin neuvoa.[/QUOTE]

Ehkä sitten olisit ollut tyytyväinen mun lyhyeen vastaukseen, mitä aluksi kirjoitin tai sit kysynyt neuvoja, etkä sanoa tylysti, että onpa hyödyntävä vastaus, vaikket mitään neuvoja tilanteesta edes pyytänyt.. :rolleyes:

[QUOTE="Juh";23740385]Kuinka koira kulkee muuten hihnassa? Paras olisi jos saat sen hyvään kontaktiin ja makupalan/lelun avulla olemaan huomioimatta muita koiria.

Itse olen omani kanssa tehnyt noin niin kuin sinä, eli pidän koiran tiukassa remmissä (älä ala keriä remmiä toisen koiran lähestyessä, se on merkki sille, että jotakin tapahtuu) ja kuljen vaan vilkaisematta ja oman tempoilusta huolimatta ohi. Älä päästä sitä koskaan lenkillä olessa haistelemaan muiden koiria. Niin ja meillä tuo on siis osoittautunut toimivaksi tavaksi ohittaa muut koirat.

Oletko koiran kanssa käynyt koulutuksissa? Siellä koira oppii myös olemaan välittämättä muista koirista.[/QUOTE]

Tosi nätisti kävelee vierellä muuten. Ei vedä, ei venkoo.

Mut tuo toisten koirien perään venkoominen on nyt ihan hetki sitten tullut vahvana. Ja joo salaa olen koittanut hihnaa kiristellä kun kauempaa jo huomaan et koira tulee.

Mitähän sitä sit sanos ihmiselle joka haluaisi antaa koiran haistella omaani?

Ei olla vielä heditty koulutuksiin, mutta muita koira kontakteja on muuten.. ystävillä ja sukulaisilla koiria.

Mä oon ihan vaan sanonut, että älä päästä, meillä on koulutus käynnissä. Aina on niitä, joiden mielestä "Jepen" pitää päästä tutustumaan jokaiseen vastaantulijaan!

[QUOTE="aloittaja";23740449]no on sulla huono päivä. anteeksi nyt vain mutta jätän "keskustelun" kanssasi sikseen sillä sitä kanssasi ei voi näköjään tehdä.[/QUOTE]

Kyllä on. :) Älä suotta pahoita mieltäsi mun teksteistäni. :hug: Etköhän sää täältä neuvoja saa, niin pääset tuosta eteenpäin. :)

Yhteistyössä